20.5. Standard kvality profesních kompetencí. Reflexe kvality výuky.
Seznamte se řádně s následujícím dokumentem:
Znalost obsahu dokumentu SKPK je nutným předpokladem pro správné uchopení podstaty reflektivního dotazníku v ISu (vyplňovaného po absolvování pedagogické praxe) a práce s ním. Tímto tématem se budeme zabývat v úvodní části prvního semináře RP1.
Druhá část úvodního semináře bude věnována tvorbě (sebe)reflektivních otázek na základě následujících řádků:
Reflexe kvality výuky - základem jsou (sebe)reflektivní otázky vytvořené za účelem posouzení míry dosažení požadované kvality výuky (podle aspektů, které VY považujete za důležité)
Teoretické východisko
"Otázky zpracujete za účelem osvojování tzv. reflektivní kompetence učitele (RKU) - ta je součástí pedagogické profesní kompetence. Projevuje se v empirické, teoretické a odborné rovině soudů a úsudků, které učitel formuluje při výpovědích o své profesní činnosti ve výuce anebo v souvislosti s ní. V obecné perspektivě má RKU čtyři hlavní fáze:
1) shromažďování informací o výuce
2) analýza a hodnocení výuky
3) zdůvodňování výukových postupů a metod
4) návrhy na zlepšení výuky"
- podstatou vašeho dílčího úkolu v rámci předmětu Reflexe praxe 1 je tedy vytvoření takových otázek (uzavřených/otevřených), na které je potřeba odpovědět, aby:
- učitel zjistil, zda je jeho práce z kvalitativního hlediska na žádoucí úrovni
např. na základě zařazení dle škálového hodnocení stupňů kvality výuky (selhávající-nerozvinutá-podnětná-rozvíjející) či kompetenčních úrovní (chybějící-utvářející se-rozvíjející se-pokročilé)
- učitel byl schopen evaluovat jednotlivé aspekty edukačního procesu, které považuje za důležité
oblast plánování a přípravy, oblast podmínek a podpory učení, oblast hodnocení, oblast zpětné vazby
- učitel na základě reflexe dokázal zkvalitnit své profesní kompetence
- počet otázek (ideálně mezi 10 a 20), jejich forma (uzavřené s možnostmi/otevřené), struktura a návaznost je ve vaši kompetenci
- vámi vytvořené reflektivní otázky pak mohou sloužit vám samotným ve vaší praxi, ať už v rámci studia či po něm, nebo jako podklad pro reflexi kvality výuky kolegů (či kohokoliv jiného)
- činnost tvorby takovýchto otázek je základem pro správné pochopení práce s reflektivním deníkem, který bude jedním z nejdůležitějších reflektivních nástrojů při Pedagogické praxi 1, Pedagogické praxi 2 i Pedagogické praxi 3
- výsledek vaší práce budete "obhajovat" ve třetí části semináře 20.5.
Příklady otázek s možnostmi otevřených i škálových odpovědí:
a) Do jaké míry se mi povedlo dosáhnout stanoveného cíle vyučovací jednotky?
…………………………………………………………………………………………………………………………………..........................................
b) Ujasňuji žákům smysl a podstatu požadované pohybové činnosti
Možnosti: rozhodně ano / spíše ano / spíše ne / rozhodně ne
c) Žáky z hlediska předmětu porovnání hodnotím kriteriálně či normativně v závislosti na typu pohybové činnosti
Možnosti: Souhlasím - Nesouhlasím
d) Efektivně a pravidelně reflektuji vlastní výukovou činnost
Možnosti: chybějící kompetence / utvářející se kompetence / rozvíjející se kompetence / pokročilá kompetence
a další………..