Sport (za) zrcadlem společnosti

Úvod do kurzu

Vítejte v předmětu Sport (za) zrcadlem společnosti!

Tento předmět si klade za cíl přivést studenty k samostatnému přemýšlení o společenském dění okolo nás (a vyhodnocování okolností a důsledků tohoto dění) prostřednictvím diskusí a analýz věnovaných událostem ve světě sportu.


Vítejte také v pozoruhodném světě zrcadel, sportu a nás samých!


Nejprve doporučujeme přečíst seriózní informaci o předmětu, o jeho cílech a koncepci. Tuto část jsme označili titulem Ještě než začneme.

Neboť, až začneme my, začne také vše ostatní nabírat celkem rychlý spád. 




Základní informace

Pozor! Podkapitola Ještě než začneme obsahuje důležité informace.



Stručná poznámka o humoru

Zajisté volitelná informace o přístupu k humoru



"Přijdu, až nastaví zrcadlo," tak praví (nikoli Zarathustra leč) syn předsedy JZD Vojtěcha Kaliny v kultovní hlášce z filmu Vesničko má, středisková.

Poté, kdy americký film Harpuna nastaví nemilosrdně zrcadlo měšťácké společnosti (v níž je dolar alfou a omegou života), je možno přijít… 


Ilustrační foto:

Poznámka - názvy fotografií se v daném formátu ukládají bez diakritiky i bez interpunkce (a to i když v samotném názvu obrázku diakritika obsažena je). Nejde tu tedy nějakou o  glorifikaci "esemeskové kultury". Název obrázku může být někdy užitečný, proto v případě, kdy by mohlo dojít k nejasnostem, využíváme k upřesnění komentáře nad obrázkem.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fsps/jaro2024/CORE037/133311522/Uz_nastavuji_zrcadlo_jhfmrdvj.png

 … a my můžeme začít.


Jak již  bylo uvedeno, budeme se v rámci totoho kurzu věnovat především tomu, co se děje ve světě sportu a budeme toto dění promítat do širšího společenského kontextu.

Následující kapitoly tak převážně uchopí nějaké primárně sportovní téma a od něj budou postupovat k možným abstrakcím.

V úvodu je tomu spíše naopak. Vymezujeme zde spíše celkový koncept a zmínek ze světa sportu je zde méně. 

Tu následující však považujeme za zásadní.

Tento průnik považujeme za vcelku důležitý!


Název kurzu i jeho cíle se hlásí k dílu Lewise Carrolla. Nejde pouze o využití titulů jeho knih, ale především o pohled na svět, který Lewis Carroll předestírá a který není a ani nikdy nebyl mainstreamový.

Pokud se chceme dozvědět trochu více o životě a době Lewise Carrolla, je zde k dispozici následující volitelná kapitola.


Volitelná kapitola

Proto si  do ní dovolíme zařadit několik odboček, abychom mimo jiné otestovali čtenářovu trpělivost.


Pokud se chceme dozvědět něco zajímavého o Alence v říši divů (dívce i knize), pak doporučujeme knihu přečíst.

Pokud Vás zajímá pro odlehčení něco o různých zpracováních Alenky (knihy), je tu k dispozici následující volitelná kapitola.

Volitelná kapitola

Pokračujeme v již zmíněném trendu.


Zamotaný příběh za zrcadlem. Tak se nám může jevit jak sama Alenka v říši divů, tak její pokračování Za zrcadlem a co tam Alenka našla. Pozn. Jde o jeden z českých překladů, v některých vydáních jsou oba příběhy spojeny do jedné knihy (Alenka v kraji divů a za zrcadlem).


Doporučená kapitola

Nenutíme, ale nakonec…

(Viz konec).


Pro ty, kteří glosu nepřečetli (a my je chápeme), z ní uvedeme jakýsi stručný abstrakt (čili výtažek) .

Závorkou v názvu předmětu se jednak chceme se přiblížit způsobu myšlení Lewise Carrolla, a proto se k němu přihlašujeme již samotným názvem,

Dalším důvodem je, že chceme nejen získat odraz zrcadla, ale také prostoupit zrcadlem a hledat to, co je skryté za ním. To považujeme za pointu filosofického přístupu k problému.

Proto volíme pro předmět název Sport (za) zrcadlem společnosti.

