Masarykova univerzita 11.03.2022 Zdroj: http://www.beck-online.cz Trestní zákoník, 2. vydání, 2012, s. 431 - 438: P. Šámal § 32 Oprávněné použití zbraně Trestný čin nespáchá, kdo použije zbraně v mezích stanovených jiným právním předpisem. Související ustanovení: § 12 – zásada zákonnosti a zásada subsidiarity trestní represe, – pojem trestného činu a k zásadě odpovědnosti za zavinění,§ 13 – dělení trestných činů na přečiny a zločiny, – úmyslné zavinění, – zavinění z nedbalosti, – omyl skutkový, – omyl právní, –§ 14 § 15 § 16 § 18 § 19 § 20 příprava k zvlášť závažnému zločinu, – pokus trestného činu, – pachatel (včetně nepřímého pachatele), – spolupachatel, – účastník,§ 21 § 22 § 23 § 24 § 25 – věk, – nepříčetnost, – zmenšená příčetnost, – nutná obrana, – krajní nouze, písm. g) – polehčující okolnost při překročení mezí§ 26 § 27 § 29 § 28 § 41 jiné okolnosti vylučující protiprávnost, odst. 6 – mimořádné snížení trestu odnětí svobody při překročení mezí jiné okolnosti vylučující protiprávnost,§ 58 – trestní odpovědnost mladistvých upravuje zvláštní , – trestní zákon, – k pojmu trestného činu,§ 109 zákon o soudnictví ve věcech mládeže § 110 § 111 – k pojmu pachatele§ 113 Související předpisy: zákon č.  , o ozbrojených silách České republiky; zákon č.  , o Vojenské policii; zákon č.  ,219/1999 Sb. 124/1992 Sb. 289/2005 Sb. o  Vojenském zpravodajství; zákon č.  , o  Policii České republiky; zákon č.  , o  obecní policii; zákon č.  ,273/2008 Sb. 553/1991 Sb. 154/1994 Sb. o Bezpečnostní informační službě; zákon č.  , o Vězeňské službě a justiční stráži České republiky; zákon č.  , o Generální inspekci555/1992 Sb. 341/2011 Sb. bezpečnostních sborů a o změně souvisejících zákonů; zákon č.  , ; zákon č.  , o střelných zbraních a střelivu a o změně13/1993 Sb. celní zákon 119/2002 Sb. zákona č.  , o  ověřování střelných zbraní,střeliva a  pyrotechnických předmětů a  o  změně zákona č.  , o  střelných zbraních156/2000 Sb. 288/1995 Sb. a střelivu ( ), ve znění zákona č.  , a zákona č.  , o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,zákon o střelných zbraních 13/1998 Sb. 368/1992 Sb. a zákona č.  , o živnostenském podnikání ( ), ve znění pozdějších předpisů (zákon o zbraních); zákon č.  ,455/1991 Sb. živnostenský zákon 418/2011 Sb. o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim Z literatury: Císařová, D. K nové koncepci okolností vylučujících protiprávnost. Trestní právo, 2000, č. 10, s. 9; Základy trestní odpovědnosti podleFenyk, J. nového České republiky č.  Trestní právo, 2009, č. 3, s. 5; Trestní právo hmotné. Obecná část. Zvláštní část.trestního zákoníku 40/2009 Sb. Jelínek, J. a kol. 1. vydání podle nové právní úpravy účinné od 1. 1. 2010. Praha: Leges, 2009; „Zrcadlo prvních třiceti šesti…“ (paragrafů obecné části novéhoKratochvíl, V. České republiky – 2002). ; Kurs trestního práva. Trestní právo hmotné. Obecnátrestního zákona Trestněprávní revue, 2003, č. 1, s. 1 Kratochvíl, V. a kol. část. