TEAMBUILDING Různými cestami k různým cílům Jana Stará Zuzana Hájková Dagmar Heiland Trávníková CO JE TEAMBUILDING ? •původní pojetí – používal se jako nástroj ke zkvalitnění mezilidských vztahů a sociální interakce, protože proces teambuildingu vychází ze skupinové dynamiky a sociální psychologie •současné pojetí - teambuilding se zabývá převážně tím, jak týmy vykonávají svoji práci a jaké jsou vztahy mezi členy týmu •teambuilding a zážitkové učení jsou vhodné prostředky k záměrnému rozvoji pracovních skupin (Mohauptová, 2009) CO JE / NENÍ TEAMBUILDING ? •většinou je TB chápán jako jakákoliv činnosti, která probíhá ve skupině, ať už se jedná o firemní večeři, workshop, poradu či setkání týmu nebo outdoorové kurzy •ale TB by měla být vědomá a cílená práce s týmem zaměřená na podporu, nedostatky, zlepšení a schopnost efektivně využívat jedinečnost každého člena týmu CO JE TEAMBUILDING ? •způsob, jakým dosahujeme harmonii, přínosnou a výkonnou spolupráci jednotlivých členů a maximalizujeme realizaci zadaného úkolu a splnění stanoveného cíle •neslouží pouze skupině jako celku, ale je prospěšný i pro jednotlivé členy v týmu, pomáhá jim propojit jejich osobní cíle s cíli organizace •teambuildingové programy jsou tvořeny pro konkrétní týmy a jsou určeny pro různé fáze, které v týmu probíhají •dochází k hlubšímu a bližšímu poznání jednotlivých členů týmu mezi sebou, pěstování vzájemné důvěry, rozvoji sebevědomí a sebedůvěry, zlepšuje se komunikace mezi členy, dochází k určení pozic a rolí v týmu, zjištění přirozených lídrů a zdokonalování využívání dovedností potřebných pro týmovou práci •hlavním znakem teambuildingu je společně prožitý zážitek, který je následně zpracován, převeden do obecné roviny a lze aplikovat do praxe a využívá získané zkušenosti PROCES TEAMBUILDINGU •před samotným zahájením teambuildingu je potřeba si ujasnit, kde se nyní tým nachází a kam by se mohl v případě aplikace teambuildingového programu posunout? •je důležité si uvědomit, že ne vždy je teambuilding efektivní a je třeba zvážit, zda by pro skupinu byl či nebyl prospěšný! •proces TB – 6 krokový model (Vivette Payne, 2007) PROCES TEAMBUILDINGU (Vivette Payne, 2007) TB JAKO STYL PRÁCE S LIDMI, HLEDÁNÍ ODPOVĚDÍ NA OTÁZKY: •jak vést tým •jak pracovat s odlišností v týmu •jak pracovat s různými pracovními styly •jak využít v dobré míře spolupráci i soutěž •jak pracovat s motivací skupiny •jak zvládat složité situace, konflikty, odlišné názory a přístupy •jak reagovat a řešit různé fáze skupinové dynamiky (forming/storming/norming/performing) (Mohauptová, 2009) FUN •nevšední zážitek, odreagování, zábava •nastartování vztahů a pocitu sounáležitosti se skupinou •podporuje plynulou, efektivní komunikaci a loajalitu účastníků (ať zaměstnanců či zákazníku) •cílem je zážitek, individuální či týmový. Jde o zábavu. Family days, výročí společnosti, produktové přehlídky FUN TEAMSPIRIT •podporuje plynulou, efektivní komunikaci a loajalitu účastníků (ať zaměstnanců či zákazníku) •dokáže přispět ke stmelení kolektivu a posílit týmového ducha, neformální firemní vztahy a loajalitu k firmě •atraktivní, nevšední a dynamické programy i pro velké skupiny Sportovní a adrenalinové aktivity, avšak s jejich rozvojovým potenciálem organizátoři hlouběji nepracují. TEAMSPIRIT TEAMBUILDING •systematické budování a rozvoj týmu usilující o zlepšení jeho výkonu •pracuje se skupinovou dynamikou, emocemi a učením se vlastním prožitkem •rozvoje dosahuje pomocí přesně sestaveného programu, který účastníky vystavuje novým situacím, na které musí reagovat pomocí spolupráce s ostatními •tyto zážitky jsou následně reflektovány ve společné diskusi, která umožňuje transfer zážitků do zkušeností přenositelných do pracovního prostředí Často outdoor aktivity, které využívají specifické přírodní podmínky a dynamiky menší skupiny. TEAMBUILDING Vzdělávání / Firemní vzdělávání / Výcvikové kurzy •jde především o individuální rozvoj, přesto lze velmi efektivně pracovat ve skupině právě metodou trénování a pozorování na základě interakce jedince s ostatními. •cílem je zefektivnění pracovního výkonu jedince, nalezení a využití potenciálu týmu či firmy a jeho další rozvoj. Assessment centrum, koučování, trénink soft/hard-skills Literatura: •Hermochová, S. (2006). Teambuilding. Praha: Grada •Mohauptová, E. (2009). Teambuilding – cesta k efektivní spolupráci. Praha: Portál •Glegg, B. & Birch, P. (2002). Teamwork, 70 her a cvičení. Praha: Computer Press •Horváthová, P. (2008). Týmy a týmová spolupráce. Praha: ASPI •Kolajová, L. (2006). Týmová spolupráce. Jak efektivně vést tým pro dosažení lepších výsledků. Praha: Grada •Krüger, W. (2004). Vedení týmů. Jak sestavit, organizovat a povzbuzovat pracovní tým. Praha: Grada •Meier, R. (2009). Úspěšná práce s týmem. 25 pravidel pro vedoucí týmu a členy týmu. Praha: Grada •Payne, V. (2007). Teambuilding workshop: trénink týmových dovedností. Brno: Computer Press