ONTOGENEZE synergie ^^vnitŕni autorita VNEJSI AUTORITA Hlavní silou tohoto období je potřeba dělat věci efektivně, což často znamená spolu s druhými. Poznáváme, že když někdo z nás něco umí. a druhý zase něco jiného, pravděpodobně uděláme společně více. než by součtu udělali, kdvbv se nesDoiili - To ie svneraickv efekt. vnitrní autorita Autorita vnější začíná být nahrazována autoritou vnitřní. Vnitřní autorita znamená, že člověk začíná brát na vědomí, že je tu svoboda a volnost nejen moje. ale taky těch okolo. To. aby hledal sám. aby vzal svůj život do svých rukou je dokonce nutné. vnejsi autorita DÍTĚ testuje hranice a mantinely. Když zlobí, tak pouze zkouší, kam až může. Očekává od autority, že mu ty mantinely či hranice ukáže. Tím. kdo určuje pravidla a hranice, je vnější autorita. To je živná půda pro to děti nejenom ukáznit, ale skutečně je něco naučit. Naučit zejména mechanické dovednosti, pohyb, elementární vzorce sociálního chování. I zde se začne objevovat protisíla: odpovědnost začínajícího poznání, že podobná práva, jaká požaduje pro sebe. musí dopřát i druhým. Á závislost DÍTĚ je po narození závislou bytostí. Užívá výhody a služby, které jsou mu poskytovány. Stačí jen poslouchat a nezlobit. Tak se tomu pomalu učí. Při normálním vývoji se však v pravou chvíli objeví protisíla: potřeba vzepřít se závislostí a dělat věci po svém. Jakmile tato síla převládne, vstupuje do fáze VNĚJŠÍ AUTORITY. synergie HRANICE URČUJE HRAC vnitrní autorita i HRANICE URČUJE vnější autorita MILÁ MAMINKO MILÍ RODIČE Určitě si přejete, aby váš potomek vyrostl ve slušného člověka, který v dospělosti bude schopen převzít život zodpovědně do svých rukou. Máme podobný cíl: nenásilně ovlivnit jeho život, aby dospěl ve vyzrálou komplexní osobnost, která je pilířem jak pro šťastný život, tak pro úspěch ve sportu. Vývoj dítěte ve věku 1 - 3 let je záležitostí vás obou. Podporujte aktivitu dítěte tím, že je učíte poznávat jednotlivé předměty a činnosti. Aktivní účast na vaší činnosti a jejich napodobování má velký význam. Nápodoba je nejúčinnějším způsobem učení nejen ve věku batolete, ale po celou dobu sportovního vývoje. HRAVOST vs. KÁZEŇ Očekávaným ziskem je hravost. Projevuje se iniciativou a radostí, příznivým postojem k pohybu i ke hře. HRAVOST vs. POVINNOSTI Hravost předcházejícího období si ještě ponecháme, ale respekt k pravidlům i povinnostem musíme posílit. Míčová a herní gramotnost, je hlavním ziskem tohoto období. NÁVYKY vs. ZLOZVYKY Očekávaným ziskem tohoto věku je ovládání pohybu i míče v nepředvídatelných situacích. Budoucí herní myšlení bude narušováno, pokud pohyb, ovládání míče a rozhodovací procesy nejsou plně automatizované. r HRANICE URČUJE HRÁČ vnitřní autorita ČINNOST vs. SOUČINNOST EGO vs. SUPEREGO ZÁVISLOST vs. NEZÁVISLOST Hráč sice stále musí řešit dva rozdílné úkoly totiž realizovat složitější pohyby a umět se ve hře rozhodovat, hlavní úkol tohoto období souvisí s počátkem rozvoje abstraktního myšlení dětí, které je předpokladem k vnímání taktiky a principů souhry. Hráč začíná dobrovolně JÁ měnit v MY. Paradoxem tohoto období je na jedné straně týmovost ve hře a naproti tomu osamostatňování jedinečné lidské osobnosti. Tyto dva principy se vzájemně doplňují. Ziskem tohoto období je schopnost fungovat ve spolupráci a vztazích se spoluhráči, která se stává součástí rodící se osobnosti hráče.Freudovským jazykem - pomalu se rodící superego - tedy přijetí nadosobních hodnot a norem. Dospělý člověk je nezávislý a bere sportovní i soukromý život do svých rukou. Adolescent-člověk nalézá svoji identitu a hájí své ideály, adolescent-hráč nachází a naplňuje svoji definitivní roli v herním systému. Herní dospělost je ziskem adolescence. synergie HRANICE URČUJE HRAC vnitrní autori rita i HRANICE URČUJE vnější autorita PROFESIONÁL vs. AMATÉR Dospělý hráč už je rozhodnutý: sport je buď součástí životního stylu nebo zaměstnáním. Tedy buď nezávazným životem sportujícího amatéra nebo limitním životem profesionála. Jeho ziskem ve volejbalovém životě je realistické sebevědomí, které je odrazem sportovních úspěchů a herního mistrovství. V soukromém životě je kapitálem založení rodiny schopnost navázat a udržovat intimní vztahy. A LÁSKA NAKONEC ... A tak jsme se dostali na konec kariéry hráče. Od doby kdy matka kojila budoucího hráče, až sem, kdy sportovní kariéra skončila. Láska byla na začátku, láska je i na konci. Tak na závěr ještě něco důležitého "Dlouhověkost ovlivňuje spousta faktorů. Nejauleíitějšíje láska -a já hokej milujú'' /Jaromír Jágr/. Láska k činnosti je hybatelem všeho. I úspěchu ve sportu. To se na trenérských kurzech zpravidla neučí ... synergie HRANICE URČUJE HRAC vnitrní autori rita i HRANICE URČUJE vnější autorita g PŘICHÁZÍ POTŘEBA DĚLAT VĚCI EFEKTIVNĚ - SPOLU S DRUHÝMI ^ SPOLEČNĚ UDĚLÁME VÍCE, NEŽ KAŽDÝ SÁM, TO JE SYNERGICKÝ EFEKT AUTORITA VNĚJŠÍ JE NAHRAZOVÁNA VNITŘNÍ ČLOVĚK BERE NA VĚDOMÍ: SVOBODA NEJEN MOJE, ALE I OSTATNÍCH DÍTĚ TESTUJE HRANICE A MANTINELY KDYŽ ZLOBÍ, TAK POUZE ZKOUŠÍ, KAM AŽ MŮŽE OČEKÁVÁ OD AUTORITY, ŽE MU HRANICE UKÁŽE DÍTĚ JE PO NAROZENÍ ZÁVISLOU BYTOSTÍ UŽÍVÁ VÝHODY A SLUŽBY, KTERÉ JSOU MU POSKYTOVÁNY STAČÍ MU JEN MÁLO - POSLOUCHAT A NEZLOBIT profesionálové kadeti a junioři lvíčata naděje benjamíni potěr předškoláci batole novorozenec předškoláci období nezávazné hry HRAJE EGOISTICKÁ: KAŽDÝ NA SVÉM PÍSEČKU ŽIVOST A ODVAHA NESPOUTANÁ KÁZNÍ PRŮBOJNOST VS. VZNIK SVĚDOMÍ MATČINO OBJETÍ I PŘÍSNÉ VYMEZENÍ HRANIC UKÁZKA JE NEJÚČINNĚJŠÍM PROSTŘEDKEM UČENÍ HRAVOST JE ZISKEM OBDOBÍ PŘEDŠKOLÁKA ' i N předškoláci výzvy a hrozby Život přináší protiklady, v tomto věku proti sobě stojí HRAVOST a KÁZEŇ. Hravost vychází přirozeně zevnitř, kázeň je výsledkem tlaku okolí. Očekávaným ziskem pro sport je POHYBOVÁ GRAMOTNOST, s níž postupuje dítě do následujícího období. Pohybově gramotné dítě se mj. projevuje iniciativou a radostným postojem k pohybu i ke hře. Nenaplněním výzvy předškolního věku z hlediska psychiky jsou zakřiknutost, bojácnost nebo pocity viny. předškoláci optimální - opožděný - akcelerovaný Ziskem tohoto období je především spontánní hravost a základní pohybové dovednosti - dítě běhá, skáče, házíatd. Pohybová nemotornost nebo vyhýbání se pohybu, lenost a z hlediska psychiky zakřiknutost bojácnost a utlumená či zabitá spontaneita. Zásadní vliv na optimální vývoj mají rodiče. Vzhledem k charakteristice období není akcelerovaný průběh vysloveně žádoucí, lepší je průběh optimální. Akcelerovanost, která nerespektuje hlavní trumf tohoto období, tedy hravost a nezávaznost, může být v budoucnosti překážkou zdravého vývoje. profesionálové kadeti a junioři lvíčata naděje benjamíni potěr předškoláci s 1 / ' I N poter škola hrou - hra učením r r NEZÁVAZNÁ HRAVOST NARAZÍ NA POVINNOSTI KONFLIKT HRY A DRILU DELŠÍ UDRŽENÍ POZORNOSTI ZATÍM JEN VE HŘE UČÍ SE SPÍŠE NAPODOBOVÁNÍM NEŽ NASLOUCHÁNÍM SÍLA ROZHODUJE O POSTAVENÍ V KOLEKTIVU UČENÍ V PROSTŘEDÍ ZBAVENÉM NAPĚTÍ KDYŽ DĚTI ZKOUŠÍ TRENÉR POZORUJE A MLČÍ potěr výzvy a hrozby K nezávazné hravosti vstupují do hry pravidla a do života povinnosti. Hravost předcházejícího období si ještě ponecháme, ale respekt k pravidlům i povinnostem musíme posílit. V tréninku se vždy hledá míra mezi hravými cvičeními a drilem. Zde to začíná. V tréninku se vždy hledá míra mezi hravými cvičeními a drilem. Zde to začíná. Míčová a herní gramotnost, je hlavním ziskem tohoto období. Pokud převládá hra bez pravidel a povinností, hrozí u dítěte rozmazlenost, pokud naopak hravost chybí a tlak na dítě je nepřiměřený, rodí se v něm pocit méněcennosti. potěr optimální - opozdený - akcelerovaný Při obvyklém vývoji tzn. dítě začalo hrát v 7 letech, absolvuje turnaje ve žlutém, oranžovém a červeném minivolejbalu, zvládlo bez potíží učební krok 1 a začíná více experimentovat s míčem - tedy krok 2 (varianty pohybu a řešení). Nastává nejčastěji z důvodů pozdějšího začátku vstupu do barevného minivolejbalu či do klubového tréninku. V takovém případě je potřeba bez paniky nejprve dohnat ztrátu v pohybovém vývoji. To znamená nespěchat do učebního kroku 2, ve hře tolerovat technické nedostatky. V tréninku je naopak nutné technické nedostatky důsledně, ale přívětivě odstraňovat. Dítě bez problému zvládne ve věku 9 let větší část učebního kroku 2. Není nutné pospíchat kupředu, jelikož automatizace pohybu má v tomto věku přednost před rozvojem herních řešení. Stává se, že akcelerovaní hráči podcení význam techniky, protože převyšují své okolí herně nebo fyzicky, což jim dává pocit sebevědomí a nechtějí svůj vývoj „brzdit" protivnou koncentrací na detail. profesionálové kadeti a junioři lvíčata naděje benjamíni potěr předškoláci benjamíni zlatý věk motoriky BEZ DRAMATICKÝCH PSYCHOLOGICKÝCH ZMĚN OPTIMÁLNÍ PODMÍNKY PRO POHYBOVÉ UČENÍ STÁLE JEŠTĚ HROU, ALE NALÉHAVOST DRILŮ PRVNÍ ZÁKLADY VĚDOMÉ SOUČINNOSTI PŘES POSLUŠNOST ZAČÍNÁ DÍTĚ I POCHYBOVAT UTVÁŘÍ SE REALISTICKÉ SEBEHODNOCENÍ PARTA DOKÁŽE PROJEVIT I SVŮJ TVRDÝ POSTOJ benjamíni výzvy a hrozby Toto období „zlatém věku motoriky" nepřináší žádné zásadní psychické změny, aleje obdobím vhodným pro automatizování pohybových vzorců a ovládání míče v různých situacích. Ale pozor! Stejně snadno jako se budují správné návyky, se bohužel tvoří i pohybové zlozvyky. Očekávaným ziskem tohoto věku je ovládání pohybu i míče v nepředvídatelných situacích. Budoucí herní myšlení bude narušováno, pokud pohyb, ovládání míče a rozhodovací procesy nejsou plně automatizované. Nenaplněním výzvy tohoto věku je v lepším případě pohybová křečovitost, v horším případě pohybové zlozvyky. benjamíni optimální - opozdený - akcelerovaný Dítě zvládlo 1. krok /pohybové vzorce/, v minivolejbalu začíná kromě prstů využívat i jiná odbití, v tréninku zkouší kontakt s míčem v ostatních činnostech. Zvládne bez potíží učební krok 2. Z důvodů účasti ve hře (červený a zelený minivolejbal) se logicky nabízí krok 3 - souhra. Přesto nabádáme využít otevřených stavidel zlatého věku motoriky a koncentrovat se na precizní ovládání míče v nepředvídatelných situacích. V následujícím období už jasně převažuje touha kombinačně hrát. Nastává zpravidla, když dítě neabsolvovalo krok 1 s ostatními. Nejprve je nutné se doučit