Reflexe praxe

Požadavky na ukončení předmětu

Pro JS 2019 jsou stanoveny tyto požadavky na ukončení předmětu Reflexe praxe:

- 80% aktivní účast na seminářích (max. 2 absence)

- vypracování semestrálního úkolu

- plnění dílčích úkolů (zadává vyučující v jednotlivých seminářích, některé budete vkládat do Odevzdávárny - upozorní vyučující)

Semestrální úkol:

Vypracování kazuistiky buď učitele nebo žáka, a to ve dvojicích tak, jak chodíte na praxe. Koho vybrat za učitele či žáka? Zvolte si někoho, kdo je něčím zajímavý. Ideálně ty učitele, u kterých jste na praxi. Co se týče žáků, vyberte si žáka, který je něčím zajímavý a o kterém budete moci získat více informací (může být i jiný žák, kterého třeba trénujete, nemusí to být ze školy, kde vykonáváte praxi). Kazuistika bude mít 2 části:
1. část popíše osobu učitele/žáka (věk, vystudovaná aprobace, délka praxe, ročník, který žák navštěvuje... - co nejvíce informací k osobě + proč si ho vybrali), 2. část se bude skládat z minirozhovoru s ním. Obsahové zaměření minirozhovoru: viz níže (cca 5 - 8 otázek).
Forma zpracování: kazuistiku zpracujte formou powerpointu a přihlaste se v Rozpisech témat k termínu, kdy ji budete prezentovat.


Kazuistika učitele:
1. věk, pohlaví, iniciály učitele
2. aprobace, kde probíhalo studium učitelství, délka praxe, místo působení (ZŠ, SŠ) + co reálně učí, spolupráce mezi učiteli, (kteří učí stejné/obdobné předměty), přestupy ze zaměstnání (ze škol - kolik škol prošel během své kariéry, důvod přestupu), vedení kroužků, trénování dětí 
3. profese učitele - motivace stát se učitelem (TV), problémy spojené s profesí učitele, názor na platové ohodnocení v poměru k výkonu jeho práce, učitelovo pojetí výuky...
4. důvod, proč jsem si učitele zvolil
5. co chce v té své profesi ještě dokázat

Kazuistika žáka:
1. věk, pohlaví, rodinné poměry, škola, v níž teď absolvuje školní docházku
2. osobnostní + sociální anamnéza - jak se projevuje v kolektivu, jestli je komunikativní, odklad povinné školní docházky, prospěch, adaptace na školní prostředí, zpráva z PPP, zájmy - kolik času věnuje volnočasovým aktivitám, preference školních předmětů
3. historie institualizované školní docházky (včetně přestupů ze škol)
4. důvod, proč jsem si žáka zvolil - pozitivní důvody, negativní důvody (např. výchovné, vzdělávací problémy)
5. návrh postupu, jak s žákem pracovat

20. 1. Úvodní seminář
27. 1. Seminář
6. 3. Seminář
20. 3. Seminář
27. 3. Seminář
3. 4. Seminář
10. 4. Seminář
17. 4. Seminář
24. 4. Seminář
1. 5. Státní svátek
8. 5. Státní svátek
15. 5. Závěrečný seminář

 

Dílčí úkol:

Vyřídit dokumentaci k předmětu Pedagogická praxe I.

Rozmyslet si do příštího semináře spolu s kolegyní/kolegou, se kterou budete chodit na praxi, zda uděláte kazuistiku učitele či žáka.