PROJEKT DO PŘEDMĚTU METODOLOGIE np4001, nk4001 POŽADAVKY PROJEKTU (NP4001, NK4001) • Název práce, autor, školitel • ÚVOD: 1 slide • SYNTÉZA POZNATKŮ: max. 3 slide, ISO 690 (Směrnice děkana FSpS č.3/2020), min. 3 CZ a 2 cizojazyčných zdrojů, formulace výzkumného problému • CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÁ OTÁZKA, HYPOTÉZA: 2 slide • METODIKA: max. 3 slide, typ výzkumu, charakteristika výzkumného souboru, měřící procedury, sběr dat, typy dat, metody analýzy dat • LITERATURA: 1 slide, ISO 690 • Délka prezentace projektu max. 10-20 min • Nahrát do „IS/odevzdávárna“ do 14 dnů od prezentace Dodržet názvosloví a posloupnost kapitol ÚVOD Děti v období pubescence, který jsou narozený na začátku roku/sezóny nevědomě využívají biologických výhod ze svého data narození. Tato výhoda je pak často zaměňována za sportovní talent. Po ukončení období pubescence však biologické výhody přestávají působit, ale díky snaze o co nejbrzčí identifikaci sportovního talentu, relativně starší děti už jsou v evidenci jako elitní sportovci. S problematikou Relative Age Effect (RAE) jsem osobně pocítil na střední škole, kde jsem začal být brán jako průměrný sportovec. Což bylo pro mě velmi demotivační, jelikož na základní škole jsem reprezentoval ve všech možných sportovních odvětví. ÚVOD • Škola • Motivace • Vlastní zkušenost SYNTÉZA POZNATKŮ Motorické schopnosti jsou „soubor integrovaných, vnitřně relativně samostatných předpokladů splnit pohybový úkol“ (Čelikovský a kol, 1990, s. 17). Dovalil a kol. (2009, s. 24) motorické schopnosti popisuje jako „samostatné soubory vnitřních předpoklady k vnější činnosti“. Zde se můžeme všimnout relativně stejného výkladu dané problematiky. Proces osvojování motorických schopností není krátkodobým, ale dlouhodobým procesem (Měkota a Novosad, 2005). Problematice motorických schopností se zabývali i Hohmann, Lames a Letzelter (2007), kteří zjistili, že… Výběr sportovních talentů Je dlouhodobí vědecky odůvodněný proces zaměřený na vyhledávání vhodných jedinců, kteří mají předpoklady uplatnit se ve vrcholovém sportu (Hohmann a Seidel, 2003; Tranckle a Cushion, 2006). SYNTÉZA POZNATKŮ Čelikovský, S., Blahuš, P., Chytráčková, J., Kasa, J., Kohoutek, M., Kovář R., Měkota, K., Stráňai, K., Štěpnička, J., & Zaciorskij, V. M. Antropomotorika. Praha, 1990. Státní pedagogické nakladatelství. V této knize se autoři zabývají charakteristikou antropomotoriky a jejího praktického využití v životě. Motorické schopnosti jsou “soubor integrovaných, vnitřně relativně samostatných předpokladů splnit pohybovou úkol“ (Čelikovský et al, 1990, pp. 17-18). Avšak Dovalil a kol. (2009) motorické schopnosti popisuje jako „samostatné soubory vnitřních předpoklady k vnější činnosti“. Proces osvojování motorických schopností není krátkodobým, ale dlouhodobým procesem (Měkota & Novosad, 2005). CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÁ OTÁZKA Cílem práce je zjistit vliv data narozený u všech hráčů na turnaji Mistrovství světa 2018 ve fotbalu. VO1: Je prokazatelný vliv data narození (RAE) u hráčů na mistrovství světa ve fotbale? Typ výzkumu: status CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÁ OTÁZKA, HYPOTÉZA Cílem práce je zjistit jestli vybraná tréninková metoda HIIT je účinnější pro rozvoj explozivní sily než klasická tréninková metoda. VO1: Jaké jsou rozdíly ve středních hodnotách mezi klasickým HIIT programem a programem zaměřeným na rozvoj explozivní síly? Ha: HIIT program výrazně zlepšuje rozvoj explozivní síly než klasický tréninkový program. Typ výzkumu: experiment CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÁ OTÁZKA Cílem práce je zjistit postoje zastupitelstva městské části Brno Černá Pole ohledně výstavky nového sportovního areálu Za Lužánkami. VO1: Jaké postoje má zastupitelstvo