Využití vývojové kineziologie v rámci terapie poruch pohybového aparátu bp1914 Základy diagnostiky a terapie poruch pohybového aparátu IV Mgr. Lucie Chytilová Mgr. Zuzana Kršáková Mgr. Kateřina Honová Jaro 2023 Mozek Výuka předmětu bp1914/LS01: Po 15:20–17:20 •13.2. Vývojová kineziologie •20.2. Vývojová kineziologie •27.2. Vývojová kineziologie •6.3. Vývojová kineziologie •13.3. Vývojová kineziologie •20.3. Vývojová kineziologie •27.3. Vývojová kineziologie •3.4. Vývojová kineziologie •17.4. Základy viscerální terapie bp1914/LS02: Po 12:00–14:00 •13.2. Vývojová kineziologie - novorozenec (Honová) •20.2. Vývojová kineziologie - 3M (Honová) •27.2. Vývojová kineziologie - 4.5M (Honová) •6.3. Vývojová kineziologie - 6M (Honová) •13.3. Vývojová kineziologie - 7M (Kršáková) •20.3. Vývojová kineziologie - 8M (Kršáková) •27.3. Vývojová kineziologie - 10M - 12M (Kršáková) •3.4. Vývojová kineziologie - Batole (Honová) •17.4. Základy viscerální terapie (Kršáková) Požadavky k absolvování předmětu •0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk. •100% docházka, absence - oficiální omluvenka od lékaře přes IS, jinak omluva přes e-mail do 24 hod. - pádný důvod (zhodnotí vyučující), jinak neoml.abs. •Výměna seminárních skupin - předem oznámit přes e-mail všem vyučujícím •Včasná docházka •Průběh zkoušky: •Terapeutický postup vývojové pozice •Teoretický výklad souvislostí Ontogeneze, vertikalizační proces •Posturální ontogeneze – dítě se rodí nezralé: •centrálně (mozek) •funkčně •morfologicky Proč se dítě rodí tak nezralé? Jedná se o „daň“ za velkou lebku (=rozvoj mozku) a vertikalizaci – kvůli tomu se musela přizpůsobit pánev, která se zúžila a proto se lidské „mládě“ rodí nezralé (aby mohlo projít porodními cestami). Ontogeneze, vertikalizační proces •Posturální ontogeneze probíhá na podkladě zrání CNS: •neurogeneze •migrace neuroblastů •synaptogeneze •apoptóza •myelinizace •zrání ≠ učení Kamala and Amala byli sourozenci, kteří od 1912-1920 žili s vlky. Na obrázku Kamala Posturální ontogeneze – psychomotorický vývoj •geneticky podmíněný, druhově specifický •automatický, nejedná se o proces učení •stimulem je emoční motivace na podkladě vnějších podnětů •nejintenzivnější vývoj v prvních 12 M, pokračuje do 4R, končí v 6R (mozeček – jemná motorika) •každý vývojový stupeň je obsažen ve vyšším Vývojová kineziologie – proč v terapii dospělých? •pomáhá diagnostikovat problém •ukazuje, co je fyziologické, jak vypadá centrovaný segment •využíváme polohy a svalové souhry k terapii •„mozek nezná svaly, mozek zná pohyby“ – terapie v pohybových vzorcích je tak daleko více stimulující a efektivnější •svaly mohou být silné ve fázické funkci (otevřený řetězec), zatímco ve funkci opěrné (posturální – uzavřený řetězec) mohou být velice oslabené •kvalita pohybu je vždy závislá na kvalitě koordinace mezi svaly Vývojová kineziologie = posturální ontogeneza •dítě se rodí se s fyziologickým tělíčkem (pokud nemá nějakou vrozenou deformitu) •na podkladu poškození motorických programů v mozku (nejčastěji ischemie vznikající při porodu) dochází k chybnému řízení pohybů při zrání CNS •„funkce formuje orgán“ – proto se původně fyziologické tělíčko postupně deformuje •obraz DMO se stanovuje až v roce života – do té doby hovoříme o CKP (centrální koordinační poruše) Vlevo fyziologicky se vyvíjející dítě, vpravo těžce postižené dítě. S přibývajícím věkem se budou rozdíly ještě více zvýrazňovat. Fyziologie vs. patologie •mezi fyziologií a patologií je spousta mezistupňů •menší odchylky nemusí být v rámci vývoje v dětském věku vůbec zachyceny dítě jednotlivé milníky „plní“, ale pouze kvantitativně – chybí kvalita •disproporce vývoje vysvětlují pacienty s výraznými potížemi např. vertebrogenními, ovšem