Požadavky k předmětu Pedagogika (bp2076, bk2076) Požadavky pro splnění seminářů: 1. Aktivní účast a splněná docházka na seminářích (maximálně 2 absence u prezenčního studia, maximálně 1 absence u kombinovaného studia – student však nesmí chybět na semináři, ve kterém má vystoupit s vlastní prezentací). 2. Výběr tématu a data prezentace (po dohodě s vyučujícím na úvodním semináři). 3. Zpracování prezentace na zvolené téma a její zaslání na mail vyučující minimálně 5 pracovních dnů před domluveným datem vystoupení na semináři. 4. Na základě komentáře vyučujícího finální úprava prezentace a její vložení do odevzdávárny „Prezentace“. 5. Vystoupení se schválenou prezentací na semináři v domluveném termínu. Na úvodním semináři si student zvolí téma a datum své prezentace. Téma prezentace i termín vystoupení je po domluvě již neměnný. Pouze v opravdu závažných případech, když student bude vědět, že se semináře s plánovaným výstupem nemůže účastnit, může se pokusit domluvit si s jiným studentem výměnu termínu prezentace. Tento postup je nutné mít předem schválený vyučujícím. Splnění požadavků ze seminářů je podmínkou pro připuštění k závěrečné zkoušce. Témata prezentací: 1. Analýza vybrané české vzdělávací instituce v rámci formálního vzdělávání (kurikulární dokumenty, personální zabezpečení, prostředky a podmínky edukace; vhodné je využití osobní zkušenosti). 2. Analýza vybrané zahraniční vzdělávací instituce v rámci formálního vzdělávání (kurikulární dokumenty, personální zabezpečení, prostředky a podmínky edukace; vhodné je využití osobní zkušenosti ze studia v zahraničí). 3. Analýza vybrané české vzdělávací instituce v rámci neformálního vzdělávání (edukační cíle, personální zabezpečení, prostředky a podmínky edukace; vhodné je využití osobní zkušenosti). 4. Analýza vybrané zahraniční vzdělávací instituce v rámci neformálního vzdělávání (edukační cíle, personální zabezpečení, prostředky a podmínky edukace; vhodné je využití osobní zkušenosti ze studia v zahraničí). 5. Informální vzdělávání a učení – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 6. Distanční vzdělávání – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 7. Školní edukace – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 8. Rodinná edukace (výchova) – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 9. Mimoškolní edukace – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 10. Pedagogické zhodnocení volného času – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 11. Funkční gramotnost – teoretické vymezení, výzkumy a význam pro praxi. 12. Digitální gramotnost – teoretické vymezení, výzkumy a význam pro praxi. 13. Informační gramotnost – teoretické vymezení, výzkumy a význam pro praxi. 14. Mediální gramotnost – teoretické vymezení, výzkumy a význam pro praxi. 15. Pohybová gramotnost – teoretické vymezení, výzkumy a význam pro praxi. 16. Zdravotní gramotnost – teoretické vymezení, výzkumy a význam pro praxi. 17. Ekologická (environmentální) gramotnost – teoretické vymezení, výzkumy a význam pro praxi. 18. Finanční gramotnost – teoretické vymezení, výzkumy a význam pro praxi. 19. Čtenářská gramotnost – teoretické vymezení, výzkumy a význam pro praxi. 20. Matematická gramotnost – teoretické vymezení, výzkumy a význam pro praxi. 21. Přírodovědná gramotnost – teoretické vymezení, výzkumy a význam pro praxi. 22. Mezigenerační učení – děti učí rodiče – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 23. Mezigenerační učení – prarodiče učí děti – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 24. Mezigenerační učení – děti učí prarodiče – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 25. Rekvalifikační vzdělávání – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 26. Senioři a školní edukace – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 27. Film jako edukační prostředek – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 28. Beletrie jako edukační prostředek – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 29. Sportovní přenos jako edukační prostředek – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. 30. Význam vzdělání pro praxi – teoretické vymezení, výzkumy a příklad z praxe. Požadavky na prezentaci: 1. Rozsah prezentace je maximálně 10 snímků. 2. Časová dotace pro vystoupení je v rozsahu cca 5 minut. 3. Struktura prezentace: - stručný úvod (vymezení cíle prezentace), - vlastní obsahová část, - závěr (stručné shrnutí), - seznam použitých zdrojů (citační norma ISO 690 nebo APA), - 5 testových otázek k základním pojmům a klíčovým problémům prezentace. 4. Dodržení vyváženého poměru teoretické a praktické části. 5. Uvádění odkazů (citací) na odbornou literaturu v teoretické části prezentace. 6. Minimum uvedených a v textu citovaných informačních zdrojů je 8, z toho minimálně 3 v tištěné podobě (např. Pedagogický slovník, Pedagogická encyklopedie, statě v odborných pedagogických časopisech, pedagogické monografie apod.) a 2 zdroje cizojazyčné. Nebudou akceptovány odborně neoficiální zdroje (např. Wikipedie, ABZ slovník apod.). 7. Shoda seznamu použitých zdrojů s citovanými zdroji v práci. 8. Ve snímcích používání stručného textu (nejsou vhodné celé věty, ale body a odrážky). 9. Zajištění jazykové a stylistické kvality textu. 10. Použití vhodné velikosti (min. 16 bodů) a barvy písma vzhledem k čitelnosti prezentace. 11. Komentování prezentace vlastními slovy. V případě, že se student dostaví na seminář, ale nezaslal v požadovaném termínu prezentaci ke kontrole, nebude mu umožněno prezentovat. Splnění výše uvedených požadavků ze seminářů je podmínkou pro připuštění k závěrečné zkoušce, která se skládá: 1. z písemného testu a (po splnění minimálního limitu*) 2. z ústní zkoušky. * Limit pro splnění písemného testu tvoří minimálně 24 správných odpovědí ze 40 zavřených otázek a minimálně dvě správné odpovědi ze 4 otázek otevřených.