Michal Vít DIDAKTICKÁ TECHNIKA V SEBEOBRANĚ OSNOVA • 1. Vymezení pojmu didaktická technika • 2. Rozdělení didaktické techniky v sebeobraně • 3. Morfologie ochranného obleku High Gear • 4. Používání a údržba ochranného obleku High Gear • 5. Didaktická omezení použití ochranného obleku High Gear • 6. Bezpečnostní zásady používání ochranného obleku High Gear • 7. Morfologie cvičného elektrického nože Shock Knife • 8. Používání a údržba cvičného elektrického nože Shock Knife • 9. Didaktická omezení použití cvičného elektrického nože Shock Knife • 10. Bezpečnostní zásady používání cvičného elektrického nože Shock Knife • 11. Statický trénink s didaktickou technikou • 12. Dynamický trénink s didaktickou technikou • 13. Využití didaktické techniky v modelových situacích • 14. Modelové sebeobranné situace POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU Počet kreditů: 5 Metody hodnocení • Teoretický test (on-line v IS) • Semestrální projekt: • Rešerše konkrétní didaktické techniky (pomůcky) pro trénink sebeobrany • Detailní popis • Fotodokumentace • Odkazy • Cenová kalkulace pro tréninkovou skupinu • Návrh tréninkové jednotky v délce 90 min s využitím vybrané pomůcky, případně zapojení další didaktické techniky • Prezentace projektu ve formátu power point v MS Teams POVINNÝ INFORMAČNÍ ZDROJ • E-learning • Jméno: visitor • Heslo: p1l0t DEFINICE DIDAKTICKÉ TECHNIKY • Pomůcky konstruované s pomocí různých materiálů (textil, plast, dřevo, kov aj.), založené na • mechanickém • chemickém • elektrickém • akustickém • vizuálním • principu, určené pro výuku sebeobrany. ÚČEL POUŽITÍ DIDAKTICKÉ TECHNIKY • Zvýšení názornosti • Dynamizace tréninku • Zvýšení bezpečnosti tréninku • Přiblížení skutečným podmínkách sebeobranné (bojové) situace ROZDĚLENÍ DIDAKTICKÉ TECHNIKY • Úderové aparáty • Cvičné zbraně • Úderové zbraně • Nesmrtící obranné prostředky • Makety • Cvičné elektrické zbraně • Ochranné obleky • Elektrická vesta • Ochranné pomůcky • Pomůcky pro maskování a stylizaci • Akustické, chemické a vizuální pomůcky • Ostatní pomůcky (předměty) pro stylizaci ÚDEROVÉ APARÁTY • lapy • štíty • odrážeče • chrániče trupu • závěsné pytle • (kónusové) nástěnné aparáty • závěsné hrušky • figuríny (punch boy, bob apod.) • házecí panák • a další … CVIČNÉ ZBRANĚ • Úderové zbraně • tyče (dřevěné, plastové, ratanové, bambusové aj) • obušky (obalené tlumící vrstvou, pěnové, aj.) • tonfa (obalené tlumící vrstvou, pěnové, aj.) • … NESMRTÍCÍ OBRANNÉ PROSTŘEDKY (CVIČNÝ SLZNÝ SPREJ) CVIČNÉ ZBRANĚ • Makety • střelných zbraní (plastové a gumové pistole, pušky aj.) • bodných a sečných zbraní (nože, meče, polní lopatka aj.) • ostatních zbraní (granát, cihla, basebolová pálka aj.) CVIČNÝ NŮŽ? POMŮCKY PRO MASKOVÁNÍ A STYLIZACI • Umělá krev • Umělá zranění • Figuríny • Části lidského těla • … AKUSTICKÉ, CHEMICKÉ A VIZUÁLNÍ POMŮCKY • Ozvučení • Píšťalka • Osobní alarmy/sirény • Kouřová clona • Světelní zdroje (reflektory, stroboskop, svítilny …) OSTATNÍ POMŮCKY (PŘEDMĚTY) PRO STYLIZACI • Vybavení místností • Speciálně upravené rekvizity (dveře, židle, stůl aj.) • Předměty určené ke zničení • Vše co souvisí s přípravou prostředí • … MASO • Řez • Kousání POMŮCKY PRO MASKOVÁNÍ A STYLIZACI • FX Blood • Fake blood CVIČNÉ ELEKTRICKÉ ZBRANĚ • Cvičné elektrické zbraně • L.E.D. knife • shocknife • laserové střelné zbraně • https://www.akustrike.com/mimic-electronic-led-training-knife/ L.E.D. KNIFE SHOCKNIFE SHOCKNIFE - POPIS • Délka: 283,3 mm • Šířka: 38,9 mm • Délka rukojeti: 114,3 mm • Délka ostří: 152, 4 mm • Materiál: polycarbonat • Maximální napětí: 7,500 V • Proud: 0,00075 A STUPNĚ NASTAVENÍ • LOW RANGE (LOW) cca 2 puls/sec • MEDIUM RANGE (MED) ↑ • HIGH RANGE (HI) ↑ • EXTREME SETTING (X) cca 120 puls/sec ELEKTRICKÁ VESTA – STRESS VEST • StressVest™ is the world's first non projectile, force on force, firearm tactical training