Výživové programování

Týden 6 - Výživa dětí (0-18 let)

Návaznost na seminář 5

Reflexe praktického cvičení ze semináře 5

Diskutujte zkušenosti z předchozího semináře, kde jsme si formou praktického cvičení vyzkoušeli práci s klientem - tvorba anamnézy, hodnocení zvyklostí, předání návrhu změn a zpětná vazba od klienta. Dnes navážeme na výživovými doporučeními a hodnocením nutričního stavu dětí.

Pokračování v semináři 6

Seminární část zahájíme krátkou rekapitulací oblastí z předchozího semestru:

Jaké aspekty výživových doporučení či hodnocení nutričního stavu jsou charakteristické pro populační skupinu dětí (0-18 let)?

  • Jak hodnotíme nutriční stav a vývoj dětí?
  • V čem se liší výživová doporučení v kontextu ontogenetického vývoje dětí?
  • Která nutriční doporučení definují tato specifika?

Dětský věk představuje velmi senzitivní období z pohledu formování zvyklostí životního stylu a chování, jež se propisují až do věku dospělého. Ne nadarmo se říká, že "starého psa novým kouskům nenaučíš" a u výchovy směrem ke správným zvyklostem ovlivňujících zdraví dospělého člověka je to velmi dobře patrné. Jakékoli změny každodenního chování v pozdějším věku jsou vždy složitější na realizaci, než přirozené učení pomocí vzorců od dospělých.

U dětí platí více než u dospělých kvalita a pestrost stravy, které zajistí nejen dostatečný příjem esenciálních a dalších živin potřebných pro správný vývoj a zdraví, ale i formaci robustního a odolného mikrobiomu. V tomto ohledu pak hraje rovněž silnou roli i domácí prostředí. Tedy, jak, kdy a čím se stravují rodiče či zda je jídlo doma připravené. Zpracování, složení a kombinace jednotlivých potravin je pro celkovou kvalitu a pestrost klíčová.

Výživová doporučení (nejen) pro populační skupinu dětí (0-18 let)

Výživovým doporučením dětí se věnovala kapitola č. 8 Populační skupiny I interaktivní osnovy v předmětu Výživa. Informace rovněž najdete v doporučené literatuře a doporučujeme také podívat se na následující odkazy:

Healthy diet WHO
Obecná doporučení pro zdravou výživu různách populačních skupin vydané Světovou zdravotnickou organizací (World Health Organization - WHO). WHO zároveň vydává průběžné zprávy a varování týkající se zdravotního stavu populace.
Výživová doporučení pro obyvatelstvo ČR
Část zaměřená na zásady pro jídelníček dítěte pro dosažení optimálního růstu a vývoje dítěte a prevence rozvoje civilizačních onemocnění.
Zdravá 13 pro děti
Infografika s textovými doporučeními pro výživu dětí.

1000 dní
Iniciativa 1000 dní podporována předními českými odborníky ve spolupráci se společností Nutricia, navazuje na program Světové zdravotnické organizace (WHO). Web je věnován oblasti výživy dítěte v prvních 1000 dnech života. Ta sehrává klíčovou roli pro jeho zdraví v dospělosti. Právě v tomto období mohou rodiče ovlivnit, do jaké míry bude dítě odolné vůči vnějším vlivům, zejména civilizačním onemocněním.

Doporučení Národního zdravotnického informačního portálu (NZIP) pro výživu zdravé populace
Ověřené a garantované informace z českého zdravotnictví orientované na obecná doporučení pro výživu. Na portálu jsou ale i informace a doporučení k pohybové aktivitě či volbě některých produktů (např. vliv zpracování na kvalitu potravin či vhodné a nevhodné hračky pro děti).
NZIP - Potravinová pyramida v praxi
Potravinová pyramida SZÚ a její aplikace do výživy dětí.

Úkol 1 - Na semináři

Ve skupinkách po 3-5 lidech se zaměřte na informace o nutričních doporučeních dětí, které jste si sepsali v úvodním cvičení. Proveďte jejich korekci na základě diskuze celé skupiny a nyní menších skupinek společně s nahlédnutím do odkazů výše. Zkuste jednotlivá specifika rozdělit dle ontogenetického vývoje dítěte:

Hodnocení nutričního stavu dítěte

Je důležité zmínit, že u dětí se pro antropometrické hodnocení používá jiných přístupů, než u hodnocení dospělých. V ČR máme k dispozici pro takové hodnocení tzv. růstové grafy. Percentilová odchylka od průměru či změna trendu vývoje dítěte v jednotlivých parametrech může být včasným varovným signálem pro narušení nutričního, respektive zdravotního stavu dítěte. Tento signál může být upozorněním na nutriční chyby, potřebu jejich vyhodnocení a korekci v prevenci rozvoje klinických projevů (např. nadváha či podvýživa a s nimi spojená následná rizika).

Růstové grafy SZÚ
Přímý odkaz na kompletní soubor růstových grafů hodnotících hmotnost, výšku aj.
Úkol 2 - Na semináři

Na několika příkladech si vyzkoušejte práci s růstovými grafy pro BMI níže. Po tomto cvičení byste měli být schopni vysvětlit, co hodnota BMI pro jednotlivé pohlaví znamená a jak se hodnotí trend vývoje dítěte nejen z pohledu BMI.

