Propagace a média (nk2285) Michal Jilka Požadavky na splnění předmětu •Vypracování závěrečného projektu a jeho odevzdání •Zkouška •1 absence na seminářích 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 2 Závěrečný projekt •Vypracování samostatně, nebo ve dvojicích •Nahrání projektu do odevzdávárny •Téma 1: Propagace vybraného sportovního klubu (1. nb 2. nejvyšší soutěž) •Téma 2: Propagace vybrané sportovní akce • (min. 500 účastníků) • 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 3 Závěrečný projekt •Analýza současného stavu organizace •Corporate identity + grafické vyjadřování klubu/organizace/akce •Nejvýraznější prvky marketingového a komunikačního mixu •Vyhodnocení Brand Awareness •Stanovení strategických cílů a stanovení cílů pro komunikaci a public relations •Vymyslet novou formu propagace •Dle vámi zvolených komunikačních kanálů •Digitální marketing – klíčová slova do vyhledávání, články na web, sociální sítě •Příloha 1: tisková zpráva •Příloha 2: media plán •Příloha 3: e-mail 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 4 Struktura seminářů Datum Téma 2.3. Představení a seznámení s obsahem předmětu Specifika sportovního marketingu, marketingová komunikace a komunikační mix, Corporate Identity 6.4. Mediální plánování a Public relations, Brand Awareness, Digitální marketing ve sportovním prostředí 27.4. Digitální marketing ve sportovním prostředí, PRE proces – audit, cíle, strategie a plány, 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 5 Úkol •Sdělit téma vč. konkrétního klubu či sportovní akce, na kterou bude projekt zaměřen •http://bit.ly/2HzxHmW 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 6 A teď něco o vás? 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 7 Kar (2010) 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 8 Sportovní produkt (Čáslavová, 2009) •Sportovní hra •Přitažlivost sportovních hvězd •Výbava a výstroj, merchandising •Novinky a nápady •Místo •Personál a proces •Vstupenky a tiskové materiály •Elektronické produkty •Organizace http://www.francetvsport.fr/sites/default/files/styles/header_image_style/public/images/photos/2015 /11/15/308365/fed-cup-2015-republique-tcheque-tennis-fed-cup_952ed8cdc7868609e3a67eed84a957de.jpg?i tok=ewaPl_Wy http://fanshop.fczbrno.cz/foto/male/na.19.jpg http://img6.hyperinzerce.cz/x-cz/inz/12079/12079406-prodam-dve-pekne-3-denni-permanentky-na-davis-c up-1.jpg BiathlonNMNM.cz - Google Chrome 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 9 Komunikační mix (Vaštíková, 2008) •Reklama (dresy, oděvy, start. čísla, mantinely, nářadí, náčiní, tabule, panely) •Podpora prodeje (snížení cen, programy pro věrné zákazníky, kupóny) •Osobní prodej •Direct marketing (e-mailing, telemarketing, SMS marketing, katalogy) •Event marketing (program pro zákazníky – sport, umění, gastro, dětské) •Guerilla marketing (netradiční využívání mark. prostředků, maximální efekt za minimum nákladů) •Virální marketing (sociální sítě, pošta, mobilní telefon) •Product placement •Public relations •Internetová komunikace • 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 10 Cíle marketingové komunikace (Přikrylová & Jahodová, 2010) •Poskytnout informaci •Vytvořit a stimulovat poptávku •Odlišit produkt •Zdůraznit užitek a hodnotu produktu •Stabilizovat obrat •Vybudovat a pěstovat značku •Posílit firemní image • •http://bit.ly/2oherCU Biathlon NMNM - Google Chrome 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 11 Corporate identity (Vysekalová & Mikeš, 2009) 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 12 Corporate design (Black, 1994; Clow & Baack, 2008; Svoboda, 2009; Voráček, 2012; Vysekalová & Mikeš, 2009) •Název organizace •Logo a jeho zkratka (písmo + typografie) •Emblém nebo symbol •Uniformy a oblečení •Firemní produkty a jejich grafika •Interiér, označení budov, fanshopů •Tiskoviny •Fotografie, videa •Webové stránky, online prezentace 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 13 Corporate communications (Vysekalová & Mikeš, 2009) •Všechny komunikační prostředky jakožto komplex chování, kterými firma o sobě něco sděluje – komunikace s vnitřním i vnějším prostředím •Hlavním cílem je budování pozitivních dlouhodobých postojů k organizaci Corporate culture (Vysekalová & Mikeš, 2009) •Vyjadřuje charakter organizace, celkovou atmosféru, chování pracovníků, vzorce chování, myšlení, sdílené hodnoty atd. 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 14 Značka vs. brand •ZNAČKA = jméno, symbol, barva, design a jejich kombinace pro takovou identifikaci výrobků nebo služeb, která je bude odlišovat od zboží a služeb konkurentů. • •BRAND = nese v sobě schopnost odlišit „své“ výrobky od ostatních. Je s výrobkem/službou pevně spjatý, je jedinečný, zapamatovatelný a srozumitelný. Zákazníci jsou za „logo“ ochotni více zaplatit. 