Pedagogika (bp4005, bk4005) Přednášky: doc. Vladimír Jůva juva@mail.fsps.muni.cz) Semináře: Mgr. Lucie Grajciarová Mgr. Kateřina Jakubcová Mgr. Michal Lupač Pedagogika – informační zdroje nJŮVA, V. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001. nPRŮCHA, J. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. nPRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 6. vyd. Praha: Portál, 2017. nGAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. nPRŮCHA, J. (Ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. nPRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 7., aktual. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2013. nAktuální informace v časopisech a na webových stranách: Pedagogika, Pedagogická orientace, … MŠMT, Národní institut dalšího vzdělávání > Pedagogika nPedagogika = sociální věda nPedagogika = věda o permanentní edukaci (= výchova a vzdělávání) nPedagogika zkoumá vývoj, systém a realizaci edukace nPedagogika – význam pro všechny > Pojetí edukace n1. Platón (427–347 př. Kr.) – paidea nobrácení nosvobození nvedení nvzdělávání nposlání platon > Pojetí edukace n2. Edukace a socializace nedukace – hodnotově pozitivně zaměřená n n(sociální opora – vztah v prostředí) n nsocializace – proces společenského začleňování – hodnotově indiferentní (patologická socializace – pak resocializace) > Pojetí edukace n3. Edukace a rozvoj jedince nRozvoj jedince determinují (určují): ndědičnost (biologické východisko organismu) nprostředí (materiální a sociální) – působí bezděčně nedukace (výchova) – působí záměrně > Pojetí edukace n4. Hodnotové orientace edukace na) antika – ATÉNY – kalokagathia (krása a dobro) = gymnastická + múzická výchova nb) novověk – autentická a svobodná osobnost (východisko Rousseau – konec 18. století Þ současnost Všeobecná deklarace lidských práv 1948 a Úmluva o právech dítěte – OSN 1989) nc) současnost – předchozí + zdravá osobnost – fyzicky, psychicky, sociálně > Pojetí edukace nVýchova – edukace = záměrné působení na rozvoj jedince (pomoc jedinci) s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho rozvoji nEdukace = procesy řízeného učení učení = psychický aktivní a tvořivý proces – probíhá v jednotě tělesných a duševních předpokladů, je klíčový v adaptaci člověka, rozšiřuje jeho možnosti >