správný pohybový vzorec. To znamená nespěchat do učebního kroku 2. Technické nedostatky ve hře tolerujeme, ale v tréninku je důsledně, trpělivě a prívetivé odstraňujeme. Individuální vývoj je v tomto věku jednoznačnou prioritou, proto platí i u akcelerovaných dětí nepospíchat k učebnímu kroku 3 (souhra). Akcelerovaní hráči vám dávají poslední šanci zdokonalovat techniku k preciznosti. Desetiletí tenisté hrají už mistrovství Evropy. To je důkaz, že i v tomto věku lze ovládat míč i ve složitých situacích. profesionálové kadeti a junioři lvíčata naděje benjamíni potěr předškoláci naděje hledání osobitosti POČÁTEK ROZVOJE ABSTRAKTNÍHO MYŠLENÍ HLEDÁNÍ JEDINEČNÉHO STYLU CHOVÁNÍ POTŘEBA POZORNOSTI OKOLÍ PŘIJÍMÁNÍ ODPOVĚDNOSTI ZA SVÉ NÁZORY HLEDÁNÍ HERNÍ A SOCIÁLNÍ ROLE ROZEZNÁVÁNÍ FORMÁLNÍ A NEFORMÁLNÍ AUTORITY NAVAZOVÁNÍ KONTAKTŮ S OPAČNÝM POHLAVÍM naděje výzvy a hrozby Z předcházejícího období hráč přináší schopnost realizovat složitější pohyby a umět se ve hře rozhodovat, Hlavní úkol tohoto období, souvisí s počátkem rozvoje abstraktního myšlení dětí, které je předpokladem k vnímání taktiky a principů souhry. Hráč začíná dobrovolně JA měnit v MY. ? Veškeré vlastní akce vnímá ve vazbě na spoluhráče, což je naplněním výzvy období. Nenaplněním této výzvy je buď skleníkový hráč nebo zárodek herního egoisty. nadeje optimální - opozdený - akcelerovaný Věk 12 až 13 let mladý hráč ovládá míč. Účast ve hře si vynucuje přejít k učebnímu kroku 3. Hráč má za sebou 5 až 6 let praxe a bez důsledného nácviku souhry by další vývoj postrádal smysl. Dítě navíc dospívá do období rozvoje abstraktního myšlení, které mu umožňuje chápat taktické souvislosti. Hraje již modrý minivolejbal a tudíž se krok 3 přelévá do učebního kroku 4 (souhra). ir Hráče nelze při opožděném vývoji zcela vyjmout z učebního kroku 3. Pokud se vyskytují technické nedostatky, tak se znovu pokusit vrátit o krok zpět. Později už to půjde velmi těžko, zvláště když se jedná o odstraňování zlozvyků. U technicky nebo silově akcelerovaných hráčů, platí to, co při obvyklém průběhu. Pokud se jedná o mimořádně disponované jedince i ve smyslu hry, tak přecházíme od kroku 3 rychleji ke složitějším úkolům. profesionálové kadeti a junioři lvíčata naděje benjamíni potěr předškoláci lvíčata osamostatňování osobnosti mravní rozvoj vzpoura nového proti starému uvědomování si vlastních limitů první velká láska: romantický ideál pochybování o světě dospělých citové osamostatnění zasazení já" do okolního světa lvíčata výzvy a hrozby Individuální herní vývoj je zpravidla dokončen. Paradoxem tohoto období je najedná straně týmovost ve hře a naproti tomu osamostatňování jedinečné lidské osobnosti. Tyto dva principy se vzájemně doplňují. Ziskem tohoto období je schopnost fungovat ve spolupráci a vztazích se spoluhráči, která se stává součástí rodící se osobnosti hráče. Freudovským jazykem - pomalu se rodící superego - tedy přijetí nadosobních hodnot a norem Nenaplněním výzvy je nepochopení týmového principu a egoistické vnímání hry i sebe sama. lvíčata optimální - opožděný - akcelerovaný Hráči jsou ve věku staršího žactva, hrají se už i oficiální republikové soutěže. Zvládli krok k, rozvíjejí krok 5. Všechna družstva už uplatňují herní systémy, což není možné brzdit, takže rozvíjejí i kroky 6 a 7. Toto období poskytuje poslední možnost individuálního růstu i rozvoje souhry. Rozvoj herních