Fyzioterapie V Mgr. Pavlína Bazalová §Skolióza – teoretický základ §Skolióza – praktický nácvik – Klappovo lezení, Yoga therapy §Psychomotorický vývoj dítěte od 2 let dále – vybrané aspekty pro fyzioterapii §Specifika vyšetření dítěte předškolního/školního věku §Dětské plochonoží – teorie §Dětské obouvání + ortopedické pomůcky §Dětské plochonoží – terapie § https://irecept.cz/co-je-skolioza-jake-jsou-jeji-priznaky-a-jak-ji-vylecit/ §„Ze skoliózy dítě vyroste.“ „Skolióza je způsobená tím, že například nosíme batoh na jednom rameni.“ „Skolióze lze předejít.“ „Děti, které mají skoliózu, nemohou sportovat.“ „Skolióza může způsobit poruchu orgánů.“ CO JE TO SKOLIÓZA? KDY HOVOŘÍME O SKOLIÓZE A KDY O SKOLIOTICKÉM DRŽENÍ? §= 3D deformita páteře §Skolióza představuje patologické zakřivení ve frontální rovině nad 10 stupňů, je většinou spojená s rotací obratlových těl (ev. deformita žeber) a pravidelně doprovázená porušením fyziologických zakřivení v sagitální rovině (nejčastěji hrudní hypo- či hyper- kyfóza). § Zdroj::https://rad.washington.edu/about-us/academic-sections/musculoskeletal-radiology/teaching-mat erials/online-musculoskeletal-radiology-book/scoliosis/ §Skolióza §3D deformita §Potvrzení RTG snímkem §gibus §Skoliotické držení (funkční skolióza) §Změna ve frontální rovině §Na RTG – není deformita obratlů https://www.londonbridgeorthopaedics.co.uk/scoliosis-what-is-it/ §Mladší věk §Pohlaví §Rodinná zátěž §Hypermobilita § Riziko progrese -RF -Křivka – oblast TH -Dekompenzovaná křivka -Kostní věk (Risserovo znamení 0,1) -Tíže křivky (20° a více) -Růstové spurty (Peak hieght Velocity) Faktor progrese Přímo závisí na velikosti křivky, Risserově znamení Nepřímo na věku pacienta https://za.pinterest.com/pin/317574211226480298/ Risser's Sign http://www0.sun.ac.za/ortho/webct-ortho/age/risser.html Stupeň rizika progrese dle Černého - upraveno MENARCHÉ R I Z I K O P R O G R E S E -1 -2 +1 -2 §Kongenitální (poruchy segmentace, poruchy formace) §Idiopatická §Infantilní, juvenilní, adolescentní §Neuromuskulární (DMO) §Při neorofibromatóze §Sekundární §Posturální, jiná onemocnění (+traumata, tumory), hysterická, reflexní, kompenzační § Zdroj: https://www.srs.org/patients-and-families/conditions-and-treatments/parents/scoliosis/congenital-sc oliosis §Vnitřní faktory §Výživa §Kvalita kostní tkáně, měkkých tkání §Hormonální nastavení §Neurogenní vlivy §Poruchy rovnováhy, propriocepce §Minimální mozečkové příznaky §Zrak, sluch § §Biomechanické faktory §Silová hypotéza §Prenatální vývoj, postnatální vývoj §Hypotéza – asymetrická zátěž KYK (stoj a chůze) Otazník se souvislou výplní §Do 10° (nepovažuje se za patologii) §11°- 30° §31°- 60° §61°- 90° §Nad 90° § Zdroj:https://www.hindawi.com/journals/cmmm/2019/6357171/ §C, CTh, Th, ThL, L, LS §„C“ křivka §„S“ křivka § Zdroj: https://www.vondt.net/cs/kde-jsi-zranil/bol%C3%AD-v-z%C3%A1dech/skolios-do/ §Hlavní křivka §Vedlejší křivka §Kompenzovaná a dekompenzovaná skolióza §Koncový obratel §Vrcholový obratel § Zdroj: https://link.springer.com/article/10.1007/s00586-017-5350-x Téma: Fyzioterapie u skolióz https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/30835/130005592.pdf?sequence=1&isAllowed=y §Pohledem §Dynamika páteře §RTG – Cobbův úhel (spec. dlouhé snímky) §Adams – skoliometr/aplikace §Aplikace – PotsiApp, ScoDiaC §Formetric 4D § signs of scoliosis https://www.hudsonvalleyscoliosis.com/what-is-scoliosis/overview/ https://link.springer.com/article/10.1007/s00586-021-07025-6 § Popis není dostupný. Zdroj: https://www.researchgate.net/figure/Abbildung-2-Adams-Vorbeugetest-15-jaehriges-Maedchen-mit-einer- rechts-konvexen_fig2_220020884 Zdroj::https://rad.washington.edu/about-us/academic-sections/musculoskeletal-radiology/teaching-mat erials/online-musculoskeletal-radiology-book/scoliosis/ https://www.scoliosissos.com/blog/scoliometer-apps-are-they-worth-trying https://www.researchgate.net/figure/Measurement-of-the-rib-hump-on-a-a-plaster-model-and-a-b-scolio sis-patient-using-the_fig3_230588077 §Schoberova vzdálenost – Lp, L5 + 10 cm kraniálně (předklon + 3-4 cm) §Stiborova vzdálenost – Lp + Thp, L5- C7 (předklon + 7-10 cm) §Forestierova fleche – Cp, protuberantia occipitalis §Čepojevova vzdálenost – Cp, C7 + 8 cm kraniálně (anteflexe + 2,5-3 cm) §Ottova inkliniční vzdálenost – Thp, C7 + 30 cm kaudálně (anteflexe + min 3,5 cm) §Ottova rekliniční vzdálenost – Thp, C7 + 30 cm kaudálně (retroflexe – 2,5 cm) §Thomayerova vzdálenost – 10 cm (30 cm) §Lateroflexe § § Zdroj: https://www.researchgate.net/figure/Topographic-analysis-and-software-output-from-the-Formetric-4D- device_fig1_230659261 §Dle tíže křivky 1. sledování 2.konzervativní terapie – cvičení + korzetoterapie 3.operační řešení (od 40°) Ortopedické pomůcky - ORTOTIKA, ortopedické pomůcky - skolióza páteře ortézy korzety plagiocefalie Zdroj:https://www.ortotika.cz/ortopedicke-pomucky Princip tahu a tlaku – vztah k Hütter-Volkmanovu zákonu) Tah = iniciuje růst tkáně Tlak = inhibuje růst tkáně Princip tříbodové fixace Tlak + derotace + trakce §Zastavit nebo zpomalit progresi křivky a vyhnout se operaci §Omezit nebo léčit respirační dysfunkce §Omezit vznik bolestivých stavů páteře §Zlepšit estetiku pomocí posturální korekce § §Volba terapie: §Do 20 stupňů – kinezioterapie a radiologické sledování co 6-12 měsíců §Nad 20 stupňů – korzetoterapie + kinezioterapie §Nad 40 stupňů – operační léčba https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5795289/ Převzato z SOSORT guidlines (2016) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5795289/ § Popis není dostupný. Rentgenový snímek operované skoliózy skolioza 1 https://zdravi.euro.cz/leky/skolioza-patere-priznaky-a-cviky/galerie-87022-1/ https://www.modrykonik.cz/zdravi/skolioza/ Kosáron ujjheggyel § Rekreační sport § x § Vrcholový sport § § Vhodné sporty x Nevhodné sporty § § §Klapovo lezení §Jóga - Yoga therapy – Kreutzman, Meredith Weiss §DNS §Spiraldynamik §SM systém §Metoda Schrotové https://docplayer.cz/107707091-Hodnoceni-efektu-lazenske-lecby-u-idiopaticke-skoliozy-diplomova-pra ce.html https://sciendo.com/article/10.2478/tperj-2013-0016 §Spirální stabilizace §Trakce – elevace segmentu §Práce se svalovými řetězci § https://spiralstabilization.com/cz/ §Uvolnění a protažení celého těla §Pozice hory §Posílení konvexní strany – šikmý sed -> pozice půlměsíce -> boční prkno §Protažení konkávní strany – pozice dítěte s rotací -> pozice trojúhelníku -> pozice bočního úkolu §Prodloužení – poloviční předklon, brána §Trakce - vis §Dýchání §Relaxace § Ásany = jógové pozice | Yoga4Yogi Pozice bočního prkna neboli Vasisthásana - Spojuje nás jóga https://yoga4yogi.cz/asany/?id=44 https://www.spojujenasjoga.cz/pozice-bocniho-prkna-neboli-vasisthasana-otestujte-si-sve-svaly/ Dynamická neuromuskulární stabilizace - PDF Stažení zdarma https://casprezeny.pluska.sk/zdrava-a-stihla/odbornicka-trapi-vas-bolestiva-menstruacia-kaslite-lie