Ontogeneze lidské motoriky © Tom Vespa Ontogeneze je proces, kterým prochází jedinec od splynutí pohlavních buněk až po dospělost. Ontogeneze spolu s fylogenezí patří do evoluční biologie. © Tom Vespa celistvosti a jednoty organismu (změny motorických funkcí jsou v úzké souvislosti se změnami tělesnými a psychickými) nezvratnosti a neopakovatelnosti (vývoj probíhá po etapách a jejich sled je nezvratitelný) diferenciace a specializace (postupem věku dochází k účelové diferenciaci motoriky, vzrůstá interindividuální variabilita) nerovnoměrnosti (velikost vývojových změn neprobíhá rovnoměrně – zhruba ve fázích vzestupu, kulminace a involuce, regrese) © Tom Vespa jednoty biologického a sociálního (vývoj lidského organismu probíhá jako proces socializace) asynchronie (vývoj všech změn organismu probíhá sice podle zákona celistvosti, ale asynchronně. Střídá se období akcelerace a relativního klidu, senzitivní období) © Tom Vespa cefalokaudálního trendu (vývoj motoriky postupuje od hlavy k dolním končetinám) centrálně periferního trendu (vývoj motoriky postupuje od centra těla k periferii) recipročního propojení (princip pro udržování rovnováhy v protikladných částech těla při složitější činnosti, např. na nejnižší úrovni flexory - extenzory) funkční asymetrie (vývoj směřuje k funkční asymetrii – pohybové lateralitě) individualizace (vývoj jedince je jedinečný a neopakovatelný ve všech jeho znacích a projevech) autoregulační fluktuace (vývoj motoriky probíhá za náhodného střídání fází progresivního vývoje a relativní stabilizace). © Tom Vespa kojenec 0 – 1 batole 1 – 3 předškolní věk 3 – 6 ml. školní věk 6 – 11 prepubescence st. školní věk 11 – 15 pubescence ml. dospělost 15 – 20 postpubescence mecítma 20 – 30 životní stabilizace a vyvrcholení 30 – 45 adultum střední věk 45 – 60 starší věk 60 – 75 kmetství 75 – více © Tom Vespa prenatální období oplozené vajíčko (zygota) od oplození do konce 1. týdne embryo (zárodek) 2. týden – 8. týden fetus (plod) 9. týden – porod novorozenecké období 1. den – 28 dní kojenec 28 dní – 1 rok batolecí období 1 rok – 3 roky mladší batolecí období 1–2 roky starší batolecí období 2–3 roky předškolní období 3–6(7) let školní období 6(7)–15 let mladší školní období 6–11 let starší školní období 11–15 let (puberta) dospívání – adolescence 15–20 let dospělost 20–65 let mladší dospělost 20–35 let střední dospělost 35–50 let starší dospělost 50–65 let stáří 65 a více let presenium (stárnutí) 65–75 let senium (stáří) 75–85 let dlouhověkost nad 85 let © Tom Vespa Období prenatální Před narozením člověka. Již v 1. měsíci se začíná formovat tělesná stavba i svalové skupiny, první pohyby). Od 4. měsíce intenzivnější pohyby – stupňují se. http://www.mhhe.com/socscience/sex/common/ibank/ibank/0113.jpg http://www.getreligion.org/wp-content/photos/2009/04/embryo.jpg © Tom Vespa Období novorozenecké – do 1. roku Po narození má páteř kyfotický tvar – mírně zaoblený oblouk, na těle jsou rudimenty – zbytky fylogenetického vývoje, např. kostrč •reflexy pro udržení života, dítě si je neuvědomuje: §Sací reflex §Robinsonův reflex -( uchopovací reflex) §Reflex chůze – ucítí – li dítě na chodidlech tlak, začne šlapat nohama začne intenzivně pohybovat nohama, rukama §Reflex plavací – ve vodním prostředí začne pohybovat rukama a nohama §Šíjový reflex - otáčí hlavu na stranu natažené ruky, druhou krčí – „šermíř“ Postnatální reflexy trvají 3 – 4měsíce, poté vyhasínají © Tom Vespa Období novorozenecké – do 1. roku http://www.vtm.cz/files/imagecache/dust_filerenderer_big/upload/story_press/447/baby_4992d4758b.jpg © Tom Vespa Období novorozenecké – do 1. roku Cefalokaudální vývoj • 1. měsíc - zvedá hlavičku • 2., 3. měsíc - pozoruje okolí, pase koníčky • 4. měsíc - lozí • 6. měsíc - sed • 8.- 9. měsíc - staví se, nejdřív s pomocí • 10. – 12. měsíc - umí stát, první kroky, krůčky na plných chodidlech • začíná se formovat krční lordóza, hrudní kyfóza – sedem, a bederní lordóza. Vyvíjí se esovitý tvar páteře © Tom Vespa Období batolecího věku 1 – 3 roky Zpočátku při chůzi padá, ale ne nebezpečně. Lokomoce se zdokonaluje, ve 3. letech umějí děti chodit jistě. a) prvky chůze: - • 2 roky - po špičkách, ještě přísunná chůze do schodů • 3 roky - střídavá chůze po schodech, poskoky • 2 - 3 roky - cupitavý běh, ale neumí spojit běh se skokem ( rozběhne se, zastaví a pak teprve skočí). Špatný odhad, velká odvaha, nepružné skoky • b) házení a chytání • jemné pohyby se učí cefalokaudálně ( loket – zápěstí – prsty) • přeleze překážku do pasu, umí chodit, běhat, ale rádo se ještě vrací k zemi – rádo si hraje v sedě na zemi http://nd01.blog.cz/074/496/9ff755a551_16270221_o2.jpg © Tom Vespa Období batolecího věku 1 – 3 roky 74vyska2.jpg (300×409) © Tom Vespa Období předškolního věku 3 – 6 let Dále se rozvíjejí základní pohybové dovednosti jako běh, učí se skoku a hodu. Má rádo míčové hry, zdokonalování v chytání a hodech. Základy k některým sportovním disciplínám – 5.rok prvky gymnastiky, lyžování,plavání, bruslení, jízda na kole. Biologický vývoj: • dále se formuje tvorba páteře • dbát na správné držení těla • cvičení – napodobování nějaké činnosti nebo zvířátka • páteř a kosterní systém jsou pružné- možnost tvarování a vytvoření návyku http://www.predskolaci.cz/wp-content/uploads/2009/01/rozvoj-manualni-zrucnosti.jpg © Tom Vespa Období předškolního věku 3 – 6 let http://img.mf.cz/330/327/OL-jss-0110-169x100-pripravka-fotbal-dite.JPG © Tom Vespa Období mladšího školního věku 6 – 11 let věk 6 – 8 let – tzv. 2. dětství • školní docházka – znamená pro dítě určité pohybové omezení • biologická zralost pro školní docházku – FILIPÍNSKÁ míra = dítě si má dosáhnout přes hlavu na boltec ucha protilehlé ruky • zdokonalují se pohybové dovednosti, rozvíjí se obratnost a koordinace • učíme základní sportovní dovednosti – herní činnost, skoky, přeskoky, přelézání překážek….s náčiním, rovnováha… • věk 8 – 11 let • zlepšení celého vývoje motoriky • zahajuje se většina sportovních disciplín • nemají schopnost se soustředit dlouho na jednu činnost • příprava by měla být co nejvšestrannější – všestranný pohybový rozvoj http://www.klatovy.net/fotogalerie/albums/userpics/P1010189~0.jpg © Tom Vespa 061-17-ssk-zavody.jpg (543×400) http://drbnik.cz/casopis/foto/2007/20070303/img00104.jpg Období mladšího školního věku 6 – 11 let © Tom Vespa Starší školní věk 11 – 15 let • nástup činnosti pohlavních hormonů. • děvčata 1,5 – 2 roky náskoku • výrazný negativní vliv na