Výživové programování

Týden 4 - Diagnóza a anamnéza

1. průběžný test

V čase semináře vstupte do odpovědníku a zodpovězte 10 otázek ABCD v čase 10 minut:

Návaznost na seminář 3

Seminář 3

Diskutujte problematiku energetické potřeby člověka a kalorické dostupnosti v kontextu fyziologie trávícího traktu, nutričních doporučení a Vašich zkušeností. Zamyslete se nad souvislostí energetického metabolismu buňky a specifické dráhy gut-brain axis.

Pokračování v semináři 4

Přesuneme se nyní více do praktické sféry výživového programování a zaměříme se na klíčové nástroje oboru výživy jako pomáhající profese - diagnózu (diagnostiku) a anamnézu. Jelikož bude převážná část následujícího textu a kapitol věnována pomáhající profesi výživového poradenství - nástrojům, přístupům, postupům, metodám aj., kde se pracuje s osobami vyhledávající radu, pomoc, oporu atp., budou tito lidé dále označováni "klienti".

Diagnóza a diagnostika

Protože se v praxi můžeme setkat s různorodým spektrem klientů, je vždy potřeba jejich situaci vhodně analyzovat, společně stanovit cíle a postup spolupráce. Od těchto výchozích bodů se pak může odvíjet např. délka, paramatry či finanční náročnost spolupráce. Celková diagnóza klientů je proto velice důležitá.

Diagnóza

"Diagnóza (z řec. διαγνώσις dia-gnósis, roz-poznání, rozlišení, vyšetření) znamená soustavné určování a klasifikaci nějakého obvykle nežádoucího stavu, zejména nemoci, případně i poruchy nebo poškození. Vychází obvykle z nějakých pozorovatelných symptomů (příznaků) a snaží se najít jejich příčinu. Metodami a prostředky diagnózy se zabývá diagnostika. Pojem se užívá zejména v medicíně, ale také v psychologii, v pedagogice, v technice i v dalších oborech." (Zdroj: Wikipedie)

Diagnóza - Doplnění

V pomáhajících profesích, respektive výživovém poradenství se nemusí nutně jednat o diagnostiku problému či nemoci, ale situace, ve které se klienti nachází, jaké jsou důvody k tomu, že přichází právě za výživovým poradcem/poradkyní a zda vůbec využije jejich služeb (např. zda jejich situace není více klinického charakteru a nevyžadují spíše pomoc lékaře či nutričního terapeuta).

Diagnóza zahrnuje vytvoření anamnézy a může zahrnovat i fyzikální vyšetření (v naší profesi spíše somatické všetření, kde nejčastěji využíváme vyšetření pohledem - aspekční vyšetření) či jiná pomocná vyšetření (antropometrické - např. hmotnost, obvody či bioelektrická impedance, zobrazovací metody - např. DEXA či MRI, laboratorní - např. glykémie a LDL/HDL, elektrofyziologické - např. EKG a EEG, aj. typu spirometrie a zátěžová diagnostika). Diagnostika je samostatným lékařským oborem, který je velice ceněný například v interní medicíně. V oblasti výživy se tak samozřejmě některé metody nevyužívají na úkor jiných více praktických. Ty se pak začleňují do metodického postupu tvorby anamnézy.

Anamnéza

Důkladné a podrobné sestavení anamnézy je v našem oboru základem úspěšné spolupráce a následně vhodného nasměřování klientů. Zejména rozhovor a strukturované dotazování mohou společně s doplňkovými měřeními (zejména ta antropometrická) pomoci vytvořit přesnější analýzu, která slouží jako podklad pro individualizaci doporučení. Cílená aplikace nutričních doporučení (ale i pohybových aj.) je pak výsledkem kvalitní přípravy.

Anamnéza
"Anamnéza (z řec. αναμνήσις anamnésis = rozpomínání, vzpomenutí) neboli předchorobí je soubor informací potřebných k bližší analýze zdravotního stavu pacienta, a to zejména z jeho minulosti. Přímá anamnéza probíhá formou rozhovoru lékaře s pacientem. Pokud není rozhovor s pacientem možný, například v pediatrii, ve veterinární medicíně nebo v případě, že nemocný není schopen komunikace, odebírá se nepřímá anamnéza od doprovodu. Rozsah anamnézy je závislý na akutnosti situace a řídí se i potřebami a zvyklostmi oboru." (Zdroj: )

Anamnéza ve výživovém poradenství představuje základní nástroj hodnocení výživového stavu klientů.

