Brickwork-HD-R1a.jpg Brickwork-HD-R1a.jpg ROZDĚLENÍ ERGOTERAPIE Brickwork-HD-R1a.jpg ROZDĚLENÍ ERGOTERAPIE •ZAMĚŘENÁ NA NÁCVIK VŠEDNÍCH DENNÍCH ČINNOSTÍ (ADL) •ZAMĚŘENÁ NA NÁCVIK PRACOVNÍCH DOVEDNOSTÍ •ZAMĚSTNÁVÁNÍM (KONDIČNÍ ET) •FUNKČNÍ (CÍLENÁ) •ZAMĚŘENÁ NA PORADENSTVÍ • Brickwork-HD-R1a.jpg NÁCVIK VŠEDNÍCH DENNÍCH ČINNOSTÍ •U PACIENTA VZNIKÁ PORUCHA, KTERÁ MU ZNEMOŽNÍ NEBO ZNAČNĚ OMEZÍ SCHOPNOSTI BÝT NEZÁVISLÝ V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ •MÁ PROBLÉMY SAMOSTATNĚ VYKONÁVAT KAŽDODENNÍ ČINNOSTI •JDE O VŠEDNÍ DENNÍ ČINNOSTI (ADL), KTERÉ SE VZTAHUJÍ K FYZIOLOGICKÝM FUNKCÍM •ADL = ACTIVITIES OF DAILY LIVING = VŠEDNÍ DENNÍ ČINNOSTI Brickwork-HD-R1a.jpg PERSONÁLNÍ / ZÁKLADNÍ / BAZÁLNÍ ADL •PATŘÍ SEM NAPŘ. OSOBNÍ HYGIENA, KOUPÁNÍ, OBLÉKÁNÍ, JEDENÍ, POUŽITÍ WC •PROBÍHAJÍ BĚŽNĚ V DOMÁCÍM PROSTŘEDÍ Brickwork-HD-R1a.jpg INSTRUMENTÁLNÍ ADL •DO OBLASTI ADL PATŘÍ TAKÉ DALŠÍ BEHAVIORÁLNÍ A SOCIÁLNÍ AKTIVITY BĚŽNÉHO ŽIVOTA •NAPŘ. NAKUPOVÁNÍ, VAŘENÍ, DOMÁCÍ PRÁCE, MANIPULACE S PENĚZI, POUŽITÍ HROMADNÉ DOPRAVY, TELEFONOVÁNÍ •ODEHRÁVAJÍ SE VĚTŠINOU V ŠIRŠÍM SOCIÁLNÍM PROSTŘEDÍ PACIENTA Brickwork-HD-R1a.jpg CÍLE A INTERVENCE PŘI NÁCVIKU ADL •DOSAŽENÍ MAXIMÁLNĚ MOŽNÉ SOBĚSTAČNOSTI PACIENTA V PERSONÁLNÍCH A NÁSLEDNĚ V INSTRUMENTÁLNÍCH ADL •KOMPENZAČNÍ MECHANISMY - NAPŘ. U PACIENTŮ PO CMP SNAHA MINIMALIZOVAT FUNKČNÍ ZTRÁTU ÚCHOPU NA HK KOMPENZAČNÍM ZAPOJENÍM JINÝCH SVALOVÝCH SKUPIN NEBO POUŽÍVÁNÍM KOMPENZAČNÍ POMŮCKY •SUBSTITUČNÍ MECHANISMY – NAPŘ. PACIENT PO TRAUMATICKÉM PORANĚNÍ MOZKU S NARUŠENOU ROVNOVÁHOU SE BUDE OBLÉKAT V SEDĚ, TZN. VYUŽIJE JINÝ STEREOTYP A BUDE POUŽÍVAT NEPOSTIŽENOU HK •VYBAVENÍ PACIENTA POTŘEBNOU KOMPENZAČNÍ POMŮCKOU – NAPŘ. PACIENT S PORUCHOU ROVNOVÁHY BUDE POUŽÍVAT PŘI PŘESUNECH DO VANY SEDAČKU NA VANU NEBO PACIENT PO TEP