Požadavky na ukončení předmětu
Pro JS 2019 jsou stanoveny tyto požadavky na ukončení předmětu Reflexe praxe:
- 80% aktivní účast na seminářích (max. 2 absence)
- vypracování semestrálního úkolu
- plnění dílčích úkolů (zadává vyučující v jednotlivých seminářích, některé budete vkládat do Odevzdávárny - upozorní vyučující)
Semestrální úkol:
Vypracování kazuistiky buď učitele
nebo žáka, a to ve dvojicích tak, jak chodíte na praxe. Koho vybrat za
učitele či žáka? Zvolte si někoho, kdo je něčím zajímavý. Ideálně ty učitele, u kterých jste na praxi. Co se týče
žáků, vyberte si žáka, který je něčím zajímavý a o kterém budete moci
získat více informací (může být i jiný žák, kterého třeba trénujete,
nemusí to být ze školy, kde vykonáváte praxi). Kazuistika bude mít 2
části:
1. část popíše osobu učitele/žáka (věk, vystudovaná aprobace, délka praxe, ročník, který žák navštěvuje... - co nejvíce informací k osobě + proč si ho vybrali), 2. část se bude skládat z
minirozhovoru s ním. Obsahové zaměření minirozhovoru: viz níže (cca 5 - 8 otázek).
Forma zpracování: kazuistiku zpracujte formou powerpointu a přihlaste se v
Rozpisech témat k termínu, kdy ji budete prezentovat.
Kazuistika učitele:
1. věk, pohlaví, iniciály učitele
2.
aprobace, kde probíhalo studium učitelství, délka praxe, místo působení
(ZŠ, SŠ) + co reálně učí, spolupráce mezi učiteli, (kteří učí
stejné/obdobné předměty), přestupy ze zaměstnání (ze škol - kolik škol
prošel během své kariéry, důvod přestupu), vedení kroužků, trénování
dětí
3. profese učitele - motivace stát se učitelem (TV), problémy
spojené s profesí učitele, názor na platové ohodnocení v poměru k výkonu
jeho práce, učitelovo pojetí výuky...
4. důvod, proč jsem si učitele zvolil
5. co chce v té své profesi ještě dokázat
Kazuistika žáka:
1. věk, pohlaví, rodinné poměry, škola, v níž teď absolvuje školní docházku
2. osobnostní + sociální anamnéza - jak se projevuje v kolektivu,
jestli je komunikativní, odklad povinné školní docházky, prospěch,
adaptace na školní prostředí, zpráva z PPP, zájmy - kolik času věnuje
volnočasovým aktivitám, preference školních předmětů
3. historie institualizované školní docházky (včetně přestupů ze škol)
4. důvod, proč jsem si žáka zvolil - pozitivní důvody, negativní důvody (např. výchovné, vzdělávací problémy)
5. návrh postupu, jak s žákem pracovat
20. 1. Úvodní seminář |
27. 1. Seminář |
6. 3. Seminář |
13. 3. Seminář |
20. 3. Seminář |
27. 3. Seminář |
3. 4.
Seminář |
10. 4. Seminář |
17. 4. Seminář |
24. 4. Seminář |
1. 5. Státní svátek |
8. 5. Státní svátek |
15. 5. Závěrečný seminář |
Dílčí úkol:
Vyřídit dokumentaci k předmětu Pedagogická praxe I.
Rozmyslet si do příštího semináře spolu s kolegyní/kolegou, se kterou budete chodit na praxi, zda uděláte kazuistiku učitele či žáka.