system capable of creating stress through a pain penalty without fear of projectile injury for training Law Enforcement Officers and Military Soldiers. The system utilizes training firearm that fire a laser pulse which activates the StressVest™ when it strikes center mass. Depending on the setting, the vest will either deliver a vibration or a safe, localized shock to the abdomen. PŘILBA • Head butt NÁMĚTY A INSPIRACE • Zbraně • Ochranné obleky • Styliziační pomůcky • Měřící nástroje pro analýzu tréninku a výkonu v sebeobraně • Kamerové systémy s G-metrikou • Akcelerometrie • Měření biomarkerů stresu • Aj. OCHRANNÉ POMŮCKY • Brýle • Límce • Suspenzory • Rukavice • … OCHRANNÉ OBLEKY • Bulletman • Redman • High gear • Kwon commando body armour BULLETMAN PREDATOR ARMOUR PREDATOR ARMOUR • Chránič rozkroku: https://www.youtube.com/watch?v=1Qo0lDRxl3k • Helma: https://www.youtube.com/watch?v=VvzNsAZ5fPU • V akci: https://www.youtube.com/watch?v=DKe48R2K_a4 REDMAN REDMAN REDMAN • http://www.redmangear.com/ • Trénink s obuškem: • https://www.youtube.com/watch?v=dDmKNf5dd6A • Odolnost: • https://www.youtube.com/watch?v=3yWpQpHmOvs HIGH GEAR HIGH GEAR • Promo: • https://www.youtube.com/watch?v=N3Pq76Ntipw • https://www.youtube.com/watch?v=aLxavcZc6dI • https://speargear.myshopify.com/collections/high-gear • Flexibilita: • https://www.youtube.com/watch?v=Ys_OaUtwPDc KWON COMMANDO BODY ARMOUR POUŽITÍ DT V TRÉNINKU SEBEOBRANY • Účelem použití DT je: • zvýšení názornosti tréninku • přiblížení se skutečným bojovým podmínkám • zvýšení bezpečnosti tréninku • dynamizace tréninku • Použití didaktické techniky • v běžné tréninkové jednotce • v modelových sebeobranných situacích MODELOVÉ SITUACE • Modelové situace • Tréninková metoda • Testovací metoda • Cíl modelových situací • Rozhodovací proces • Vyrovnání se stresem • Zpětná vazba pro TO v úrovni psychické, autoregulační, zkušenostní … SCENARIO TRAINING • Skupina: • https://www.youtube.com/watch?v=Y03e6vegojI • FX střelivo • https://www.youtube.com/watch?v=RG2Ora350DE • Riziko 4• Riziko 3 • Riziko 2• Riziko 1 Fyzické zranění testované osoby Psychologické trauma testované osoby Psychologické trauma figuranta Fyzické zranění figuranta Etické hranice Legální hranice Riziko 1 • Nejpravděpodobnějsí! • Útočník (figurant) musí jednat realisticky (verbální a fyzický útok), ale opatrně a ohleduplně (dobře trénován, herec)! • Lehká zranění jsou opodstatnitelná. • Vyhnout se vážným zraněním! Fyzické zranění testované osoby Riziko 2 • Méně pravděpodobné, ale velmi nebezpečné! • Následky mohou přetrvávat dlouhou dobu • Příčiny: • Výsledek modelové situace z důvodu stresové adrenalinové reakce • V důsledku předchozí zkušenosti s násilím Psychologické trauma TO Riziko 3 • Méně pravděpodobné. • Figurant musí být dobře fyzicky/kondičně trénován • Příčiny: • Zranění v důsledku špatné/nedostatečné ochrany • V důsledku nehody/náhody, neočekávaných okolností Fyzické zranění figuranta Riziko 4 • Nejméně pravděpodobné. • Figurant je dobře trénovaný na zvládání stresu, podání hereckého výkonu • Příčiny: • Nedostatečný trénink/příprava • Labilní osobnost • Jako důsledek zranění TO (výčitky, pocit viny) Psychologické trauma figuranta Etické dilema 1. Jak daleko zajít v modelových situacích? 2. Je etické navodit stres na úrovni paniky? 3. Kde se tato hranice nachází? Non nocere! Neublížit! • Základní pravidlo v modelových situací je stejné jako v medicíně: • „Primum non nocere“which means „Především neublížit“ • Účelem modelových situací je navodit rozumnou úroveň stresu • Poskytnout TO příležitost vyrovnat se se stresem • Zatížení stresem využít jako činitel, který poskytne možnost zvýšit svou trénovanost • Profitovat ze zatížení v oblasti zkušeností a poznání sama sebe • Excesivní stresování TO není žádoucí, naopak může být kontraproduktivní – sníží obranyschopnost TO