METODOLOGIE KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU (dc4002) Vyučující: doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. (garant předmětu) Aktualizováno 10. 02. 2023 I. POKYNY PRO VYPRACOVÁNÍ PREZENTACE PROJEKTU DP (Struktura dle „Pokyny k vypracování závěrečných prací (bakalářských/magisterských/rigorózních/disertačních“) PRVNÍ SLIDE: Název práce Jméno/-a autorů Jméno školitele 1. ÚVOD (uvedení do problematiky, 1 slide) Obsahuje základní informace o tom, co práce řeší a proč. Uvádí motivaci autora k volbě problematiky, její aktuálnost, stručnou formulaci řešených problémů. Vychází z obecného (i historického) základu řešené problematiky, může zmiňovat dosavadní vědecko-výzkumné poznatky jako východiska pro výzkum. 2. SYNTÉZA POZNATKŮ (přehled literatury, literární rešerše, max. 3 slide) Přehled literatury k řešené problematice (ne v podobě referenčního seznamu, ale stručná informace o obsahu citované literatury dle APA7th). Kritické zhodnocení ve vztahu ke zkoumané problematice práce. V závěru kapitoly (nebo v části 3) stručná formulace výzkumného problému (má vycházet ze syntézy, v čem spočívá, z čeho vychází). Citovat minimálně 5 zdrojů CZ a 3 cizojazyčných (ne překlady). 3. CÍLE VÝZKUMU (CV), VÝZKUMNÉ OTÁZKY, HYPOTÉZY (2 slide) Cíl výzkumu (CV): výstižné, stručné a srozumitelné formulování CV (možno i dílčí cíle). Vychází z formulace výzkumného problému. Např. „Cílem výzkumu je určení …, posouzení …, zjištění vztahu … Výzkumná otázka (VO)/y, resp. hypotézy (H) Výzkumné otázky (formulace 1 či více otázek k řešení VO, co chci zjistit?) Hypotéza/-y (není nutno, stačí v podobě pracovní hypotézy). Je-li žádoucí H, formulovat hypotézu v souladu s definicí a s kritérii dobrých hypotéz. 4. METODIKA Výzkumné metody (jasně formulovat následující body, viz přednášky, max. 3 slide) - typ výzkumu: kvantitativní/kvalitativní/smíšený, a dále upřesnit typ studie (Haag, 2010; Hopkins, 2009; Hendl, 2012; Hendl et al, 2014; Hendl a Reml, 2017), - výzkumný soubor (charakteristika, populace, resp. náhodný/záměrný výběr, způsob výběru, rozsah souboru, M/Ž, věk), - měřící procedury (popis metod vedoucích k získání výzkumných dat, včetně přístrojů), - sběr dat (popis místa, průběhu a časového harmonogramu, pilotní studie), - typy dat (kvantitativní/kvalitativní, závislé/nezávislé proměnné, typy měřících stupnic), - metody analýzy dat (nejen deskriptivní a analytické, ale jaké konkrétně, výpočet čeho?). 5. REFERENČNÍ SEZNAM (použitá literatura v prezentaci dle APA7th, min. 1 slide) II. POŽADAVKY KE SPLNĚNÍ PŘEDMĚTU dc4002 A) PREZENČNÍ STUDIUM + KOMBINOVANÉ STUDIUM 1) Připravit podrobný projekt DP podle výše uvedené struktury s důrazem na metodologické aspekty disertační práce (zejména části 3 a 4)! Prezentace projektu (ppt, 10–15 slide) ve výuce 6.4.2023 (max. 10 min + 5 min diskuse), po prezentaci provést případné úpravy projektu dle pokynů vyučujícího. 2) Vyhledat 2 cizojazyčné články vztahující se k tématu DP ze zahraničního časopisu (Q1– Q3 na WoS v anglickém jazyku (možno i DE, ESP) od roku 2015). 3) Vypracovat stručný souhrn a komentář k cizojazyčným článkům (v češtině) vysvětlující vztah a přínos pro svoji DP (minimálně 2 strany). Požadované podklady (body 1–3) zaslat vyučujícímu emailem (zhanel@fsps.muni.cz) nejpozději do 30.04.2023 ve formátu pdf. v jednom zazipovaném souboru. Dokument označit vlastním jménem takto: Příjmení_jméno: např. novak_jiri.pdf (neuvádět žádné další označení!) C) VŠICHNI Online písemný zkouškový test z Metodologie kvantitativního výzkumu (30 otázek, termíny budou vypsány dle domluvy). III. Metody hodnocení předmětu dc4002 Položky Hodnocení Požadovaná účast na výuce (np) 100 % 1. Hodnocení projektu ZP A–F 2. Hodnocení kvality článků, souhrnu a komentáře A–F 3. Hodnocení zkouškového testu A–F (body) Nesplnil/-a (F) <22 Splnil/-a ≥22 A 30–29 B 28–27 C 26–25 D 24–23 E 22 Celkové hodnocení (rozhoduje písemný test) Medián hodnocení 1.–3. IV. DOPORUČENÁ LITERATURA 1. Zháněl, J. (2023). Přednášky předmětu np+nk4001 (v IS v pdf). 2. Haag, H. (2010). Research methodology for sport and exercise science: a comprehensive introduction for study and research. Berlin: Logos. ISBN 978-3-8325-2499-9. 3. Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0200-4. 4. Hendl, J., & Remr, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80- 262-1192-1. 5. Hendl, J. a kol. (2014). Statistika v aplikacích. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0700-9 6. Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-5326-3. 7. Zháněl, J., Hellebrandt, V., & Sebera, M. (2014). Metodologie výzkumné práce. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6696-0. 8. Portál elektronických informačních zdrojů: https://ezdroje.muni.cz/prehled/?lang=cs#c87 9. https://www.researchgate.net/ Brno 14.04.2023 doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. vyučující, garant předmětu