Neuropsychická oslabení Záchvatová onemocnění CNS Cerebrovaskulární onemocnění CNS Zánětlivá onemocnění CNS LMD Poruchy funkční (neurózy) Záchvatová onem. CNS EPILEPSIE nje projevem mozkové dysfunkce z nadměrné vzrušivosti nervové tkáně npříčiny: n- vlivem poškození mozku v útlém věku n- horečky, záněty, zranění mozku n- dědičnost ??? npodoby záchvatu: n- generalizovaná – bezvědomí, křeče (grand mal) n- epilepsie temporálního laloku n n Epilepsie nDiagnóza na základě EEG vyšetření nléčba: -farmaka -dodržovat režim-pravidelný rytmus bdění-spánek -eliminovat provokační momenty (blikavé světlo, silné emoční prožitky, hyperhydratace) -I. pomoc! uložit na vhodné místo, kontrola uložení jazyka -cvičení: nenáročná PA, pozor na PA ve vodě a ve velkých výškách, ne dlouhodobá relaxace n DMO a LMD nDMO - opožděný vývoj všech funkcí – zejména poruchy hybnosti nhyponus, hypertonus (spastici) nRehabilitační techniky (reflexoterapie) nLMD (ADHD) – projevy v motorice nhyperaktivita nImpulsivita nPoruchy pozornosti a koncentrace nvhodná PA – PM, cvičení a hry na rozvoj koordinace, pestrost, motivace ADHD SYNDROM nPostižení mozku, projevy spíše hybné nBezpečně rozpoznat až po 3. roce, v hrubé motorice žádné nápadnosti. V popředí poruchy chování a školní prospěch. Výskyt v populaci přes 20%. nOdchylky různé kombinace – pozornost, afektivita, řeč, paměť, percepce. nPříčiny: perinatální tzn. těsně před porodem, za porodu nebo po porodu. nPoškození nervového systému – užívání některých léků během těhotenství, při komplikovaném porodu. n n n n ADHD SYNDROM nU nezralého nebo přenošeného dítěte. nGenetické faktory??. Někdy se příčina nezjistí. nPříznaky: hyperaktivita (pobíhá, leze ve výškách, vyrušuje ve škole, pohrává si s rukama..) n impulsivita – reakce bez rozmyslu, poruchy pozornosti a soustředění – vedlejší podněty, roztěkané…percepčně motorické oslabení – poruchy zrakový, sluchový i hmatový analyzátor n ADHD SYNDROM nemoční labilita – nadměrně dráždivé, často pláčou, agresivní, bázlivé, ustrašené… nporuchy myšlení a řeči – koktavost… nspecifické poruchy výukové – dyslexie, dyskalkulie, dysgrafie…. nneurologické příznaky – poruchy pohybové koordinace, neobratnost….dyspraxie – dítě neokáže opakovat předvedený cvik n n ADHD SYNDROM nVelký prostor pro psychomotoriku a ZTV. n nSprávně vedené a včas započaté cvičení, může přivést děti až na pohybovou úroveň zdravých jedinců. n n ZÁSADY PŘI CVIČENÍ nobtížně zvladatelné (malá skupinka, rodič) nčasto neobratné – nejprve elementární pohyby npestrost nstřídání činností njemná motorika nopatrnost, pozornost cvičitele – nekázeň, riziko úrazů ZÁSADY PŘI CVIČENÍ nZaměstnat nNepřetěžovat nNe stres nZtížená schopnost relaxace – zařazovat nZachovat klid nS humorem nTolerance nOsobnost cvičitele nMotivace povzbuzení n ZÁSADY PŘI CVIČENÍ nZlepšit smyslové vnímání svalového tonusu nJemná i hrubá motorika nKoordinace nRovnováha nProstorová orientace nSpolečenský kontakt nSebedůvěra n