ky-toto-zazracne-ulahci-vase-dni https://yoga4yogi.cz/asany/?id=34 https://yoga4yogi.cz/asany/?id=59 Parighasana | Increases your Body Lightens and Energizes. http://yoga-iq.com/Yogas/Details/62/Parighasana-Yoga-For-Side-Fat https://yoga4yogi.cz/asany/?id=47 §Lezení §Sunutí §Homolaterální vzory §Kontralaterální vzory §Oblouky §přechody §Klappovo lezení §základní vzory lezení –kontra, homolat. + oblouk §Sunutí §Pavouk + oblouk §Hluboké sunutí §přechody § §S-Dynamic §pánev – 3D pohyb §Hrudník - no boku, na zádech, v nákroku Od 2. let – puberta Adobe Systems 40 Dítě 2 roky: Už má svoji hlavu - eMimino.cz https://www.emimino.cz/encyklopedie/dite-2-roky/ Adobe Systems 41 ̶Batole tráví až 70-80% času v pohybu -> pohybem realizuje svou myšlenkovou aktivitu ̶Od 3. let se prudce rozvíjí rytmická schopnost, posturální stabilita a rovnovážné funkce (mozeček) ̶Učení nápodobou, hrou – typický je v tomto období strach z neznámého (tvorba vztahu k pohybu) Adobe Systems 42 ̶Zvyšuje se aktivita trupového svalstva ̶zmenšuje se klenutí břišní stěny ̶menší bederní lordóza § ̶Zužuje se báze při stoji i chůzi ̶ ̶Zlepšuje se síla a stabilita DK – mění se osa DKK (zmírňuje se valgozita KOK, HLE) ̶ ̶Začíná se tvořit nožní klenba Ploché nohy. Možný viník vaší bolavé páteře - iDNES.cz https://www.idnes.cz/onadnes/zdravi/ploche-nohy-a-cviky-na-ne.A150305_172901_behani_onr FAKULTA ZDRAVOTNICKÝCH STUDIÍ. Elizaveta Adolf. Možnosti fyzioterapie u dospělých pacientů s diagnózou pes planus - PDF Stažení zdarma https://docplayer.cz/210220847-Fakulta-zdravotnickych-studii-elizaveta-adolf-moznosti-fyzioterapie- u-dospelych-pacientu-s-diagnozou-pes-planus.html Adobe Systems 43 https://repository.library.northeastern.edu/downloads/neu:rx914968w?datastream_id=content Adobe Systems 44 https://repository.library.northeastern.edu/downloads/neu:rx914968w?datastream_id=content Adobe Systems 45 ̶Ve 2. roce je chůze ještě doprovázena výraznou synkinézou HKK a trupu -> je tedy neekonomická. ̶Chůze má nestejnou délku kroku, širší bázi. ̶ ̶Ve 3. roce se zvyšuje kontrola svalů v oblasti pánve -> rovnoměrná délka, výška i šířka kroku, palec se odvíjí od podložky. ̶ ̶Variabilita vynaložené energie může zůstávat větší až do 12 let. ̶Na konci období zvládá chůzi po špičkách ̶ Adobe Systems 46 §Do schodů: ̶1,5 roku – chůze do schodů s dopomocí ̶později samostatná chůze do schodů s dokročením ̶2,5 – 3 roky – samostatná chůze střídavým způsobem § §Ze schodů: ̶ve 2 letech – po čtyřech, pozadu ̶ve 3-3,5 letech – samostatně střídavým způsobem Schody Batole | Molitanový svět - Dynamis s.r.o. https://www.molitanovysvet.cz/cs/zbozi/batoleni-a-vyvoj/id/1847-schody-batole Adobe Systems 47 ̶Na konci 3. roku dítě získává schopnost běhu § ̶Ovládnutí letové fáze kroku je kvalitativním ukazatelem ukončení batolecího věku. ̶ ̶Za opoždění PMV se považuje, pokud letovou fáze neovládne do 38. měsíce Viktorky 1. závod, kdy je dobré začít vést dítě k běhání? :: Máma v běhu https://mama-v-behu.webnode.cz/products/bezecky-vikend-jsme-si-uzili/ Adobe Systems 48 Dětské prolézačky do bytu Aneb jak se vyblbnout, (nejen) když prší | Takaro ̶jízda na tříkolce, ̶lezení po prolézačkách, ̶seskoky z nízkých schůdků, ̶krátce udrží stoj na 1 DK, ̶kopne do míče nataženou DK ̶Skok: většina dětí začíná skokem do výšky (ikdyž chtěli skočit do dálky) DKK krčeny pod tělo (místo extenze), HKK nepomáhají odrazu – jsou za tělem – dopad na jednu DK ̶ ̶ https://www.takaro.cz/detske-prolezacky-do-bytu