POUŽIJE NÁSTAVEC NA WC Brickwork-HD-R1a.jpg NÁCVIK VŠEDNÍCH DENNÍCH ČINNOSTÍ •PŘI NÁCVIKU ADL ERGOTERAPEUT VYUŽÍVÁ METODU STUPŇOVÁNÍ NÁROČNOSTI ČINNOSTI, BIOMECHANICKÉ PRINCIPY V POHYBOVÉ SLOŽCE FUNKČNÍCH AKTIVIT NEBO DOPORUČÍ A NÁSLEDNĚ NACVIČUJE POUŽÍVÁNÍ KOMPENZAČNÍ NEBO TECHNICKÉ POMŮCKY •DŮLEŽITOU ROLI PŘI NÁCVIKU ADL HRAJE PŘIROZENÉ DOMÁCÍ PROSTŘEDÍ PACIENTA, KTERÉ MUSÍ BÝT ČASTO NAHRAZOVÁNO CVIČEBNOU NEBO CVIČNOU KUCHYNÍ ČI KOUPELNOU • Brickwork-HD-R1a.jpg NÁCVIK PRACOVNÍCH DOVEDNOSTÍ •UPLATŇUJE SE ZEJMÉNA U OSOB V PRODUKTIVNÍM VĚKU A U DOSPÍVAJÍCÍCH •CÍLE: •STANOVIT MOŽNOSTI OPĚTOVNÉHO ZAČLENĚNÍ DO PŮVODNÍHO ZAMĚSTNÁNÍ •NAJÍT JINÉ PRACOVNÍ UPLATNĚNÍ U OSOB, KDE VZNIKAJÍ V DŮSLEDKU ONEMOCNĚNÍ TRVALÉ NÁSLEDKY, KTERÉ JIM ZNEMOŽNÍ NÁVRAT DO PŮVODNÍHO ZAMĚSTNÁNÍ •UMOŽNIT OSOBĚ V REKONVALESCENCI TRVALOU A PŘIMĚŘENOU PRACOVNÍ ZÁTĚŽ FORMOU MODELOVÝCH ČINNOSTÍ, KTERÝMI SE ZAJISTÍ JEHO BEZPROBLÉMOVĚJŠÍ NÁVRAT DO PRACOVNÍHO PROCESU PO UKONČENÍ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Brickwork-HD-R1a.jpg NÁCVIK PRACOVNÍCH DOVEDNOSTÍ •VYCHÁZÍ Z ERGODIAGNOSTICKÉHO VYŠETŘENÍ •V RÁMCI NÍ ERGOTERAPEUT PODROBNĚ ANALYZUJE PRACOVNÍ ČINNOSTI JEDINCE, HODNOTÍ JEHO ZBYTKOVÝ POTENCIÁLNÍ A ZJIŠŤUJE JEHO MOTIVACI PRACOVAT •V PŘEDPRACOVNÍ RHB SE ERGOTERAPEUT PODÍLÍ NA TRÉNINKU TOLERANCE ZÁTĚŽE, VYTRVALOSTI A NÁCVIKU VHODNÝCH PRACOVNÍCH DOVEDNOSTÍ •ZAŘAZOVÁNÍ PRACOVNÍCH ČINNOSTÍ DO ERGO LÉČEBNÉHO PROGRAMU HRAJE VÝZNAMNOU ROLI V PREVENCI ZTRÁTY PRACOVNÍCH NÁVYKŮ • Brickwork-HD-R1a.jpg ERGOTERAPIE ZAMĚSTNÁVÁNÍM •HISTORICKY NEJSTARŠÍ A LAICKÉ VEŘEJNOSTI NEJZNÁMĚJŠÍ •NAZÝVÁNA TAKÉ JAKO KONDIČNÍ ERGOTERAPIE •HLAVNÍM CÍLEM JE ODPOUTÁNÍ POZORNOSTI JEDINCE OD NEPŘÍZNIVÉHO VLIVU ONEMOCNĚNÍ A SNAHA UDRŽET JEHO DOBROU FYZICKOU NEBO DUŠEVNÍ KONDICI •VYUŽÍVAJÍ SE RUKODĚLNÉ ČINNOSTI, SPOLEČENSKÉ HRY A SPORTOVNÍ NEBO POHYBOVÉ AKTIVITY •PŘI VOLBĚ ČINNOSTÍ ERGOTERAPEUT VYCHÁZÍ PŘEDEVŠÍM ZE ZÁJMŮ JEDINCE •ZVOLENÉ ČINNOSTI BY HO MĚLY ZAJÍMAT A BAVIT Brickwork-HD-R1a.jpg ERGOTERAPIE ZAMĚSTNÁVÁNÍM •V PRAXI SE DOPORUČUJE ZVOLIT TAKOVOU ČINNOST, SE KTEROU MĚL JEDINEC DŘÍVE ZKUŠENOST •DŮLEŽITÁ JE SPRÁVNÁ MOTIVACE JEDINCE •TATO FORMA ERGOTERAPIE PROBÍHÁ NEJČASTĚJI VE SKUPINĚ (A V DÍLNÁCH) •V POSLEDNÍ DOBĚ SE TAKÉ ČASTO OBJEVUJE V SOC. OBLASTI, KDE ERGOTERAPEUT ORGANIZUJE RŮZNÉ SKUPINY PODLE ZDRAV. STAVU, STUPNĚ POSTIŽENÍ, VĚKU A POHLAVÍ Brickwork-HD-R1a.jpg ERGOTERAPIE FUNKČNÍ •TAKTÉŽ OZNAČOVÁNA JAKO CÍLENÁ ERGOTERAPIE NEBO ORGÁNOVÁ •CÍLEM JE INTENZIVNĚ PROCVIČOVAT PŘESNĚ DEFINOVANOU POSTIŽENOU OBLAST •HLAVNÍM CÍLEM JE ZLEPŠIT POSTIŽENOU ČÁST TĚLA •ZAMĚŘUJE SE NA: •SENZOMOTORICKOU SLOŽKU ČINNOSTI (ZVÝŠENÍ SS, ZLEPŠENÍ SVALOVÉ KOORDINACE, ZLEPŠENÍ JM A HM) •KOGNITIVNÍ SLOŽKU ČINNOSTI (POZORNOST, PAMĚŤ, ORIENTACE, POSLOUPNOST) •TRÉNINK PSYCHOSOCIÁLNÍ SLOŽKY ČINNOSTI (SEBEPOJETÍ, SEBEOVLÁDÁNÍ) Terč Brickwork-HD-R1a.jpg ERGOTERAPIE FUNKČNÍ •DOSAŽENÍ POMOCÍ INTENZIVNÍHO CVIČENÍ A OPAKOVÁNÍM CVIČENÍ, POMOCÍ HRANÍ ROLÍ •PROGRAM SE SESTAVUJE TAK, ABY ZLEPŠOVAL NEBO UPRAVOVAL POSTIŽENÉ FUNKCE •NAPŘ. POUŽITÍM MODELOVACÍ HMOTY SE POSILUJÍ SVALY HK, SKLÁDÁNÍ STAVEBNICE ZLEPŠUJE JM, PRÁCE V KUCHYNI PRO PODPORU PAMĚTI, POSLOUPNOSTI, PROSTOROVÉ ORIENTACE, ... •VYŽADUJE ZNALOST KINEZIOLOGIE, POHYBOVÉHO APARÁTU, PSYCHOLOGIE ČLOVĚKA •NUTNOST VYBAVENÍ ET RŮZNÝMI POMŮCKAMI (POMŮCKA, NÁŘADÍ, PC PROGRAM) Brickwork-HD-R1a.jpg ET ZAMĚŘENÁ NA PORADENSTVÍ •HLAVNÍM CÍLEM JE POSKYTOVAT JEDINCŮM A JEJICH RODINNÝ PŘÍSLUŠNÍKŮM POMOC PŘI ŘEŠENÍ VZNIKLÉ NEPŘÍZNIVÉ SITUACE •POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ O RŮZNÝCH SLUŽBÁCH A MOŽNOSTECH, NA