Sebeobrana specifických skupin ASEBS JARO 2022 Podmínky ukončení předmětu §Aktivní účast na cvičeních §Projekt pro všechny: Příprava a aktivní účast na minikurzu sebeobrany pro středoškolské studenty se zdravotním oslabením – 13.5. nebo 20.5.2022 §Test – připouštěcí ke zkoušce §Ústní zkouška § §DP – sebeobrana pro osoby s poruchami autistického spektra Předpoklady Speciální pedagogika Zásady komunikace a manipulace se ZTP Systematika úpolů Úpolové předpoklady Úpolové systémy Úpolové aplikace Sebeobrana Definice Paradoxy výcviku Cyklus konfliktu Složky výcviku Sebeobrana Profesní Osobní ◦Specifických skupin ◦Ženy ◦Děti ◦Senioři ◦Další osoby se specifickými potřebami: zrakově, sluchově, mentálně, tělesně hendikepovaní Sebeobrana specifických skupin Proč se vyčleňuje? ◦hrozby (motivy útoku) ◦Vyšší riziko závažné újmy ◦„snadný“ cíl (ve fyzické nevýhodě - nižší hmotnost a úroveň motorických schopností, horší schopnost rozeznat nebezpečí apod.) ◦prostředí (často známé) ◦prostředky sebeobrany ◦didaktika ◦ sebeobrana_post.jpg Zvláště zranitelné oběti Z EU do legislativy států EU, ČR zákon č. 45/2013 Sb. o obětech trestné činnosti (1.8.2013) - § 2 odst. 4 §Dítě §Osoba, která je postižena fyzickým, mentálním nebo psychickým hendikepem nebo smyslovým poškozením, které ve spojení s různými překážkami může bránit plnému a účelnému uplatnění této osoby ve společnosti ve srovnání s jejími ostatními členy §Oběť TČ obchodování s lidmi (§ 168 TZ) Zvlášť zranitelné oběti §Oběť TČ proti lidské důstojnosti v sexuální oblasti nebo TČ, který zahrnoval násilí či pohrůžku násilím, jestliže je …zvýšené nebezpečí způsobení druhotné újmy…s ohledem na její věk, rasu, národnost, sex.orientaci,…zdrav.stav, rozumovou vyspělost, schopnost vyjadřovat se, …nebo s ohledem na vztah k osobě podezřelé ze spáchání TČ nebo závislosti na ní. Speciální práva zvlášť zranitelné oběti Kromě práv, která připisuje zákon všem obětem trestných činů, mají zvlášť zranitelné oběti určitá speciální práva: •Právo na bezplatnou odbornou pomoc ◦netýká se dětí, které jsou oběťmi trestného činu zanedbání povinné výživy (v důsledku neplacení výživného), pokud tím nevzniklo nebezpečí nouze nebo trvale nepříznivý následek. ◦psychologické poradenství, sociální poradenství, právní pomoc, poskytování právních informací nebo restorativní programy. ◦Nárok na přiznání práva na bezplatnou pomoc máte, pokud splňujete tyto podmínky: ◦jste zvlášť zranitelnou obětí, ◦požádáte o pomoc (stačí ústně) poskytovatele uvedeného v registru, ◦pomoc skutečně potřebujete (posuzuje poskytovatel pomoci) – potřeba poskytnutí bezplatné pomoci přitom není podmíněna Vašimi sociálními a majetkovými poměry. •Právo na zabránění kontaktu s pachatelem Speciální práva zvlášť zranitelné oběti Právo na ochranu při výslechu nebo podání vysvětlení Právo na zastupování zmocněncem bezplatně ◦Zmocněncem může být fyzická osoba, jejíž způsobilost k právním úkonům není omezena, nebo právnická osoba. (advokát, příbuzný, známý, důvěrník). ◦Zvolit zmocněnce lze při oznámení trestného činu nebo kdykoli v průběhu trestního řízení. Zmocněnec je oprávněn již od zahájení trestního stíhání být přítomen při vyšetřovacích úkonech, může činit za poškozeného návrhy, podávat žádosti a opravné prostředky. Může se účastnit všech úkonů, kterých se může účastnit poškozený. Zmocněnec ale nemůže za poškozeného podat svědeckou výpověď. ◦Zvlášť zranitelné oběti mají nárok na bezplatnou pomoc zmocněnce. Návrh na rozhodnutí o poskytnutí bezplatné pomoci zmocněncem nebo za sníženou odměnu podává poškozený v přípravném řízení státnímu zástupci a v řízení před soudem příslušnému soudu, který věc projednává. Zmocněncem je ustanoven advokát. Cíle kurzů sebeobrany pro specifické skupiny Osvojení preventivních návyků a strategií Zvýšit sebevědomí a sebejistotu při řešení základních konfliktních situací Zvýšit šance na úspěšné řešení sebeobranné situace Uvědomit si vlastní limity i schopnosti Maximálně rozvinout potenciál každého účastníka Didaktika Hlavní pozornost je věnována prekonfliktní fázi, tedy prevenci a komunikačním strategiím v sebeobraně. Problémem bývá nesoulad ve verbálním a nonverbálním projevu potenciální oběti. Při fyzické obraně dbáme na bezpečnost, pro úder např. používáme otevřenou dlaň namísto pěsti, zdůrazňujeme nutnost úniku, oznámení trestného činu Policii ČR a možnosti následné péče po traumatickém zážitku viktimizace. ◦Maximálně individuální práce – vysoké nároky na instruktory a jejich pomocníky ◦Každý účastník má svého figuranta Didaktika Průpravná cvičení jednotlivce (základní úpolová technika) Průpravná cvičení dvojic (základní úpoly: přetahy, přetlaky, odpory) Technické prostředky (jednotlivé techniky) Obrany (integrace techniky do celé obranné akce) Mikroscénáře Modelové situace ◦hraní rolí, přehrávání scénářů zasazených v širším kontextu ◦rozvoj stres managementu ◦možnost mnoha alternativních řešení ◦rozvíjení schopnosti pozorovat, orientovat se, rozhodnout se a konat KURZ s.sp.sk. Cíl kurzu + prostředky k jeho dosažení, měřitelnost dosažitelnost, jasnost, ◦Cíl každé hodiny + prostředky k jeho dosažení, - musí zapadat a směřovat k cíli kurzu ◦ ◦Zětná vazba, evaluace dosažení cíle