Diskutujte zkušenosti z předchozího semináře, kde jsme si formou praktického cvičení vyzkoušeli práci s klientem - tvorba anamnézy, hodnocení zvyklostí, předání návrhu změn a zpětná vazba od klienta. Dnes navážeme na výživovými doporučeními a hodnocením nutričního stavu dětí.
Týden 6 - Výživa dětí (0-18 let)
Návaznost na seminář 5
Pokračování v semináři 6
Seminární část zahájíme krátkou rekapitulací oblastí z předchozího semestru:
Jaké aspekty výživových doporučení či hodnocení nutričního stavu jsou charakteristické pro populační skupinu dětí (0-18 let)?
Dětský věk představuje velmi senzitivní období z pohledu formování zvyklostí životního stylu a chování, jež se propisují až do věku dospělého. Ne nadarmo se říká, že "starého psa novým kouskům nenaučíš" a u výchovy směrem ke správným zvyklostem ovlivňujících zdraví dospělého člověka je to velmi dobře patrné. Jakékoli změny každodenního chování v pozdějším věku jsou vždy složitější na realizaci, než přirozené učení pomocí vzorců od dospělých.
U dětí platí více než u dospělých kvalita a pestrost stravy, které zajistí nejen dostatečný příjem esenciálních a dalších živin potřebných pro správný vývoj a zdraví, ale i formaci robustního a odolného mikrobiomu. V tomto ohledu pak hraje rovněž silnou roli i domácí prostředí. Tedy, jak, kdy a čím se stravují rodiče či zda je jídlo doma připravené. Zpracování, složení a kombinace jednotlivých potravin je pro celkovou kvalitu a pestrost klíčová.
Výživová doporučení (nejen) pro populační skupinu dětí (0-18 let)
Výživovým doporučením dětí se věnovala kapitola č. 8 Populační skupiny I interaktivní osnovy v předmětu Výživa. Informace rovněž najdete v doporučené literatuře a doporučujeme také podívat se na následující odkazy:
Ve skupinkách po 3-5 lidech se zaměřte na informace o nutričních doporučeních dětí, které jste si sepsali v úvodním cvičení. Proveďte jejich korekci na základě diskuze celé skupiny a nyní menších skupinek společně s nahlédnutím do odkazů výše. Zkuste jednotlivá specifika rozdělit dle ontogenetického vývoje dítěte:
Hodnocení nutričního stavu dítěte
Je důležité zmínit, že u dětí se pro antropometrické hodnocení používá
jiných přístupů, než u hodnocení dospělých. V ČR máme k dispozici pro
takové hodnocení tzv. růstové grafy. Percentilová odchylka od
průměru či změna trendu vývoje dítěte v jednotlivých parametrech může
být včasným varovným signálem pro narušení nutričního, respektive
zdravotního stavu dítěte. Tento signál může být upozorněním na nutriční
chyby, potřebu jejich vyhodnocení a korekci v prevenci rozvoje
klinických projevů (např. nadváha či podvýživa a s nimi spojená následná
rizika).
Na několika příkladech si vyzkoušejte práci s růstovými grafy pro BMI níže. Po tomto cvičení byste měli být schopni vysvětlit, co hodnota BMI pro jednotlivé pohlaví znamená a jak se hodnotí trend vývoje dítěte nejen z pohledu BMI.
Diskutujte příklady z praxe u vybraných dětí.
Domácí práce pro Týden 6 - Výživa dětí (0-18 let)
Výživa a hodnocení nutričního stavu dětí je jeden ze zkouškových okruhů. Zaměřte se na informační zdroje a podklady, které již máte, a případně si zpracujte tak, abyste měli oporu pro studium.
Shlédněte TEDx přednášku
v odkazu níže zaměřenou na vysvětlení paradigmatu redukce hmotnosti, respektive odbourání tukové tkáně. Udělejte si několik poznámek pro diskuzi na příštím semináři.
Přednášku můžete vnímat jako rozšíření znalůostí v kapitole 3. Energie.
Dokončete přípravu dílčí části semestrálního projektu - anamnéza (viz informace níže) a odevzdejte ve stanoveném termínu dle vaší příslušnosti k seminární skupině do odevzdávárny níže.
Semestrální projekt - Odborné hodnocení výživových zvyklostí
Výstup by měl mít podobu kvalitního hodnocení na základě důkladné diagnostiky. Bude se jednat se o formu materiálů pro potencionálního klienta (text je zpětnou vazbou pro laika).
Dokument následně přes odevzdávárnu vstoupí do aplikace Vzájemné hodnocení, kde bude Vaším cílem přečíst a zhodnotit projekty Vašich spolužáků. Poskytnete tak zpětnou vazbu náhodně přiřazeným spolužákům a jejich práci.
Vše proběhne zde v IS prostředí a společně projekt vyhodnotíme v jednom z posledních seminářů. Na každou dílčí činnost bude prostor cca 3 týdny. Tedy na:
- Zpracování anamnézy osoby z Vašeho okolí (zaměřte se na běžnou populaci, nikoli sportovce), hodnocení nutričního stavu, zvyklostí a pohybové aktivity. Zpracování je čistě na vás, tentokrát bez předepsané šablony. Věnujte pozornost dílčím částem, které má anamnéza splňovat (osobní, sociální, rodinná a pracovní, zdravotní atd.)
- Zpracování výstupu (podkladem bude Vámi vytvořená anamnéza viz bod 1) v podobě hodnocení předaného klientovi (text by tak měl obsahovat jasná sdělení, jak změnit své chování tak, aby došlo ke zlepšení či splnění nastavených cílů)
- Vzájemné hodnocení
-
Kasper, H., & Burghardt, W. (2015). Výživa v medicíně a dietetika. Grada.
- Williams, M. H., Anderson, D. E., & Rawson, E. S. (2013). Nutrition for health, fitness & sport. McGraw-Hill.
- Klimešová, I., & Stelzer, J. (2013). Fyziologie výživy (1. vyd.). Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Maughan, R. J. (2014). Sports nutrition. Wiley-Blackwell.