Propagace a média (nk2285) Michal Jilka Požadavky na splnění předmětu •Vypracování závěrečného projektu a jeho odevzdání •Zkouška •1 absence na seminářích 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 2 Závěrečný projekt •Vypracování samostatně, nebo ve dvojicích •Nahrání projektu do odevzdávárny •Téma 1: Propagace vybraného sportovního klubu (1. nb 2. nejvyšší soutěž) •Téma 2: Propagace vybrané sportovní akce • (min. 500 účastníků) • 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 3 Závěrečný projekt •Analýza současného stavu organizace •Corporate identity + grafické vyjadřování klubu/organizace/akce •Nejvýraznější prvky marketingového a komunikačního mixu •Vyhodnocení Brand Awareness •Stanovení strategických cílů a stanovení cílů pro komunikaci a public relations •Vymyslet novou formu propagace •Dle vámi zvolených komunikačních kanálů •Digitální marketing – klíčová slova do vyhledávání, články na web, sociální sítě •Příloha 1: tisková zpráva •Příloha 2: media plán •Příloha 3: e-mail 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 4 Struktura seminářů Datum Téma 2.3. Představení a seznámení s obsahem předmětu Specifika sportovního marketingu, marketingová komunikace a komunikační mix, Corporate Identity 6.4. Mediální plánování a Public relations, Brand Awareness, Digitální marketing ve sportovním prostředí 27.4. Digitální marketing ve sportovním prostředí, PRE proces – audit, cíle, strategie a plány, 2.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (nk2285) 5 Public relations •„Jako PR označujeme ty formy komunikace managementu, které organizaci pomáhají přizpůsobit se jejímu okolí, měnit je nebo udržet, a to se zřetelem k dosažení cílů organizace“ (Svoboda, 2009). • •„PR je činnost vytvoření a udržení dobrého jména organizace s různými zástupci veřejnosti (zákazníky, zaměstnanci, investory, dodavateli, atd.) a to obvykle pomocí propagace a další neplacených forem komunikace. PR může zahrnovat také činnosti spojené s uměním, charitativními akcemi, vzděláním, sportovními událostmi apod.“ (Business Dictionary, 2015). 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 6 Co patří do PR? •Interní komunikace •Zaměstnanci •Externí komunikace •Novináři a média •Investoři •Zákazníci •Účastníci konkrétní akce •Lobbing •Sponzoring •Pořádání akcí •Krizová komunikace 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 7 Cíle public relations (Svoboda, 2009) •Strategické (dlouhodobější záměry) •upevnění loajality zákazníků vůči organizaci, •zlepšení spolupráce s úředníky, zastupiteli města apod., •zlepšení image organizace v oblasti sponzoringu, lobbingu aj., •dosažení zlepšení kvality produkce organizace. • •Taktické (krátkodobější povaha) •zvýšení počtu návštěvnosti webových stránek, •větší informovanost účastníků akce, •informace o změnách kontaktních údajů, •zdůraznění blížící se události apod. 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 8 Public relations ve sportovním prostředí •Týmy •Florbal Mladá Boleslav •HC Oceláři Třinec •http://bit.ly/2mPT5fH • • • •Sportovci •Eugenie Bouchard •http://bit.ly/2mutYMw 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 9 • •Ligy a organizace • • • •Akce •UEFA Futsal Euro • • • •Sportovní obchody, brandy – Nike, Adidas, Under Armour, Red Bull… • 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 10 Tisková zpráva (press-servis.ecn.cz, 2007) •Písemné sdělení obsahující novou informaci, kterou rozesíláme médiím •Měla by obsahovat alespoň jednu novou zprávu •Musí být vydána tehdy, kdy ji posíláme • •Druhy: •Zpráva o události •Zpráva, jejímž obsahem je reakce na událost •Zpráva o zveřejnění materiálu • 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 11 Tisková zpráva (press-servis.ecn.cz, 2007) •Co musí tisková zpráva obsahovat: •Hlavička – název organizace, logo, kontakt, banner •„Tisková zpráva“ •Titulek – krátký, výstižný, poutavý – musí zaujmout •Domicil – uvedení data a místa vydání na začátku prvního odstavce •Text zprávy •5 W (What, Who, When, Where, Why) •Délka – optimálně jednu A4 textu •Závěr – doplňující informace, kontaktní osoba a informace 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 12 Mediální plánování 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) •Plánování konkrétních reklamních kampaní •Jednorázová akce vs. opakující se událost vs. e-shop •Nutná přesná strategie •Čas •Obsah •Umístění •Komunikační kanál •Rozpočet •Výstupem je mediaplán 13 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Tabulka bez názvu - Tabulky Google - Google Chrome 14 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 15 cíle a priority 2017 ES - Excel Brand Awareness •Neboli znalost/povědomí značky • •Do jaké míry je značka „umístěna“ v mysli spotřebitele • •NPS vs. Brand equity score • 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 16 Net Promoter Score (NPS) •Míra loajality zákazníků nebo zaměstnanců •Dosahuje hodnot od -100 do +100 •NPS +50 se považuje jako výborné skóre • • • • •Na stupnici od 1 do 10, jaká je vaše spokojenost se studiem na FSpS? http://www.npscalculator.com/en • 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 17 Výsledek obrázku pro nps Brand Equity Score •Měření znalosti značky •Znalost •Top of mind (první uvedená) •Spontánní (další možnosti, zpravidla max. 5) •Podpořená (výběr konkrétních možností, nebo přímá otázka) •Výpočet v procentech (kolik % z celkového množství oslovených osob odpovědělo, že zná danou organizaci) •Doporučený vzorek min. 100 osob •Lidé by se navzájem neměli ovlivňovat • 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 18 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 19 Výřez obrazovky 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 20 Výřez obrazovky Dva dobrovolníci? J 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 21 Brand equity score •Jmenujte jeden futsalový tým: • •Jmenujte 5 futsalových týmů: • •Vyberte, který z těchto futsalových týmů znáte? •Gardenline Litoměřice, Tango Hodonín, Olympik Mělník, Era-Pack Chrudim, Helas Brno, Alfa Liberec, AC Sparta Praha 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 22 Úkol do projektů •Zapracovat/vymyslet cíle pro public relations •Vypracovat tiskovou zprávu se všemi náležitostmi •Vypracovat mediaplán květen – červen 2018 pro zvolené komunikační kanály vč. promyšlení obsahu •Klub – 24. 6. 2018 se koná exhibiční utkání •Akce – termín akce 24. 6. 2018 • •Dobrovolné: zjistit Brand Awareness na vzorku 30 osob • • 15.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 23