bez odpovídajícího korelátu na zobrazovacích metodách (RTG, NMR) Obsah obrázku obloha, osoba, ložnice, místnost Popis se vygeneroval automaticky. Vývojová kineziologie •fyziologický vývoj u zdravě se vyvíjejícího dítěte je určitou normou, se kterou porovnáváme pohybové vzorce dospělých •ontogeneze: vývoj jedince od oplození vajíčka po dospělého jedince •vývoj CNS je předpokladem pro správnou funkci, která následně ovlivňuje strukturu, naopak neideální struktura ovlivňuje funkci daného segmentu a její interpretaci v CNS •vývojové milníky - znalost kineziologického obsahu motorických vzorců nám pomáhá určit, které svaly a jakým způsobem se zapojují v jednotlivých vývojových pozicích •Podstatná je variabilita pohybu! 1. trimenon •0 - 4 t – novorozenec, holokineze, asymetrie, konvex, predilekce, převaha flexe •4. - 6. týden - šermíř, asociovaný úchop, 6t. zrak. Fixace, postupně méně flekční držení •8.t. - fyziologická dystonie, více symetrie •Výrazný pokrok za krátký čas 2. trimenon: •Diferenciace – zásadní pro rozvoj lokomoce, vzory jsou předpokladem pro dosažení vertikální pozice •3m - první aktivní symetrická opora, první izolovaná hybnost (oči, hlava do 30° rotace), výrazná aktivita břišní muskulatury koncentricky, koordinace ruka-oko-ústa, fantomový úchop •4-4,5m – 1. cílený úchop (laterální), počátek diferenciace (DKK do nákroku, HKK opora-úchop, břišní svaly), rotabilita páteře, izolovaná hybnost pánve (sešikmení), kontakt ruka-hlava, ruka-třísla •5m - úchop přes střed, izolovaná hybnost předloktí do SUP a PRO (vývoj stereognozie), kontakt ruka-kolena-genitálie •6m - symetrická opora o dlaně, aktivní extenze kyčle, otáčení ze zad na břicho, stabilizace ThL přechodu, přechod do pozice na 4 (slepá ulička), kontakt ruka-chodidlo, radiální úchop přes střed 3. trimenon: •Postup do vertikály, šikmý sed, kvadrupedální lokomoce, tripod, motivace zevním prostředím •7m - diferenciace opora o ruce + nákrok, tulenění, palec nohy do úst •7,5m - šikmý sed, rozvoj jemné motoriky: pinzetový úchop •8-10m - volný sed, tripod, lezení, vertikalizace, klešťový úchop •10-12m - počátky chůze, dřep, medvěd •12-14m - sociální bipedální lokomoce Fáze posturálně lokomoční funkce 1.Fáze posturální stabilizace (sagitální stabilizace trupu) •do 3.-4.M •vzniká pevný rám pro pohyb •aktivuje se automaticky při každém pohybu •osa páteř-hrudník-pánev 2.Fáze diferenciace funkce končetin v rámci globálních motorických vzorů •po 3.-4.M •nákročná/opěrná funkce •punctum mobile/punctum fixum •OKŘ/UKŘ •kontralaterální a ipsilaterální pohybový vzor 3.Fáze vzniku lokomoční funkce •od 8 měsíců Principy lokomoce •Stabilizovaná funkce trupu •Timing (nejprve opora, poté nákrok) •Opora (přenos váhy na BUDOUCÍ opěrnou končetinu; vždy spojená opora horních a dolních končetin) •Rozsah pohybu dolních končetin odpovídá rozsahu pohybu horních končetin (u obou vzorů) Kontralaterální pohybový model •protichůdný vzor (lezení, chůze) •pohyby (sporty): skoky, běhy, kopy, bruslení, kolo •rovina ramen a kyčlí je v kontrarotaci •vyvíjí se z pozice na břiše •páteř zůstává napřímená (v rotaci) –pokud je to možné Obsah obrázku text, fotbal Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku dítě, osoba, interiér, batole Popis se vygeneroval automaticky. https://www.damynakole.cz/2020/04/cvicime-permanento-dil-iv-lezeni-neco-pro-svaly-i-mozkove-zavity/ Tyčkařka Ptáčníková je na MS ve finále. Šebrle se posunul na osmé místo a Rosolová nepostoupila | Hospodářské noviny (HN.cz) Ipsilaterální pohybový model •stejnostranný vzor (otáčení, přechod ze šikmého sedu) •pohyby (sporty): hody, vrhy, změny směru, golf, tenis •roviny ramen a pánve musí směřovat do stejného směru •vyvíjí se z pozice na zádech •páteř zůstává napřímená Obsah obrázku klipart Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, ležící, interiér, postel Popis se vygeneroval automaticky. https://www.maminka.cz/clanek/zahodte-tabulky-a-vyckejte-az-se-dite-posadi-samo-vyplati-se-to Cesta Jana Železného ke třetímu olympijskému zlatu v roce 2000 | Dobrý Zprávy Hodnocení sezóny 2013 - oštěp, míček | Aktuality | Klub | Atletika Poruba Přechod z kontra do ipsi •ve sportu např. při přechodu z běhu (kontra) do hodu (ispi) •původně opěrná fáze DK se při hodu změní v nákročnou •původně nákročná fáze dolní končetiny se změní v opěrnou Tento výkon zopakovat ve finále by bylo bezva, přeje si Špotáková - iDNES.cz Zásady terapie dle vývojové kineziologie •počet opakování závisí na síle (udržení) stabilizace •cvičení se provádí pouze tak dlouho, dokud je možnost udržet centrovanou oporu a kvalitní hybnost nákročných končetin •začíná se obvykle se statickými pozicemi, později jsou vybírány parciální vzory a naposledy je trénován celý komplexní pohyb •zpočátku trénujeme spíše trupovou stabilizaci (3M, na čtyřech, medvěd, dřep), později přidáváme diferenciaci Novorozenec •0 - 28 dní •asymetrie, holokineze, konvex trupu, apedální, není aktivní opora, „úložná plocha“ •převaha tonických svalů (vývojově starších) •pohyby celého těla, ale plynulé, občas trhané, ne dyskineze! •minimální aktivita břišní stěny •pozitivní novorozenecké reflexy, které postupně dozráváním CNS mizí, některé zůstávají po celý život (optikofasc. a akustikofasc.), některé vždy patologie (ATŠR, STŠR) •predilekce hlavičky - může vznikat plagiocephalie a fixace asymetrického držení! •https://www.youtube.com/watch?v=Cbhtp78Ad3w Obsah obrázku osoba, interiér, dítě, zeď Popis se vygeneroval automaticky. https://sweetmephotography.com/the-details/ Novorozenec na zádech •nestabilita, převaha extenzorů páteře •hrudník kraniálně, předozadně široký •dyskoordinace břišní stěny, minimální aktivita, fyziologicky diastáza (max do 3 M) •anteverze pánve •převažuje zvýšení tonu na končetinách -> flekční držení •kyčle ve VR, kyčelní kloub pracuje pouze jako kladkový - primitivní kopání do flexe-extenze (https://www.youtube.com/watch?v=UznbhXLZ1Io) •lopatky protrakce, VR ramen, zápěstí v ulnární dukci, ruka v pěst, ale ne stále - musí zvládnou otevřít, změnit... •minimální optický kontakt – pouze na velmi malou vzdálenost a krátkodobě (při zastabilizování pozice hlavy) •svede otočit hlavu na obě strany - otáčí za světlem, zvukem... - na pohyb reaguje celé tělo •https://www.youtube.com/watch?v=VBooggBCKbI •https://www.youtube.com/watch?v=Y7lf0NLoad4 Obsah obrázku dítě, osoba, interiér, zubní kartáček Popis se vygeneroval automaticky. http://www.clr-fyzioterapie.cz/cs/vyvoj-ditete Novorozenec na břiše •úložná plocha – bez aktivní opory, těžiště v oblasti sterna (těžká hlava) •páteř extenze, pánev výš než hlava, anteverze pánve, inaktivní břišní muskulatura •hlava v reklinaci, lateroflexi a rotaci, konvex trupu (více na čelistní stranu), hrudník v kraniálním postavení •převažuje flekční držení končetin •protrakce a elevace lopatek, RAM pracuje jako kladkový kloub, GH ve VR, paže v ADD vedle trupu, max flexe LOK, pronace předloktí, ulnární dukce zápěstí, pěst •optický kontakt na velmi krátkou vzdálenost •zvládne otočit hlavu na obě strany, ale je to velmi náročné •anteverze pánve limituje rozsah pohybu kyčlí - pracuje jako kladka, primitivní kopání i na břiše •flexe kyčlí - kolen - kotník, převažuje everze (ale dokáže změnit) •pokud jsou DKK pod tělem, je každá kyčel v 45°ABD, Lp lordotická až po ThL •při větší abdukci kyčlí - hypotonie – kyfotizace Lp •velmi krátce nadzvedne hlavu nad podložku (minimálně) •https://www.youtube.com/watch?v=qhtoqGPjB4g