motoriku mají disproporce v růstu, projevuje se diskoordinací pohybů, zhoršením obratnosti a silové schopnosti, přesnosti a plynulosti pohybu, motorickým neklidem. Vrchol negace je u děvčat ve 13 u chlapců ve 14 – 15. Pravidelná tělesná výchova v pubertě tlumí negativní projevy v motorice. Na konci tohoto období můžeme pozorovat typicky ženskou a mužskou motoriku. - Žena: zaoblenost a plynulost pohybu. - Muž: silový projev. © Tom Vespa http://www.vysocina-news.cz/data/36657/preface/full.jpg http://www.zsmarjankapraha6.cz/images/2007/pa03.jpg http://www.zsmarjankapraha6.cz/images/2007/plavani/plavani02.jpg http://img.mf.cz/014/581/dominik-recek.jpg Starší školní věk 11 – 15 let © Tom Vespa Období adolescence 15 – 20 let • mizí anatomické disproporce a diskoordinace motoriky předchozího období. • • nastupuje období vrcholu motorické aktivity života člověka, • • chlapci výkonnostně jasně převyšují dívky - výrazné rozdíly zejména v lokomočních pohybech a činnostech využívající velké svalové skupiny. • • trénované ženy předčí ve speciální výkonnosti muže, ženský pohyb vyniká ladností nad pohybem mužů. © Tom Vespa http://www.g2.cz/img/u/xtreme/xtreme_spektrum/34/photo/p12.jpg Období adolescence 15 – 20 let © Tom Vespa Mladší dospělost 20 – 35 let • motorická výkonnost je značně diferencovaná především v závislosti na somatotypu, zaměstnání, trénovanosti a životosprávě jedince. • • výrazný pokles výkonnosti nastává již v tomto období u jedinců s hypokinetickým způsobem života. • • nejlepší předpoklady pro rozvoj maximální úrovně - rychlosti a obratnosti jsou kolem 20. roku - pohyblivosti 23. roku a síly - vytrvalosti mezi 26. – 30. rokem života. © Tom Vespa http://www.rakety.cz/wp-content/uploads/squash-zeny-2.jpg Mladší dospělost 20 – 35 let © Tom Vespa Střední dospělost 35 – 50 let • mezi jedinci značné motorické rozdíly v závislosti na vlivu prostředí. • • úroveň jednotlivých motorických schopností přirozeně klesá (rychlost, obratnost, pohyblivost), tréninkem lze udržet vysokou úroveň síly a vytrvalosti (do 6. decenia). • • techniku pohybu lze zlepšovat i v tomto období. © Tom Vespa http://storage0.dms.mediafax.cz/media/1/1/1689/2951102/1/armstrong-cyklistika-efe.jpg http://sharkspage.com/galleries/2007_wcs3_sj_Detroit/images/sharks_wings1.jpg Střední dospělost 35 – 50 let © Tom Vespa Starší dospělost 50 - 65 let • dochází k přirozenému poklesu úrovně všech pohybových schopností a motorické výkonnosti, úroveň poklesu lze snížit trénovaností. Období stáří 65 – 75 let • dochází k značným změnám v motorice, projevující se poklesem tempa pohybů, strnulostí a neplynulostí pohybů, ztrátou pohybové harmonie. Tyto znaky tzv. stařecké motoriky lze vhodnými formami tělesné aktivity oddálit často až do 8. decenia. http://www.dobrachata.cz/_dataPublic/photo/e5e6db44125d4e59ebc4b462470ba4a3/volejbalov%C3%A1%20exib ice%202006-senio%C5%99i_resize.JPG © Tom Vespa Období středního věku 45 - 60 let Období stáří 65 – 85 let http://www.gojuryu.cz/wp-content/uploads/2006/guarelli.jpg seniori_cvici.jpg (263×263) © Tom Vespa Dlouhověkost 85 – ... let • pokles motoriky je již nevyhnutelný, rozdíly mezi trénovanými a netrénovanými jedinci mizí http://www.canik.cz/images/clanky/81-svetsenioru.jpg