Co si budeme povídat,

celá glosa je je lepší, abstrakt je spíše bujónem v kostce.


A nyní bychom měli směřovat k závěru úvodu.

V něm (tedy v úvodu, nikoli v závěru - Viz povídka Odmítnutý oxymóron znovu klepe na dveře) jsme se pokusili jednak postupně čtenáře připravit na specifické prostředky užívané v tomto kurzu, jednak jsme chtěli vcelku záměrně ukázat, že bývá užitečné smímat kontext hlubší i kontext širší, avšak do té míry, abychom se v tom všem neutopili.

Proto jsme zvolili formu zanořených celků a pokusili se  vyznačit jisté priority těchto celků ve smyslu priority základní, doporučené a volitelné, abychom průchod myšlenkami zpřehlednili.


Pozn. Pro ty však, kdo důsledně ctí manažerské zásady typu maximálně jedna myšlenka na snímek, pět odrážek na snímek, jeden obrázek vydá za tisíc slov, hlavně málo textu a jiná moudra z příruček na způsob "vzdělancem snadno a rychle", může být však tato přehlednost nedostatečná.

Pak lze doporučit věnovat se v materiálu primárně obrázkům, komiksům a jiným matériím všudypřítomným na sociálních sítích. Ve zpětné vazbě se lze těšit na palce vzhůru, palce dolů, smajlíky, zamračené smajlíky, tleskající ručičky, hrozící ručičky apod.

Za úspěch však zcela neručíme, setrvávajíce v konzervativním pohledu, že hlubší a složitější myšlenka se tleskajícím smajlíkem nevyjadřuje právě snadno.


Leč nic není nemožné, jak nás učil v jedné reklamě z let minulých sám velký Toyota. Hleďme tedy s optimismem k zítřkům, zde konkrétně hned k následující podkapitole.   



V ní lze nalézt odpovědi na některé otázky či kontext ke zdánlivě nejasným glosám.

Zajisté opět pro fajnšmekry




Krátká poznámka ke struktuře lekcí a jejich sdružení do celků



Průběžné požadavky monitorující tematické celky

Plánováno je 13 celků (stejně jako týdnů v semestru). Úvodní a závěrečná lekce nejsou číslovány, představují buď vstupní informační celek, nebo jde o závěrečné uzavření  předmětu.

 Ostatní lekce jsme (zejména z organizačních důvodů) sdružili do 5 celků.

Ke každému z 5 celků bude příležitost (ale i nutnost) projevit názory a přinést vlastní pohled. To je možné primárně v rámci vyučovací hodiny. Ten, kdo se výuky u daného celku nezúčastní (přesnější požadavky níže), zpracuje tento svůj pohled a vloží do odevzdávárny soubor ve Wordu do příslušné složky (s označením daného celku).


Obsah a rozsah požadovaného souboru:

 Mělo by jít o reflexi daného tématu (rozsah půl strany až jedna strana). Tato část odevzdávárny (tematické celky) je nastavena tak, všichni uživatelé odevzdávárny mohou otevírat ke čtení všechny uložené soubory v dané složce. Je tedy žádoucí podívat se na již uložené soubory a případně na ně ve svém příspěvku reagovat.

 

Pravidla účasti s ohledem na ukládání souborů:

·         Ten, kdo se zúčastní výuky u 2 probíraných lekcí v rámci jednoho celku, nemusí ukládat do odevzdávárny žádný soubor k tomuto celku.

·         Dvakrát za semestr může každý student využít bonus = stačí účast na jedné hodině z daného celku (pak není nutno ukládat soubor k danému celku).

 Diskusi bude možno vést i v rámci diskusního fóra (zejména pro ty příležitosti, kdy se něco nestihne v hodině) – zde jde o povinné výstupy pro ty, kteří nebudou přítomni na daných hodinách.

 Z uvedeného plyne, že účast na přednáškách bude evidována. Nejedná se však o prezenci (ve smyslu zachycení neúčasti), ale o podchycení bonusu pro ty, kteří díky své účasti a aktivitě získají výhodu při ukládání průběžných výstupů.


Struktura sdružených celků je uvedena v následující podkapitole.

Sdružení do obsahových celků pro potřebu další reflexe



Děkujeme čtenářům za trpělivost se čtením Úvodu.