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2009; K úpravě okolností vylučujících protiprávnost v novém trestním zákoně. In: Sborník Koncepce novéKuchta, J. kodifikace trestního práva hmotného České republiky. Brno: Masarykova univerzita, 2000, s. 157; . Několik poznámek k postavení a formulaciKuchta, J okolností vylučujících protiprávnost v  připravované rekodifikaci . ; Postavení a  úpravatrestního zákona Trestněprávní revue, 2003, č. 2, s. 47 Kuchta, J. okolností vylučujících protiprávnost v připravované rekodifikaci trestního práva hmotného. In: Aktuální problémy rekodifikace trestního práva hmotného. Acta Universitatis Carolinae-Iuridica, 2007, č. 2, s. 65; Trestní právo hmotné – I. Obecná část. 6. vydání. Praha:Novotný, O., Vanduchová, M., Šámal, P. a kol. Wolters Kluwer, 2010; Spoločné a rozdielne znaky nutnej obrany a oprávneného použitia zbrane. In: Zborník príspevkovProkeinová, M. Záhora, J. (ed.) zo seminára „Rekodifikácia trestného práva“. Bratislava: Bratislavská vysoká škola práva, 2008, s. 64. Obsah výkladu: I. Zbraň 1 II. Použití zbraně 2 III. Jiný právní předpis 3 Masarykova univerzita 11.03.2022 Zdroj: http://www.beck-online.cz 3 2 1 I. Zbraň Oprávněné použití zbraně je důvodem vylučujícím protiprávnost, jestliže je zbraň použita v  mezích stanovených právním .předpisem Co se rozumí , stanoví příslušné zákonné předpisy, v  nichž je tento pojem definován různě; v  některých se za zbraňzbraní považuje pouze zbraň střelná (srov. § 279), v některých je to zbraň střelná, bodná a sečná. Obecně lze však říci, že za zbraň294 nutno považovat . Pojem zbraně je zde tedy užší, než je chápáno ve smyslu §  118 u  spáchánízbraň v  technickém smyslu trestného činu se zbraní [ ]. nerozlišuje zbraň služební a  soukromou, a  proto je možno v  oprávněných118 Trestní zákoník případech použít jak služební, tak i soukromé zbraně (některé právní předpisy upravující použití zbraně však hovoří výslovně o služební zbrani, např. zákon č.  , o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, který v  odst. 3 ObPol stanoví,553/1991 Sb. § 20 že služební zbraní podle tohoto zákona se rozumí krátká střelná zbraň, jejímž držitelem je podle zvláštního zákona obec [srov. zák. č.  , o střelných zbraních a střelivu a o změně dalších zákonů (zákon o zbraních), ve znění pozdějších předpisů].119/2002 Sb. II. Použití zbraně Pod pojmem se rozumí zacházení se zbraní takovým způsobem, k němuž je určena (např. střelné zbraně kepoužití zbraně střelbě, bodné zbraně k bodání). Proto se použitízbraně jiným způsobem, např. u střelné zbraně úderem, posuzuje jako použití jiného donucovacího prostředku (za donucovací prostředek, nikoli použití zbraně, se zpravidla považuje „varovný výstřel“). Oprávnění použít zbraň je v příslušných zákonných předpisech, na které odkazuje, vázáno na konkrétní a přesnétrestní zákoník podmínky. Jak z těchto předpisů vyplývá, nelze z oprávnění použít zbraň bez dalšího dovozovat, že oprávněná osoba může vždy osobu, proti níž zakročuje, usmrtit (viz dále). III. Jiný právní předpis Jiným právním předpisem, na který toto ustanovení odkazuje, se rozumí především zákony, ale mohou to být i podzákonné právní předpisy vydané v  mezích stanovených zákonem pro činnost ozbrojených sil a  sborů, které použití zbraně blíže konkretizují (tyto podzákonné předpisy však nemohou stanovit mírnější podmínky pro použití zbraně, než stanoví zákon, mohou je však upřesnit, a tím vlastně oprávněné použití zbraně ještě více zúžit). Zákon č.  , o Policii České republiky, ve znění předpisů jej měnících a doplňujících273/2008 Sb. (dále ), stanoví podmínkyPolČR pro použití zbraně v  , kde vymezuje, že policista je oprávněn použít při zákroku donucovací prostředek a  zbraň,§ 51 PolČR k jejichž používání byl vycvičen. V  jsou uvedeny konkrétní podmínky pro použití zbraně.