Věcně i formálně se anamnéza dělí na několik samostatných částí. Které by to byly?

1. osobní údaje

2. osobní (zdravotní) + gynekologická

3. rodinná

4. pracovní

5. sociální

6. farmakologická

7. abúzus

8. alergologická

9. nutriční

10. pohybová a sportovní

Anamnéza může být dále rozšířena o některé diagnostické prvky, je-li to potřeba pro zpřesnění hodnocení - antropometrické vyšetření (tělesná hmotnost, složení těla, obvody a šířky), případně i laboratorní vyšetření (sledování laboratorních hodnot vypovídajících nutričních ukazatelů v krvi a moči jsou důležitým informačním parametrem pro celkové hodnocení změn metabolismu, výživy či stavu onemocnění). Jejich výsledky je možné hodnotit a interpretovat současně s ostatními ukazateli nutričního stavu a výživových zvyklostí (složení potravy, příjem energie a živin).

Tvorba anamnézy v praxi

Úkol 1 - Na semináři

Sestavte základní anamnézu náhodně přiřazeného spolužáka. Zjistěte v omezeném čase co nejvíce informací relevantních pro výživové poradenství. Analyzujte zjištěné informace a poskytněte krátké hodnocení. Cvičení zakončete oboustrannou zpětnou vazbou. Na příštím semináři navážeme krátkým reportem.

Domácí práce pro Týden 4 - Diagnóza a anamnéza

Úkol 1

Vyhodnoťte si každý sám za sebe praktické cvičení ze semináře (práce s klientem) a zaměřte se i na zpětnou vazbu od spolužáka. Aplikujte své zkušenosti do semestrálního projektu a zpracování anamézy osoby z vašeho okolí.

Úkol 2

Vytvořte si strukturu pro odebrání anamnézy (formou strukturovaného dotazníku), která bude představovat jednodušší formu pro vytvoření anamnézy v praxi přímo s klientem. Forma je čistě na Vás. Přineste v papírové formě zpracováno na příští seminář.

Úkol 3

Věnujte pozornost přípravě dílčí části semestrálního projektu - anamnéza (viz informace níže).

Semestrální projekt - Odborné hodnocení výživových zvyklostí

Výstup by měl mít podobu kvalitního hodnocení na základě důkladné diagnostiky. Bude se jednat se o formu materiálů pro potencionálního klienta (text je zpětnou vazbou pro laika).

Dokument následně přes odevzdávárnu vstoupí do aplikace Vzájemné hodnocení, kde bude Vaším cílem přečíst a zhodnotit projekty Vašich spolužáků. Poskytnete tak zpětnou vazbu náhodně přiřazeným spolužákům a jejich práci.

Vše proběhne zde v IS prostředí a společně projekt vyhodnotíme v jednom z posledních seminářů. Na každou dílčí činnost bude prostor cca 3 týdny. Tedy na:

  1. Zpracování anamnézy osoby z Vašeho okolí (zaměřte se na běžnou populaci, nikoli sportovce), hodnocení nutričního stavu, zvyklostí a pohybové aktivity. Zpracování je čistě na vás, tentokrát bez předepsané šablony. Věnujte pozornost dílčím částem, které má anamnéza splňovat (osobní, sociální, rodinná a pracovní, zdravotní atd.)
  2. Zpracování výstupu (podkladem bude Vámi vytvořená anamnéza viz bod 1) v podobě hodnocení předaného klientovi (text by tak měl obsahovat jasná sdělení, jak změnit své chování tak, aby došlo ke zlepšení či splnění nastavených cílů)
  3. Vzájemné hodnocení
Veškeré pokyny jsou shrnuty v dokumentu níže:
Zadání projektu
Informace k tvorbě semestrálního projektu (vytvoření a hodnocení kazuistiky - výživové a pohybové zvyklosti).
Zdroj textu:
  1. Williams, M. H., Anderson, D. E., & Rawson, E. S. (2013). Nutrition for health, fitness & sport. McGraw-Hill.
  2. Klimešová, I., & Stelzer, J. (2013). Fyziologie výživy (1. vyd.). Univerzita Palackého v Olomouci.
  3. Holeček, M. (2016). Regulace metabolismu základních živin u člověka. Nakladatelství Karolinum.