Projekt závěrečné práce Metodologie (np4001, nk4001) Požadavky projektu • Název práce, autor, školitel • ÚVOD: 1 slide • SYNTÉZA POZNATKŮ: max. 3 slide, APA-7, min. 3 CZ a 2 cizojazyčných zdrojů, formulace výzkumného problému • CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÁ OTÁZKA, HYPOTÉZA: 2 slide • METODIKA: max. 3 slide, typ výzkumu, charakteristika výzkumného souboru, měřící procedury, sběr dat, typy dat, metody analýzy dat • LITERATURA: 1 slide, APA-7 • Délka prezentace projektu max. 10 min • Nahrát do „IS/odevzdávárna“ do 14 dnů od prezentace Dodržet názvosloví a posloupnost kapitol Úvod Děti v období pubescence, který jsou narozený na začátku roku/sezóny nevědomě využívají biologických výhod plynoucí z jejich data narození. Tato výhoda je často zaměňována za sportovní talent. Po ukončení období pubescence však biologické výhody přestávají působit, ale díky snaze o co nejbrzčí identifikaci sportovního talentu, relativně starší děti jsou bráni jako elitní sportovci. Problematikou Relative Age Effect (RAE) jsem osobně pocítil na střední škole, kde jsem začal být brán jako průměrný sportovec. Což bylo pro mě velmi demotivující a frustrující, jelikož na základní škole jsem reprezentoval ve všech možných sportovních odvětví. Úvod ̶ Škola ̶ Motivace ̶ Vlastní zkušenost Syntéza poznatků Motorické schopnosti lze charakterizovat jako „soubory integrovaných, vnitřně relativně samostatných předpokladů splnit pohybový úkol“ (Čelikovský, 1990, p. 17). Dovalil and Choutka (2012, p. 24) motorické schopnosti popisují jako „samostatné soubory vnitřních předpoklady k vnější činnosti“. Zde se můžeme všimnout relativně stejného výkladu dané problematiky. Proces osvojování motorických schopností není krátkodobým, ale dlouhodobým procesem (Měkota & Novosad, 2005). Problematice motorických schopností se zabývali i Hohmann et al. (2007), kteří zjistili, že… Výběr sportovních talentů je dlouhodobí vědecky odůvodněný proces zaměřený na vyhledávání vhodných jedinců, kteří mají předpoklady uplatnit se ve vrcholovém sportu (Hohmann & Seidel, 2003; Tranckle & Cushion, 2006). Syntéza poznatků Čelikovský, S., Blahuš, P., Chytráčková, J., Kasa, J., Kohoutek, M., Kovář R., Měkota, K., Stráňai, K., Štěpnička, J., & Zaciorskij, V. M. Antropomotorika. Praha, 1990. Státní pedagogické nakladatelství. V této knize se autoři zabývají charakteristikou antropomotoriky a jejího praktického využití v životě. Motorické schopnosti jsou “soubor integrovaných, vnitřně relativně samostatných předpokladů splnit pohybovou úkol“ (Čelikovský, 1990, s. 17-18). Avšak DOVALIL a kol. (2009, str. 24– 24) motorické schopnosti popisuje jako „samostatné soubory vnitřních předpoklady k vnější činnosti“. Proces osvojování motorických schopností není krátkodobým, ale dlouhodobým procesem (Měkota and Novosad, 2005). CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÁ OTÁZKA Cílem práce je zjistit vliv data narození u všech hráčů, které se zúčastnili Mistrovství světa 2018 ve fotbalu. VO1: Je prokazatelný vliv data narození u hráčů na mistrovství světa ve fotbale? VO2: Je prokazatelný vliv data narození u hráčů na mistrovství světa v základní skupině? VO3: Je prokazatelný vliv data narození u útočníků, kteří se zúčastnili mistrovství světa ve fotbale v roce 2018? Typ výzkumu: status CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÁ OTÁZKA, HYPOTÉZA Cílem závěrečné práce práce je zjistit jestli vybraná tréninková metoda HIIT je účinnější pro rozvoj explozivní síly, než klasická tréninková metoda. VO1: Jaké jsou rozdíly ve extrémních hodnot mezi klasickým HIIT programem a programem zaměřeným na rozvoj explozivní síly? Ha: HIIT program výrazně zlepšuje rozvoj explozivní síly než klasický tréninkový program. Typ výzkumu: experiment CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÁ OTÁZKA Cílem práce je zjistit postoje zastupitelstva městské části Brno Černé Pole ohledně výstavky nového sportovního areálu Za Lužánkami. VO1: Jaké postoje má zastupitelstvo k výstavbě nového sportovního areálu? VO2: Jaká jsou omezení pro výstavbu nového sportovního areálu? Kvalitativní práce CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÁ OTÁZKA, HYPOTÉZA Časté chyby v projektech: ̶ Zaměnění významu výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumné otázky a hypotézy ̶ VO na kterou se