Didaktika sebeobrany nk 4723 Jaro 2023 PhDr. Martin Bugala, Ph.D. bugala@fsps.muni.cz A33/335 Rozvrh Přednáška Didaktika sebeobrany 17.02.2023 13:00:00 15:30:00 Seminář Didaktika sebeobrany 10.03.2023 8:00:00 9:40:00 Seminář Didaktika sebeobrany 24.03.2023 13:00:00 14:40:00 Seminář Didaktika sebeobrany 05.05.2023 8:00:00 10:30:00 Přednáška Didaktika sebeobrany 05.05.2023 11:45:00 13:25:00 Přednáška Didaktika sebeobrany 12.05.2023 14:40:00 16:20:00 Ukončení předmětu •Zkouška ØDidaktický výstup: • v délce trvání cca 15 minut •Pozn. v případě uvolnění ØPísemně vypracovat přípravu • „Kurz sebeobrany pro dospělé“ Ø10 lekcí na 4 – 5 stran A4 • -Z toho zpracovat jednu lekci a tuto odučit, • -Zaslat na email min. týden před zkouškou. • Teoretický základ Ø Co je didaktika? • - je teorií vzdělávání, zabývající se formami postupy a cíli vyučování. Ø Formy výuky • - podle vztahu k osobnosti žáka, • - podle charakteru výukového prostředí, • - podle délky trvání. • Podle vztahu k osobnosti žáka •výuka individuální - výuka jednoho žáka jedním učitelem (domácí vzdělávání) •výuka individualizovaná - zaměřuje se na svobodný rozvoj tvořivých možností dítěte a snaží se respektovat jeho potřeby, zvláštnosti a zájmy (Průcha, Walterová, Mareš, 2003) •výuka skupinová - rozdělení žáků třídy do menších útvarů (skupin), charakteristická je dělba práce, vzájemná pomoc a odpovědnost všech členů skupiny za dosažené výsledky, hovoří se také o kooperativní výuce, která přispívá k rozvoji sociálních vztahů •výuka hromadná (frontální, kolektivní) - převládala v začátcích institucionální výchovy, vyznačuje se jednotnou prací žáků ve velké skupině s dominantním postavením učitele, umožňuje sdělit žákům ve vymezeném čase uspořádaně a přehledně větší množství poznatků k zapamatování, ale žáci zůstávají pasivní, frontální výuka bývá často kritizována, ale přesto patří k nejrozšířenějším v naší škole Podle charakteru výukového prostředí •výuka ve třídě nebo v posluchárně • výuka v odborných učebnách a laboratořích • výuka v dílně • výuka na školním pozemku a v přírodě, terénu apod. • výuka v muzeu, apod. • vycházka a exkurze • domácí úlohy, úlohy pro samostatnou práci mimo výuku • Podle délky trvání •vyučovací hodina (základní výuková jednotka) - v naší škole 45 minut • zkrácená nebo prodloužená výuková jednotka - v alternativních koncepcích je hodina upravována podle věku žáka nebo vzhledem k povaze výukových činností (otevřené vyučování, flexibilní rozvrh hodin) • vysokoškolská přednáška, seminář, cvičení, speciální kurz • Teoretický základ ØDidaktické postupy • - Komplexní(v celku), • - Analyticko-syntetický(od části k celku), • - Synteticko-analytický (od celku k části). ØCíle vyučování • - Obecné cíle (frekventant kurzu bude umět rozpoznávat potenciální hrozby), • - Konkrétní (frekventant dokáže vyjmenovat fáze cyklu konfliktu. Praxe ØPráce s klienty, ØNaplánovaný kurz vs realita, ØOsobnost instruktora, ØKompetence instruktora, • Ø Ø