Management ve sportu Doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. Sport jako statek? •Sport jako statek sám o sobě neexistuje! • •Sport je prostředí v němž se mohou a odehrávají sportovní aktivity, většinou realizované prostřednictvím tělesných pohybových a duševních aktivit. • •Sport je dnes odvětvím národního hospodářství 2.5.2019 © FSpS, MUNI 2 SPORT v užším pojetí Sportovní prostředí Stát 2.5.2019 3 © FSpS, MUNI 2.5.2019 4 © FSpS, MUNI 2.5.2019 5 © FSpS, MUNI 2.5.2019 © FSpS, MUNI 6 Ad 2) Klasifikační schéma sportu Institucionální rámce sportu na příkladu ČR 2.5.2019 © FSpS, MUNI 7 EU Brusel Rada Evropy Štrasburg Vláda ČR Realizace Doporučení EU Občan Obecní úřad Krajské úřady MŠMT ČR Mezinárodní sportovní svazy Mezinárodní olympijský výbor (MOV) Evropské sportovní svazy Zastřešující hlavní spolky, ČUS, Sokol, Autoklub apod. Střešní spolky české sportovní svazy Národní olympijský výbor (ČOV) Sportovec Olympionik Podpory a dotace Sportovní klub nebo tělovýchovná jednota Sportovní oddíl Podpory a dotace Krajské sportovní svazy Župní výbory Vývoj organizační struktury – 3. etapa •období totalitního režimu KSČ, direktivního řízení tělesné výchovy a sportu a monopolní jednotné tělovýchovné a sportovní organizace (1948 – 1989) • •I. zákon č. 187/1949 Sb., o státní péči o tělesnou výchovu a sport 2.5.2019 8 © FSpS, MUNI Vývoj organizační struktury – 3. etapa •II. zákon č. 71/1952 Sb.,o organizaci tělesné výchovy a sportu • •III. zákon č. 68/1956 Sb., o organizaci tělesné výchovy • •1957 – vznik Československého svazu tělesné výchovy (ČSTV) • 2.5.2019 © FSpS, MUNI 9 Vývoj organizační struktury – 4. etapa •transformace tělesné výchovy a sportu po změně politického režimu v pluralitní demokratické společnosti (1989 – 1993/2001) •1990 – rozdělení ČSTV na ČSTV a SSTV, vznik Československé konfederace sportovních a tělovýchovných svazů 2.5.2019 10 © FSpS, MUNI Vývoj organizační struktury – 4. etapa •zánik SVAZARMU – vznik Autoklub ČR, Český střelecký svaz a další • •osamostatnění Československého olympijského výboru • 2.5.2019 © FSpS, MUNI 11 Vývoj organizační struktury – 5. etapa •Zákon o podpoře sportu 115/2001Sb. •systematická práce a činnost plně konstituovaných spolků a sdružení v jasně zformované organizační struktuře sportovního prostředí v ČR (2001 – 2012) • •Nový občanský zákoník: Zákon č. 89/2012 Sb. •Návrat ke starému pojmu spolek z r. 1867 ř. z. • • 2.5.2019 12 © FSpS, MUNI Účinnost od 01.01.2014 Rada TV a sportu Státní sportovní reprezentace STÁTNÍ ROZPOČET Ministerstvo financí rozpočtová kapitola 34 MŠMT Veřejně prospěšné programy Občanská sdružení Reprezentační centra (Nymburk, Račice) Mimořádné dotace VPS Regiony (kraje a obce) Investice 2.5.2019 © FSpS, MUNI 13 Amatérské sportovní prostředí •tvoří jej spolky zapsané ve veřejném rejstříku spolků registrované u rejstříkových soudů – zapsaný spolek z. s. •hlavní nebo tzv. zastřešující občanská sdružení, • •střešní hlavní spolek - sportovní svazy, • •Základní spolek pobočný – TJ, SK – sportovní kluby •Například: •Český olympijský výbor (ČOV) •Český unie sportu (ČUS) •Sdružení sportovních svazů ČR •Česká obec sokolská (ČOS) •OREL – křesťanská tělovýchovná organizace •Klub českých turistů (KČT) •Česká asociace sport pro všechny (ČASPV) •Asociace tělovýchovných jednot a sportovních klubů ČR •Asociace školních