Obsah obrázku postel, osoba, interiér, ležící Popis se vygeneroval automaticky. https://sleepbaby.org/baby-sleeps-face-down/ Novorozenec •kineziologický obsah vzoru často pozorovatelný u našich pacientů - při patologii se více blížíme vzoru novorozence než vzoru 3 M •Inkoordinace břišní stěny •Anteverze pánve •VR postavení kořenových kloubů, převaha flekčních vzorů •Neschopnost napřímení Thp •Kraniální postavení hrudníku •Poruchy izolované hybnosti •Diastáza... Obsah obrázku osoba, žena, plavky Popis se vygeneroval automaticky. https://marketastrnadova.cz/cviceni-po-porodu/ Obsah obrázku interiér, zeď Popis se vygeneroval automaticky. http://coretraining.cz/2014/09/posturalni-dysfunkce-a-rigidita-hrudniku-aneb-jak-je-to-skutecne-s-b ranicnim-dychanim/ 4.-6. týden vývoje •postupně ubývá flekční držení, postupně více symetrie •zvyšuje se aktivita ventrální muskulatury •již delší optický kontakt - v 6t krátký optický kontakt až 75 % dětí •asociovaný úchop - dítě zafixuje, chce něco, ale neví jak si podat -> sešpulí rty, mačká pěstičky, chodidla... •na zádech se objevuje vzor šermíř (6t) •objevuje se reaktivní sociální úsměv - většinou na matku •zpozorní, když slyší hlas, silný zvuk způsobuje úlek •hrudník se prodlužuje tahem muskulatury, již více připomíná válec •fyziologická dystonie: do 8.t, náhlý pohyb celého těla jako výraz emocí, touhy, vzrušení - chce hračku/matku •https://www.youtube.com/watch?v=_0cErYu3A8Q •https://www.youtube.com/watch?v=HWsE2CRlq0w 6. týden na zádech - vzor šermíř •Pokud dítě něco vidí a chce někam dosáhnout, ale ještě nemá možnost -> na čelistní straně extenze, záhlaví flexe, ZR postavení kořenových kloubů, plynulý pohyb •Nejde o reakci na pasivní otočení hlavy (neplést s AŠTR - patologie, VR postavení kořen. kloubů) •ŠERMÍŘ: •Čelistní HK: ZR, ABD, částečně extenze lokte (ne plná), otevřená dlaň •Záhlavní HK: stejně jako čelistní, více flekční postavení •Čelistní DK: EXT, ZR KYK, EXT KOK, neutrální pozice nohy, asociovaný úchop •Záhlavní DK: stejně jako čelistní, více flexe KOK •Lepší optická fixace – krátkodobě na vzdálenost 30-50cm v zorném poli 90° •Nadzvedne o něco více DKK nad podložku - aktivace břišní stěny •https://www.youtube.com/watch?v=HWsE2CRlq0w Obsah obrázku zeď, interiér, dítě, osoba Popis se vygeneroval automaticky. http://www.clr-fyzioterapie.cz/cs/vyvoj-ditete. ATŠR X ŠERMÍŘ Obsah obrázku panenka Popis se vygeneroval automaticky. https://www.whattoexpect.com/first-year/milestones/tonic-neck-reflex-in-babies https://www.solen.cz/pdfs/ped/2007/05/03.pdf Obsah obrázku dítě, interiér, osoba, ležící Popis se vygeneroval automaticky. 4.-6. týden na břiše •již delší optický kontakt – iniciuje napřímení •zatížení se přesouvá ze sterna do oblasti pupku a předloktí •krátkodobě zvedne hlavičku nad podložku, již lehce výš - zapře se do předloktí, napřimuje se páteř - začíná více aktivace ventrální muskulatury •rotace hlavy je spojena s lateroflexí trupu, hlava již méně v reklinaci, ale přetrvává asymetrie - snižuje se predilekce •vyšší aktivita zevních rotátorů - větší pohyb paže do flexe •RAM ABD do 45°, FLX do 45°, LOK 30°FLX, zápěstí v neutrále, ruka volně sevřená, palec ven z pěsti •pánev méně v anteverzi, KYK méně flexe, již více ZR, KOK méně flexe, kotníky v DF a everzi •https://www.youtube.com/watch?v=kojNeN5P6GA Obsah obrázku dítě, interiér, osoba, postel Popis se vygeneroval automaticky. https://www.bundoo.com/articles/your-3-month-2-week-old-baby/ 3. měsíc •symetrie - již dokáže zastavit pohyb na středu •1. aktivní opora: loket-loket-symfýza •1. izolovaná hybnost – rotace hlavy/rotace očních bulbů bez pohybu hlavy •DKK trojflexe 90-90-90 •válcovitý tvar břišní stěny •více ZR v kořenových kloubech •fantomový