Týden 3 - reflexe kvality výuky (tvorba otázek)
Reflexe kvality výuky
(sebe)reflektivní otázky vytvořené za účelem
hodnocení dosažení požadované míry kvality výuky (podle aspektů, které VY
považujete za důležité)
Na začátek trocha teorie….
Otázky zpracujete za účelem osvojování tzv. reflektivní kompetence učitele
(RKU) - ta je součástí pedagogické profesní kompetence. Projevuje se
v empirické, teoretické a odborné rovině soudů a úsudků, které učitel
formuluje při výpovědích o své profesní činnosti ve výuce anebo v souvislosti
s ní. V obecné perspektivě má RKU čtyři hlavní fáze:
1)
shromažďování
informací o výuce
2)
analýza
a hodnocení výuky
3)
zdůvodňování
výukových postupů a metod
4)
návrhy
na zlepšení výuky
Podstatou vašeho dílčího úkolu v rámci předmětu Reflexe praxe 1 je tedy
vytvoření takových otázek (uzavřených/otevřených), na které je potřeba
odpovědět, aby:
a)
učitel zjistil, zda je jeho práce z kvalitativního hlediska na žádoucí
úrovni
např. na základě zařazení
dle škálového hodnocení stupňů kvality výuky (selhávající-nerozvinutá-podnětná-rozvíjející)
či kompetenčních úrovní (chybějící-utvářející se-rozvíjející se-pokročilé)
b)
učitel
byl schopen evaluovat jednotlivé aspekty edukačního procesu, které považuje za
důležité
oblast plánování a
přípravy, oblast podmínek a podpory učení, oblast hodnocení, oblast zpětné
vazby
c)
učitel na základě reflexe dokázal zkvalitnit své profesní kompetence
Počet otázek (ideálně mezi 10 a 20), jejich forma (uzavřené
s možnostmi/otevřené), struktura a návaznost je ve vaši kompetenci. Vámi
vytvořené reflektivní otázky pak mohou sloužit vám samotným ve vaší praxi, ať
už v rámci studia či po něm, nebo jako podklad pro reflexi kvality výuky
kolegů (či kohokoliv jiného).
Činnost tvorby takovýchto otázek je základem pro správné pochopení práce s reflektivním
deníkem, který bude jedním z nejdůležitějších reflektivních nástrojů při
Pedagogické praxi 1, Pedagogické praxi 2 i Pedagogické praxi 3.
Příklady otázek s možnostmi otevřených i
škálových odpovědí:
a)
Do
jaké míry se mi povedlo dosáhnout stanoveného cíle vyučovací jednotky?
…………………………………………………………………………………………………………………………………..........................................
b)
Ujasňuji
žákům smysl a podstatu požadované pohybové činnosti
Možnosti: rozhodně ano / spíše ano / spíše
ne
/ rozhodně ne
c)
Žáky z hlediska
předmětu porovnání hodnotím kriteriálně či normativně v závislosti na typu
pohybové činnosti
Možnosti: Souhlasím - Nesouhlasím
d)
Efektivně
a pravidelně reflektuji vlastní výukovou činnost
Možnosti: chybějící
kompetence / utvářející se kompetence / rozvíjející se kompetence / pokročilá
kompetence
a další………..