Děkujeme Vám za stažení materiálů z www.dtest.cz. Rádi bychom Vám nabídli předplatné našeho časopisu a přístupů do předplatitelské části našeho webu. Díky němu budete mít přístup ke všem informacím, které publikujeme. Peníze, jež zaplatíte za předplatné, využijeme k financování náročných testů a dalších aktivit chránících spotřebitele. Předplatné rJTestu můžete objednat zde. Výrobci nemají žádnou možnost ovlivnit testování. Komerční subjekty nemají možnost ovlivnit obsah časopisu prostřednictvím inzerce. © dTest, o.p.s., Černomořská 419/10, Praha 10-Vršovice. Přetisk zakázán. Export z www.dtest.cz pro j.novak@skaut.cz Test Vzor časopisu dTest Reklamace pro nesplnění jakosti při převzetí Zpracováno: Leden 2014 Koupili jste obuv a během několika dnů od zakoupení se jí utrhla podešev? V tom případě vám doporučujeme uplatnit práva z vadného plnění pro nesplněnou jakost zboží při převzetí, vzhledem k tomu, že prodaná věc nebyla bez vad. Kdy je tento vzor vhodný? Prodávající odpovídá kupujícímu (spotřebiteli) za to, že věc je při převzetí kupujícím bez vad, tedy že má zákonem stanovenou jakost v době převzetí. Touto jakostí se rozumí, že věc: ■ má vlastnosti předně ve smlouvě ujednané, prodávajícím nebo výrobcem popisované, nebo na základě jimi prováděné reklamy a s ohledem na povahu zboží očekávané, popřípadě vlastnosti pro věc takového druhu obvyklé, ■ hodí se k účelu, který pro její použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá, ■ odpovídá jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze, ■ je v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti, ■ vyhovuje požadavkům právních předpisů. Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, zákon předpokládá, že věc byla vadná již při převzetí. Zákonnou domněnku o existenci vady při převzetí může prodávající vyvrátit pouze důkazem, že věc v době předání vadu neměla, nestačí to tedy jen tvrdit. Tento vzor je tedy možné využít v případě, že se vada projeví do šesti měsíců od zakoupení věci. Jestliže se vada vyskytne v rámci zákonné 24měsíční doby později, doporučujeme využít vzor „Reklamace výrobku". Není rozhodné, zda zboží v době uzavření smlouvy už bylo, nebo teprve má být vyrobeno, zhotoveno na zakázku (např. brýle, šaty, ale i kuchyňská linka). I pro tyto případy využijte vzory vztahující se na kupní smlouvu. Jak tento vzor využít? Uplatnění práva z vadného plnění (reklamace) z důvodu nesplněné jakosti při převzetí musí obsahovat jednak oznámení vady (její popis) a jednak vámi požadovaný způsob vyřízení reklamace (právo). S reklamací se obraťte na prodávajícího v kterékoliv jeho prodejně (s ohledem na sortiment). Žádáte-li opravu věci, může být k jejímu provedení pověřena také jiná osoba, např. servis. Informaci, u koho uplatnit opravu věci, získáte zpravidla z dokladu o koupi nebo ze samostatného písemného potvrzení o závazcích prodávajícího z vadného plnění, které vám na požádání vystaví. www.dtest.cz Export z www.dtest.cz pro j.novak@skaut.cz Kupující má právo na dodání nové věci, případně jen její součásti, není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné. Pokud není možné věc či její část vyměnit, může kupující odstoupit od smlouvy. Jiná je situace, pokud lze vadu bez zbytečného odkladu odstranit opravou a požadavek na novou věc by byl nepřiměřený (např. zapošít malou dírku ve švu), pak má kupující právo na opravu. Právo na slevu náleží kupujícímu vždy, pokud neuplatní jiné právo. Právo z vady nenáleží tomu, kdo o vadě před převzetím věci věděl nebo ji sám způsobil. Zakoupení věci je kupující povinen prokázat, nejlépe předložením kupního dokladu. Jestliže kupní doklad nemáte, musíte vznik kupní smlouvy prokázat jiným, dostatečně věrohodným způsobem (např. potvrzením o závazcích prodávajícího z vadného plnění s uvedením data nákupu a ceny či výpisem z účtu při platbě kartou). Upozornění Tento vzor dopadá na vztahy ze smluv uzavřených od 1. ledna 2014 nebo ze smluv uzavřených před tímto datem, pokud si strany ujednaly režim nového občanského zákoníku. Zákon stanoví prodávajícímu povinnost rozhodnout o reklamaci ihned, u složitých případů do 3 pracovních dnů, přičemž reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena nejpozději ve lhůtě 30 kalendářních dní. Reklamace je vyřízena teprve tehdy, když vás prodávající o tom vyrozumí. Vyprší-li zákonná či smluvená lhůta, považuje se to za podstatné porušení smlouvy a můžete od kupní smlouvy odstoupit. Jestliže se rozhodnete odstoupit od smlouvy z důvodu uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace, využijte vzor „Odstoupení od kupní smlouvy pro marné uplynutí lhůty k vyřízení reklamace". Prodávající je povinen vydat spotřebiteli potvrzení o uplatnění