Zdravotní tělesná výchova Metabolická oslabení OBEZITA !!Globální celospolečenský problém, její prevalence stále stoupá!! V ČR: nad 50% dospělé populace NADVÁHA (22% M, 29% Ž) 6% dospívající populace ve věku 15 – 24 let Podíl na více než 1/3 příčin smrti OBEZITA n Spjata s dalšími onemocněními a symptomy: - vyšší hladina cholesterolu a tuků v krvi - vysoký krevní tlak - ISCHS, některé nádory, respirační onemocnění, artróza, DM, riziko úrazů…. Obezita je civilizační onemocnění definice pojmu: n WHO - Nadměrné množství tuku v organismu (BMI 30 a výše) n Chorobné ukládání energetických zásob do tukové tkáně n Zvýšení množství tukové tkáně n Narušení energetické bilance mezi příjmem a výdejem Multifaktoriálně podmíněná metabolická porucha Podíl vnitřních fa (genetiky) a vnějších fa (životní styl) je 1:1 AŽS (PA, zdravá výživa, duševní rovnováha, sociální prostředí,vzdělávací činnost ..) Lze změnit Typy obezity n Difúzní – tuk se ukládá rovnoměrně po celém těle n Centrální – ukládá se do oblasti trupu n Lipodystrofický – dolní polovina těla (rodové) n Gynoidní – oblast stehen a hýždí (hruška) n Androidní – v oblasti břicha (jablko) !!! Klasifikace obezity n Body Mass Index (BMI=TH v kg/TV v m^2) ) ^ BMI 25 – 29,9 nadváha BMI 30 - 34,9 obezita I.st. BMI 35 – 39,9 obezita II. st. BMI 40 a výše obezita III. st. další antropometrické parametry: ü Obvodové míry (pas, boky) ü Podíl tělesného tuku (kaliper) Bioimpedanční analýza Klasifikace obezity Dle rozložení tuku v těle – 2 typy obezity: Ø Androidní – jablko (M) Ø Gynoidní – hruška (Ž) pas (abdominální tuk) !!! Mírné riziko: Ž/ nad 80 cm M/ nad 88 cm Výrazné riziko: Ž/ nad 94 cm M/ nad 102 cm Bioimpedanční analýza Kaliper n Zjišťování množství tělesného tuku měřením kožních řas kalibrem. Pomocí Bestova kaliperu se měří 14 kožních řas v předem stanovených oblastech těla – obličeje, hrudníku, břicha a končetin. n http://www.szu.cz/uploads/documents/obi/CAV/rasy/METODIKA%20MERENI.pdf Zdravotní rizika obezity ►Onemocnění pohybového aparátu mechanické přetěžování kloubů a páteře, artrózy VDT – nadměrná bederní lordóza, sval.dysb.(DZS) ► Onemocnění kardiovaskulárního systému (hypertenze, ICHS) ► Jiná metabolická onemocnění – DM II.typu ► Deprese ► Neplodnost ► Nádorová onemocnění Léčba obezity Dlouhodobá změna životního stylu Ø úprava stravovacích a pohybových zvyklostí Ø pravidelné sledování antropometrických ukazatelů (TH -0,5 kg/týden, % aktivní a pasivní tělesné hmoty, obvodové míry – pas, boky) Ø farmakoterapie, chirurgická bandáž žaludku Ø behaviorální přístup (STOB) LÉČBA OBEZITY n Nízkoenergetická dieta se snížením tuků pod 30%. n Trvalá změna životního stylu. n Postupy behaviorální léčby n PA střední intenzita – 50-60% max. spotřeby kyslíku (zvyšuje schopnost oxidovat tuk) n Farmakoterapie n Chirurgická bandáž žaludku Metodika KBT (Málková, STOB) kognitivní behaviorální terapie n Technika sebeovládání: sebepozorování, aktivní kontrola vnějších podnětů, sebeposilování, kontrola samotného aktu jedení n Kognitivní techniky: naučit identifikovat automatické emočně nabité myšlenky související s potížemi,pochopit souvislost mezi myšlením, emocemi a chováním, nahradit dysfunkční myšlenky reálnějšími n Relaxační techniky: naučit ovládat emoce Terapie - PA ČLOVĚK (věk a pohlaví) Úroveň TH zdravotní stav/rizika úroveň těl. zdatnosti Nadváha přítomnost onemocnění nedostatečná Obezita I,II,III. st. (PoAp, interní, psych, neurol..) Psychika ↓ Aplikace vhodné PA (adekvátní kvalita a kvantita zátěže) Zatížení 60 - 85 %Hf max (AE) 3-5 x týdně 40 – 60 min. při dobré úrovni tělesné zdatnosti za cílem jejího zlepšení Dynamická zátěž aerobního charakteru (cyklické po)- chůze rychlostí 5-6km/hod. Posilovací cvičení – stop sv.atrofie a vybudování aktivní sval.hmoty Sporty – Nordic Walking, jízda na kole, rotopedu, plavání, běh na lyžích, Jogging, Aqua aerobik, Indoor