Aikidó Anotace předmětu nSebeobrana čerpá z úpolových sportů a zpětně je ovlivňuje. Student se v tomto předmětu specializuje na úpolový sport aikidó tak, aby pochopil a dokázal aplikovat jeho technické prostředky a tréninkové metody ve výcviku sebeobrany. Osnova (cvičení) nTechnické prostředky aikidó. Průpravná cvičení, nage waza, katame waza, atemi waza. nZbraně v aikidó nKondiční schopnosti v aikidó. Speciální prostředky a metody rozvoje kondičních schopností. nKoordinační schopnosti v aikidó. Speciální prostředky a metody rozvoje koordinačních schopností. nStruktura sportovního výkonu v aikidó. Limitující faktory a jejich rozvoj. nPlánování, evidence a vyhodnocování tréninkového procesu aikidó. nTrénink aikidó. Cíle a úkoly, růst sportovní výkonnosti v aikidó. nTaktická příprava v aikidó. Modelové situace a jejich řešení v aikidó. nAikidó v sebeobraně Osnova (přednášky) n1. Zařazení aikidó ve sportu n2. Vývoj a současný stav aikidó n3. Aikidó jako součást budó n4. Technické prostředky aikidó n5. Metodika aikidó n Úpoly nÚpoly jsou pohybové aktivity zacílené na kontaktní fyzické překonání partnera. nDo úpolů zařazujeme i specifická cvičení, která jsou přímou průpravou na kontaktní překonání partnera. n Taxonomie úpolů 1. úroveň úpolových předpokladů Průpravné úpoly ò 2. úroveň úpolových systémů Úpolové sporty ò 3. úroveň úpolových aplikací Sebeobrana Aikidó patří mezi úpolové sporty nsoutěžní nsebeobranné nkomplexně rozvíjející n nsoutěžní nnesoutěžní n Aikidó ve světovém sportovním hnutí nHombu dódžó – dódžó rodiny Uešibů nAikikai – japonská nadace založená pro šíření aikidó nInternational Aikido Federation – mezinárodní organizace rozšiřující činnost Aikikai n nAikidó jako součást programu Světových her nAikidó jako součást Světových úpolových her SportAccord n Aikidó jako bojové umění nBU: zejména pohybové systémy, které se vyvinuli ze starých způsobů boje, a které se dnes provádějí jako součást životní cesty, pro sport, sebeobranu, nebo je jejich cílem zachování tradice a kulturního dědictví n nBojová umění -vs- úpolové sporty Vývoj aikidó: Morihei Uešiba (1883 – 1969) Osens.jpg Vývoj aikidó: Morihei Uešiba (1883 – 1969) nŽivot prožil hledáním Cesty, vlastním zdokonalováním a cvičením n n3 etapy ve vývoji aikidó n1. Etapa do r. 1932 n2. Etapa 1932 – 1942 n3. Etapa 1942 - 1. Etapa do r. 1932 nr. 1900 – studium tenšin šinjo rjú a šinkage rjú v Tokiu nr. 1903 – vstup do armády, studium jagjú rjú džúdžucu nr. 1912 – osídlování Hokkaidó nr. 1915 – studium daito rjú nr. 1920 – spojení se sektou Ómotokjó nr. 1925 – přestěhování do Tokia nr. 1931 – založení dódžó kobukan n 2. Etapa 1932 - 1942 n1932 – oddělení od Daito rjú, začal se používat název aikibudó n1935 – natočení dokumentu pro Asahi (video) n1942 – registrace bojového umění aikidó 3. Etapa 1942 - n1948 – po 2. sv.v. povoleno cvičení bojových umění nSídlo aikidó bylo přestěhováno do Iwamy n1956 – návrat Hombu dódžó do Tokia n50- a 60- léta: popularizace aikidó, vznik TV dokumentů, publikací nUešibovi žáci propagovali aikidó mimo Japonsko 3. Etapa 1942 - n1969 – smrt M. Uešiby nKisšómaru