https://www.medvidkovehracky.cz/hraci-centrum-multisport-fun-840203/ Hrací centrum Multisport Fun Center Smoby se 150 cm skluzavkou basketbalem fotbalem a piknikovým stolem od 2 let Adobe Systems Ruka s červenými řetězci §Vizumotorická koordinace §Napodobuje kresby teček a čárek § §Po 18. měsíci může být viditelná stranová preference § §Mezi 2-3. rokem se vytváří preciznější úchop – využívá opozici palce -> 3-4. rok static tripod grip -> ruka je opřena zápěstím a laterární stranou o podložku, tužka je držena palcem a dvěma prsty na radiální straně § 49 Adobe Systems 50 ̶ Typical Pencil Grasp Development for Kids https://www.growinghandsonkids.com/pencil-grasp-development-for-writing.html Adobe Systems 51 Adobe Systems Jak tyto informace využít v praxi? §Diagnostika §Učení pohybu hrou a nápodobou §Napodobování zvířat, povolání §Musíte být začleněni do cvičení, tréninku – nerozdávat pokyny, ale cvičit s dětmi společně (začlenit rodiče!) §Dítě musí mít pocit, že je součástí a může se podílet na výběru pohybové aktivity §Rozvoj široké palety pohybových schopností a dovedností §Omezená doba pozornosti na jednu činnost– rozdělit trénink / cvičení / terapii na několik částí §Objevování prostoru, pomůcek §Celou dobu musím mít na paměti, jaké pohybové schopnosti můžu od dítěte v daném věku očekávat (nedávat mu úkoly/cvičení, které jsou pro daný věk příliš náročné / nesplnitelné) § 52 Adobe Systems 53 https://www.rehabps.com/posterscz.html DNS_FitKid https://www.rehabps.com/dns_fitkid.html Adobe Systems 54 Zdroj obrázků – titulové obrázky z: https://www.megaknihy.cz Adobe Systems 55 Voják omalovánka | Omalovánky k Vytisknutí Zdarma Adobe Systems zápatí prezentace 56 ̶ https://www.spravnahracka.cz/prekazkove-drahy Adobe Systems 57 Když já se vytáhnu, (stoupneme si na špičky) až ke sluníčku dosáhnu. (natáhneme ruce ke sluníčku) Když já se skrčím, (sedneme si do dřepu) do výšky skočím. (vyskočíme) Když já si lehnu, (lehneme si) ani se nehnu. (ležíme bez pohybu) Poletuje motýl tiše, (chodíme na špičkách, máváme rukama jako křídly) křidýlka má jako z plyše. Dosedne na kytičku, (sedneme si do dřepu) odpočívá chviličku. Pak poletí zase dál, (běháme po místnosti a opět máváme rukama jako křídly) jako by se dětí bál. Zdroj: http://www.sikovny-cvrcek.cz/rikanky-s-ukazovanim-a-pohybem Adobe Systems 58 Také se váš předškolák nesmí vrátit mezi kamarády? Proč vláda některé děti diskriminuje? | ČtiDoma.cz https://www.ctidoma.cz/nazory-komentare/take-se-vas-predskolak-nesmi-vratit-mezi-kamarady-proc-nevi di-vlada-stejne-deti Adobe Systems 59 §Dokončuje se myelinizace pyramidových drah §+ §Dozrávají funkce mozečku ̶ ̶ ̶ § §Rovnováha, koordinace pohybu, jemná motorika, řeč Vyzrává uvědomění + interpretace senzorické informace (somatestezie) Adobe Systems 60 ̶Pozorujeme výraznou změnu v držení těla – z vyklenutého bříška a výrazné lordózy – napřímení křivky páteře, vyšší aktivita ventrální muskulatury ̶Neutrální postavení pánve ̶Stabilita DK – KOK, HLE ̶Snižuje se fyziologická valgozita – centrace kloubů ̶Na konci období – viditelná klenba nohy! Adobe Systems 61 ̶Chůze po šikmé ploše ̶Plynulá chůze do schodů i ze schodů (na konci období bez držení) ̶Stoj na špičkách a výdrž / Chůze po špičkách ̶Poskoky ̶4 roky – schopnost několika poskoků za sebou ̶5 let – poskoky vpřed na čáře ̶6 let – přeskoky sounož, učí se švihadlem ̶Stoj na 1 DK ̶4 roky – cca 15 sekund ̶6 let – výdrž i se zavřenýma očima ̶Zlepšuje se v