KTERÉ MÁ JEDINEC NÁROK •MÁ PREVENTIVNÍ CHARAKTER – PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU PROBLÉMU NEBO OMEZENÍ •NAPŘ. V RÁMCI INSTRUKTÁŽE -> PORADIT VHODNĚJŠÍ ÚPRAVU PRACOVNÍHO PROSTŘEDÍ (ROZMÍSTĚNÍ A TYP NÁBYTKU, UMÍSTĚNÍ POČÍTAČE A JEHO JEDNOTLIVÝCH SOUČÁSTÍ) Brickwork-HD-R1a.jpg ET ZAMĚŘENÁ NA PORADENSTVÍ •ERGOTERAPEUT SE NEJVÍCE UPLATŇUJE V OBLASTECH: •TECHNICKÉ PORADENSTVÍ – TÝKÁ SE DOPORUČOVÁNÍ, VYZKOUŠENÍ A ÚPRAVY KOMPENZAČNÍCH NEBO TECHNICKÝCH POMŮCEK •NAPŘ. ÚPRAVY DOMÁCÍHO ČI PRACOVNÍHO PROSTŘEDÍ, PORADENSTVÍ OHLEDNĚ BEZBARIÉROVOSTI DOMU ČI BYTU •SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ – VHODNÉ AKTIVIZAČNÍ PROGRAMY, KTERÉ NABÍZEJÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE •ZDRAVOTNÍ PORADENSTVÍ – INSTRUKTÁŽ V OTÁZKÁCH PREVENCE VZNIKU KOMPLIKACÍ U IMOBILNÍCH OSOB (NAPŘ. POLOHOVÁNÍ), U OSOB S REVMATOLOGICKÝMI PROBLÉMY NAPŘ. INFORMACE O VHODNÉ OCHRANĚ KLOUBŮ PROTI PŘETÍŽENÍ APOD. Brickwork-HD-R1a.jpg DIAGNOSTICKÉ PROSTŘEDKY •ERGOTERAPEUT POUŽÍVÁ VLASTNÍ DIAGNOSTICKÉ METODY NEBO PROSTŘEDKY •ZJIŠŤUJE SPECIFIKA PROBLÉMŮ ČLOVĚKA A PLÁNUJE DALŠÍ TERAPEUTICKÝ POSTUP •CELÁ ERGO LÉČBA JE ZALOŽENA NA POCHOPENÍ ČLOVĚKA S URČITÝMI ČINNOSTMI, ZAŽITÝMI ZVYKLOSTMI V PROVÁDĚNÍ KAŽDODENNÍCH ČINNOSTÍ NEBO S OSOBITÝMI ZÁJMY A HODNOTAMI •ERGOTERAPEUT VYUŽÍVÁ V HODNOCENÍ A LÉČBĚ DVA PŘÍSTUPY •PŘÍSTUP SHORA DOLŮ •PŘÍSTUP ZDOLA NAHORU Brickwork-HD-R1a.jpg SHORA DOLŮ •JEDNÁ SE O HODNOCENÍ FUNKCE PROSTŘEDNICTVÍM VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ VE TŘECH OBLASTECH: •SOBĚSTAČNOST, •PRODUKTIVITA •ZÁJMOVÉ ČINNOSTI. •SPOLUPRÁCE S PACIENTEM PŘI VÝBĚRU, ORGANIZACE A PROVÁDĚNÍ ČINNOSTÍ, KTERÉ JSOU CÍLENÉ NA JEHO PROBLÉM •ERGOTERAPEUT VE VYŠETŘENÍ POSTUPUJE OD KOMPLEXNÍCH ČINNOSTÍ (NAPŘ. OBLÉKÁNÍ) K JEDNOTLIVÝM