Uešiba – 2. Dóšu (do r. 1999) nMoriteru Uešiba – 3. Dóšu n n1975 založení International aikido federation Aikidó v ČR nPlný rozvoj po r. 1989 nOrganizace: nČeská federace aikidó (ČFAi) nČeská asociace aikidó (ČAA) nAikikai Bohemia (BA) n nA další, menší Různé styly aikidó nAikikai (vlastně není stylem) nJošinkan (Gozó Šioda) nJoseikan (Minoru Močizuki) nKi aikidó (Koiči Tohei) nTomiki aikidó (Kendži Tomiki) n Tori a uke nUke provede útok nTori provede techniku jako odpověď na tento útok nUke příjme techniku pomocí ukemi waza Vztahy ukeho a toriho nTači waza n n nHanmi hantači waza n n nSuwari waza 010 012 011 Technické prostředky v aikidó Technické prostředky ukeho Společné technické prostředky Technické prostředky toriho techniky útoků kógeki waza techniky přijímání techniky ukemi waza postoj hanmi pohyby horními končetinami te sabaki pohyby dolními končetinami aši sabaki obraty tai sabaki techniky dýchání kokjú waza techniky hodů nage waza techniky hodů s následním znehybněním nage katame waza techniky znehybnění katame waza techniky úderů atemi waza techniky strhů sutemi waza Tajemství aikidó nVideo (Cvičné) zbraně v aikidó nBokken (dřevěný meč) nDžó (dřevěná tyč) nTantó (dřevěný nůž) n nVideo: Osensei a buki waza Cvičení se zbraněmi (není hlavní částí aikidó) nŠerm (všemi zbraněmi) nDžó/tači/tanto dori – obrana proti útokům se zbraněmi nDžó/tači/tanto nage – využití zbraní obráncem Společné technické prostředky nPolohy: nHanmi nPostoj, vychází z chůze vpřed nPostojů je v aikidó několik, nerozlišujeme je názvy nPostoj je pouze teoretický konstrukt, ve skutečnosti se cvičenec neustále pohybuje nSeiza nFormální sed klečmo, nohy natažené nKiza nVychází ze seiza, nohy jsou opřeny na prstech nPřechody: nSuwarikata nSedání ze stoje – pohybový vzorec využíván zejména u cvičení katame waza nTačikata nVstávání ze sedu Společné technické prostředky nPohyby paží (principy) nprincip šermířských pohybů (tegatana) nPohyby se připodobují pohybu meče nprincip rotace předloktí nSupinace nPronace nprincip neohnutelné paže (orenaite) nPaže je natažená (ne v hyperextenzi) nPaže (až na výjimky) nekrčíme v lokti nprincip zachování centra nObě paže udržujeme v sagitální rovině, tedy před tělem n n Společné technické prostředky nPřemísťování (principy). Tyto principy jsou platné i pro chůzi po kolenou (šikkó): nMinimalizování vertikálního pohybu těžiště nNeustále udržujeme pokrčená kolena nNeustálý kontakt s podložkou nAlespoň jedna noha je v kontaktu s podložkou. K přemísřování nepoužíváme skoky nVertikální stabilita nTělo udržujeme vzpřímeně nZachování centra nPohyb je iniciován ze středu těla (zde je důležitá imaginace pohybu) nJednota pohybu těla nPohyby horních i dolních končetin jsou harmonizovány s centrem Společné technické prostředky nZákladní kroky a obraty: nIrimi nKrok vpřed nTenkan nOtočení kolem přední nohy se zakročením nKaiten nOtočení na místě nChůze v suwari waza a hanmi hantači waza nŠikkó nMae nUširo nTai sabaki Technické prostředky ukeho nUkemi waza nMae ukemi nUširo ukemi nJoko ukemi nKógeki hó (útoky) nVzájemné postavení partnerů nAihanmi (souhlasný