trajektorie, dráha, rychlost, zrychlení, dělení pohybů, přímočarý pohyb – rovnoměrný, rovnoměrně zrychlený, pohyb po kružnici, pohyby v tíhovém poli Země, grafické znázornění Kinematika —popisuje pohyb těles bez ohledu na příčiny tohoto pohybu. — Zabývá se tím, jak pohyb vypadá v čase a v prostoru, jde tedy o vnější časoprostorové charakteristiky pohybu. —Kinematika se tedy zaměřuje na sledování prostorových a rychlostních změn, např. dráhy, úhly, rychlosti, zrychlení. — Stěžejní pojmy - kinematika —Poloha – umístění objektu ve vztažné soustavě (kartézská soustava souřadnic) — —Pohyb je změnou polohy v soustavě souřadnic — posuvný - všechny body stejná trajektorie —otáčivý (pevná osa x volná osa) – trajektorie bodů soustředné kružnice —cirkmundukční (složený z obou) • Trajektorie - pomyslná čára, kterou těleso při pohybu opisuje (pohyb přímočarý x křivočarý) • Dráha – délka trajektorie A A B A A B Stěžejní pojmy - kinematika —Pro zjednodušení můžeme těleso za určitých okolností nahradit hmotným bodem. —Hmotný bod je model tělesa, u kterého jsou zanedbány tvar a rozměry a jehož hmotnost je soustředěna do jediného bodu - těžiště — Kinematické veličiny —Dráha —značí se s —jednotkou je m —udává délku trajektorie —Dráha je funkcí času — — vzorec Kinematické veličiny —Rychlost —Značí se v —Jednotka [m/s] —vyjadřuje, jak se poloha mění s časem —okamžitá – vektorová veličina - pohyby rovnoměrné x nerovnoměrné – změna hodnoty —průměrná – skalární - výpočet z celkové dráhy a celkového času — — — — — — obrázek Kinematické veličiny —Zrychlení —Značí se a —Jednotka m/s2 —dv/dt – jak se rychlost mění s časem —Velikost tečného zrychlení at — vyjadřuje změnu velikosti rychlosti. —Velikost normálového zrychlení an — vyjadřuje změnu směru rychlosti. — — Klasifikace pohybů —Podle tvaru trajektorie rozlišujeme pohyb: —přímočarý —křivočarý —Podle dimenze prostoru, v němž pohyb probíhá, lze pohyb dělit na: —lineární - všechny body tělesa se pohybují po rovnoběžných přímkách —rovinný - všechny body tělesa se pohybují v navzájem rovnoběžných rovinách —prostorový - jednotlivé body tělesa vytváří při svém pohybu prostorové křivky —Podle velikosti rychlosti lze pohyby dělit na: —rovnoměrné - Velikost rychlosti se při rovnoměrném pohybu s časem nemění. rovnoměrný přímočarý pohyb x rovnoměrný pohyb po kružnici —nerovnoměrné - Velikost rychlosti se s časem mění. V závislosti na velikosti zrychlení může jít o pohyb zrychlený, zpomalený. — Rovnoměrný x nerovnoměrný pohyb —Rovnoměrný – okamžitá rychlost se nemění —Dráha — —Nerovnoměrný —Dráha —Rychlost —Zrychlení +/- —grafy — vzorec vzorec vzorec obrázek Rovnoměrný přímočarý pohyb - grafy http://pokusy.upol.cz/data/photo/original/19599233248051970688753336114251607016007.png Rovnoměrně zrychlený pohyb - grafy http://pokusy.upol.cz/data/photo/original/2840712644122371309153272031689891017903.png Pohyb po kružnici —Obvodová rychlost v se rovná podílu dráhy ∆s, kterou hmotný bod opíše na obvodu kružnice, a času ∆t —Úhlová rychlost ω se rovná podílu úhlu ∆φ, který opíše polohový vektor, a času ∆t — — —kde r je poloměr kružnice. — — — Rotational Motion Roundhouse Kick Úder vzdálenější částí končetiny nebo koncem náčiní dosahuje vyšší lineární (obvodové) rychlosti – silnější zásah —mění směr rychlosti - přítomno normálové zrychlení —dostředivé zrychlení ad —platí nebo . — —Odstředivá / dostředivá síla — —Perioda T je doba, za kterou hmotný bod opíše úhel 360º. Počet oběhů hmotného bodu za sekundu je frekvence f. Platí — —Pomocí periody a frekvence můžeme úhlovou rychlost také vyjádřit Skládání a nezávislost pohybů —Komplexně těžko řešitelné složité pohyby rozkládáme na pohyby jednodušší —Koná-li těleso současně dva nebo více pohybů po dobu t, je jeho výsledná poloha taková, jako kdyby konal tyto pohyby postupně v libovolném pořadí, každý po dobu t. —Z principu nezávislosti pohybů vyplývá, že pohyby, které se odehrávají ve dvou vzájemně kolmých směrech, se neovlivňují. — skenovat0002 Volný pád , Svislý vrh vzhůru Vodorovný vrh Šikmý vrh obrázek V ose x – rovnoměrný přímočarý pohyb V ose y – svislý vrh vzhůru —Délka vrhu —l = xmax = (vo2sin 2α)/g —Výška vrhu —H = ymax = (vo2.sin2α)/2g —Doba vrhu —T = (2vo.sinα)/g — No.3 The Triple Jump]The hop, step, and jump: distributed speed and leaping|World Athletics@TDK|TDK Techno Magazine No.3 The Triple Jump]The hop, step, and jump: distributed speed and leaping|World Athletics@TDK|TDK Techno Magazine Atletika pro školní TV —Úhel odrazu x úhel vzletu