chytání a házení míče ̶Na konci období je schopno jezdit na lyžích, bruslích, kole ̶ Adobe Systems 62 ̶Výrazně se zlepšuje vizumotorická koordinace ̶Házení míče na cíl (1-3 m), do koše (3-5 m) ̶Stavění z kostek, tvoření – ovládání 3D prostoru (brány, tunely) ̶Zvládá nakreslit základní geometrické obrazce ̶Skládá jednoduché puzzle, skládačky § ̶Na konci období ̶vyhraněná lateralita ̶Kresby – mají jasný obsah, bývají už precizně zpracované, problém zachovat proporce objektů/osob Dopravní puzzle - e-predskolaci.cz https://e-predskolaci.cz/produkt/dopravni-puzzle/ Adobe Systems §Začíná chápat časovou osu §Učí se kontrolovat emoce §Období otázek – „proč?“ §Děti preferují aktivitu ve skupině (2-5 osob) §Začíná chápat formu soutěží (na konci období – začíná chápat první pravidla) §zvyšuje se soutěživost, ale i schopnost respektovat příkazy §Ke konci by mělo být schopno rozlišovat pravá x levá strana §Prodlužuje se schopnost koncentrace (cca 30 minut) 63 Adobe Systems 64 ̶Zvládá se samo svléct, převléct (potřeba nachystat věci a přesně definovat, které oblečení je danou aktivitu) ̶Cca od 4 let – vázání tkaniček, zapínaní knoflíků § ̶Zvládá samo základní hygienické návyky § ̶Umí používat příbor a samostatně jíst (ze začátku je potřeba pomoct např. nakrájet maso) Jak se Honzík naučil zavazovat tkaničku | Didaktické pomůcky a hračky - Amosek.cz https://www.amosek.cz/Jak-se-Honzik-naucil-zavazovat-tkanicku-d2752.htm Adobe Systems 65 Adobe Systems §Základní orientace – osobou, místem, časem §Jak se jmenuju, kolik je mi let, kde bydlím, kde teď jsem, co jsem dělal včera, roční období? §Hodnotí se řeč §Schopnost soustředit se §Vpravo/vlevo a nahoře/dole §Jemná motorika – úchop tužky, kreslení základních geometrických obrazců, obkreslování složitějších tvarů §Hrubá motorika – běh, přeskok, výskok, házení a chytání míče §Zraková analýza i syntéza – popis obrázků, puzzle (barvy) §Paměť – viděné i slyšené (pexeso, krátká pohádka) §Základy počítání /napočítat do 10/ a schopnost podepsat se 66 Adobe Systems JAK TYTO INFORMACE VYUŽÍT V PRAXI? §Lépe chápou pohybové pokyny – snadnější diagnostika (i ve statice) §Je možné plánovat koordinovanější aktivity – soutěžního charakteru s pravidly, postupně i schopnost spolupráce (dvojice, skupinky) §Začínají §Lepší orientace na/ve vlastním těle – pořád se hodně učí nápodobou, ale už lépe chápou popis a korekce pohybu §Děti jsou schopné delší doby koncentrace – souvislá aktivita 15-20 minut §Výrazně se zlepšuje prostorová orientace (odhad pohybu) 67 Adobe Systems 68 ̶Někdy označována jako lehká mozková dysfunkce (LMD), minor coordination dysfunction (MCD), dyspraxie ̶„nešikovné dítě“ ̶MABC-2 ̶Potíže se zpracováním, vybavováním a ukládáním informace (intersenzorická integrace) ̶Delší reakční časy, horší časová kontrola pohybů (time-keeping) ̶Často problém reagovat adekvátně na podmět – například dotyk https://www.megaknihy.cz/sikana/8099-nesikovne-dite.html Adobe Systems 69 Věk pro zahájení školní docházky se v evropských zemích liší http://www.rodicum.cz/priprava-do-skoly/skolni-dochazka-u-nas-a-ve-svete Adobe Systems 70 §ŠKOLNÍ VĚK § § § ̶Mladší školní věk 6-11 let § ̶Starší školní věk 11 (12) – 15 let / prepuberta – puberta § Adobe Systems 71 ̶Velká změna režimu ̶Začíná období, kdy se výrazně sníží přirozená pohybová aktivita a musí dojít k navýšení řízené/cílené pohybové aktivity (kroužky, tréninky) ̶Navyšuje se čas dítěte, který stráví sedem (doma i ve škole) Počátek