postoj) nGjakuhanmi (nesouhlasný postoj) nSměr, ze kterého přichází útok nMae (kógeki) waza nUširo (kógeki) waza nZpůsob útoku nUči ate waza nCuki ate waza nTori waza Techniky (způsob provádění) nKihon waza (základní technika) nOjo waza (pokročilá technika) n(ojo) henka waza (volné variace) n nRenraku waza (kombinace technik) nKaeši waza (protitechniky) Dynamika cvičení (základní taktika) nGo tai (go no sen) nStatické cvičení – pouze z didaktických důvodů nDžú tai (sen no sen) nDynamické cvičení nKi tai (sen sen no sen) nDynamické cvičení, anticipace pohybů útočníka Metody cvičení nMetoda aktivní pomoci nUke pomáhá provést techniku nMetoda pasivní pomoci nUke pasivně podporuje provedení techniky (neodporuje, nepomáhá) nMetoda pasivního odporu nUke pasivně odporuje nMetoda aktivního odporu nUke aktivně odporuje provedení techniky Metodické řady nÚtok npohyb/princip ntechnika n nŠómen ate nirimi tenkan nIkkjó ura nIrimi nage nKote gaeši nKokjú nage (mae otoši) Metodické řady nLogické propojení pohybů nNěco je stejné nNěco se liší Metodické řady Co je stejné? Co se liší? nAihanmi katatedori nIrimi nage nIkkjó ura nNikkjó ura Metodické řady Co je stejné? Co se liší? nAihanmi katatedori nIrimi nage (irimi aši) nIrimi nage (irimi kaiten) nIrimi nage/uširo kiri otoši (irimi tenkan) nIrimi nage (irimi tenkan kaiten) n Metodické řady Co je stejné? Co se liší? nŠómen ate nIrimi nage (irimi aši) nIrimi nage tai atari (šómen uči) nIrimi nage tai atari (jokomen uči) nIrimi nage tai atari (šómen ate) nIrimi nage tai atari (irimi aši aihanmi) nIrimi nage tai atari (irimi aši gjakuhanmi) n Šinbudó – systém výuky a zkoušek nSystém kjú a dan nKjú sestupně …3., 2., 1. … 8. n nSensei, šihan (stejně jako v korjú) n n Učitelé bojových umění nCvičení (i výuka) je prostředkem, nikoli cílem nVýuka probíhá prostřednictvím bezprostřední praktické zkušenosti s pohybem nUčitel je v první řadě neformální autoritou (žáci přicházejí k učiteli, ne opačně) nVýuka není časově omezena cílem, umožňuje tedy skutečně rozvíjet osobnost žáka n Trénink japonských bojových umění nCíle z historického hlediska nUtilitaristický (původní cíl) nDuchovní (především od éry Tokugawa/Edó) n nMetody nPředevším kata nAle i různé způsoby (různě) volného boje (i se zbraněmi) n Trénink japonských bojových umění nrenšú – trénink v tělesném pojetí n nkeiko – jako každodenní praxe n nšúgjó – jako metoda k sebezdokonalování, podobně jako askeze (z řeckého ἄσκησις askésis cvičení, praxe, disciplina; z ἀσκέω askó cvičit; původně znamenala jakoukoli formu praxe, jíž se upevňuje disciplina) Trénink japonských bojových umění nrenšú – trénink v tělesném pojetí nChápe se jako cvičení na pravidelných trénincích nkeiko – jako každodenní praxe nCvičení mimo tréninky – semináře, individuální cvičení nšúgjó – jako metoda k sebezdokonalování nVšechny každodenní činnosti se chápou jako součást cvičení Trénink japonských bojových umění nŠu-ha-ri (učit se, odvázat se, přesáhnout) nŠu (chránit, naslouchat): tradované znalosti, učení se základům, bezvýhradné sledování učení nHa (rozvázání, odbočení): prolomení