rowing, Spinning, modifikovaný aerobik Didaktické zásady n konzultovat vždy s ošetřujícím lékařem, psychologem,dietologem n sledovat Hf v průběhu cvičební jednotky n sledovat projevy únavy: Ø barva obličeje Ø pocení Ø pohybová koordinace Ø dýchání Didaktické zásady n Aerobní typ n Nepřetěžovat klouby n Ne izometrické cviky n Způsob mluvy n Psychologické a osobnostní faktory Didaktické zásady n Při jakékoliv pohybové činnosti je nutno počítat s nadměrnou hmotností jedince a jejím bezprostředním působením na jednotlivé systémy organismu. n Na rozdíl od běžné populace je nezbytně nutná pozitivní motivace k jakékoliv plánované pohybové aktivitě. Didaktické zásady n Při plánování pohybové jednotky bychom se měli zaměřit na kombinaci a propojení všech pohybových schopností. n Stejně jako u zdravých jedinců je nutné před zahájením pohybové aktivity na tuto zátěž připravit organismus. Zde je kromě motivačního působení důležité i rozcvičení a zahřátí Didaktické zásady n Při dlouhodobě plánované pohybové aktivitě volíme postupné navyšování tělesné zátěže v závislosti na zdatnosti a zdravotním stavu jedince. n S principem postupného navyšování zátěže se zaměřujeme i na zvyšování kvality provedení pohybu. Didaktické zásady n Při jakékoliv pohybové aktivitě musíme zvážit a eliminovat možná rizika úrazů způsobených mechanickými vlivy. n U obézních jedinců více než u zdravé populace respektujeme známky přetížení či přepětí, charakteristické pro patologickou únavu. Didaktické zásady n Nezbytná je i kontrola správného dýchání u cvičenců. V průběhu aerobní části si v prvních hodinách cvičenci měří TF alespoň 2x a pomocí sporttesterů si mohou sami regulovat intenzitu cvičení. n cyklický pohyb převážně aerobního typu. Optimální doba cvičení je 40–60 minut, a to 3–5x týdně. Vhodné PA n Vhodné pohybové aktivity n chůze na měkkém povrchu, kondiční chůze, nordic walking, jogging, plavání, jízda na kole či rotopedu n pomalejší cvičení bez poskoků aerobikového typu, cvičení na velkých míčích, běh na lyžích, tanec, cvičení z oblasti ZTV a psychomotoriky Vhodné PA n Za základ považujeme vytvoření pohybového plánu, v němž každá cvičební jednotka respektuje individuální limitující faktory jedince: věk, pohlaví, zdatnost, hmotnost, psychiku, motorickou úroveň apod. Metabolický syndrom (syndrom inzulinové rezistence) Ø Zvýšená koncentrace cukru v krvi (hyperglykemie) a hladina inzulinu, buňky organismu jsou méně citlivé k inzulinu Ø současný výskyt několika rizikových faktorů Ø Projevy: n Diabetes mellitus II. typu (inzulinrezistence) n Hypertenze n Poruchy metabolismu lipidů (hyperlipoproteinémie) n Mužský typ obezity (androidní) Neuropsychická oslabení Záchvatová onemocnění CNS Cerebrovaskulární onemocnění CNS Zánětlivá onemocnění CNS LMD Poruchy funkční (neurózy) Záchvatová onem. CNS EPILEPSIE je projevem mozkové dysfunkce z nadměrné vzrušivosti nervové tkáně příčiny: - vlivem poškození mozku v útlém věku - horečky, záněty, zranění mozku - dědičnost ??? podoby záchvatu: - generalizovaná – bezvědomí, křeče (grand mal) - epilepsie temporálního laloku Epilepsie n Diagnóza na základě EEG vyšetření n léčba: - farmaka - dodržovat režim-pravidelný rytmus bdění-spánek - eliminovat provokační momenty (blikavé světlo, silné emoční prožitky, hyperhydratace) - I. pomoc! uložit na vhodné místo, kontrola uložení jazyka - cvičení: nenáročná PA, pozor na PA ve vodě a ve velkých výškách, ne dlouhodobá relaxace DMO a LMD DMO - opožděný vývoj všech funkcí – zejména poruchy hybnosti n hyponus, hypertonus (spastici) n Rehabilitační techniky (reflexoterapie) LMD (ADHD) – projevy v motorice n hyperaktivita n Impulsivita n Poruchy pozornosti a koncentrace vhodná PA – PM, cvičení a hry na rozvoj koordinace, pestrost, motivace ADHD SYNDROM n Postižení mozku, projevy spíše hybné n Bezpečně rozpoznat až po 3. roce, v hrubé motorice žádné nápadnosti. V