Vyučující doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. Garant předmětu METODOLOGIE A STATISTIKA II np2019+nk2019 SENECA (římský filosof, 4-65 n. l.) „Učitel i žák mají mít týž cíl: prospěch, který má jeden přinášet, druhý získávat“ 8.–6. století př.n.l. (Řecko, Řím, Pythagoras, Aristoteles, Archimedes, náboženství, astronomie) VĚDA – VĚDECKÝ VÝZKUM – VĚDECKÁ PRÁCE – KINANTROPOLOGIE Věda … metodická snaha … o poznání … skutečnosti (Encyklopedie Diderot, 1999, 249). VĚDA – VĚDECKÝ VÝZKUM – VĚDECKÁ PRÁCE – KINANTROPOLOGIE Cíl vědy = vytvoření teorie pomocí vědeckého výzkumu (teorie relativity, evoluční, struktury motorických schopností). Vědecký výzkum … systematické, kontrolované, empirické a kritické zkoumání hypotetických výroků o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy (Kerlinger, 1972, 27). Motorické schopnostiMotorické schopnosti Kondiční Silové Vytrvalostní  Reakční  Rytmická  Rovnováhová  Prostorová-orientační  Kinestetická-diferenciační Koordinační Flexibilita Rychlostní Kinantropologie (věda o pohybu člověka). Teorie struktury motorických schopností. VO: síla x výskok? rychlost x skok daleký?… VĚDECKÝ VÝZKUM/VĚDECKÁ PRÁCE Vědecký výzkumu => vědecká práce VP je výstupem VV, opírá se o jeho výsledky. Typy vědeckých prací Bakalářská, diplomová (poměr teoretické a výzkumné části?). Rigorózní, dizertační, monografie, vědecké publikace, atd. Účel vědecké práce prokázat schopnost řešit samostatně odborný (BP) nebo vědecký problém (MP). Schéma logického myšlenkového postupu vědecké práce VÝZKUMNÝ ZÁMĚR VÝZKUMNÝ PROBLÉM CÍL VÝZKUMU VÝZKUMNÁ OTÁZKA (HYPOTÉZA) VĚDECKÁ PRÁCE - OBECNÁ STRUKTURA 1. Úvod 2. Syntéza poznatků (přehled lit.). (Výzkumný problém) 3. Cíle výzkumu, výzkumná otázka, hypotézy 4. Metodika Výzkumný soubor, výzkumné metody, design. 5. Výsledky 6. Diskuse, důsledky a doporučení 7. Závěry Referenční seznam (ISO 690) BIBLIOGRAFICKÁ IDENTIFIKACE (Autor, název práce, pracoviště, vedoucí, rok) Anotace (CZ, ENG) Klíčová slova (CZ, ENG) „Název práce má sdělit co nejvíce informací co nejmenším počtem slov“ (Punch, 2008). Název práce: stručný, přesný a výstižný.  Obsahuje hlavní pojmy charakterizující práci a postup řešení (možno použít podtitul).  Vystihuje funkční vztahy mezi nezávisle a závisle proměnnými.  Informuje o výzkumném problému a cílech práce. NÁZEV PRÁCE NÁZEV PRÁCE – KOMENTÁŘ Obecné názvy-vztahy-výzkumný problém:  Postoje (koho?) k TV a sportu (?) a jejich souvislost se známkou z TV.  Biopotraviny ve výživě člověka. (kdo? vztah?)  Adaptační kurz pohledem studentů (jakých?)  Pohybová aktivita u onkologických onemocnění. (kdo? vztah?) (100 projektů ZP/rok) Příklad struktury vědeckých článků Journal of Sports Science and Medicine (IF 1,0) Journal of Sports Sciences (IF 2,1) Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports (IF 3,2) European Journal of Sport Science (IF 1,2) Abstract Abstract Abstract Abstract Keywords Keywords Key words Keywords Introduction Introduction Introduction (volně včetně hypotéz) Introduction Methods (podrobně) Methods (podrobně) Methods (včetně Data collection, Data analysis) Materials and Methods (včetně Data collection, Data analysis) Results Results Results Results Discussion Discussion Discussion Discussion Conclusion Conclusion Perspectives Conclusion References References References References Anotace (abstrakt) (CZ, ENG) Stručný výtah obsahu vědecké práce, který slouží pro rychlou orientaci . Rozsah: 50 – 500 slov (optimum 300 – 400) Obvyklá struktura anotace (abstraktu) 1. Obecný úvod do problematiky (Introduction) 2. Výzkumné metody (Methods) 3. Výsledky (Results) 4. Závěry (Conclusion). Komentář … Klíčová slova (CZ, ENG) Obvykle 3-5 slov, které vyjadřují obsah práce. Slova nemají být shodná s názvem