§ 56 PolČR Policista je oprávněn použít zbraň: a) v nutné obraně nebo v krajní nouzi, b) jestliže se nebezpečný pachatel, proti němuž zakročuje, na jeho výzvu nevzdá nebo se zdráhá opustit svůj úkryt, Masarykova univerzita 11.03.2022 Zdroj: http://www.beck-online.cz c) aby zamezil útěku nebezpečného pachatele, jehož nemůže jiným způsobem zadržet, d) nelze-li jinak překonat aktivní odpor směřující ke zmaření jeho závažného zákroku, e) aby odvrátil násilný útok, který ohrožuje střežený nebo chráněný objekt anebo prostor, f) nelze-li jinak zadržet dopravní prostředek, jehož řidič bezohlednou jízdou vážně ohrožuje život nebo zdraví osob a nezastaví na opětovnou výzvu nebo znamení dané podle zákona č.  , o  provozu na pozemních komunikacích a  o  změnách361/2000 Sb. některých zákonů ( ),zákon o silničním provozu g) jestliže osoba, proti níž byl použit donucovací prostředek hrozba namířenou střelnou zbraní nebo varovný výstřel, neuposlechne příkazu policisty směřujícího k zajištění bezpečnosti jeho vlastní nebo jiné osoby, h) ke zneškodnění zvířete ohrožujícího život nebo zdraví osoby. Použití zbraně v  případech uvedených v  odstavci 1 písm. a) až f) je přípustn駠56 PolČR pouze za podmínky, že užití [donucovacími prostředky podle jsou; a) hmaty, chvaty, úderydonucovacího prostředku by bylo zřejmě neúčinné § 52 PolČR a kopy, b) slzotvorný, elektrický nebo jiný obdobně dočasně zneschopňující prostředek, c) obušek a jiný úderný prostředek, d) vrhací prostředek mající povahu střelné zbraně podle jiného právního předpisu s dočasně zneschopňujícími účinky, e) vrhací prostředek, který nemá povahu zbraně podle odst. 5 PolČR, f) zastavovací pás, zahrazení cesty vozidlem a jiný prostředek§ 56 k  násilnému zastavení vozidla nebo zabránění odjezdu vozidla, g) vytlačování vozidlem, h) vytlačování štítem, i) vytlačování koněm, j) služební pes, k) vodní stříkač, l) zásahová výbuška, m) úder střelnou zbraní, n) hrozba namířenou střelnou zbraní, o) varovný výstřel, p) pouta, q) prostředek k zamezení prostorové orientace]. Před použitím zbraně v případech uvedených v odstavci 1 písm. a) až e) je policista povinen , proti kter駠56 PolČR vyzvat osobu zakročuje, . Od výzvy s  výstrahou lze upustitaby upustila od protiprávního jednání, s  výstrahou, že bude použito zbraně v případě, že je ohrožen život nebo zdraví policisty nebo jiné osoby a zákrok nesnese odkladu. Při použití zbraně je policista povinen , zejména neohrozit život jiných osob a co nejvíce šetřit život osoby,dbát nutné opatrnosti proti níž zákrok směřuje. Zbraní se ve smyslu § 56 PolČR rozumí zbraň střelná včetně střeliva a doplňků zbraně, vyjma vrhacího prostředku majícího povahu střelné zbraně podle jiného právního předpisu s dočasně zneschopňujícími účinky, dále zbraň bodná a sečná, výbušnina, speciální výbušný předmět, průlomový pyrotechnický prostředek a speciální náloživo. Masarykova univerzita 11.03.2022 Zdroj: http://www.beck-online.cz Ustanovení vymezuje tak, že poté co použil zbraň a došlo ke zranění osoby, je§ 57 PolČR povinnosti policisty po použití zbraně policista povinen ihned, jakmile to okolnosti dovolí, poskytnout zraněné osobě první pomoc a zajistit lékařské ošetření. Dále je povinen učinit neodkladné úkony nebo jiná opatření, aby mohla být řádně objasněna oprávněnost použití zbraně. Zákrok, při kterém bylo použito zbraně, je policista povinen bezodkladně ohlásit svému nadřízenému a sepsat o něm úřední záznam s uvedením důvodu, průběhu a výsledku jejich použití. Vedoucí policejního útvaru je povinen vyrozumět bez zbytečného odkladu příslušného státního zástupce o  zranění nebo usmrcení osoby anebo o škodě nikoli nepatrné ( – nejméně 5 000 Kč), způsobených použitím zbraně.