sportovních klubů (AŠSK ČR) •Všesportovní kolegium ČR (VSK ČR) • 2.5.2019 14 © FSpS, MUNI 2.5.2019 15 © FSpS, MUNI STÁT Státní správa, Zastupitelská sféra Amatérské sportovní prostředí Ostatní instituce v oblasti TV a sportu Ústřední orgány Zastřešující hlavní spolky . Pobočné spolky Krajská sdružení Župy Exekutivní sféra Parlament ČR • Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu • Podvýbor pro mládež a sport Vláda ČR MŠMT MO MV MZ aj. •Česká nadace sportovní reprezentace • Centrum zdravotního zabezpečení sportovní reprezentace • Nadace sportující mládeže • Ústřední tělovýchovná knihovna • Tyršovo muzeum TV a sportu • OLYMPIA a.s. • atd. Pobočné spolky Servisní centra, jednoty, kluby Zastupitelská sféra 2.5.2019 © FSpS, MUNI 16 Příklad - Dánsko Ministry of Culture Ministry of Taxation Ministry of Education Ministry of Health Anti Doping Danmark Program for Sports Developement The joint council for sport Foundation for Culture and Sport Facilities Team Danmark 56 national federations 24 county associations 80 town associations 200 local unions 5300 clubs 8000 company clubs 11000 clubs DGI DFIF DIF 1,3 million members 340000 members 1,6 million members Act on promotion of Elite Sports Legalization on TV Act on Football Pools Act on Youth and Adult Education Legaslation of Doping 2.5.2019 17 © FSpS, MUNI SPORTOVNÍ SVAZY TJ, SK Struktura ČUS za existence SAZKA a.s.? valná hromada výkonný výbor Krajské sdružení Regionální sdružení 2.5.2019 18 © FSpS, MUNI Vývoj členské základy v linii TJ a SK 1990 2.5.2019 19 © FSpS, MUNI Která témata by měla být v budoucnu privilegována v ekonomii sportu? •A. Organizace sportu v evropských zemích . 1,56 •B. Právnické aktuality ve sportu . 1,54 •C. Otázky zaměstnání a vzdělání . 1,47 •D. Sportovní politika na místní úrovni 1,46 •E. Ekonomika sportovních zařízení 1,46 •F. Diskuse o sportu 1,46 •G.Popisné publikace 1,39 •H. Otázky spjaté s EPS 1,37 •I. Politické strany a sport 1,32 •J. Sportovní politika státu 1,31 •K. Ekonomika a organizace sportovních klání 1,31 •L. Politika sportovních federací 1,30 •M. Mezinárodní novinky 1,30 •N. Sport a technologie 1,28 •O. Informace o rozpočtu státu a FNDS 1,25 •P. Číselné údaje, ankety a analýzy sportovních činností 1,24 •Q. Významné schůze a konference 1,24 •R. Žurnalistika a sport 1,23 •S. Marketing a sponzorování 1,20 •T. Televize a sport 1,08 •U. Vrcholový sport 1,05 •V. Kluby a profesionální sport 0,99 •W. Průmysl sportovního zboží 0,88 •X. Obchod se sportovním zbožím 0,84 2.5.2019 © FSpS, MUNI 20 Typologie manažerských prací ve sportu •Management veškerých sportovních aktivit •Management profesionálního klubu a dalších institucí •Management amatérské sportovní kluby •Management velkých sportovních akcí •Management sportovní zařízení ve správě obcí •Management sportovních svazů •Management výroby sportovních potřeb •Management výstavby sportovních zařízení 2.5.2019 © FSpS, MUNI 21 Typologie manažerských prací ve sportu •Management středních a vysokých škol vychovávající kádry pro sport •Trenérské a tělovýchovné školy sportovních svazů •Management organizací věnujících se sportovnímu marketingu a management hráčů (agenti)? • 2.5.2019 © FSpS, MUNI 22 Manažerská práce z hlediska produktu •Participace ve sportu •Elitní sport, profesionální soutěže •Vybavení a výstroj pro sport (MTZ) •Reklamní předměty a mediální výstupy pro podporu sportu •Služby sportovních zařízení •Marketingový výzkum ve sportu •Manažerské služby pro sport a sportovce (agenti, skauti, právníci apod.) 2.5.2019 © FSpS, MUNI 23 Práce, profese sportovního manažera •„Sp. manažer koordinuje poskytnuté lidské a materiální zdroje a relevantní technologie tak, aby došlo k úspěšnému provedení a předání určité služby v oblasti sportu.