popředí poruchy chování a školní prospěch. Výskyt v populaci přes 20%. n Odchylky různé kombinace – pozornost, afektivita, řeč, paměť, percepce. n Příčiny: perinatální tzn. těsně před porodem, za porodu nebo po porodu. n Poškození nervového systému – užívání některých léků během těhotenství, při komplikovaném porodu. ADHD SYNDROM n U nezralého nebo přenošeného dítěte. n Genetické faktory??. Někdy se příčina nezjistí. n Příznaky: hyperaktivita (pobíhá, leze ve výškách, vyrušuje ve škole, pohrává si s rukama..) impulsivita – reakce bez rozmyslu, poruchy pozornosti a soustředění – vedlejší podněty, roztěkané…percepčně motorické oslabení – poruchy zrakový, sluchový i hmatový analyzátor ADHD SYNDROM n emoční labilita – nadměrně dráždivé, často pláčou, agresivní, bázlivé, ustrašené… n poruchy myšlení a řeči – koktavost… n specifické poruchy výukové – dyslexie, dyskalkulie, dysgrafie…. n neurologické příznaky – poruchy pohybové koordinace, neobratnost….dyspraxie – dítě neokáže opakovat předvedený cvik ADHD SYNDROM n Velký prostor pro psychomotoriku a ZTV. n Správně vedené a včas započaté cvičení, může přivést děti až na pohybovou úroveň zdravých jedinců. ZÁSADY PŘI CVIČENÍ n obtížně zvladatelné (malá skupinka, rodič) n často neobratné – nejprve elementární pohyby n pestrost n střídání činností n jemná motorika n opatrnost, pozornost cvičitele – nekázeň, riziko úrazů ZÁSADY PŘI CVIČENÍ n Zaměstnat n Nepřetěžovat n Ne stres n Ztížená schopnost relaxace – zařazovat n Zachovat klid n S humorem n Tolerance n Osobnost cvičitele n Motivace povzbuzení ZÁSADY PŘI CVIČENÍ n Zlepšit smyslové vnímání svalového tonusu n Jemná i hrubá motorika n Koordinace n Rovnováha n Prostorová orientace n Společenský kontakt n sebedůvěra SENIOŘI - STÁŘÍ n Je výsledkem stárnutí, je to označení pozdních fází ontogeneze. Je důsledkem a projevem geneticky podmíněných involučních procesů modifikovaných dalšími faktory (choroby, způsob života, životní podmínky). Stáří je výsledkem působení i vnějších faktorů - strava, přiměřená aktivita, tělesná cvičení. O délce života člověka rozhodují v 65% genetické faktory a z 35% faktory vnější. STÁŘÍ n Stáří je výslednicí působení: n Genetických faktorů n Životního prostředí n Životního stylu STÁŘÍ n Biologické – involuční změny (atrofie, pokles funkční zdatnosti, změna regulačních a adaptačních mechanismů n Sociální – je dáno změnou rolí, životního způsobu a ekonomickým zajištěním n Kalendářní – vymezení dosažení určitého stanoveného věku. Příhoda (1974) považuje období od 60 do 74 let za počínající stáří, období od 75 do 89 let za vlastní stáří a 90 let a více za dlouhověkost. V poslední době se nejčastěji užívá členění seniorského věku na mladé seniory (65 – 74 let), staré seniory (75 – 84 let) a velmi staré seniory (85 let a více). n STÁŘÍ A POHYB n Jedním z mnoha faktorů, které ovlivňují délku života, zejména její aktivní část, je tělesný pohyb. n n Tělesný pohyb je přirozený projev života n Ovlivňuje délku aktivního života n Zpomaluje tempo stárnutí n Zvyšuje kvalitu života Pohybová aktivita seniorů doporučení n Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje osobám ve věku 65 let a výše 150 minut fyzické aktivity ve střední intenzitě za týden nebo minimálně 75 minut pohybové aktivity s vysokou intenzitou za týden nebo ekvivalentní kombinaci aktivity se střední a vysokou intenzitou za týden. Každá aktivita, aby byla zdraví prospěšná, by měla být prováděna v trvání alespoň 10 minut v kuse. n Pokud jde o další zdravotní přínosy, měla by se fyzická aktivita se střední intenzitou zvýšit na 300 minut týdně nebo ekvivalentně. n Osoby se špatnou pohyblivostí by měly provádět fyzickou aktivitu pro zlepšení rovnováhy a prevenci pádů, 3 a více dní v týdnu. n Zvláštní důležitost by se měla věnovat silovému tréninku prováděnému 2 nebo více dní v týdnu a zahrnující posílení hlavních