§ 138 TrZ Zvláště je podle při služebním zákroku proti těhotné ženě, osobě vysokého věku, osobě sepoužití zbraně omezeno § 58 PolČR zjevnou tělesnou vadou nebo chorobou a osobě mladší patnácti let, kde zásadně policista nesmí zbraně použít. Výjimkou je jedině případ, kdy útok těchto osob bezprostředně ohrožuje život a zdraví policisty nebo jiných osob nebo hrozí větší škoda na majetku ( – nejméně 50 000 Kč) a nebezpečí nelze odvrátit jinak.§ 138 TrZ Služební zákroky pod jednotným velením jsou upraveny v  , podle kterého, zakročují-li policisté pod jednotným§ 59 PolČR velením, rozhoduje o použití zbraně za podmínek uvedených v tomto zákoně velitel zakročující jednotky. O použití zbraně může na místě zákroku rozhodnout též nadřízený tohoto velitele, který tímto rozhodnutím přebírá velení až do ukončení zákroku. Rozhodnutí velitele i jeho nadřízeného musí být zadokumentováno záznamovou technikou se zvukem nebo v listinné podobě. Zákon č.  , o  obecní policii, ve znění pozdějších předpisů jej měnících a  doplňujících553/1991 Sb. , upravuje použití služební zbraně, kterou se rozumí krátká střelná zbraň, jejímž držitelem je podle zvláštních předpisů obec. Ustanovení § 20 ObPol upravuje, že je strážník oprávněn použít služební zbraň: a) za podmínek nutné obrany ( ) nebo za podmínek krajní nouze ( ),§ 29 TrZ § 28 TrZ b) aby zamezil útěku nebezpečného pachatele, jehož nemůže jiným způsobem zadržet. Použití služební zbraně v případě uvedeném v písm. b) je přípustné jen tehdy, jestliže použití donucovacích prostředků by bylo . Před použitím služební zbraně je strážník povinen , proti které zakročuje, abyzřejmě neúčinné vyzvat osobu upustila od . Od výzvy s výstrahou může upustit jen v případě, že jeprotiprávního jednání, s výstrahou, že bude použito služební zbraně ohrožen jeho život nebo zdraví anebo je-li ohrožen život nebo zdraví jiné osoby a zákrok nesnese odkladu ( odst. 4 ObPol).§ 20 Při použití služební zbraně je strážník povinen , zejména aby nebyl ohrožen život jiných osob, a co nejvícedbát nutné opatrnosti šetřit život a zdraví osoby, proti níž zákrok směřuje. Masarykova univerzita 11.03.2022 Zdroj: http://www.beck-online.cz Zákon č.  , o  Bezpečnostní informační službě154/1994 Sb. , upravuje použití střelné zbraně v  , podle něhož jsou§ 5 BISZ ji v případech nebo (srov. a příslušníci oprávněni držet a nosit služební střelnou zbraň a použít krajní nouze nutné obrany § 28 ).29 TrZ Zákon č.  , o  ozbrojených silách České republiky,219/1999 Sb. stanoví podmínky pro použití vojenské zbraně vojáky v  činné službě. Podle je§ 42 OzbSil voják oprávněn při výkonu pořádkové, strážní, eskortní a dozorčí služby použít vojenskou zbraň: a) aby odvrátil přímo hrozící nebo trvající útok vedený proti jeho osobě, útok, který mu bezprostředně hrozí, anebo útok na život nebo zdraví jiné osoby, b) aby odvrátil nebezpečný útok, který ohrožuje střežený objekt nebo stanoviště, a  to po marné výzvě, aby od útoku bylo upuštěno, c) aby zamezil útěku ozbrojené osoby nebo osoby důvodně podezřelé ze spáchání zvlášť závažného zločinu, kterou nelze jiným způsobem zadržet, d) je-li třeba zneškodnit zvíře, ohrožuje-li život nebo zdraví osob. Vojenskou zbraní se pro účely tohoto ustanovení rozumí vojenská střelná zbraň, vojenská zbraň bodná nebo sečná. Před použitím