problémů s nedostatkem pohybové aktivity u dětí? Často se zvýrazní problémy s pohybovým aparátem/posturou - plochonoží, skoliotické držení, vadné držení těla Adobe Systems 72 ̶Pohybově je naším cílem celková fyzická gramotnost dítěte ̶Pořád by měl převládat rozvoj různorodých pohybových schopností a dovedností nad specializací ̶Multisportovní prostředí – pohybová aktivita v různých podmínkách – tělocvična, voda, venku, hřiště, sníh ̶První seznamování s řízeným sportem a jednotlivými částmi tréninkové jednotky (transfer základních pohybových dovedností do sportu) ̶Důraz na učení pravidel, základů fair play Adobe Systems 73 ̶Období prepuberty a puberty ̶Dívky – cca od 11 let ̶Chlapci – cca od 12 (13) let ̶Období růstu – výška + přibírání na váze §Dochází k růstovému skoku → ztráta koordinace, harmonie pohybů → snížení sebejistoty. ̶Vývoj sekundárních pohlavních znaků ̶Navyšuje se rozdílnost D x CH ̶Emoční labilita ̶ ̶ Adobe Systems 74 ̶Vztah k dospělým: ̶dospívající omezuje práva dospělých a navyšuje ty svá ̶dožaduje se, aby byl vnímán jako dospělý (důvěra, samostatnost) ̶Pokud se mu toho nedostává – vzdor, protest ̶ § ̶Vztah k vrstevníkům: ̶Osvojování morálky dospělých ̶normy rovnosti, věrnosti a kolegiality ̶Snaha zapadnout do skupiny, § nevyčnívat § § § ̶ ̶ Puberta u dětí dnes přichází až o tři roky dříve - Bety.cz https://www.bety.cz/deti-a-rodina/clanky/31913/Puberta-u-deti-dnes-prichazi-az-o-tri-roky-drive Adobe Systems 75 §Batolecí věk, předškolní věk § ̶Obtížná diagnostika ve statických pozicích a konkrétní pohybového úkony ̶Úkolem je zabavit dítě a pozorovat jeho motorické projevy v dynamice (napodobování) ̶Volení prvků jako medvěd, dřep, kočička, čáp ̶Nutno znát specifika daného věku (co je a není schopno v daném věku zvládnou, jak má vypadat posturální zajištění) Jóga v přírodě: Cviky Kočka, Pes, Kobra - ČT edu - Česká televize https://edu.ceskatelevize.cz/video/428-joga-v-prirode-cviky-kocka-pes-kobra Adobe Systems 76 §Mladší a starší školní věk ̶Jednodušší spolupráce a vysvětlení, co po dítěti vlastně chci (předklon, postavení na 1 DK, konkrétní prvek) ̶Větší škála diagnostických prvků ̶Snadnější komunikace – co bolí, kde, kdy? ̶Posturální zajištění se blíží dospělému ̶ ̶Specifické může být období puberty: ̶Omezená spolupráce při vyšetření ̶Otázkou je přístup vyšetřujícího – jako k dítěti x respekt stejný jako k dospělému ̶Kombinace Ž x M Adobe Systems 77 Jak rozpoznat u svých dětí vadné držení těla? - Mgr. Petra Pospíšilová (Lacinová) https://fyzio-petra.cz/rozpoznat-u-svych-deti-vadne-drzeni-tela/ zepředu Vadné držení těla Adobe Systems §Dětská plochá noha = pes planovalgus nebo flexible flat feet (FFF, flexibilní plochá noha) §pokles mediální části klenby spojený se zvýšenou valgozitou patní kosti. §typický pokles mediálního oblouku podélné klenby v zatížení §rizikové faktory pro vznik FFF patří hypermobilita a vyšší BMI dítěte § § §Rigid flat feet (RFF, rigidní plochá noha) § snížení mediálního oblouku podélné klenby trvale, v zatížení i odlehčení § Adobe Systems 79 Plochonoží - je nutno řešit v ranném věku - MUDr. Marie Součková https://www.ortopediesouckova.com/blog/138-plochonozi-je-nutno-resit-v-rannem-veku.html Jak na plochou nohu – moje dítě má ploché nohy - Fyzio Beskyd https://fyziobeskyd.cz/jak-na-plochou-nohu-moje-dite-ma-ploche-nohy/ Dětská plochá noha Adobe Systems §Hyperpronační syndrom ̶dochází k nadměrné pronaci v subtalárním kloubu v průběhu opěrné fáze. Tato