práce. Název práce: Komparace pravděpodobnostního a fuzzy přístupu k hodnocení úrovně výkonnostních předpokladů v tenisu. (Kinesiologia Slovenica, 21/1, 26-36). Klíčová slova: diagnostika, fuzzy teorie, teorie pravděpodobnosti, testová baterie, tenis Komentář … SYNTÉZA POZNATKŮ  Vyhledání relevantní literatury z různých zdrojů (knihovna, katalogy, databáze, internet) s využitím klíčových slov,  kritické posouzení a výběr relevantní literatury,  uspořádání nalezených dokumentů (Disk_RAE),  sestavení přehledu => hodnocení a shrnutí. „Nic jsem nenašel/-a, nikdo se tím dosud nezabýval.“ SYNTÉZA POZNATKŮ – KOMENTÁŘ  Příliš rozsáhlá historie výzkumného problému (stravovací návyky, pravěk, lovci mamutů, středověk),  literatura bez souvislosti s řešeným problémem,  chybí kritické posouzení, hodnocení a shrnutí,  novější literatura, starší jen zásadní (Čelikovský et al, 1974?, Pythagoras, 6.s.p.n.l c2=a2+b2),  primární zdroje (Cohenovo d, Cohen, 1988), sekundární výjimečně (Soukup, 2013),  články z databází, cizojazyčné publikace (Mgr.). VÝZKUMNÝ PROBLÉM, CÍL, VO (H)  Výzkum kvantitativní/kvalitativní/smíšený (typ výzkumu: komparace, experiment, atd.)  Cíl výzkumu (CV): výstižné, stručné a srozumitelné formulování CV (možno i dílčí cíle). Vychází z formulace výzkumného problému. Např. „Cílem výzkumu je určení …, posouzení …, zjištění vztahu …  Výzkumná otázka/-y resp. jako alternativa  Hypotéza/y (H0, H1) VÝZKUMNÝ PROBLÉM, CÍL, VO (H) KOMENTÁŘ  Formulace VP – na základě syntézy poznatků  Výzkum kvantitativní/kvalitativní/smíšený Upřesnění => použití standardních postupů.  Cíle výzkumu (vychází z VP, možno dílčí cíle)  Výzkumná otázka (?) => ZPŮSOB ŘEŠENÍ!  Hypotéza (H0, H1) => statistická (testování) METODIKA  Výzkumný soubor (VS, časté problémy)  VS nutno jasně charakterizovat: - základní (populace) - výběrový (náhodný/záměrný) - věk (rozptyl, M x Ž!), Populace x výběrový (způsob) => ZOBECNĚNÍ? METODIKA  Výzkumné metody (měřící procedury), pojmenování včetně měřících přístrojů,  Plán výzkumu (design) sběru dat,  Výzkumná data - měřící škály: nominální, ordinální, metrické - závisle a nezávisle proměnné.  Metody analýzy dat: deskriptivní a analytické (konkretizace ). MÍRY VARIABILITY DATA NOMINÁLNÍ ORDINÁLNÍ METRICKÁ MÍRY POLOHY MODUS MEDIÁN ARITMETICKÝ PRŮMĚR Entropie (uspořádanost) Kvartilové rozpětí Kvartilová odchylka Rozptyl Standardní odchylka Variační koeficient METODIKA – KOMENTÁŘ  Výzkumné metody (obj., val., rel.) Metoda (testování, dynamometrie) Nástroj/přístroj (test, dynamometr)  Metody analýzy dat Škály (nominální, ordinální, metrické) => způsob zpracování dat! Deskriptivní statistika (popisná, ZSCH) Analytická statistika (inferenční, testování H). VÝSLEDKY (1) Kvantitativní výzkum (v návaznosti na VO resp. H):  popis přípravy a statistického zpracování dat,  prezentace výsledků statistiky (tabulky, grafy),  komentář statistických souvislostí (trendy, diference). (2) Kvalitativní výzkum:  popis prostředí, rozhovorů a komentáře,  třídění a shlukování výsledků se společnými charakteristikami,  ilustrace na příkladech, grafické znázornění. DISKUZE V diskuzi jsou v návaznosti na VO (H):  prezentovány osobní názory autora na výsledky,  výsledky srovnávány s poznatky jiných autorů,  hledány souvislosti či rozdíly,  případné diference ve výsledcích jsou vysvětlovány, zdůvodňovány. ZÁVĚRY Stručné a jasné zhodnocení celé práce,  v návaznosti na formulované VO (H) shrnutí dosažených výsledků,  případné zobecnění s ohledem na paradigma,  hodnocení významu pro vědu a praxi,  doporučení dalšího výzkumu. Citační norma ISO 690 DSP = APA REFERENČNÍ SEZNAM Směrnice Fakulty sportovních studií č. 11/2017 Pokyny k vypracování závěrečných prací (bakalářských/magisterských/rigorózních) SisyfosDĚKUJI ZA POZORNOST