DRAMATURGIE TB PROGRAMU „PŘED AKCÍ“ Jana Stará Zuzana Hájková Dagmar Heiland Trávníková Dramaturgie TB programů Teambuilding – efektivita a výkonnost týmu !! https://www.youtube.com/watch?v=fUXdrl9ch_Q Dramaturgie je praktická tvůrčí činnost = příprava akce • sestavení programu • vytváření atmosféry akce • metoda/nástroj v uvažování o tématu a cíli Dramaturgie TB programů o dramaturgie = „technika dramatického umění, jejíž cílem je stanovit stavební principy díla“ (divadlo, hudba, TB..) o dramaturgická vazba: záměr – program – reflexe (vyhodnocení) o teoretická / praktická dramaturgie Teoretická dramaturgie o vytváří a vyhodnocuje záměr akce (účastníci, námět, téma, vize, časoprostor) o TÉMA (Co?) – výchozí bod a centrum všech úvah = pojmenování oblasti rozvoje o CÍLE (Kam?) – přesně formulovaná oblast rozvoje = popis stavu účastníků při plánované změně o vyhodnocení, metodické postřehy Téma / Podtéma TB programu (CO?) o tematické linie / podtémata – konkrétnější a uchopitelnější linky Oblasti témat: • pedagogické téma (př. přátelství) • programové téma (př. Indiáni) • téma skupiny (aktuální téma, charakter nebo postoje skupiny) • vnější téma (společenská událost, časoprostor, diskomfort) Cíle TB programu (KAM?) o CÍLE programu navazují na jednotlivá témata o mají formu sloves a popisují stav účastníků po skončení programu; míra toho, co bude člověk umět (např. po skončení programu budou účastníci umět komunikovat v týmu a respektovat názory ostatních, budou umět vymezit svoji roli v rámci týmu..) o funkční cíl – konkrétní, měřitelný, ve vztahu k tématu, atraktivní, adekvátní k účastníkům Praktická dramaturgie TB programu (JAK?) o realizuje rozvojový záměr: •program (jednotlivé aktivity) •plán a časový harmonogram •vývoj skupiny, úpravy programu dle aktuálních podmínek o celková organizace TB programu: - lokalita, ubytování, strava - pomůcky-materiál, „užitečné pomůcky“ (lepící páska, lano, nůžky, provaz, papíry, propisky…atd.) - personální zabezpečení lektorů - a ještě??? (specifika týmu, specifika prostředí, specifika aktivit..) Tvorba TB programu (či programu zážitkové pedagogiky) Drahanská P. Puzzle a bábovky, Gymnasion 11/2009 Vyváženost TB programu! o harmonogram (jídlo, spánek..) o přivítání, seznámení, loučení o vrcholy kurzu (fyzický, psychický, intelektový…) o jasné determinanty (program podle cílů X doplňující program) o první dojem – důležité! (prostředí, lektor, skupina, počasí….) o dramaturgický střih, překvapení, kontrast, změna programu o rytmus akce, energie o návaznost – „červená nit“ Přípravná fáze TB programu MOTIVACE ÚČASTNÍKŮ 1. Zadání 2. Analýza 3. Organizační příprava 4. Informace o kurzu účastníkům o je jedním z nejdůležitějších kroků - pokud lidé nemají zájem se kurzu účastnit nebo mají pocit, že se na ně „něco chystá“, je celý kurz spíše zbytečný o motivace závisí na skupinové dynamice a na skupinové kultuře o každého motivuje něco jiného a většina lidí potřebuje vědět, proč to má dělat a k čemu jim to bude! Přípravná fáze TB programu MOTIVACE ÚČASTNÍKŮ o před TB programem je nutná otevřená komunikace, vyjasnění cíle a záměru kurzu všem účastníkům o je třeba všechny seznámit se zázemím, kde se bude spát, jaké je v místě konání prostory, kolik budou mít volného času, co budou jíst.. o důležité je pravidlo dobrovolnosti účastnit se konkrétních činností - dává svobodnou volbu i rozhodování X pozor na bojkot (pomůže nám diagnostika skupiny před akcí) o program popíšeme tak, aby účastníci věděli, co si vzít s sebou, jak moc fyzicky náročná akce bude a jaký je náhradní program při nepříznivém počasí