Růstove grafy SZÚ pro BMI dívek a chlapců
Hodnocení růstu (hmotnosti, výšky, BMI atd.) umožňují individualizované posouzení ontogenetického vývoje a posouzení zdravotního, respektive nutričního stavu jedince. Tento způsob hodnocení umožňuje posouzení vývoje na základě trendu změn jednotlivých parametrů, kde odchylka od předpokládaných percentilových populačních hodnot může být včasným upozorněním na výskyt onemocnění. Optimálně ještě před propuknutím jejich klinických projevů. Jedná se proto o důležité antropometrické hodnocení změn nutričního stavu jedince, které může včas odhalit nutriční chyby, jež by vedly k nadváze či podvýživě. Dle přímé citace z webu SZÚ: "Česká republika patří celosvětově k menšině zemí, které mají vlastní růstová referenční data (růstovou „normu"). Ta bývají publikovaná nejčastěji ve formě růstových grafů, které jsou výsledkem rozsáhlých Celostátních antropologických výzkumů (CAV). Tyto výzkumy byly v desetiletých intervalech organizovány v letech 1951 - 2001, čímž vznikla světově ojedinělá tradice."
PDF ke stažení

Ukázka hodnocení nutričních zvyklostí a výživového stavu dětí

Diskutujte příklady z praxe u vybraných dětí.

Domácí práce pro Týden 6 - Výživa dětí (0-18 let)

Úkol 1

Výživa a hodnocení nutričního stavu dětí je jeden ze zkouškových okruhů. Zaměřte se na informační zdroje a podklady, které již máte, a případně si zpracujte tak, abyste měli oporu pro studium.

Úkol 2

Shlédněte TEDx přednášku v odkazu níže zaměřenou na vysvětlení paradigmatu redukce hmotnosti, respektive odbourání tukové tkáně. Udělejte si několik poznámek pro diskuzi na příštím semináři. Přednášku můžete vnímat jako rozšíření znalůostí v kapitole 3. Energie.

TEDx talk - The mathematics of weight loss - with Ruben Meerman
Přednáška odpovídá na základní otázku: Co se děje s hmotou, kterou ztrácíme při hubnutí? V kontextu fyzikálního zákona o zachování hmoty totiž nemůže jen tak zmizet, kam tedy jde?

Úkol 3

Dokončete přípravu dílčí části semestrálního projektu - anamnéza (viz informace níže) a odevzdejte ve stanoveném termínu dle vaší příslušnosti k seminární skupině do odevzdávárny níže.

Semestrální projekt - Anamnéza (Úterní skupina)
Vložte textový dokument či soubor dokumentů, který bude obsahovat komplexní anamnézu klienta včetně hodnocení výživových a pohybových zvyklostí.

Semestrální projekt - Anamnéza (Čtvrteční skupina)
Vložte textový dokument či soubor dokumentů, který bude obsahovat komplexní anamnézu klienta včetně hodnocení výživových a pohybových zvyklostí.

Semestrální projekt - Odborné hodnocení výživových zvyklostí

Výstup by měl mít podobu kvalitního hodnocení na základě důkladné diagnostiky. Bude se jednat se o formu materiálů pro potencionálního klienta (text je zpětnou vazbou pro laika).

Dokument následně přes odevzdávárnu vstoupí do aplikace Vzájemné hodnocení, kde bude Vaším cílem přečíst a zhodnotit projekty Vašich spolužáků. Poskytnete tak zpětnou vazbu náhodně přiřazeným spolužákům a jejich práci.

Vše proběhne zde v IS prostředí a společně projekt vyhodnotíme v jednom z posledních seminářů. Na každou dílčí činnost bude prostor cca 3 týdny. Tedy na:

  1. Zpracování anamnézy osoby z Vašeho okolí (zaměřte se na běžnou populaci, nikoli sportovce), hodnocení nutričního stavu, zvyklostí a pohybové aktivity. Zpracování je čistě na vás, tentokrát bez předepsané šablony. Věnujte pozornost dílčím částem, které má anamnéza splňovat (osobní, sociální, rodinná a pracovní, zdravotní atd.)
  2. Zpracování výstupu (podkladem bude Vámi vytvořená anamnéza viz bod 1) v podobě hodnocení předaného klientovi (text by tak měl obsahovat jasná sdělení, jak změnit své chování tak, aby došlo ke zlepšení či splnění nastavených cílů)
  3. Vzájemné hodnocení
Veškeré pokyny jsou shrnuty v dokumentu níže:
Zadání projektu
Informace k tvorbě semestrálního projektu (vytvoření a hodnocení kazuistiky - výživové a pohybové zvyklosti).
Zdroj textu:
  1. Kasper, H., & Burghardt, W. (2015). Výživa v medicíně a dietetika. Grada.
  2. Williams, M. H., Anderson, D. E., & Rawson, E. S. (2013). Nutrition for health, fitness & sport. McGraw-Hill.
  3. Klimešová, I., & Stelzer, J. (2013). Fyziologie výživy (1. vyd.). Univerzita Palackého v Olomouci.
  4. Maughan, R. J. (2014). Sports nutrition. Wiley-Blackwell.