ZÁKLADY SOCIÁLNÍ A PRACOVNÍ REHABILITACE VYUČUJÍCÍ: VLADIMÍRA SOPORSKÁ Co od výuky očekávám ? > Obsah výuky Koordinovaná RHB Osoba se ZP MKF + praktický nácvik Sociální RHB Pracovní RHB Opakování Práce ve skupině > Vztah k oboru fyzioterapie aneb PROČ ? > Vztah k oboru fyzioterapie aneb PROČ ? •Orientace v otázkách resocializace. • •Podobnost v procesech – podpora osoby v udržení a začleňování ve společnosti. • •Zvýšení kvality péče. > Podobnosti •Podobný princip – zlepšit zapojení člověka s postižením do života společnosti, udržení nebo získání nové sociální role. • •Mapování oblastí, na které je třeba se zaměřit, zjistit míru postižení a co zlepšovat nebo kompenzovat . • •Využití konceptu “zotavení se.” > Cíle •Orientace v oblasti zdravotního postižení, sociální a pracovní rehabilitace osob se závažným duševním onemocněním. •Porozumění sociální situace osoby se závažným duševním onemocněním. •Orientace v systému sociální péče a schopnost poskytnout základní poradenství v této oblasti. •Přehled o základních postupech v rámci ergodiagnostiky a pracovní rehabilitace. > Terminologie •Rehabilitace ? > Rehabilitace •Termín pochází z lat. „habilis“ (schopný) a předpony „re“ znamenající opakování děje. • •Jeden ze systémových, mezinárodně uznávaných konceptů „návratu ke zdraví“ a / nebo ke zvýšení kvality života lidí s dlouhodobou nebo trvalou změnou zdravotní kondice. • •Jde-li o děti a mladistvé, hovoří se o „habilitaci“, jedná-li se o dospělé v produktivním věku a o seniory, hovoří se o „rehabilitaci“. > > Rehabilitace •Dosažení nezávislého a plnohodnotného tělesného a duševního života osob po úrazu či nemoci. • •Zmírnění trvalých následků nemoci nebo úrazu pro život a práci člověka. • •Plynulé a koordinované využití léčebných, sociálních, pedagogických a pracovních prostředků k dosažení co nejvyšší funkční schopnosti člověka. > Definice OSN (1993) Rehabilitace je proces, jehož cílem je umožnit osobám se zdravotním postižením (s disabilitou), aby dosáhly a zachovaly si optimální fyzickou, smyslovou, intelektovou, psychickou a sociální úroveň funkcí a poskytnout jim prostředky pro změnu jejich života k dosažení vyšší úrovně nezávislosti. Rehabilitace může zahrnovat opatření pro zajištění a obnovu funkcí nebo opatření kompenzující ztrátu nebo absenci funkce nebo funkční omezení. > Definice WHO (2001) Rehabilitace je obnova nezávislého a plnohodnotného tělesného a duševního života osob po úrazu, nemoci, nebo zmírnění trvalých následků nemoci nebo úrazu pro život a práci člověka. > Legislativa Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením (v ČR platná od 10/2010) •chrání osoby s disabilitou před všemi druhy diskriminace a pokrývá občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní práva •článek 26 - Habilitace a rehabilitace > Legislativa Článek 26 - Habilitace a rehabilitace •dosáhnout a udržet si co nejvyšší úroveň samostatnosti, •uplatnit v plné míře tělesné, duševní, sociální a profesní schopnosti a dosáhnout plného začlenění a zapojení do všech aspektů života společnosti > Rehabilitace Mýtus: „rehabilitace je doménou zdravotního postižení“ Ucelená rehabilitace rámec rehabilitace ve zdravotnictví (nazývané též léčebné rehabilitace) dalece překračuje. > Koordinovaná RHB •ucelená, komprehenzivní •cílem je zařazení člověka s disabilitou znovu do aktivního společenského života •na úrovni zdravotnické, sociální, kulturní, pedagogické, pracovní, technické, legislativní, ekonomické, organizační a politické •celospolečenský proces, který se dotýká téměř všech aspektů společenského života > Podstata KOR •včasné, kombinované, provázané, plynulé, koordinované a součinné nastavení a využívání zdravotnických, sociálních, pracovních, vzdělávacích, technických, technologických a dalších prostředků za účelem udržení nebo zvýšení kvality života člověka se zdravotním problémem. > Podstata KOR •získání / znovuzískání dovedností fungování člověka v oblastech, které jsou ovlivněny dočasně nebo dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem. •zaměření na stabilizaci zdravotního stavu, zmírnění rizika progrese a prevenci zmnožení důsledků nemoci nebo úraz popř. vzniku sekundárního zdravotního postižení. > Cíle •minimalizovat přímé důsledky trvalého nebo dlouhodobého zdravotního postižení • •zajistit včasnost poskytnutí, návaznosti jednotlivých složek rehabilitace (léčebné, sociální, pedagogické a pracovní) • •v průběhu ucelené rehabilitace a za součinnosti všech jejích složek se osoba s disabilitou stane méně závislou na pomoci okolí a další podpoře státu > Realizace •posilování zachovalých funkcí organismu • •využitím a rozvojem vědomostí a kompetencí jednotlivce • •nácvikem dovedností a soběstačnosti • •vykonáváním činností jiným, náhradním způsobem > Subjekty Mikro člověk se zdravotním problémem (zákonný zástupce), kontaktní pracovník – koordinátor Mezzo instituce oborových poskytovatelů jednotlivých složek KOR – zdravotnická, sociální, pedagogická, poradenská aj. zařízení služeb, úřad práce, obce ad. Makro ministerstva, vláda, pojišťovny, legislativní subjekty ad. > Složky KOR •organizují, posilují a rozšiřují komplexní habilitační a rehabilitační služby a programy •především v oblasti zdravotní péče, zaměstnanosti, vzdělávání a sociálních služeb, takovým způsobem, aby tyto služby a programy: > Složky KOR A C E D B začínaly pokud možno co nejdříve podporovaly zapojení a začlenění do společnosti a všech oblastí jejího života co nejblíže místu jejich bydliště, a to včetně venkovských oblastí byly založeny na multidisciplinárním posouzení individuálních potřeb a předností byly dobrovolné a dostupné pro osoby se zdravotním postižením Principy KOR VČASNOST Včasné zahájení rehabilitace ve všech oblastech je základním předpokladem pro úspěšné naplnění jejího účelu a vede k potřebné aktivizaci a motivaci člověka se závažným zdravotném problémem při řešení jeho situace, jeho sociální znovu/začlenění. . DOSTUPNOST Je nutné zajistit nejen co nejširší dostupnost informací o rehabilitaci, ale i přiblížit její zprostředkování a poskytování potřebným lidem. INDIVIDUÁLNÍ POSOUZENÍ A EFEKTIVITA Provádění rehabilitace, tj. realizované prostředky musí odpovídat konkrétním podmínkám a potřebám člověka se závažným zdravotním problémem, což zvýrazňuje žádoucí adresnost navrhovaného systému. Co nejcílenější nasměrování na potřebné služby. KOMPLEXNOST, NÁVAZNOST A KOORDINOVANOST Základní atributy efektivního fungování systému rehabilitace. Absence kteréhokoliv z nich může vést k nefunkčnosti systému a neúčelnému, popř. až duplicitnímu vynakládání finančních prostředků. MULTIDISCIPLINÁRNÍ POSOUZENÍ V odůvodněných případech musí být individuální přístup, zejména u lidí s těžkým zdravotním problémem, vycházet z výsledku multidisciplinárního posouzení, které je významným podkladem pro stanovení odpovídajících prostředků rehabilitace. A C E B D Fáze KOR Předpoklady Týmová spolupráce = multidisciplinární tým > Multidisciplinární tým Kdo ? > Předpoklady •odborných lékařů, včetně rehabilitačních lékařů, •posudkových lékařů, •fyzioterapeutů a ergoterapeutů, •speciálních pedagogů, •psychologů •a sociálních pracovníků • Ve spolupráci s klientem se zdravotním postižením > Úloha •provádět diagnostiku •navrhovat dlouhodobý a krátkodobý rehabilitační plán •spolupracovat s odborníky dalších profesí > Přínos •víceoborové posouzení •individuální přístup k pacientům •vyjádření týmu je významným podkladem pro stanovení odpovídajících prostředků rehabilitace > Příklady intervence •Odborní lékaři (ortoped, neurolog) realizují intervence s cílem zlepšit nebo stabilizovat zdravotní stav člověka a léčebně působit na přitěžující průvodní příznaky jeho nemoci nebo postižení. > Příklady intervence •Dalšími odborníky jsou rehabilitační lékaři, fyzioterapeuti a ergoterapeuti, kteří se podílí na funkční diagnostice a pomáhají získat nebo znovuzískat a udržet hybnost včetně maximální možné soběstačnosti a nezávislosti včetně schopnosti rozvíjet pracovní schopnosti člověka a užívání kompenzačních pomůcek. > Příklady intervence •Speciální pedagogové (somatoped, logoped) participují a kooperují v rámci koordinované rehabilitace např. zvyšováním komunikačních a sociálních dovedností, při vypracování a realizaci individuálního vzdělávacího plánu, plánu pracovní rehabilitace a rekvalifikace. > Příklady intervence •Úkolem psychologa je diagnostika potenciálních psychických obtíží a navození nebo zvyšování motivace člověka při překonávání překážek spojených s jeho zdravotním stavem. > Příklady intervence •Sociální pracovník napomáhá člověku stabilizovat vhodné životní podmínky, získat dávky sociálního zabezpečení, zajistit adekvátní bydlení apod. > Mezery ? > Mezery •nedostatek ve vzájemné propojenosti a spolupráce všech složek •nižší efektivita celého procesu •chybí: •koordinace celého procesu •včasná intervence, zahájení a realizace rehabilitace s konkrétně stanovenými cíli •schopnost jedince s disabilitou navrátit se co nejdřív do aktivního společenského života •přehlednost a vstřícnost systémů vůči pacientům a rodinným příslušníkům > Důsledky ? > Důsledky Zvýšené nároky a požadavky na systém dávek a služeb > •Co si z dnešní hodiny odnáším ? > Děkuji za pozornost >