reklamace, jinak mu hrozí postih ze strany dozorového orgánu, jímž je Česká obchodní inspekce. Důležité zákony a dokumenty ■ Zákon o ochraně spotřebitele, č. 634/1992 Sb. (§ 19) ■ Občanský zákoník, zákon č. 89/2012 Sb. (§ 2161, § 2169) Související vzory Reklamace pro nesplnění jakosti při převzetí - nebezpečný výrobek ■ Odstoupení od kupní smlouvy pro nesplnění jakosti při převzetí ■ Odstoupení od kupní smlouvy pro nesplnění jakosti při převzetí - odlišnosti v množství a počtu ■ Odstoupení od kupní smlouvy pro nesplnění jakosti při převzetí - nesoulad skutečných a propagovaných vlastností Obecná doporučení Před využitím tohoto vzoru je nutné si ověřit zejména podle výše uvedených podmínek, zda je vzor vhodný pro konkrétní situaci. Text vzoru je potřeba upravit podle skutečného případu. Výsledný text je nutné vždy vlastnoručně podepsat. Doporučujeme ho vytisknout ve dvou kopiích - jednu pro adresáta a druhou pro spotřebitele k uložení do složky sporu. www.dtest.cz Export z www.dtest.cz pro j.novak@skaut.cz Dopis je žádoucí zasílat doporučene, nejlépe s dodejkou. V případě osobního předání stačí nechat podepsat převzetí na kopii. V případě přikládání různých dokladů k dopisu je doporučujeme zasílat v kopii (v případě nutnosti ověřené) a originál si ponechat. Názvy příloh, včetně jejich dat (jsou-li datované), doporučujeme v dopisu uvést. Tento vzor nemůže nahradit odbornou právní konzultaci. Není-li si spotřebitel jist ohledně svých práv a rizik při jejich prosazování, doporučujeme, aby oslovil advokáta. Spotřebitelům znalým svých práv a podmínek jejich uplatňování však může napomoci k jejich účinnému prosazení. Test www.dtest.cz Export z www.dtest.cz pro j.novak@skaut.cz Můj telefon a e-mail Jméno a příjmení prodávajícího (či název společnosti) IČ prodávajícího Adresa prodávajícího Praha, 1. ledna 2014 Reklamace pro nesplnění jakosti při převzetí Vážení, dne ... jsem ve vaší provozovně v ulici Štěkací v Hafanově zakoupil obuv značky Doroboty. Po měsíci na levé obuvi praskla podešev. Vzhledem k tomu, že se vada na věci projevila do šesti měsíců od koupě, uplatňuji právo na dodání nové obuvi z důvodu nesplnění jakosti zboží při převzetí ve smyslu § 2161 ve spojení s § 2169 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění, a to nejpozději v zákonné lhůtě 30 kalendářních dnů. Zároveň vás žádám o vystavení písemného potvrzení dané reklamace s uvedením, kdy jsem právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace požaduji, a následně potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace. Předem děkuji za kladné vyřízení (vlastnoruční podpis) Přílohy: Kopie kupního dokladu www.dtest.cz Export z www.dtest.cz pro j.novak@skaut.cz Vaše poznámky Všechny vzory jsou v elektronické podobě na www.dtest.cz. Test Vzor z edice vzorů časopisu dTest pro řešení spotřebitelských problémů Veškeré vzory, které pro vás dTest připravil, reflektují právní stav v čase zpracování a mohou být považovány pouze za informativní a doporučující návody k řešení typických problémů. Vzory nemohou nahradit odbornou pomoc advokáta a nemohou být bez dalších odborných úprav a konzultací s profesionály používány pro veškeré specifické případy v praxi. Možnost tiskové či jiné chyby vyhrazena. dTest nenese žádnou odpovědnost za případnou škodu způsobenou nevhodným užitím vzorů, jakožto i za jejich samotný nepřesný obsah. Vydavatel: dTest, o.p.s., Černomořská 419/10, 101 00 Praha 10, IČ: 45770760, telefon: 241404922, e-mail: dtest@dtest.cz, www.dtest.cz. © dTest, o.p.s., Praha. Přetisk bez písemného souhlasu zakázán. www.dtest.cz předplatné časopisu dTest 5 důvodů, proč si ho pořídit 1. Peníze vložené do předplatného se vám mohou vrátit už během jediného nákupu. Naše nezávislé testy ukazují, že dražší výrobky nemusí být lepší než levnější konkurence. S dTestem efektivně nakoupíte a ušetříte. d Test ItJSl A , o.„,.„. In Y rkibiýcli jakc II II Sbaleno na túru Předplatné dTestu objednávejte na www.dtest.cz/predplatne nebo telefonicky na čísle 241404922. 2. Jako předplatitelé získáváte zdarma přístup do unikátní databáze tisíců testů na www.dtest.cz. www.dtest.cz 3. S předplatným dTestu se stanete součástí velké rodiny spotřebitelů, kterou jen tak někdo neoklame. Informujeme o nástrahách trhu a bojujeme za spotřebitelská práva. 4. Praktické dárky, které dostávají naši předplatitelé, potěší a usnadní život. Test gothajských salámů více 7^ tJÍjj Online nákup použitého zboží více Odevzdání bytu pronajímateli více 5. Pro zachování skutečné nezávislosti nezveřejňujeme žádnou reklamu. Příjmy z předplatného jsou hlavním zdrojem financování našich testů i ostatních aktivit. I Telefonická poradna více předplatné dTestu objednávejte zde 6519