Aplikované psychosociální vědy III 1 Aplikované psychosociální vědy III / 1 – aktualizováno 17.3.2020 Typy společností dle stadií ekonomického růstu •Tradiční společnost: •nerostoucí produktivita, zásadní význam vlastnictví půdy, zásadní význam zemědělské práce, silné působení primárních skupin, rezignace na možnost změn, absence mobility, naturální směna zboží, marginální význam vzdělání. • Tradice: stabilizující význam trvalosti, neměnnosti, kontinuity, význam informační paměti v kolektivním jednání. • •Moderní společnost: •produkt průmyslové revoluce (parní stroj), rostoucí význam vzdělání, kvalifikace, mobility, trhu. • •Postindustriální společnost: •ekonomický systém vychází ze zpracování, využívání a kontroly informací, nedominuje již výroba hmotných předmětů, nýbrž produkce informací. • •Postmoderní společnost: •technologicky vyspělá společnost silně provázána s konzumem spotřebních předmětů a mediálních představ, růst orientace na proměnlivost zážitků, nechuť k tradici. • Aplikované psychosociální vědy III / 1 – aktualizováno 17.3.2020 Postmoderní společnost •Přelom 20. – 21. století: • růst významu vzdělání • informační revoluce • expanze globální mobility • nutnost rekvalifikací • náročnost profesní adaptace • nároky na kulturní přizpůsobivost • problém multikulturní koexistence • nechuť k tradici a ustálenosti • touha po nových zkušenostech • posedlost po nových zážitcích (adrenalin) • nechuť k šedi každodennosti • hodnotová nestálost • slábnutí morálních stimulů • změna funkcí rodiny (krize?) • sedavý způsob života • nové formy trávení volného času • konzumerismus • proměny stravovacích zvyklostí versus vědecké zásady výživy • proměny funkcí a významu restauračních zařízení • úpadek (a znovuoživování) kultury kaváren • kulturní expanze fast foodů • •Některé vybrané rysy dle Giddense, Baumana, Bergera, Bergerové, Kellnera… • • Aplikované psychosociální vědy III / 1 – aktualizováno 17.3.2020 Vzdělání •růst významu vzdělání –struktura a charakter vzdělanosti (Adorno, Liessmann) – •informační revoluce •expanze globální mobility •nutnost rekvalifikací •náročnost profesní adaptace •+ umělá inteligence? • Aplikované psychosociální vědy III / 1 – aktualizováno 17.3.2020 Kultura a její specifika •nároky na kulturní přizpůsobivost • •problém multikulturní koexistence Aplikované psychosociální vědy III / 1 – aktualizováno 17.3.2020 Zkušenost, zážitek •nechuť k tradici a ustálenosti •touha po nových zkušenostech •posedlost po nových zážitcích (adrenalin) •nechuť k šedi každodennosti Aplikované psychosociální vědy III / 1 – aktualizováno 17.3.2020 Hodnoty a způsob života •hodnotová nestálost •slábnutí morálních stimulů •změna funkcí rodiny (krize?) •sedavý způsob života •konzumerismus Aplikované psychosociální vědy III / 1 – aktualizováno 17.3.2020 Volný čas a funkce různých kulturních zařízení • nové formy trávení volného času • konzumerismus • proměny stravovacích zvyklostí versus vědecké zásady výživy • proměny funkcí a významu restauračních zařízení •úpadek (a znovuoživování) kultury kaváren •kulturní expanze fast foodů Aplikované psychosociální vědy III / 1 – aktualizováno 17.3.2020 Zdroje Hurych, E. (2019). Duchovní rozměr pohybu v sekularizující se společnosti. Brno: MU. Liessmann, K., P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia. Sekot, A. (2008). Sociologické problémy sportu. Praha. Grada Publishing. Aplikované psychosociální vědy III / 1 – aktualizováno 17.3.2020