úchop: náhodně chytí věci, není cílené •změna stereotypu dýchání •https://www.youtube.com/watch?v=Vyo4LsuD63Q Obsah obrázku dítě, osoba, interiér, postel Popis se vygeneroval automaticky. https://www.nutriklub.cz/clanek/psychomotoricky-vyvoj-ditete-3-4-mesic 3m na zádech •symetrie - nepřepadává, na středu umí zastavit •opěrná báze tvar diamantu/kosočtverce: záhlaví-lopatky-LS přechod •DKK zvednuté nad podložkou, 90°flexe KYK-KOK-hlezna •břišní svaly pracují převážně koncentricky •cylindrický tvar břišní stěny •pánev v neutrální pozici, páteř napřímená, rotabilní, Cp již není v reklinaci •rotace hlavy až po segment Th3 •koordinace ruka-oko-ústa, začátek vývoje body image Obsah obrázku dítě, interiér, osoba, ležící Popis se vygeneroval automaticky. https://www.bebalanced.cz/prvni-tri-mesice-na-svete-aneb-idealni-psychomotoricky-vyvoj-miminka-3-di l/ 3m na břiše •aktivní opora, opěrná báze tvar trojúhelníku - epicondyly a symfýzu (spíše prox. předloktí a podbřišek), horní část trupu nadzvednutá nad podložku •napřímení páteře po ThL přechod, rotabilita, napřímení plynulé (nikoliv zaříznutí v 1 segmentu) •pánev v neutrále, opora o symfýzu (podbřišek) •paže 90°flexe vůči Thp, 30°ABD a ZR, lokty před tělem •1. izolovaná hybnost – rotace hlavy (a očí) do 30° •DKK volně na podložce, kyčle již pracují jako kulové klouby •práce svalů směrem k opoře! – mm. rhomboideii táhnou k lopatce (napřímení Th), m. biceps a m. triceps brachii řídí pohyb lopatky, m. serratus anterior nadzvedává trup k lopatce Obsah obrázku interiér, osoba, dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.bebalanced.cz/prvni-tri-mesice-na-svete-aneb-idealni-psychomotoricky-vyvoj-miminka-3-di l/ P1020484 Pokud toto neoptimální zapojení u tříměsíčního dítěte „otočíme“ – vertikalizujeme, dostáváme obraz syndromu rozevřených nůžek, což je častý nález u např. vertebropatů. 3m v rámci terapie https://www.rehabps.com/DATA/Motol_in.pdf P1070330 4 - 4,5m na zádech •zlepšení předchozího vzoru, dozrávání •1. cílený úchop: laterální úchop - izolovaně, vědomě, rychleji se vyvíjí malíková strana, proto 1. úchop od malíku k palci, BEZ ulnární dukce, kvalita úchopů je závislá na kvalitě napřímení páteře, během úchopu jsou DKK nad podložkou, pro cílený úchop musí vymizet/slábnout úchopový reflex •HK upažené, DKK nad podložkou, flexe již více než 90° •Cp a Thp napřímená, rotabilní, vyvážená aktivita hlubokých flexorů a extenzorů krku, pánev v neutrále v sagitální rovině •izolovaná hybnost pánve: sešikmení ve frontální rovině, začátek diferenciace, Lp a pánev se pohybují do konvexity/konkavity •břišní svaly diferenciované, aktivace šikmých řetězců •kontakt noha-noha (prsty) Obsah obrázku bílá tabule Popis se vygeneroval automaticky. 4,5 m na břiše •1. diferencovaný vzor – diferenciace DKK, HKK, břišní muskulatury -> velmi důležitý vzor pro lokomoci (chůze, plazení, lezení, běhání....) •Opěrná báze: tvar trojúhelníku - loket, stehno/pánev homolat., koleno kontralat. DK = 1. opora o DK -> uvolnění HK pro úchop •Úchop. HK elevace do 120°FLX a 60°ABD v GH kloubu, až 30°nad podložkou •Cp a Thp rotována k volné/úchopové HK •Lp konvex k záhlavní straně, pánev mírně sešikmena (na čelistní straně - strana nákrok - výš) •pokud dítě vzor opory o 1 loket zvládne, je velmi pravděpodobné, že je zdravé, nemá poruchu hrubé motoriky a bude chodit Obsah obrázku interiér, dítě, osoba, batole Popis se vygeneroval automaticky. https://www.mamaaja.cz/kojenec/ve-3-mesici-zivota-ditete-zacina-zabava-2/ 5m na zádech •pokračuje diferenciace - dítě se více převaluje směrem na bok (zde opora pánev/kyčel a lopatka/rameno), postupně se chystá na otočku, dostává se na boky •úchop přes střed - radiální úchop = motivace k otočení ze zad na břicho (6m) •izolovaná hybnost pánve •izolované pohyby předloktí - pronace a supinace - vývoj stereognozie •kontakt plosek - postupně - nejprve palcové hrany, později celá ploska -> schopnost ZR a flexe KYK •rukama dosáhne na kolena - třísla - genitálie Obsah obrázku plena Popis se vygeneroval automaticky. 