k výstavbě nového sportovního areálu? VO2: Jaká jsou omezení pro výstavbu nového sportovního areálu? Kvalitativní práce CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÁ OTÁZKA, HYPOTÉZA Časté chyby v projektech: • Zaměnění významu výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumné otázky a hypotézy • VO na kterou se nedá zjistit odpověď příslušnou studií • Příliš mnoho VO, které mají tendenci se opakovat • Stejný význam VO a H METODIKA (VLIV DATA NAROZENÍ) Výzkumu: kvantitativní, typ výzkumu: status Charakteristika výzkumného souboru: záměrný výběr mužů (n = 400), účastníci MS 2018 ve fotbale, věk 20–35 let Zdroj sekundárních dat: http//ms2018.org Typy dat: na nominální (datum narození v Qi, státní příslušnost) a ordinální (hráčská pozice v družstvu) škále Metody analýzy dat: metody deskriptivní (absolutní a relativní četnost) a analytické (chíkvadrát test, varianta test dobré schody a Cramer‘s V test, Odds ratio test) statistiky METODIKA (NOVÝ TRÉNINKOVÝ PROGRAM HIIT) Výzkumu: kvantitativní, typ výzkumu: experiment Charakteristika výzkumného souboru: náhodný výběr „A-týmu“ Komety Brno (n = 38, věk 25,1±1,2 let, male) Charakteristika HIIT intervence: a) 7x2 (80% max) – plyometrické cviky, b) variace HIIT tréninku (8–10 min) Měřící procedury: Jump and Reach test (5 pokusů, nejlepší pokus cm), skok z místa (3 pokusy, nejlepší pokus v cm), člunkový běh 10x5m (1 pokus, sekundy) Sběr dat: tělocvična na Vodové, začátek: leden 2019 (pretest, randomizace), leden–březen 2019: intervence (3xtýdně, 13 týdnů, 39 intervencí), konec: duben 2019 (posttest) Typy dat: na poměrové škále (výskoky [cm], běh [s]) Metody analýzy dat: metody deskriptivní (absolutní a relativní četnost, korelace) a inferenční statistiky (párový a nepárový t-test) METODIKA (POSTOJE ZASTUPITELSTVA) Typ výzkumu: kvalitativní Teoretický přístup: a) metoda zakotvené teorie (vytvoření teorie bez předem připravených hypotéz), b) Fenomenologické pojetí (hluboké porozumění zkoumaného jevu), … Technika sběru dat: a) narativní interview (otevřený, hloubkový), b) standardizovaný rozhovor (předčítání dotazníku), c) nestandardizované pozorování (typ dat) Kategorizace dat: a) Kódováním: vyhledání opakujících se obdobných pojmů -> kategorizace pojmů b) Rozstříhání textu a jeho seskupení podle jednotlivých kategorií Analýza testu: Zakotvená teorie: výzkumník vytváří teorii a hledá v textu relativní materiál, z kterých tvoří hypotézu v průběhu čtení testu Interpretace dat: vyhnout se subjektivního/neobjektivního přístupu. *alternativa METODIKA Časté chyby v projektech: • Častá výmluva: v tuto chvíli ještě nevím, co budu přesně dělat. • Příliš dlouhý (např. popisem standardizovaného testu) nebo příliš krátký až žádný obsah (např. vynecháním relevantních podkapitol – typy dat) • Nevyhledání/nevyužití standardizovaných testů • Metody analýzy dat: deskriptivní a analytická statistika Nedostatečný obsah v této kapitole je často následek nedůsledné literární rešerše LITERATURA • DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2009. ISBN 978-80-247-2783-8. • MĚKOTA, Karel. a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80- 244-0981-X. • HOHMANN, A. a I. SEIDEL. Scientific Aspect of Talent Development. International Journal of Physical Education. 2003, 32(3), s. 9–20. DOI: 10.1080/02701367.2003.10599790 • MARTIN, Hilary a kol. Multicohort analysis of maternal age effect on recombination. Nature Communication. 2015, 6 [2017-08-07]. DOI: 10.1038-ncomms8846. • ČELIKOVSKÝ, Stanislav a kol. Antropomotorika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04- 23248-5. • TRANCKLE, P. a C. J. CUSHION. Rethinking Giftedness and Talent in Sport. Quest, 2006, 58(2), s. 265. DOI: 10.1080/00336297.2006.10491883 Musí se shodovat s obsahem v syntéze poznatků