Edukace jako rozvoj základních kvalit osobnosti ? • cíl edukace (určuje zaměření) efekty edukace = produkty edukačních procesů (důsledky a účinky pro člověka i společnost) = rozvoj subjektivních kvalit jedince > Historický exkurz •antická kalokagathia = rozvoj fyzických a psychických kvalit •renesanční návrat (např. F. Rabelais) •J. A. Komenský rozvíjet hlavu, srdce a ruce, tj. kognitivní, emocionální a konativní stránku > Jednostranné koncepce •preference intelektuálního (kognitivního) rozvoje – např. Platón, Herbart, „stará škola“ •preference citového a volního (emocionálního a konativního) rozvoje – např. Rousseau, Tolstoj, činná škola, alternativní školy, … • • > Dvě stránky edukačního (výchovně-vzdělávacího) procesu • vzdělávání • výchova (v užším smyslu) > Vzdělávání •vědomosti představy + pojmy + názvy •dovednosti a návyky motorické + intelektuální + sociální •schopnosti motorické + intelektuální + sociální > Výchova (užší) •postoje ke skutečnosti (velký potenciál „výchov“ – TV) • •potřeby a zájmy (nutný rozvoj např. v TV) •chování složitá výslednice všech získaných a rozvinutých kvalit jedince > Organizační diagram Komplexní edukace (výchova v širokém smyslu) vzdělávání jako rozvoj vědomostí, dovedností, návyků a schopností výchova jako rozvoj postojů, potřeb, zájmů a chování > Kompetence •rozvoj kompetencí = cíl vzdělávání •kompetence = výstupní kategorie •použití v různých oblastech (škola, profese, politika, ...) •kompetence = předpoklad úspěšného jednání v praxi •kompetence = znalosti + jejich využití v praxi + postoje + motivace + ... • > Výuka a vyučování •výuka = edukační (vzdělávací + výchovný) proces organizovaný jiným člověkem •výuka = interakce pedagoga a edukanta za účelem dosažení daných cílů •výuka = vyučovací proces + cíle výuky + její obsah + podmínky + prostředky + výsledky výuky •vyučování = vlastní edukační proces vycházející z interakce pedagoga a edukanta > Obsah edukace = kultura cíl edukace (určuje její obsah) efekty edukace = produkty edukačních procesů (důsledky a účinky pro člověka i společnost) = seznámení s kulturou > Edukace jako rozvoj v kulturních oblastech •k čemu vychovávat – sociální role •co vychovávat – kvality osobnosti •v čem vychovávat – obsahové oblasti edukace (komponenty, součásti, druhy, složky) = seznámení s lidskou kulturou •klíčové pro tzv. pedagogiku kultury = nejen se seznámit, ale i kulturu rozvíjet Kultura •kultura = sepětí člověka se světem a sebou samým v podobě materiální kultury, umění, vědy, morálky, práva, náboženství, institucí, sociálních návyků, pohybové kultury, … •postmoderní kultura = respekt vůči pluralitě kultur •„Kultura leží v srdci lidského rozvoje a civilizace. Kultura je tím, co nechává lidi doufat a snít, protože podněcuje naše smysly a nabízí nám nové možnosti pohledu na skutečnost“ (Sdělení o evropském programu pro kulturu…, 2007) Klasické oblasti edukace Např. Aristoteles, Locke, Spencer: •rozumová výchova •mravní výchova •tělesná výchova Soudobé oblasti edukace „Klasické“ (popř. jejich další rozdělení) + •jazyková •filozofická •vědecká •technická (+ informační technologie) •estetická •ekologická (environmentální) •ekonomická •politická •právní •zdravotní •dopravní výchova •... • Učivo •= transformace kultury do obsahu školní, vysokoškolské, podnikové, … edukace •tradiční chápání = souhrn poznatků, které má pedagog předat žákům, studentům, klientům, … (edukantům) •širší pojetí = souhrn vědomostí a dovedností, které si má edukant osvojit •současné pojetí = veškerá empirie edukanta získaná ve školní, … edukaci Vymezení obsahu školní, … edukace •základ školní edukace = vyučování – tradičně vymezeno didaktickými dokumenty: •studijní profil – obecné cíle výuky •učební plán – vyučovací předměty, jejich zařazení do ročníků, hodinové dotace •učební osnovy – konkretizace obsahu vyučovacích předmětů Kurikulum •tradiční dokumenty postihovaly pouze některé aspekty → •relativně „nový“ termín (90. léta) kurikulum: •vymezuje proč, koho, v čem, jak, kdy, za jakých podmínek a s jakými očekávanými efekty vzdělávat (Walterová, 1994) •→ komplexně řeší cíle, obsah, metody, způsob organizace a hodnocení školního, VŠ, podnikového, trenérského, … vzdělávání