Aplikované psychosociální vědy 7 Psychologická příprava Pouze pro interní potřeby vyučovacího předmětu. Základní zdroj: http://docplayer.cz/602404-Psychologie-sportu-marie-blahutkova-viktor-pacholik.html aplikované psychosociální vědy III / 7 aktualizováno 17. 3. 2020 • •Cíl psychologické přípravy: • neutralizovat působení negativních psychogenních vlivů a současně pozitivně působit na psychiku hráče za účelem dosažení vysoké sportovní výkonnosti •Úkoly psychologické přípravy: • • formování komplexu osobnostních vlastností hráče a zvyšování jeho psychické odolnosti vzhledem na požadavky výkonu, • • regulaci aktuálních psychických stavů a procesů (stav optimální či nepřiměřené aktivace) v podmínkách sportovního tréninku a v přípravě na utkání. • aplikované psychosociální vědy III / 7 aktualizováno 17. 3. 2020 Oblasti psychologické přípravy 1.Rozvoj morálních a volních vlastností - probíhá paralelně s kondiční, technickou a taktickou přípravou při osvojování technických a taktických vědomostí, při rozvoji pohybových schopností a dovedností, při formování osobnosti hráče. Rozvoj morálně-volních vlastností se musí opírat o specifické požadavky herního výkonu, o specifika fotbalu, ale má současně vést k vědomému konání v duchu fair play. 2.Regulace emočních procesů - zahrnuje subjektivní prožívání činnosti ve smyslu potlačení záporných emocí (strachu, agresivity aj.) a mobilizace emocí kladných (sebeovládání, disciplína, rozhodnost, samostatnost aj.). 3.Rozvoj racionálních základů psychiky sportovce obsahuje osvojování vědomostí z oblastí sportovního tréninku, pravidel hry, taktiky – taktického jednání, morálních aspektů fotbalu či sportu obecně. Získané vědomosti by měly vytvářet hodnotovou orientaci hráče a podílet se na vytváření základů jeho životního názoru. aplikované psychosociální vědy III / 7 aktualizováno 17. 3. 2020 Fáze psychologické přípravy •Dlouhodobá •podílejí se specifické požadavky konkrétního sportovního odvětví, individuální a věkové zvláštnosti. •Krátkodobá •speciální předsoutěžní (o rozsahu cca 1-4 mikrocyklů tj. 7-30 dní), •bezprostředně předsoutěžní (o rozsahu maximálně 1 mikrocyklu), •posoutěžní (odstranění následků). aplikované psychosociální vědy III / 7 aktualizováno 17. 3. 2020 Aktuální psychické stavy •1.Předstartovní stavy jsou dané pohotovostním očekáváním v soutěži. • Vyznačují se •- nadměrnou vysokou aktivační úrovní (startovní horečka), • ● pozitivní směr – netrpělivé očekávání (přehřátí stavu). • ● negativní směr – tréma •- nízkou aktivační úrovní (startovní apatie), •- optimální aktivační úrovní (mobilizace psychických stavů) • provázená sebedůvěrou a odhodláním podat vysoký výkon. • •2.Soutěžní stavy vyznačují se vystřídáním aktuálních psychických stavů v soutěži. • Vyznačují se •- převážně přetrváním úrovně předstartovních stavů. • •3.Posoutěžní stavy jsou závislé na výsledku soutěže. •Úspěch v soutěži doprovázený aktivací pozitivní s výjimkou nadměrného sebeuspokojení. •Neúspěch v soutěži je doprovázený negativními prožitky, které vyúsťují: • - do deprese, beznaděje, rezignace (opakovaně může docházet až k flustraci), • - do podrážděnosti, vznětlivosti, zoufalého vysvětlování svého neúspěchu, • ne vždy vhodnou argumentací. aplikované psychosociální vědy III / 7 aktualizováno 17. 3. 2020 Prostředky regulace aktuálních psychických stavů •1.Na regulaci nadměrné aktivační úrovně • - cvičení snižující obavy, strach z frustrace, z neúspěchu v soutěži apod. • - cvičení odstraňující přílišné negativní napětí, přinášející uklidnění • - cvičení snižující aktivaci •2. Na regulaci nízké aktivační úrovně • - cvičení na zvýšení aktivace v pozitivním směru • - cvičení mobilizující koncentraci na soutěžení • - komunikace podněcující vyšší zodpovědnost za výkon apod. •3. Na snížení negativních důsledků neúspěchu v soutěži • - prostředky odvádějící pozornost silným emočním zabarvením • - vyslechnout sportovce argumentující neúspěch i když s ním nesouhlasíme • - snažit se co nejrychleji zapomenout na neúspěch, připomínající radostnější chvíle • - využít neúspěch k zvýšené motivaci k tréninku a soutěžení, které by vedli • k přípravě zabezpečující úspěšnější vystoupení v soutěži. aplikované psychosociální vědy III / 7 aktualizováno 17. 3. 2020 Literatura •Bakalář, R., Kopský, V. I dospělí si mohou hrát. 6. vyd. Praha: Vyd. ČTK, 1997 •Blahutková, M. Psychomotorika. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2003 •Capponi, V., Novák, T. Sám sobě psychologem – jak se prosadit asertivně do života. 1. vyd., Praha: Grada, 1996 •Hátlová, B. Kinezioterapie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2004 •Hošek, V., Macák, I. Psychologie sportu. 1. vyd. Praha: SPN, 1993 •Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003 •Míček, L. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: SPN, 1992 •Paulík, K. Psychologie tělesné výchovy a sportu. 1. vyd. Praha: Olympia, 1986 •Praško, Prašková Asertivita, 2. vyd., Praha: Portál 2001 •Slepička, P. Psychologie koučování. 1. vyd. Praha: Olympia, 1988 •Smékal, V. Pozvání do studia osobnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2002 •Svoboda, M., Vaněk, M. Psychologie sportovních her. 2. vyd. Praha: Olympia, 1986 •Vaněk, M., Hošek, V., Rychecký, P., Slepička, P. Psychologie tělesné výchovy a sportu. 6. vyd. Praha: Olympia, 1989 aplikované psychosociální vědy III / 7 aktualizováno 17. 3. 2020