Poruchy rovnováhy a pády • •pády postihují značnou část seniorů a představují jeden ze specifických problémů geriatrie •výskyt v populaci je velmi vysoký • • C:\Users\roman\Desktop\images.jfif Pády seniorů •pád je definovaný jako změna tělesné polohy, která končí kontaktem těla se zemí •může být doprovázen poruchou vědomí i poranění •pád sám o sobě není nemoc, ale je symptomem, který by měl vést nejen k podrobnému vyšetření seniora, ale i k zhodnocení rizika zevního prostředí •existuje celá řada definic, většina však zdůrazňuje, že pád je nekontrolovaná událost • C:\Users\roman\Desktop\images (4).jfif Pády seniorů •vzestup pádů zaznamenáváme s věkem • •nejčastěji se pády vyskytují ve věku mezi 70 až 80 lety • •u třetiny pádů jde o pády opakované, jen asi čtvrtinu pádů registrují zdravotníci, lékaře navštíví senioři většinou jen v případě zranění • •40 % seniorů - občasné pocity závratí; 25 % populace nad 65 let trpí opakovanými pády •podle Světové zdravotnické organizace (WHO) ročně upadne v domácím prostředí asi jedna třetina seniorů nad 65 let •ženy padají podle statistik častěji než muži a vážnější následky • • • C:\Users\roman\Desktop\stažený soubor (1).jfif Poruchy rovnováhy a pády • •důsledkem pádů bývá v 10 % poranění hlavy a měkkých tkání •v 80 % vzniká zlomenina končetin •zlomeniny vznikají vzhledem k osteoporóze u žen mnohem častěji než u mužů •z toho asi u 10 % padajících vznikne zlomenina krčku stehenní kosti, což vede k hospitalizaci nebo k prodloužení doby hospitalizace, což vede k zvýšení nákladů na péči a vyšší spotřebu zdravotnických služeb • hospitalizováno je zhruba 5 % padajících seniorů •pády jsou častá příčina úmrtí u osob starších nad 65 let • Dělení pádů • -k upřesnění a pochopení mechanismu a příčiny pádu pomáhá dělení • podle fenomenologického obrazu • •pády zhroucením •pády skácením •pády zakopnutím •pády zamrznutím •nediferencované pády při chůzi •jiné pády… • C:\Users\roman\Desktop\stažený soubor.jfif Prevence pádů •prevence je nejúčinnějším způsobem, jak mimořádným událostem a jejich následkům zabránit • •mezi nejvíce riziková místa v bytě, nebo domě patří schodiště, WC, podlahy, postel, židle, osvětlené plochy • •pravidelné hodnocení obytných místností, chodeb a sociálního zařízení • 7 kritických okruhů •1) volnost cesty •2) stabilní nábytek •3) snadný přístup k pravidelně používaným věcem •4) vhodné osvětlení •5) dobrý stav podlah •6) dobře udržované vybavení •7) péče o nohy a výběr vhodné obuvi pro bezpečnou chůzi, vhodné • kompenzační pomůcky C:\Users\roman\Desktop\images (2).jfif Primární prevence •edukace seniora, rodinných příslušníků (MCI)- prevence, předejít pádu • •pravidelná fyzická aktivita (vhodná obuv i domácí obuv) • •správná životospráva (vápník, vitamín D, hydratace organismu) • Prevence pohybem • jednou z nejefektnějších forem prevence pádů u seniorů je fyzická aktivita •rozvoj rovnováhových schopností (i balanční cvičení) •zvyšování rozsahu kloubní pohyblivosti, flexibilita •zvyšování síly svalstva DK, HK – sarkopenie, odporový trénink •zvýšit fyzickou zdatnost – aerobní •rytmická schopnost, hbitost, zručnost • • • C:\Users\roman\Desktop\images (3).jfif Prevence pohybem • •u mladších seniorů (65 –74 let) lze provozovat i aerobní cvičení za dodržení zásad bezpečnosti s ohledem na předchozí trénovanost a přidružené choroby •mezi ostatní doporučované pohybové aktivity patří kondiční cvičení, cvičení pro zlepšení držení těla jako prevence vertebrogenních obtíží •doporučují se pohybové aktivity pro zlepšení rovnováhy a koordinace, vytvořit svalový korzet • Prevence pohybem • •u osob nad 75 let je cílem pravidelného kondičního cvičení: •udržení pohyblivosti v kloubech •celkové obratnosti •dostatečné svalové síly •koordinace a rovnováhy •zdravotní cvičení, jóga, pilates, ZTV, psychomotorika •vhodnou pohybovou aktivitou pro seniory je také turistika, práce na zahrádce, jízda na kole, ale i plavání a tanec, který je vítanou společenskou událostí • P4050040 Rovnovážná cvičení •slouží k rozvoji rovnováhy – schopnosti udržet stabilitu těla •nebo jeho částí během tělesného cvičení v relativně labilní poloze •schopnost k rovnováze je závislá na činnostech mechanismů •vestibulárního ústrojí •úroveň může být ovlivněna také kontrolou zrakem, psychickým stavem, úrovní nervosvalové koordinace a podmínkami, za nichž se RC provádějí • Rovnovážná cvičení •Pomocí RC ovlivňujeme -rovnováhu statickou – schopnost udržet tělo v balanční poloze