“ • (Challaduraie, 1994) • •Sp. man. Je tradičně definován jako osoba, která plánuje, organizuje, obsazuje personálem, řídí, kontroluje (monitoruje a hodnotí) postupné kroky směřující k předem vytčenému cíli v různých sportovních programech pro lidi všech věkových kategorií • (Ziegler, 2007) • • 2.5.2019 © FSpS, MUNI 24 Tradiční pracovní pozice (záp. Evropa) •Sportovní manažer nebo ředitel na lokální úrovni (organizace na úrovni obcí) •Manažer nebo ředitel sportovního klubu •Manažer nebo ředitel národní sportovní federace •Manažer fitness centra • (projekt AHESIS, 2006) 2.5.2019 © FSpS, MUNI 25 Úloha státu v rozvoji sportu 1.Byrokratická konfigurace •Vykazuje vysokou míru zapojení státu do prostředí sportu (16 států včetně ČR?) • 2.Misionářská konfigurace •Dobrovolný ? sektor je silně zapojen - působí v přenesené působnosti (6 států Dánsko, Švédsko, Itálie, Lucembursko, Německo, Rakousko) • 3.Podnikatelská konfigurace •Typické s vysokou mírou zapojení tržních sil (Irsko, Velká Británie) • 4.Sociální konfigurace •Silná přítomnost sociálních partnerů v rámci mnohostranného systému (Nizozemí) 2.5.2019 © FSpS, MUNI 26 2.5.2019 © FSpS, MUNI 27 SOCIÁLNÍ KONFIGURACE SOCIÁLNÍ AKTÉŘI MISIONÁŘSKÁ KONFIGURACE DOBROVOLNICKÝ SEKTOR STÁTNÍ SEKTOR SOUKROMÝ SEKTOR BYROKRATICKÁ KONFIGURACE PODNIKATELSKÁ KONFIGURACE DECENTRALIZACE, V.S. JAKO PARTNER PŘI DOSAŽENÍ ZMĚNY CENTRALIZACE V. S. JAKO PŘEVODNÍK PRO IMPLEMENTACI SPECIFICKÝCH POŽADAVKŮ VLÁDY INOVACE KONKURENCE SCHOPNOSTI KONTINUITA UDRŽITELNOST ODLIŠNOSTI POLITICKÝCH SYSTÉMŮ VE SPORTU; ZAMĚŘENÍ, HLAVNÍ CÍLE Kritérium Byrokratická Misionářská Podnikatelská Sociální Zaměření poskytování služeb Propustnost a procesy Krátkodobé a střednědobé výsledky Krátkodobé poskytování, výsledky Dlouhodobé výsledky a budování kapacit Hlavní cíle A.Regulace procesů prostřednictvím státních orgánů B.Monitoring standardů a systémů A.Expanze, adaptace B.Inovace, flexibilita C.Monitoring výsledků A.Monitoring/auditing/ maximalizace okamžitých výstupů B.Dosahování výstupu na základě smluvních vztahů A.Angažovanost, přesvědčení, vliv B.Dlouhodobé investování/ výsledky, změny v kultuře budování kapacit C.Společná tvorba politiky sportu 2.5.2019 © FSpS, MUNI 28 ČR a byrokratická konfigurace??? •Orgány veřejné správy hrají velmi aktivní roli při regulaci systému sportu (vláda schvaluje koncepce sportu) •Existuje legislativní rámec pro specifické oblasti (z. 115/2001 Sb.) •Uplatňovaná pravidla pocházejí z činnosti orgánů veřejné moci, jež mají politickou/demokratickou legitimitu – při tvorbě pravidel nemusí příliš vyjednávat s ostatními aktéry ve sportu tak, aby se dosáhlo souladu zájmů??? •Dobrovolné sportovní hnutí působí na základě zplnomocnění (zákon o dobrovolnictví????) •Sociální partneři pro vyjednávání mohou absentovat nebo jsou přehlíženi?? •Uživatelé (členové spolků, soukromí podnikatelé) mají nízký vliv na politiku státu ve sportu 2.5.2019 © FSpS, MUNI 29