tradice, hledání vlastní, jiné cesty nRi (opuštění, oddělení): transcendence, dokonalost, již zde nejsou formy, techniky šu ha ri Psychofyzické principy (ki) nChápaní světa jako dynamické jednoty (hifumi) in – jó (čín. jin – jang) nNeokonfucianizmus (Ču-si) nRi hokkai – princip, idea, pravzor všeho, vší hmotné existence nDži hokkai – individuální, relativní projev ri hokkai nTato kvalita je dána přítomností ki Psychofyzické principy (ki) nV japonštině je více než 40 pojmů vztažených ke ki nVědomí, duševní zdraví nZájem, záměr přesvědčení nPocity, emocionalita, nálada nTemperament, srdce, mysl n Psychofyzické principy (ki) nV bojových uměních sledujeme tři aspekty ki nduchovní aspekt (duch, duše, étos (ang. spirit; fr. esprit; nem. Geist)), nafektivní aspekt (vnímání, intuice, cit (ang. feeling, fr. intention; nem. Stimmung)), npsycho - fyziologický aspekt (duše, dech, dýchání (gr. psyché; ang. ether)). n Psychofyzické principy (ki) nCo tedy ki není: nEnergie (v okcidentálním smyslu – skalární veličina, schopnost látky, nebo pole konat práci) nSchopnost porazit protivníka mimo technické, taktické a jiné prostředky n Principy komunikace v aikidó nMají být přítomné současně, navzájem se podporují a doplňují n nvedení nkontrola nakceptace naktivita n Didaktické cíle nPodobně jako v jiných bojových uměních rozvoj: n nTělesný nDuševní nSociální nDuchovní Čtyřdimenzionální rozvoj (funkce) biosféra sociosféra psychosféra noosféra (V. Vernadsky), spiritualita Čtyřdimenzionální rozvoj (funkce) nBiosféra nTělesný trénink a jeho složky nPsychosféra nPsychické procesy a stavy, psychomotorika nSociosféra nSpolečenské normy nNoosféra (V. I. Vernadski a Teilhard de Chardin geosféra-biosféra-noosféra (ř. νοῦς + σφαῖρα) nNěkdy i spiritualita. Všechno poznání (i duchovní) Funkce nMít zdravý, funkční organizmus a umět ho použít n nBýt integrovanou lidskou bytostí n nMít dobré sociální vztahy n nMít smysl života n n biosphere sociosphere psychosphere noosphere Reigi – pravidla chování nJsou historicky podmíněné, někdy ne v souladu s okcidentální kulturou nSouvisí s tzv. ctnostmi budó n nUmožňují a optimalizují didaktický proces nJsou podmínkou pro bezpečné cvičení n n nAikidó nevzniklo jako sebeobranný systém nPrincipy pohybu a taktiky je možné aplikovat v sebeobraně, je však těžké vyčlenit je od jiných principů: nCentralizace (sebe sama i vzhledem k partnerovi) nAktivita (neustálý pohyb, nečeká se na útok) nPráce s principy kjó a džicu (především pomocí atemi) nPráce s jednotlivcem, jako se skupinou útočníků nOrenai te – princip neohnutelné paže n… n n Teorie sebeobrany: aikidó Aikidó a sebeobrana nTechnické prostředky aikidó v sebeobraně * n Zdroje ke studiu nZákladní: nREGULI, Zdenko. Aikidó: Průvodce pro žáky i učitele. Bratislava : Cad Press, 2003. 223 s. ISBN 80-88969-08-5. n nDoplňující nVÍT, Michal - REGULI, Zdenko. Základy úpolových sportů pro tělesnou výchovu. Elportál, Brno, Masarykova univerzita. ISSN 1802-128X, 2009. nREGULI, Zdenko. Úpolové sporty (distanční studijní text). Brno : Masarykova univerzita, 2005. 133 s. ISBN 80-210-3700-8. nA všechny další o aikidó