pronace dále souvisí s vnitřní rotací bérce i stehenní kosti, na kterou navazuje anteverzní postavení pánve. Problém pak není pouze na úrovni nohy, ale přenáší se do celkového držení těla dítěte ̶ Pronation: Cause and effect. – Mending – Coaching – Inspiring Athletes. https://sbrsport.me/2016/03/11/pronation-cause-and-effect/ Adobe Systems Obsah obrázku osoba, země, oblečení, slipy Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku patro, interiér, zeď, kobereček Popis byl vytvořen automaticky Zdroj: vlastní Adobe Systems §Vyšetřením pohledem: §Celá noha – volné postavení § vyšetřuje se stoj – celkové držení těla, osa DK, postavení pánve, KOK, HLE, patní kosti § stoj na špičkách, stoj na 1 DK § chůze §Vyšetření rozsahů pohybů v hlezenním, kolenním a kyčelním kloubu §omezení dorsální flexe a supinace v hlezenním kloubu § zvýšená vnitřní rotace holenní kosti, § zvýšená vnitřní rotace a omezená zevní rotace v kyčelním kloubu. §Vyšetření citlivosti Adobe Systems ̶ Adobe Systems §Další klinické testy ̶navicular drop test, ̶windlass test (Jack’s test)), ̶vyšetření pomocí zobrazovacích metod (RTG snímek) ̶přístrojovou diagnostiku (např. plantograf, podoskop, pedobarické plošiny a chodníky Windlass Test - Physiopedia https://www.physio-pedia.com/Windlass_Test https://www.spektrumzdravi.cz/zdravi-a-krasa/vysetreni-plochonozi-na-podoskopu-1 Adobe Systems Navicular Drop Test Figure 1. Measurement of navicular drop. The height of the navicular tuberosity is measured in neutral (A) and relaxed (B) stance positions, and the amount of excursion is measured. Image from Menz 1998.[4] Zdroj: https://www.physio-pedia.com/Navicular_Drop_Test Navicular drop test https://www.researchgate.net/publication/281316720_The_impact_of_obesity_on_foot_morphology_in_wome n_aged_48_years_or_older/figures?lo=1 https://www.sanomed.cz/bauerfeind-pedoprint-plantograf-diagnostika-nohy https://ortomedicum.pl/plantograf-element-komputerowego-badania-stop/ https://www.fsps.muni.cz/diagnostikavykonu/okruhy/emed/ https://docplayer.cz/107218429-Fyzioterapeuticke-postupy-u-pacientu-po-urazech-hlezenniho-kloubu-ph ysioterapist-s-procedures-in-patients-after-ankle-injuries.html http://www.biomechanikapohybu.upol.cz/net/index.php/dynamicka-plantografie/o-metod/62-plantografie https://www.fsps.muni.cz/emuni/data/reader/book-36/05.html http://www.novelelectronics.de/novelcontent/home-novel/47-products-systems-novel-emed https://is.muni.cz/el/1451/jaro2014/bk2053/um/lidska_noha/pages/dynamicka-plantografie.html §Tlak §COP §Celková síla §% času v jednotlivých fázích kroku – heel strike, mid stand, foot flat, propulsion §% contact - % času na určitou oblast chodidla §Síla §Kontaktní plocha §Rozměry a délky §Osa chodidla §Úhel chodidla §Foot arch index § http://www.novelelectronics.de/novelcontent/home-novel/47-products-systems-novel-emed http://www.biomechanikapohybu.upol.cz/net/index.php/poloka-menu-2/o-metod Převzato z: Diplomová práce – Hlavoňová 2020 -Vliv ročního nošení barefoot obuvi na kinematické a kinetické parametry dolních končetin při chůzi Vykřičník se souvislou výplní Zaškrtnutí se souvislou výplní §Aktivní terapie §Senzomotorické pomůcky § § § §Pasivní podpory – vložky, klínky §Obouvání Otazník se souvislou výplní Obsah obrázku text, interiér, osoba, snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku různé, linkovaný Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, stopy, modrá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, modrá