nedá zjistit odpověď příslušnou studií ̶ Příliš mnoho VO, které mají tendenci se opakovat ̶ VO a H, které mají stejný význam Metodika (vliv data narození) Výzkum: kvantitativní, typ výzkumu: status Charakteristika výzkumného souboru: záměrný výběr mužů (n = 400), účastníci MS 2018 ve fotbale, věk 20–35 let Zdroj sekundárních dat: http//ms2018.org Typy dat: na nominální (datum narození v Qi, státní příslušnost; hráčská pozice v družstvu) a ordinální (pořadí týmu) škále Metody analýzy dat: metody deskriptivní (absolutní a relativní četnost) a analytické (chí-kvadrát test, varianta test dobré schody a Cramer‘s V test, odds ratio test) statistiky Metodika (nový tréninkový program HIIT) Výzkum: kvantitativní, typ výzkumu: experiment Charakteristika výzkumného souboru: náhodný výběr „A-týmu“ Komety Brno (n = 38; věk 25,1±1,2 let; male) Charakteristika HIIT intervence: a) 7x2 (80% max) – plyometrické cviky, b) variace HIIT tréninku (8–10 min). Měřící procedury: Jump and Reach test (5 pokusů, nejlepší pokus cm), skok z místa (3 pokusy, nejlepší pokus v cm), člunkový běh 10x5m (1 pokus, sekundy) Sběr dat: tělocvična na Vodové, začátek: leden 2019 (pretest, randomizace), leden–březen 2019: intervence (3xtýdně, 13 týdnů, 39 intervencí), konec: duben 2019 (posttest). Typy dat: závislá proměnná proměnná je na poměrové škále (výskoky [cm], běh [s]); nezávislá proměnná je na nominální škále (kontrolní/experimentální skupina, pre-test/post-test). Metody analýzy dat: metody deskriptivní (absolutní a relativní četnost, korelace) a inferenční statistiky (párový a nepárový t-test). Metodika (postoje zastupitelstva) Typ výzkumu: kvalitativní Teoretický přístup: metoda zakotvené teorie (vytvoření teorie bez předem připravených hypotéz). Technika sběru dat: narativní interview (otevřený, hloubkový). Kategorizace dat: Kódováním (vyhledání opakujících se obdobných pojmů → kategorizace pojmů) Analýza testu: Zakotvená teorie (výzkumník vytváří teorii a hledá v textu relativní materiál, z kterých tvoří hypotézu v průběhu čtení testu) Při interpretaci dat je nutné se vyhnout subjektivnímu (neobjektivnímu) přístupu! Metodika (postoje zastupitelstva) Typ výzkumu: kvalitativní Teoretický přístup: ̶ Metoda zakotvené teorie (vytvoření teorie bez předem připravených hypotéz); ̶ Fenomenologické pojetí (hluboké porozumění zkoumaného jevu), … Technika sběru dat: ̶ Narativní interview (otevřený, hloubkový); ̶ Standardizovaný rozhovor (předčítání dotazníku); ̶ Nestandardizované pozorování (typ dat). Kategorizace dat: ̶ Kódováním: vyhledání opakujících se obdobných pojmů -> kategorizace pojmů ̶ Rozstříhání textu a jeho seskupení podle jednotlivých kategorií Analýza testu: Zakotvená teorie: výzkumník vytváří teorii a hledá v textu relativní materiál, z kterých tvoří hypotézu v průběhu čtení testu *alternativa metodika Časté chyby v projektech: ̶ Častá výmluva: v tuto chvíli ještě nevím, co budu přesně dělat. ̶ Příliš dlouhý (např. popisem standardizovaného testu) nebo příliš krátký až žádný obsah (např. vynecháním relevantních podkapitol – typy dat) ̶ Nevyhledání/nevyužití standardizovaných testů ̶ Metody analýzy dat: deskriptivní a analytická statistika Nedostatečný obsah v této kapitole je často následek nedůsledné literární rešerše Literatura ̶ Dovalil, J. & Choutka, M. (2012). Výkon a trénink ve sportu (4th ed.). Olympia. ̶ Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Univerzita Palackého. ̶ Hohmann, A. & Seidel I. (2003). Scientific Aspect of Talent Development. International Journal of Physical Education, 32(3), 9–20. https://doi.org/10.1080/02701367.2003.10599790 ̶ Martin, H. C., Christ, R., Hussin, J. G., O’Connell, J., Gordon, S., Mbarek, H., Hottenga, J-J., McAloney, K., Willemsen, G., Gasparini, P., Pirastu, N., Montgomery, G. W., Navarro, P., Soranzo, N., Toniolo, N., Vitart, V., Wilson, J. F., Marchini, J., Boomsma, D. I., . . . & Donnelly, P. (2015). Multicohort analysis of the maternal age effect on recombination. Nature Communications, 6(1), 1-10. https://doi.org/10.1038-ncomms8846. ̶ Čelikovský, S. (1990). Antropomotorika (3rd ed.). Státní pedagogické nakladatelství. ̶ Tranckle, P., & Cushion Ch. J. (2006). Rethinking Giftedness and Talent in Sport. Quest, 58(2), 265-282. https://doi.org/10.1080/00336297.2006.10491883 Musí se shodovat s obsahem v syntéze poznatků