np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU1 np2035 Reflexe praxe Mgr. Lucie Grajciarová 11:00 – 11:50 06. 03. 2019 np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU2 PocitovníčekFyzično Psychično np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU3 Dílčí úkoly na dnešní hodinu 1. Definovat, co je to kompetence. ̶ Vytvořit výčet pedagogických kompetencí. np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU4 Kompetence ̶ Komplex znalostí, dovedností, postojů a zkušeností, které jsou cílovými kategoriemi profese učitele v měnící se škole ̶ Jsou rozvoje schopné, variabilní a flexibilní np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU5 Sedm klíčových kompetencí učitele Holandský standard uvádí tyto kompetence učitele: 1) kompetence interpersonální 2) kompetence pedagogická 3) kompetence odborná a didaktická 4) kompetence organizační 5) kompetence pro spolupráci s kolegy 6) kompetence pro spolupráci s okolím 7) kompetence k reflexi a sebezdokonalování Učitelské listy (2010) np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU6 Pedagogická kompetence Cílová a komplexní oblast rozvoje budoucího učitele, které vytvoří předpoklady pro jeho profesionální pedagogické myšlení a jednání. ̶ kompetence řídící, ̶ kompetence sebeřídící, ̶ kompetence odborné Nezvalová (2003, s. 11-19) np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU7 Pedagogické kompetence Kompetence řídící np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU8 Pedagogické kompetence Kompetence sebeřídící np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU9 Pedagogické kompetence Kompetence odborné np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU10 Pedagogické dovednosti ̶ Přispívají k úspěšnosti vyučování 1. Plánování a příprava 2. Realizace vyučovací jednotky (hodiny) 3. Řízení vyučovací jednotky (hodiny) 4. Klima třídy 5. Kázeň 6. Hodnocení prospěchu žáků 7. Reflexe vlastní práce a evaluace (sebehodnocení) Kyriacou (2004, s. 23) np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU11 Hra Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště12 Zpětná vazba x reflexe ̶ Zpětná vazba – cílem je zjistit, jak se program líbil, zda vedl tam, kam měl, jak si ho účastníci užili. Ve zpětné vazbě se častěji dostáváme k absolutním pojmům a definicím – hra byla dobrá/špatná, líbila se mi/nelíbila. ̶ Reflexe – našim cílem není zjistit kvalitu hry, ale prožitky, které si účastníci odnášejí – a ty jsou málokdy černobílé. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště13 Reflexe hry ̶ Něco dobrého, něco špatného a něco legračního np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU14 Časová osa Olé – učitel sportovního kroužku ZŠ Pan Surala – učitel TV na ZŠ Paní Marcaníková a Pelcová – učitelky TV na SŠ Učitelka TV na Sisekaitseakadeemia v Tallinnu PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. … np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU15 Dílčí úkoly na příští hodinu ̶ Prekoncepty o učitelích TV Profesní prekoncept: prekoncept práce, osobní subjektivní názor na profesi opírající se např. o parciální individuální zkušenost, intuici a různé sugesce (i mediální)a často se lišící od objektivní situace Prekoncept: Osobní názor, subjektivní koncepce či teorie opírající se o intuici, individuální zkušenost a zhusta i o sugesce, často se značně liší od skutečně odborného či vědeckého poznatku, předsudek Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště16 Zdroje ̶ KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-965-8. ̶ NEZVALOVÁ, D. Pedagogické kompetence, standardy a kvalita v pregraduální přípravě učitele. Pedagogická orientace 2003, č. 4, s. 11-19. ISSN 1211-4669. ̶ Sedm klíčových kompetencí učitelů. Učitelské listy: web o změnách ve vzdělávání [online]. 13. dubna 2010 [cit. 2019-03-06]. Dostupné z: http://www.ucitelske-listy.cz/2010/04/sedm-klicovych-kompetenci-ucitele.html np2035 Reflexe praxe / Katedra pedagogiky sportu FSpS MU17 Děkuji za pozornost. Dotazy?!