systémů není prioritou. IX" Jakýkoliv deficit ve vývoji už negativně ovlivňuje postavení hráče v kolektivu. Důvody mohou být různé a platí, že se musí bojovat o každého jedince. Vždy se dá individuálně pracovat s jednotlivcem, ale rozhodující už bude jeho motivace. Akcelerované hráče (obzvláště chlapce) je v tomto věku někdy těžší ovlivňovat. Je dobré jim dát šanci ve vyšší kategorii, což znamená jiné herní priority. Ale i pro tyto hráče platí, že tento věk je posledním obdobím, kdy rozvoj jednotlivce má přednost před rozvojem týmu. profesionálové kadeti a junioři lvíčata naděje benjamíni potěr předškoláci kadeti a juniori nalezení identity PARTNERSTVÍ A NADOSOBNÍ PRINCIPY VĚRNOST VLASTNÍM IDEJÍM A HODNOTÁM HERNÍ I ŽIVOTNÍ IDENTITA STABILITA SOCIÁLNÍ I HERNÍ ROLE BEZ NUTNOSTI MOTIVACE ZVENČÍ ROZHODOVÁNÍ O VLASTNÍ BUDOUCNOSTI KAMARÁDSTVÍ SE STÁVÁ UVĚDOMĚLEJŠÍM kadeti a junioři výzvy a hrozby Dospělý člověk je nezávislý a bere sportovní i soukromý život do svých rukou. Adolescent-člověk nalézá svoji identitu a hájí své ideály, adolescent-hráč nachází a naplňuje svoji definitivní roli v herním systému. ? Herní dospělost je ziskem adolescence. <8> Nenaplnění výzvy znamená, že člověk vstupuje do následujícího období mladé dospělosti jako věčné dítě - vždy závislé na někom nebo na něčem. kadeti a juniori optimální - opozdený - akcelerovaný Hráči v tomto věku zvládli všech 6 kroků (herní systémy). Krok 7 teprve zažívají, protože na něj ještě nejsou sociálně zralí. Z hlediska priorit se do popředí dostává herní systém a práce s týmem. U jednotlivců se klade důraz na rozvoj sociální a herní role a nadosobní (týmové) aspekty výkonu. V první řadě platí, že co se hráč nenaučil doposud, už se zpravidla nedouci. Čili jakákoliv opožděnost z hlediska volejbalového umu se projeví negativně na jeho roli v týmu. Vzhledem k tomu, že prioritou je tým, projevuje se opožděnost také nepochopením nadosobního principu nebo herním egoismem. Akcelerovaný hráč v tomto období je již zařazován do extraligového týmu dospělých, případně státní reprezentace, a tím pádem se klade důraz na rozvoj jeho dospělého volejbalového chování. profesionálové kadeti a junioři lvíčata naděje benjamíni potěr předškoláci profesionálové profesionalismus REALISTICKÉ SEBEVĚDOMÍ SCHOPNOST NAVÁZAT VZTAHY STABILIAZCE HERNÍ A ŽIVOTNI ROLE PARTNERSKÝ VZTAH TRENÉRA A HRÁČE PROFESIONÁLNÍ SPORT JAKO PRÁCE ODŘÍZNUTÍ SE OD SVĚTA RODIČŮ NADOSOBNÍ V PROTIKLADU K INDIVIDUÁLNÍMU profesionálové výzvy a hrozby Sport je v dospělosti buď součástí životního stylu nebo zaměstnáním. Tedy buď nezávazným životem sportujícího amatéra nebo limitním životem profesionála. Amatérovi přejeme „bohatý a košatý život" doplněný pravidelným sportováním. My se zaměříme na profesionála. Ziskem ve volejbalovém životě je realistické sebevědomí, které je odrazem sportovních úspěchů a herního mistrovství. V soukromém životě je kapitálem založení rodiny, schopnost navázat a udržovat intimní vztahy Nenaplněním výzvy mladé dospělosti jev soukromém životě osamělost a ve sportu neprofesionálni chování, tedy nepodřízení se výkonu a týmovému úspěchu. POTER TECHNIKA (7-9 LET) (1. Krok) BENJAMÍNI (9-10 LET) VARIABILITA (2. Krok) BENJAMÍNI (9-10 LET) SYNCHRONIZACE (3. Krok) BENJAMÍNI (919 LET) NADĚJE (12-13 LET) SOUHRA ŘETĚZCE (4.a 5. Krok) LVÍČATA (14-15 LET) SYSTÉMY HRA 6. a 7. Krok) KADETI A JUNIORI (16-19 LET)