Kultura projevu a akademické psaní 6 Kultura jako fenomén •Kultura jako fenomén • • q Kultura a kulturnost (pojmová základna) q Kultura a sport q Materiální a duchovní kultura (kulturní dědictví –UNESCO) q Kultura a civilizace qKulturní komponenty qSubkultury qŽivotní způsob (styl, společ. role, společ. pozice) qPrvek socializace q Co je kulturní/nekulturní? • Kultura •Pojmová neuchopitelnost kultury: • •Všechny způsoby myšlení, chování, vztahů, komunikací, předávaných z generace na generaci prostřednictvím jazyka a dalších způsobů komunikace, •včetně gest, malování, psaní, architektury, hudby, módy, stravování, dopravy atd. • •Kultura – cesta, kterou se společnost ubírá ve jménu obvyklých způsobů řešení svých záležitostí. •Je tím co nás odlišuje od světa fauny a flóry. • • Kultura - pojmová základna •Normy, hodnoty, myšlenky a způsoby řešení záležitostí určité společnosti. • •Všechny prostředky komunikace, umění, materiální věci a objekty, které společnost sdílí. • •Kultivace myšlení, civilizace a vzdělávání společnosti. • •Způsoby života sdílené určitou skupinou (kupř. romská kultura). • •Postupy, vytvářející ve společnosti významy (komunikace, kódování apod.). • Kultura a sport •Kultura – příroda – sport • •Kulturní rozměr sportu • – aktivní přístup ke sportu – environmentální otázky, sportovní kultura (fair play, sbližování národů …) – – pasivní přístup ke sportu (fanouškovská kultura) Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, sport, muž, bití Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, lidé, dav, strop Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku obloha Popis byl vytvořen automaticky Kultura – historický odkaz •Kultura je produktem sociálního života mnoha generací: • •Materiální - vyšší, zejména technický stupeň společenské organizace, soubor výtvorů uspokojující materiální potřeby (pracovní nástroje, bydlení, oděv, komunikace) • •Duchovní – produkty snah po ideálech krásna, dobra, pravdy, spravedlnosti: zvyky, ideje, systém víry, obyčeje, symboly. • Materiální a duchovní kultura •Konkrétní příklad: • • •České památky UNESCO • •Kolik jich dáme dohromady? Šestnáct „českých divů světa“ zdroj: https://www.unesco-czech.cz/ https://www.unesco-czech.cz/unesco-pamatky/ Nehmotné kulturní dědictví 8 památek Slovácký Verbuňk (na Seznam UNESCO zapsáno v roce 2005) Masopust (na Seznam UNESCO zapsáno v roce 2010) Sokolnictví (na Seznam UNESCO zapsáno v roce 2010) Jízda králů (na Seznam UNESCO zapsáno v roce 2011) Loutkářství (na Seznam UNESCO zapsáno v roce 2016) Modrotisk (na Seznam UNESCO zapsáno v roce 2018) Foukané vánoční ozdoby (na Seznam UNESCO zapsáno v roce 2020) Vorařství (na Seznam UNESCO zapsáno v roce 2022) zdroj: https://www.unesco-czech.cz/unesco-pamatky-nehmotne/ Kultura - civilizace •Kulturní dědictví – ta část kultury, která byla předána jako osvědčená dalším pokolením. • •Civilizace – racionalizace a intelektualizace lidského života zejména v oblasti technologií. • •Civilizovaný znamená být formovaný společností. • •Kulturní univerzálie – uctívání tělesné krásy, kalendář, systém výživy, stravovací zvyklosti, pohřby, mýty, rodiny, vlastnická práva, náboženství,sexuální regulativa, obchod, návštěvy. • Kulturní komponenty •Tradice – výrazem toho, co přetrvává, nemění se, co je spojeno s minulostí, funguje jako výraz toho, na čem lidé lpí. Báze tradiční společnosti zemědělské civilizace. • •Inovace – proces uvádění nových kulturních idejí či objektů, vytváření nové formy existence (kopí, auto, PC, internet,demokracie) Báze moderní a postmoderní společnosti vědění a informačních technologií. • •Kulturní element – předmět či ideje symbolizující klíčovou úlohu v určitých oblastech života (šíp, motyka, parní stroj, mobil). • •Kulturní komplex – širší systém předmětů či idejí seskupených kolem kulturního elementu. • •Kulturní integrace – proces přibližování různých kultur. • •Kulturní variace - důraz na svébytnost každé kultury. • • Subkultura vs. kontrakultura •Subkultura – sdílení odlišných hodnot, morálních vzorů, zvyků, životních stylů (mládež, senioři, bezdomovci). •Kontrakultura – programové odmítání dominantních kulturních hodnot, orientace na alternativní životní styl (oblékání, stravování, volný čas). • •Kulturní relativismus – důraz na potřebu vcítění se do hodnot odlišné kultury. •Etnocentrismus – vlastní kultura chápána jako nadřazená ostatním. • Kultura Životní styl – životní způsob •Životní způsob – ustálenost životních praktik v různých sférách lidské existence (agrární, průmyslový…). • •Životní styl – specifický typ chování jedince nebo skupiny s trvalým zvláštním a odlišitelným jednáním, způsoby, zvyky a sklony (mládež, sportovci, vegetariáni, vitariáni…). • Společenská pozice vs. role •Společenská pozice (sociální status, sociální postavení) - postavení jedince ve společenské struktuře, sociální identita jedince v dané skupině nebo společnosti • •Sociální pozice (status) –vrozený –získaný •askriptivní (připsaný) •dosažený • •Společenská role – je spojována s určitými vzory chování, které vyplývají z individuální příslušnosti ke konkrétním skupinám – chování, které se od nás v dané situaci očekává. Jedinci jednají jako herci na divadle v různých rolích. • Socializace – výchova - vzdělání •Socializace – osvojování si hodnot, postojů, norem, zvyků a jednání přiměřené dané kultuře. Přizpůsobení společnosti a standardizace hodnotové orientace (resocializace, zpětná socializace). •Akulturace – přijímání a prolínání různých kulturních a sociálních procesů. •Výchova – záměrné ovlivňování socializačních procesů v souladu se společensky přijímanými normami a hodnotami a učení se společenským rolím. •Vzdělávání – proces vštěpování znalostí a dovedností nezbytných pro hraní profesních, občanských a rodinných rolí. • Co je kulturní, co je nekulturní? •Kdy, kde, proč? • •Různá východiska • •Různá historická zkušenost • •„Konspirační teorie“ •– rizika a nebezpečí • •Diskuse Geopolitické teorie Základní použitá a doporučená literatura •Sekot, A. (2006). Sociologie v kostce. Brno, Czech Republic: Paido. • •http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie/