Pedagogika

Týden 1

Cíl předmětu:

  • osvojení základních pedagogických kategorií, pojmů a teorií
  • utváření základů pedagogických kompetencí

Obsah předmětu:

  • vymezení edukace (výchovy) a její hodnotové orientace
  • vybrané historické edukační modely
  • vznik, rozvoj, struktura a význam pedagogiky
  • rysy soudobé edukace
  • formální, neformální a informální vzdělávání
  • prvky edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky a prostředky)
  • druhy, metody a význam pedagogického výzkumu
  • výchovné a vzdělávací cíle
  • pedagog a edukant
  • formy edukace (školní, mimoškolní, rodinná)

Povinné a doporučené prameny:

  • viz studijní materiály předmětu 

Požadavky na ukončení předmětu:

  • Aktivní účast a splněná docházka na seminářích
  • Výběr tématu a data prezentace
  • Finální úprava prezentace a její vložení do odevzdávárny
  • Vystoupení se schválenou prezentací na semináři v domluveném termínu
  • Písemný test (vzor viz Organizační pokyny – IS MU)
  • Ústní zkouška

(podrobné vymezení viz Organizační pokyny – IS MU) 

Obsah přednášky:

Pojetí edukace (výchovy). Edukace a socializace; hodnotová orientace edukace (antika – novověk); vztah edukace, dědičnosti a prostředí 

Vybrané historické edukační modely I – demokratický – J. A. Komenský, utilitaristický – J. Locke 

Vybrané historické edukační modely II – svobodný – J. J. Rousseau, pedocentrický – J. Dewey 

Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart) a její soudobé koncepce. Vztah pedagogiky k jiným oborům 

(slajdy k přednášce jsou dostupné ve studijních materiálech předmětu)