4,5 – 6m na břiše •postupně více symetrická opora o dlaně, nadzvedává se výš nad podložku (tzv. výstup do 2. patra) •nelze uchopit předmět ve střední čáře - nejsou volné ruce k úchopu, neví, kterou ruku použít -> vzor plavání (zvedne ruce a nohy, otevřená ústa, slinění - chce uchopovat i ústy), pokud se vyskytne dříve ve vývoji, jedná se spíše o patologii! •6m - může se objevit vzor pivotování - otáčí se dokola okolo pupíku, musí dělat na obě strany, DKK může být v nákroku, ale není odrazová, https://www.youtube.com/watch?v=odepcD8i8R4 Otáčení ze zad na břicho •objevuje se v rozmezí 4,5 – 6 m •nemělo by probíhat přes extenzi •trup by měl být jako "váleček", páteř-pánev v neutrální pozici, páteř napřímená •nutná koordinace ventrálních a dorzálních řetězců •fyziologicky lehce sešikmení pánve (u pacientů se snažíme spíše rovnat, často převažuje quadrátový mechanismus) •https://www.youtube.com/watch?v=leSJH5uhAtE Obsah obrázku osoba, ležící, interiér, postel Popis se vygeneroval automaticky. https://www.maminka.cz/clanek/zahodte-tabulky-a-vyckejte-az-se-dite-posadi-samo-vyplati-se-to 6m na břiše Obsah obrázku osoba, interiér, postel, zeď Popis se vygeneroval automaticky. •Již ve 2. patře - otevřená dlaň v neutrálním nastavení, opora symetricky o obě dlaně, nemůže nadzvednou 1 HK •Dítě se zvládne vytáhnout až na kolena, častěji spíše opora o stehna •Vyšší pozice = větší rozhled, 3D vnímání prostoru •Lopatky nad hlavicemi humerů, lehká ZR ramen, lokty nejsou v hyperextenzi •Poprvé aktivní extenze kyčle - dostávají se do extenze 0° •Při nákroku dostane KYK do 90°flexe •Stabilizace ThL přechodu - aktivace psoas x bránice (důležité pro defekaci, vývoj řeči a kostální dýchání) •Pánev v neutrální pozici (výrazná koncentrická aktivace břišní muskulatury), nutná vyváženost - pokud utíká do retroverze a kyfózy: stabilizace přes pectorales, pokud anteverze a lordózy: oslabení břicha/zkrat flexorů KYK •Opěrná báze tvar obdélníku - dlaně - spodní třetina stehen https://www.mamaaja.cz/kojenec/v-6-mesici-zivota-se-dite-potrebuje-citit-v-bezpeci/ 6m na břiše - přechod do pozice na 4 •Dítě se houpáním tam a zpět z 2. patra dostane do pozice na 4 (přes stretch iliopsoatu) •Jedná se o slepou uličku - nelze přechod do lezení •Na 4: •Houpání sem a tam – pohyb probíhá v kořenových kloubech, učí se udržet páteř v napřímení •Páteř napřímená •Opora o otevřené dlaně, symetrická, neumí zvednout 1HK •Pánev v neutrální pozici •Zatížení kolena-kyčle pod sebou •UKŘ •https://www.youtube.com/watch?v=ztS3zshU5iM (0:26) Obsah obrázku dítě, osoba, malé, batole Popis se vygeneroval automaticky. https://www.maminka.cz/clanek/miminko-se-jeste-neotaci-na-brisko-co-radi-fyzioterapeutka 6-7m na zádech Obsah obrázku interiér, zeď, osoba, ležící Popis se vygeneroval automaticky. •Rovnováha hlubokých flexorů a extenzorů krku •DKK – max. flexe v kyčelních kloubech, zevní rotace •Svede nadzvednout sacrum nad podložku •Páteř napřímená •Dosáhne až na chodidla (7m) https://www.vitalia.cz/galerie/cvicte-jako-mimina-vyvojova-kineziologie/#11 7m •Souhra noha-ruka-oko-ústa - rozvoj izolovaného úchopu na DKK, zvedá DKK před obličej aktivitou břišních svalů •Obrat z břicha na záda •Na břiše symetrická opora o dlaně + nákrok do 120°KYK -> uvolnění 1 HK pro úchop •Může se objevit vzor tulenění (krátce na max 14 dní) = "plazení" jako voják, odraz od HKK, opora o 1 loket v rozsahu flexe do 120°, DKK