Digitální marketing Propagace a média (np2285) Michal Jilka Struktura seminářů Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Datum Téma 22.2. Představení a seznámení s obsahem předmětu 1.3. Specifika sportovního marketingu, marketingová komunikace a komunikační mix, Corporate Identity 8.3. Mediální plánování a Public relations, Brand Awareness 15.3. Digitální marketing ve sportovním prostředí 22.3. Digitální marketing ve sportovním prostředí 29.3. PRE proces – audit, cíle, strategie a plány 5.4. Příprava projektů 12.4. Příprava projektů 19.4. Prezentace projektů (nejpozdější odevzdání 15.4.) 26.4. Prezentace projektů (nejpozdější odevzdání 22.4.) 21.3.2018 2 Digitální marketing (Frey, 2011; (Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, 2003) •Nejmodernější a neustále se rozvíjející nástroj komunikačního mixu •„Co bylo aktuální před půl rokem, nemusí být aktuální nyní“ •Jednoduché dosažení komunikačních cílů: Michal Jilka - Propagace a média (np2285) •Ovlivňuje přístup a povědomí o značce •Poskytuje obsah a detailní informace •Stimuluje odpověď – př. kliknutí na informaci, nalezení kontaktů •Usnadňuje transakce •Získává a udržuje zákazník 21.3.2018 3 Nástroje digitálního marketingu •Webové stránky •Elektronická pošta (e-mail) •Sociální sítě – specifický obsah (videa, fotky, výzvy, soutěže, motivace…) •Facebook •Twitter •Instagram •YouTube aj. •Mobilní komunikace •Mobilní aplikace •Virtuální realita •Placená reklama a propagace – reklama ve vyhledávání vs. obsahová síť Michal Jilka - Propagace a média (np2285) NUTNÉ VĚDĚT DOPŘEDU, JAKÝ OBSAH CHCI V RÁMCI DANÉHO NÁSTROJE KOMUNIKOVAT! 21.3.2018 4 Webové stránky •Implicitní obsah (to co není na první pohled vidět) •Zdroj návštěvy webu •Klíčová slova •Title, description, tagy, metatagy atd. (SEO) • •Explicitní obsah (na první pohled vnímatelné) •Psaní textů (A – attention, I – interest, D – desire, A - action) •Nadpisy (H1 a H2) + text odpovídá klíčovým slovům •Design – vizuální podoba i zpracování •Audiovizuální obsah • •Pravidlo 3 kliknutí Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 21.3.2018 5 E-mail marketing •Efektivní způsob, jak oslovit potencionální zákazníky •Úspěšnost e-mailingu – Click through rate (CTR) a konverzní poměr •CTR = poměr mezi počtem kliknutí na reklamu (resp. prokliků) a celkovým počtem zobrazení reklamy •Konverzní poměr = procentuální vyjádření počtu lidí, kteří provedli námi požadovanou akci (např. odeslali z webu objednávku) 21.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 6 Termín rozesílky Odesláno Doručeno Doručeno % Otevřeno Otevřeno % Prokliky na web CTR % Konverze Konverze % Lednová kampaň 16. 1. 2017 10 621 9 654 90,9 % 2 017 18,99 % 326 3,07 % 54 0,56 % E-mail marketing •Nejdůležitější je nadpis – musí vyvolat v uživateli pocit, že ten e-mail chce dotyčný otevřít •Pozor na STOP slova – slova, kvůli kterým spadne mail do spamu •Exklusivní obsah – žádné dlouhé texty, není to tisková zpráva •Pozor na velikost celého mailu (obrázky, zobrazení na mobilních zař.) •Nezapomenout na Call To Action button (CTA) a UTM parametry J •Nástroje: SmartEmailing, MailChimp, GetResponse, Mandrilla… •Textový e-mail vs. HTML • 21.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 7 E-mail squint test - důležitost CTA 21.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 8 http://www.ilincev.com/wp-content/uploads/2015/11/email-squint-test.jpg 21.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 9 Důležitost měření! •Google Analytics, Piwik, Matomo aj. •Zdroje návštěvnosti zjišťujeme přes UTM parametry • • • • • •www.opengame.cz?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=leden2018 •https://raventools.com/marketing-reports/google-analytics/url-builder/ 21.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 10 Source: -Newsletter -Facebook.com -Google.com -Seznam.cz Medium: -Social -CPC -Referall -Display Campaign - Váš vlastní název kampaně Content -Header -Footer -CTA-button -Link -Image Search engine marketing (SEM) 21.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 11 SEO PPC (Pay Per Click) Výhody Budování dlouhodobé hodnoty a pozice Velký zásah a budování povědomí o značce/brandu Lidé věří více organickému výsledku vyhledávání Neplatí se za zobrazení ani za proklik Rychlé, téměř okamžité výsledky Všechno je možné změřit a vyhodnotit Za výsledky se platí Velmi přesné cílení a kontrola nad sdělením SEO •On-page faktory – faktory na stránce (kvalita struktury zdrojového kódu, provázanost obsahu s klíčovými slovy, přehlednost stránek, aktuálnost a jedinečnost obsahu) • • vs. • •Off-page faktory – faktory mimo samotný web (analýzy klíčových slov a frází, analýzy konkurence, linkbuilding…) 21.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 12 On-page faktory – URL, titles, description •URL adresy musí být jednoduché a srozumitelné uživatelům. •V nejvhodnějším případě obsahuje relevantní klíčové fráze, které vystihují obsah stránky. •V kombinaci si URL adresou je důležité správně otextovat i titulek stránky, který se zapisuje mezi tagy