Popis byl vytvořen automaticky Zdroj: vlastní Zdroj: Instagram L. Kinclová Zdroj: Instagram E. Prošková Adobe Systems 94 § §Na čem se většina shodne § §Kde se názory liší ̶První chůze – dlouho bez boty a případně capáčky ̶anatomicky tvarovaná špička ̶Přední část boty pružná a ohebná do všech směrů ̶Lehká bota ̶Podpatek ̶Tlumení na patě ̶Vysoký a pevný kotník Adobe Systems 95 ̶https://www.ceskygoodwill.cz/nahled-nominace/824/rooty-s-r-o-/ https://muffik.com/cs https://cz.pinterest.com/pin/414190496984192759/ Obsah obrázku interiér, patro, strop, místnost Popis byl vytvořen automaticky §Kyvadlo §Čůrající pejsek §Modelka/boční prkno §Rytíř §Dřep – „semínko“ §Rozcvička prstů §Sbírání panáčků §Žirafa §Výpony s tenisákem §Tučňák §Opice §čáp NOHA – OSA DK - STŘED TĚLA In people with flexible flat foot, a comprehensive 6-week exercise program (involving active dorsiflexion and plantarflexion, foot shortening exercises, gluteal muscle strengthening, and stretching) improved the navicular drop height and longitudinal arch angle more than a control regimen of active dorsiflexion and plantarflexion. Otazník se souvislou výplní §https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2010/04/02.pdf §Materiály ke kurzu: Klappovo lezení - kurz posturální korekce nejen idiopatické skoliózy §Materiály ke kurzu: Jógové pozice u skolióz a VDT §Kolář – Rehabilitace v klinické praxi (2009) §https://spiralstabilization.com/cz/ § §Agard, B., Zeng, N., McCloskey, M. L., Johnson, S. L., & Bellows, L. L. (2021). Moving Together: Understanding Parent Perceptions Related to Physical Activity and Motor Skill Development in Preschool Children. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(17), 9196. https://doi.org/10.3390/ijerph18179196 §Anstey, K. J., & Low, L. F. (2004). Normal cognitive changes in aging. Australian Family Physician, 33(10). https://doi.org/10.3316/informit.371473582807630 §Bednářová, J., & Šmardová, V. (2021). Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Albatros Media a.s. §Birren, J. E., & Schaie, K. W. (Ed.). (2001). Handbook of the psychology of aging (5th ed). Academic Press. §Boryczka-Trefler, A., Kalinowska, M., Szczerbik, E., Stępowska, J., Łukaszewska, A., & Syczewska, M. (2021). How to Define Pediatric Flatfoot: Comparison of 2 Methods: Foot Posture in Static and Dynamic Conditions in Children 5 to 9 Years Old. Foot & Ankle Specialist, 1938640021991345. https://doi.org/10.1177/1938640021991345 § §Gallahue, D. L., Goodway, J., & Ozmun, J. C. (2020). Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults (Eighth edition). Jones & Bartlett Learning. §Goltzman, D. (2019). The Aging Skeleton. In J. S. Rhim, A. Dritschilo, & R. Kremer (Ed.), §Larsson, L., Degens, H., Li, M., Salviati, L., Lee, Y. il, Thompson, W., Kirkland, J. L., & Sandri, M. (2019). Sarcopenia: Aging-Related Loss of Muscle Mass and Function. Physiological Reviews, 99(1), 427–511. https://doi.org/10.1152/physrev.00061.2017 §Newton, P. O., Samdani, A. F., Shufflebarger, H. L., Betz, R. R., Harms, J., & Harms Study Group (Ed.). (2022). Idiopathic scoliosis: The Harms Study Group treatment guide (Second edition). Thieme. § §Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. - Dospělost a stáří. Karolinum. §Vágnerová, M., & Lisá, L. (2021). Vývojová psychologie I., Dětství a dospívání. Karolinum. §Vařeka, I., & Vařeková, R. (2009). Kineziologie nohy. Univerzita Palackého v Olomouci. §