většinou relaxované nebo minimálně aktivní, musí střídat strany (loket i případný nákrok DK) https://www.youtube.com/watch?v=8Ys_-vvP29Y •Postupně otočka z břicha do šikmého sedu Obsah obrázku interiér, postel, osoba, dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.coresatin.cz/dite-pediatrie/spokojene-miminko-spokojena-mama/ 7,5m - šikmý sed •V 7,5 m svede asi 50% dětí •Opora o loket/předloktí a pánev/stehno/koleno ipsilaterálně •Dítě se zvedá ve frontální rovině - je dost stabilní, nutná motivace •Svrchní HK volná pro úchop, zvýšení rozsahu flexe až do 135° •Osa ramen a pánev téměř vodorovně, schopnost izolovaného pohybu pánve ve front. rovině (již od 4,5m), v terapii usilujeme spíše o rovinu bez sešikmení •Hlava v prodloužení páteře, napřímení •Opora loket/dlaň je závislá na poloze hlavy •Dítě je poprvé schopno zastavit pohyb v prostoru •Ke konci 7,5m pinzetový úchop - mezi bříšky - palec v opozici, počátek jemné motoriky •https://www.youtube.com/watch?v=NQnXwR2XHeI Obsah obrázku dítě, osoba, interiér, toaleta Popis se vygeneroval automaticky. https://www.maminka.cz/clanek/zahodte-tabulky-a-vyckejte-az-se-dite-posadi-samo-vyplati-se-to Volný sed (8-10m) •Nezralý - zpočátku, může být infantilní kyfóza •Zralý - ThL napřímený •Do sedu se dítě dostává přes šikmý sed - překulení •1 DK je více pokrčená než druhá •Stabilní, opora o oba sedací hrboly, HKK volné pro manipulaci - klešťový úchop, různá pozice DKK (nutná variabilita), cylindrický tvar trupu •Dříve dítě neposazujeme! •Po 8m je sed přechodová pozice pro lezení - šikmý sed – vertikalizaci https://www.youtube.com/watch?v=zwS05IHpOmg Obsah obrázku plena, dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.maminka.cz/clanek/zahodte-tabulky-a-vyckejte-az-se-dite-posadi-samo-vyplati-se-to Vysoký klek, Tripod •9m - vysoký klek •Tripod: přechodová pozice - dítě může rychleji měnit oporu a polohu, většinou opora o 1dlaň + koleno ipsilat. DK + plosku druhé DK, nutný dostatečný rozsah KYK •Tripod je přechod z / do: •šikmý sed •diferenciovaná poloha na 4 •lezení •vysoký klek •medvěd •podélný sed Obsah obrázku osoba, interiér, patro, malé Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.spokonozka.cz/blog/potrebuje-dite-doma-backurky/ https://www.vitalia.cz/galerie/cvicte-jako-mimina-vyvojova-kineziologie/#10 Lezení •1. lokomoce – aktivace svalových souher •Nezralé lezení (8-10m): střídavé, většinou odlehčuje pouze 1 končetinu (2-3 body opory), noha v DF a everzi, na straně nákroku jde pánev kraniálně (lehce konvex LSp), hlava následuje nákročnou DK •Zralé: zkřížené, 2 body opory, noha v plantární flexi, není kraniální pohyb pánve a konvexita, holeň téměř v kontaktu s podložkou, minmální rotace pánve (cca 5°) Přechod lezení - chůze = chůze do schodů po nohou a rukou, trup se blíží vertikále, 3 body opory https://www.youtube.com/watch?v=esKX7mblz30 https://www.youtube.com/watch?v=Wx4bXDOJTIA Obsah obrázku dítě, osoba, interiér, batole Popis se vygeneroval automaticky. https://www.damynakole.cz/2020/04/cvicime-permanento-dil-iv-lezeni-neco-pro-svaly-i-mozkove-zavity/ Vertikalizace 8-10m > •S využitím opory o nábytek •Nákrok DK, kontralat. HK vytahuje trup nahoru = u nezralého vzoru při pohybu nahoru není výrazné silové zapření o DKK, později více zatížení DKK •Ze začátku opora DK o špičku, při zralém vzoru již celá ploska, opora nohy v úrovni opřeného kolene kontralat. DK •Břišní svaly tah kraniálně •Vzpřimuje se pánev nad femurem •Vzor rytíř •https://www.youtube.com/watch?v=jOIgR4o9Iu8 https://www.vojta.com/cs/vojtuv-princip/diagnostika-vojty/aspekty Obcházení - chůze ve ftontální rovině, 10-11m •Tzv. boční chůze (Vojta, 2004) •Jedná se o kontravzor - obcházení nábytku •Do pohybu se více zapojují