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 15 Banner 1 Juventus Logo 1 banner 2 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 16 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 17 banner 3 banner 4 banner 5 banner 8 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 18 Hummel Open Game •2. největší florbalový turnaj v České republice •hraný po celém Brně – 15 hal, 17 hřišť •letos v červnu 12. ročník – všechny ročníky červnový termín •1. ročník jako Diadora Open Game, od 2. ročníku Hummel Open Game Logo 2016.jpg Rastr.jpg 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 19 C:\Users\Michal\Desktop\Značka\Open Game pozadí.png C:\Users\Michal\Desktop\Značka\Ukázka plakát.png Výřez obrazovky 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 20 http://www.opengame.cz/modul/clanek/soubory/154/hlavni/zmensene/IMG_0620-_1___1_.JPG http://hummel16.opengame.cz/modul/galerie/soubory/58/original/DSC_1127.jpg 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 21 web 2016.jpg C:\Users\Michal\Desktop\Značka\FB.jpg 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 22 Hodnota značky Hummel Open Game z pohledu „zákazníka“ •Povědomí •Přední mládežnické týmy hrající nejvyšší soutěže. •Týmy ze zahraničí – Švédsko, Švýcarsko, Lotyšsko, Maďarsko aj. •Dospělý turnaj navštěvují hráči elitních superligových týmů, vč. hráčů/trenérů, kteří dříve působili v reprezentacích (Billy Nilson, Johan Von Der Pahlen, Martin Koutný, Martin Tokoš,…). •2016 – 324 týmů, okolo 5,5 tis. hráčů + realizační týmy a fanoušci http://hummel16.opengame.cz/data/images/Michal%20Jilka/DSC_1685.jpg 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 23 Hodnota značky Hummel Open Game z pohledu „zákazníka“ •Dodatečné služby •Shot and Save – soutěž střelců a brankářů •Bohatý doprovodný program – koupaliště Riviéra, Technické muzeum, Vida Park, vila Tugendhat, Jungle Park, minigolf, památky (labyrint, Stará radnice) • •Kvalita •Vnímána především hráči, trenéry a fanoušky – přímá zpětná vazba •Kvalitní zápasy – především ve vyřazovací fázi turnaje •Haly, pořadatelská služba, doprovodný program… • • 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 24 Hodnota značky Hummel Open Game z pohledu „zákazníka“ •Odlišnost •Dětský turnaj vnímán prestižněji. •Dospělý turnaj je více o zábavě, uvolnění, setkání se s přáteli (hlavně po večerech J ), odreagování před začátkem letní přípravy. •Medaile – kvalitní odlité kovové medaile s logem turnaje (účastníky turnaje velmi ceněné) •Foto/video soutěž • •Dlouhodobá perspektiva •12. ročník •Každoroční nárůst počtu týmů i hráčů – vyšší důvěra • 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 25 Cena (Čáslavová, 2009) •Může výrazně ovlivnit chování zákazníka •Cena sportovních služeb i výrobků •Cena za transfery hráčů •Startovné, členské příspěvky, vstupy na utkání, náklady na dopravu, náklady na sportovní vybavení… •Cenotvorba za pomoci marketingových nástrojů – balení, značka, distribuce, propagace… •Role sponzoringu 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 26 Umístění/Distribuce (Čáslavová, 2009) •Aneb jak dostat produkt/službu ke klientovi/zákazníkovi •Výběr vhodného distribučního kanálu vč. nákladů na to spojených •Hmotný produkt vs. Nehmotný produkt (služba) •Sportovní konkurence v daném městě nebo v oblasti •Tradice konkrétních sportů v daném místě •Úzká návaznost na marketingovou komunikaci 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 27 Lidé •Všechny úrovně – předseda, místopředseda, pokladník, správce… •HR a recruitment •Firemní kultura, hodnoty, postoje, názory •Dobrovolníci – v malých klubech často funkcionáři i trenéři 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 28 Procesy •Nastavení komunikace uvnitř klubu napříč managementem •Nastavení komunikace vůči partnerům a sponzorům (https://www.facebook.com/goal/videos/10156254671098598/) •Nastavení externí komunikace k fanouškům •CRM procesy (customer relationship management) – aktivní tvorba udržování dlouhodobě významných vztahů se zákazníky 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 29 Fotka uživatele SportBiz. 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 30 Materiálové prostředí •Veškeré vybavení klubu pro sportovní účely •Vybavení klubu, které využívá zákazník/fanoušek •Pohodlí •Bezpečnost na stadionu •Umístění výtahů •WC •Výběr občerstvení 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 31 Fotka uživatele SportBiz. 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 32