svalových skupin. Pohybové intervenční programy (indoor, outdoor aktivity) n Individuální (ranní cvičení, tréninky na ergometru, chůze, plavání..) n Skupinové Zásady při tvorbě a realizaci PIP • Respektovat morfofunkční involuční změny (pokles funkční kapacity tělesných systémů, adaptability, rychlejší únavnost, delší čas k regeneraci). • Respektovat zdravotní stav seniora, medikace, monitorování HF a TK. • Intenzitu zátěže volit na základě Spiroergonomického vyšetření lékařem. • Respektovat věk, úroveň tělesné výkonnosti, zájem o PA (emoce, motivace). • Obsah cvičebního programu zaměřit k danému cíli (zdravý, ADL, nezpůsobilý). ü Monitorovat HF na začátku, v průběhu a na konci pohybové intervence (sporttester) Zásady při pohybovém zatěžování • Seznámit jedince s metodikou a technikou provádění PA. • Srozumitelně se vyjadřovat, hovořit pomalu a nahlas, po řádném seznámení se s cvičením dané cviky správně a názorně předvést. • Dodržovat didaktické zásady – od nejjednodušších poloh a cviků s postupným přechodem do vyšších pozic. • Důsledná postupnost zatížení. • Preferovat jednodušší cviky bez velkých nároků na koordinaci. • Neprovádět cviky se zadržováním dechu, cvičení koordinovat s dýcháním. • Na závěr cvičební jednotky zařadit vždy cvičení relaxační (ne dlouhé). • Vytvářet přátelskou atmosféru. Typy PA Pohybové aktivity zaměřené na pohybový aparát Pohybové aktivity zaměřené na srdečně-cévní a dechový systém Pohybové aktivity ovlivňující psychiku a centrální nervovou soustavu *Vhodná cvičení Rozvoj: n Rovnováhových funkcí (i balanční cvičení) n Manuální zručnosti n Kloubní pohyblivosti, flexibility n Svalové síly DK, HK n Aerobní zdatnosti n Kognitivních a paměťových schopností, komunikačních sch. (PM cvičení a hry) n Rytmických schopností n Harmonická cvičení (dechová, relaxační) Nevhodná cvičení Ø Náhlé změny poloh těla Ø Dlouhodobé setrvávání v hlubokých předklonech Ø Tvrdé dopady a doskoky Ø Dlouhodobé zatěžování kloubů (při nadměrné hmotnosti) Ø Razantní švihová cvičení Ø Koordinačně náročná cvičení Ø Posilovací cvičení se zádrží dechu Ø Běh na tvrdém povrchu Vhodné PA 1. Ve vztahu k prostředí – uvnitř, venku, ve vodním prostředí 2. Ve vztahu k cíli: ►zdraví, cvičící po celý život – udržet funkčnost (rezistentní trénink) ►staří, schopni pouze ADL – zlepšit funkční kapacitu ►staří se sedavým způsobem života, již riziko nezpůsobilosti – zvrátit tento stav a stát se soběstačným 3. Ve vztahu ke zdravotnímu stavu (na základě lékařského doporučení) PA v přírodě – individuální, skupinová Pozitiva: pohyb na čerstvém vzduchu vliv a působení samotné přírody na psychiku Chůze (intenzita dle doporučení lékařem), severská chůze – nárůst sval.síly, oběhový systém, redukce tukové tkáně Tai-Chi – pomalé cvičení, koncentrace na dech, pozitivní účinek na rovnováhu, kloubní pohyblivost, psychiku Míčové hry – tenis, badminton Tanec – rozvoj rytmických schopností, sociální aspekty Turistika – pěší, vodní Najít si takovou PA, která odpovídá schopnostem daného jedince a vyhovuje mu (30 min. denně). Vodní prostředí Voda-součást našeho života (50% v lid.těle). Pozitiva: n umožňuje udržet se na vodě n pomáhá udržet rovnováhu n rozvoj dýchacích funkcí, AE kapacity n klouby, svaly Aqua-aerobik (40-50 min.) + pomůcky Hry ve vodě + pomůcky (PM) Plavání – jakékoliv Relaxace – masážní účinek vody Cvičení v tělocvičně, sportovní hale ZTV, Thai-Chi, jóga – zmírnit sval.napětí, zvýšit svalovou sílu, zlepšit nervosvalovou koordinaci, kloubní pohyblivost, rovnováhu Posilovna – pod odborným vedením – prevence sarkopenie (síla břišního, zádového svalstva, HK, DK) Hry – PM, sportovní (basketbal,odbíjená, tenis, badminton, …) Lékař na základě vyšetření doporučí vhodnou PA a určí limity zátěže (při zátěži kontrola pomocí sporttesteru)! Najít si takovou PA, která odpovídá schopnostem daného jedince a vyhovuje mu (30 min. denně).