bez lokomoce -rovnováhu dynamickou – schopnost pohybu v balanční poloze -balancování, vyvažování předmětu – schopnost udržovat předměty v balanční poloze Rovnovážná cvičení •rovnovážné polohy ve stoji, vsedě, vleže i v pohybu • •nácvik pevného stoje na jedné noze, různé druhy přemísťování, nošení předmětů, manipulace s předměty • •pozor na zadržování dechu, pravidelné dýchání •správné držení těla •přiměřenost věku, individuální předpoklady, výdrže, počty opakování • • Intervence v oblasti prevence úrazů •Mezi nejvýznamnější možnosti prevence úrazů seniorů patří: • •• ovlivnění celkové kondice seniora •• edukace seniora i jeho rodiny o potenciálních rizicích úrazů a možnostech jejich eliminace •• vytvoření bezpečného domova •• zajištění služeb k omezení rizikových faktorů vzniku úrazů u seniora Jak na to? Doporučení v prevenci • Mluvit o pádu – narůstající riziko z dalších pádů, sdílená starost, je poloviční starost. • •Rozhlédnou se po svém bytě – ostré hrany opatřit chrániči, koberečky, ostré předměty na zdi, kompenzační doplňky – madlo v koupelně, koupelnová vanová sedačka ad = ovlivnitelné rizikové faktory pádů. Jak na to? Doporučení v prevenci •Neodmítat pomoc druhých – přijmout ztrátu soběstačnosti, nebát si říci o pomoc. • •Používat kompenzační pomůcky – vyrovnávat handicap (hůlky, chodítka, lupy ad.). Jak na to? Doporučení v prevenci •Fyzická aktivita – jakákoliv bude přínosná, pohybová doporučení. • •Přijmout všechny změny – involuční procesy, propojení fyzické i psychické, sociální složky. Ukázky •https://www.youtube.com/watch?v=1NGSznZI6sM • • •https://www.youtube.com/watch?v=bHFBrThN4qE • • • Psychomotorika •- poznávat vlastní tělo (prožívání pocity, vnímání, sebezdokonalování…) •- práce s materiály, s pomůckami – rozvoj manuální zručnosti •- soc. komunikace, sociální vztahy - spolupráce •- pozitivní citový prožitek, radost z pohybu -celková harmonizace osobnosti -Jemná motorika („prstová cvičení") •- obohacení i z pohledu cvičitele • • P1010024 Psychomotorické hry •Jednoduché pohybové herní aktivity, snadno přizpůsobitelné a modifikovatelné pro konkrétní cílovou skupinu. •Nejedná se pouze o cvičení a hry za účelem obratnosti, posílení fyzické zdatnosti, ale také rozvoj psychických funkcí. •Cíl = radost z pohybu, ze hry, nová pohybová zkušenost, spontánní, intervence zaměřena na hledání pohybových možností. •Nabídneme materiál, pomůcky a umožníme samostatné smyslové prozkoumání. Psychomotorické hry •Využíváme mnoho netradičních pomůcek a náčiní – můžeme opatřit z pomůcek každodenního života. •Padák, molitanový míč, deky, noviny, balanční pomůcky, pivní tácky, víčka od PET lahví apod… •Motivace – barevné nářadí, prostřednictvím příběhu (asociace). •Originalita a jednoduchost aktivit, zapojení cvičitele do hry, prostor pro tvořivost a samostatnost. Psychomotorické hry •Nejsou cíleně soutěžního charakteru, bez tlaku na výkon, rychlost. •Nenutit, pokud nechtějí se aktivit zúčastnit, respektujeme zásadu dobrovolnosti. •Volíme cvičení tak, aby odpovídala možnostem a respektujeme procesy stárnutí. Zásady -respektovat identitu jedince a chránit jeho důstojnost -respektovat jejich celkové zpomalení a chránit je před časovým stresem -aktivně, ale taktně ověřit možné komunikační bariéry a přizpůsobit jim komunikaci -při komunikaci se udržovat v zorném poli seniora, hovořit srozumitelně a dostatečně nahlas, udržovat neustále oční kontakt -u imobilních jedinců respektovat používání opěrných pomůcek -respektovat jejich fyzická a funkční omezení v důsledku stárnutí -prostředky a formy práce diferencovat podle věku, pohlaví, jejich úrovně pohybových schopností a dovedností, celkové zdatnosti a aktuálního psychického a zdravotního stavu • • Zásady -cvičení by měla být bezpečná -přizpůsobit výběr psychomotorických cvičení a her dle cíle, kterého chceme dosáhnout (udržení funkčnosti pro aktivity denního života, dostat jedince zpět z disability do schopnosti provádět aktivity denního života) -při cvičení vytvářet příjemnou a optimistickou atmosféru, cvičence vhodně motivovat a podněcovat radost z pohybu, dávat možnost seniorům podílet se na vytváření cvičebního programu, navrhovat a realizovat vlastní nápady, modifikace při cvičení -dávat seniorům příležitost a prostor projevit se samostatně a tvůrčím způsobem -dávat dostatečný prostor pro vzájemnou spolupráci seniorů při realizaci psychomotorických cvičení a her • - - Komunikace je základ!! • C:\Users\roman\Desktop\images.jfif