SLOŽKÁM (KOMPONENTÁM) VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ (NAPŘ. SVALOVÁ SÍLA, KOORDINACE OKO-RUKA, FUNKČNÍ ROZSAH POHYBU APOD.). Brickwork-HD-R1a.jpg SHORA DOLŮ •ERGOTERAPEUT SE ZAMĚŘUJE NA SCHOPNOST ČLOVĚKA ZAPOJOVAT SE DO KOMPLEXNÍCH ČINNOSTÍ NEBO SMYSLUPLNÝCH AKTIVIT •VYŠETŘENÍ ZAČÍNÁ HODNOCENÍM JEHO MOTIVACE, DENNÍCH ZVYKLOSTÍ A ROLEMI, KTERÉ VE SVÉM ŽIVOTĚ ZASTÁVÁ NEBO ZASTÁVAL – SOUVISÍ S ČINNOSTMI, KTERÉ JSOU PRO NĚJ DŮLEŽITÉ •NAPŘ. ŽENA PO CMP NEMŮŽE PLNĚ PEČOVAT O SVÉ DĚTI A TÍM NAPLŇOVAT ROLI MATKY Brickwork-HD-R1a.jpg ZDOLA NAHORU •ZAMĚŘENÍ NA DEFICITY VE SPECIFICKÝCH DOVEDNOSTECH, KTERÉ ZABRAŇUJÍ ÚSPĚŠNÉMU ZAPOJENÍ ČLOVĚKA DO ČINNOSTÍ, KTERÉ JSOU PRO NĚJ DŮLEŽITÉ •V TOMTO PŘÍSTUPU ERGOTERAPEUT VYŠETŘÍ NEJPRVE JEDNOTLIVÉ SLOŽKY VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ (NAPŘ. KOGNITIVNÍ, PSYCHOSOCIÁLNÍ APOD.) •NÁSLEDNĚ SE DOSTÁVÁ K HODNOCENÍ JEJICH VLIVU NA KOMPLEXNÍ ČINNOST (NAPŘ. SOBĚSTAČNOST, PRACOVNÍ NEBO ZÁJMOVOU ČINNOST). Brickwork-HD-R1a.jpg ZDOLA NAHORU •DŮLEŽITÉ JE, ABY ERGOTERAPEUT ZVOLIL TAKOVOU CVIČEBNÍ JEDNOTKU, KTERÁ BY V CO NEJVĚTŠÍ MÍŘE OVLIVNILA ZJIŠTĚNOU PORUCHU •HODNOCENÍ SOBĚSTAČNOSTI ČLOVĚKA -> STANOVENÍ ČÁSTEČNÉ SOBĚSTAČNOSTI V NĚKTERÝCH POLOŽKÁCH ADL PRO PORUCHU JM •PLÁN LÉČBY JE ZALOŽEN NA NÁCVIK JM •PŘEDPOKLAD -> ZLEPŠENÍ JM -> ZLEPŠENÍ DOVEDNOSTI PŘI PROVÁDĚNÍ ADL Brickwork-HD-R1a.jpg ZPŮSOB HODNOCENÍ - PŘÍKLAD •ČIŠTĚNÍ ZUBŮ •FATICKÉ SCHOPNOSTI – POROZUMĚNÍ, ŘEČ •KOGNICE – PAMĚŤ, ORIENTACE, MYŠLENÍ •MOTORIKA – SS, HM, JM, ROM, PRAXIE Brickwork-HD-R1a.jpg •KTERÝ Z PŘÍSTUPŮ JE V ERGOTERAPEUTICKÉ PRAXI VÍCE VYUŽÍVANÝ ? Brickwork-HD-R1a.jpg PŘÍKLADY Z PRAXE Brickwork-HD-R1a.jpg PŘÍKLADY Z PRAXE Brickwork-HD-R1a.jpg •CO SI Z PREZENTACE PAMATUJI ? Brickwork-HD-R1a.jpg •DĚKUJI ZA POZORNOST