HKK •3 body opory ze začátku, později 2 - odlehčení kontralat. končetiny •Fyziologická valgozita hlezen v zátěži •Vyhaslý úchop. reflex DKK •Rozvoj propriocepce DKK •Začíná tvarování klenby nohy •Důležité pro stabilizaci pánve •Stoj s oporou + rotace trupu – objevuje se později, dítě odlehčí 1HK a rotuje se v prostoru, znak většího zatížení DKK •https://www.youtube.com/watch?v=J4l4XsO6pLY Obsah obrázku osoba, interiér, patro, dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.momjunction.com/articles/when-do-babies-stand-up-age-ways-to-encourage_00669390/ Medvěd (cca 12m) •Dostává se do plné flexe HKK v opoře, opora o předonoží - jediný vzor •Opěrná báze tvar obdélníku - předonoží DKK + opora o dlaně •Pánev v neutrále, napřímení páteře, UKŘ •Pokud ramena v lehké VR – v pořádku! K opoře VR patří, viz plánovaná hybnost Vojta •Chůze v medvědovi: •Kontralaterální vzor, 2 body opory •Nutný dosatečný rozsah KYK a RAM •Často dítě využívá, když je nepříjemný povrch (místo lezení po 4) •Fázická končetina do ZR, opěrná do lehké VR •https://www.youtube.com/watch?v=A4lZjHGfYaI Obsah obrázku osoba, interiér, malé, dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.vojta.com/cs/vojtuv-princip/diagnostika-vojty/aspekty Dřep (cca 12m) •Bez opory HKK se objevuje u dětí, které zvládnou zastavit chůzi v prostoru, s oporou o HKK již umí dříve •Kolena nepřesahují přes špičky •Nad rozsah pohybu více než 120° může být retroverze pánve - individuálně dle flexibility, úhlu krčku femuru, apod... •Opora o chodidla, páteř napřímená, hlava v prodloužení, HKK volné pro manipulaci •https://www.youtube.com/watch?v=mD1ZGUARlps Obsah obrázku osoba, interiér, papírnictví, dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.nicelybuiltfitness.com/fitness-articles-news/akh9nnttpzjtbwgn2t3k7spx5wwlzy Chůze •Počátek v 10-12m •Nejprve kroky od jednoho místa k druhému (typicky od maminky k tatínkovi a obráceně) •Důležitá motivace a jistota na DKK •Sociální bipedální lokomoce (12-14m) = dítě dokáže jít v prostoru, zastavit a zase se rozejít popř. změnit směr chůze •Z počátku dítě vyvažuje těžiště abdukcí paží a flexí loktů •Fyziologická anteverze pánve až do 3 let věku! •Široká báze, postupně se zužuje •Podélná klenba se vyvíjí do 3-4 let (NE vložky, výjimky: ortoped. vada, neurolog. porucha), klenba se vyvíjí se schopností stoje na 1DK, neutrálním postavením pánve a napřímením páteře •Z počátku může být nákrok nejprve na palec/patu/plošně celé chodidlo, kontakt paty (heel strike) se objevuje až po cca 4m samostatné chůze, po 2 letech už chceme vidět vždy •Idiopatická chůze po špičkách: často psychosomatika •Dozrávání: 50% děti ve 14m, 90% dětí v 16m, po 18m 100% zdravých dětí •https://www.youtube.com/watch?v=O7j2UeKcK3s Obsah obrázku osoba, země, sport Popis se vygeneroval automaticky. https://kids.britannica.com/students/assembly/view/233380 Zdroje •Materiály z kurzů DNS •KOLÁŘ, Pavel, 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1. •VOJTA, Václav a Annegret PETERS, 2010. Vojtův princip: svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2710-3. •SKALIČKOVÁ-KOVÁČIKOVÁ, Věra, 2017. Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. Olomouc: RL-CORPUS, s.r.o. ISBN 978-80-270-2292-2. •https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20966209/ •http://www.rl-corpus.cz/vojtuv-princip/vyvojova-kineziologie/ •https://www.wikiskripta.eu/w/Psychomotorický_vývoj_d%C3%ADtěte •https://www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf •https://www.rehabps.com/DATA/Motol_in.pdf •https://www.solen.cz/pdfs/ped/2007/05/03.pdf •https://www.wikiskripta.eu/w/Neuromotorický_vývoj_d%C3%ADtěte Obsah obrázku text, osoba, interiér, dítě Popis se vygeneroval automaticky.