vojenské zbraně ve shora uvedených případech pod písm. a) až d) je voják povinen, je-li to s ohledem na okolnosti případu možné, ,vyzvat osobu, proti které zakročuje, aby upustila od útoku nebo útěku, zvoláním „Stůj“, „Stůj, nebo střelím“ a podle okolností užít i výstražného výstřelu. Při použití vojenské zbraně je voják povinen , neohrožovatdbát nutné opatrnosti život a nezpůsobit zranění jiným osobám a co nejvíce šetřit život osoby, proti níž zákrok směřuje. Podle odst. 4 zákona§ 42 č. 219/1999 Sb. je voják povinen, dovoluje-li to ohrožení, před použitím vojenské zbraně užít domluvy, napomenutí nebo použít hmatů a  chvatů sebeobrany, služebního psa nebo úderu vojenskou zbraní. Voják je oprávněn použít některého z  těchto prostředků, včetně použití vojenské zbraně v případech uvedených v písm. a) až d), jestliže umožňuje splnění povinností a přitom co nejméně ohrožuje život a  zdraví osob, proti nimž zakročuje. Zároveň dbá na to, aby tento prostředek byl použit jen přiměřeným způsobem a aby případná škoda nebyla ve zřejmém nepoměru k významu chráněného zájmu. Podobně jako u policie je tak, že se při zákroku nesmí použít vojenská zbraň, úder vojenskou zbraníomezeno použití zbraně a služební pes proti ženě, jejíž těhotenství je zjevně patrné, proti osobě vysokého věku, osobě se zjevnou tělesnou vadou nebo nemocí a dítěti, s výjimkou případu, kdy to povaha útoku, který vedou tyto osoby proti chráněnému zájmu, nebo mimořádnost vzniklé situace podle písm. a) a b) shora nezbytně vyžadují ( odst. 6 OzbSil).§ 42 Použití vojenské zbraně, služebního psa, hmatů a chvatů sebeobrany a údery vojenskou zbraní je voják povinen neprodleně po jejich použití hlásit nadřízenému a sepsat o tom záznam ( odst. 7 OzbSil).§ 42 Masarykova univerzita 11.03.2022 Zdroj: http://www.beck-online.cz Ustanovení § 32, o použití zbraně, , uvádí, žezákona č.  , o Vojenské policii, ve znění pozdějších předpisů124/1992 Sb. použití , jímž je zákon č.  , o ozbrojených silách České republiky (vizzbraně vojenským policistou se řídí zvláštním zákonem 219/1999 Sb. výklad shora k tomuto bodu). Podle ,zákona č.  , o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, příslušníci Vojenského zpravodajství289/2005 Sb. kteří jsou ve služebním poměru k  České republice podle zvláštních právních předpisů [tj. zák. č.  , o  vojácích221/1999 Sb. z  povolání, ve znění pozdějších předpisů, a  zák. č.  , o  službě státních zaměstnanců ve správních úřadech218/2002 Sb. a  o  odměňování těchto zaměstnanců a  ostatních zaměstnanců ve správních úřadech ( ), ve znění pozdějšíchslužební zákon předpisů], jsou-li ve služebním poměru vojáka z  povolání, mají oprávnění držet a  nosit služební střelnou zbraň a  použít ji v případě nebo podle a  ( ).krajní nouze nutné obrany § 28 29 TrZ § 5 VojZprav Zákon č.  , o Vězeňské službě a justiční stráži České republiky555/1992 Sb. (dále ) upravuje podmínky pro použití střelnéVězSl zbraně v  . Podle tohoto ustanovení je (příslušník vězeňské stráže nebo justiční stráže, ale§ 18 VězSl příslušník Vězeňské služby i  jinýpříslušník vězeňské služby, např. zařazený do správní služby nebo do pověřeného orgánu Vězeňské služby – dále jen „příslušník“) , aby:oprávněn při plnění svých úkolů použít střelnou zbraň jen výjimečně a) v případě nutné obrany odvrátil přímo hrozící nebo trvající útok proti jeho osobě nebo útok na život nebo zdraví jiné osoby, b) překonal odpor směřující ke zmaření služebního zákroku, pokud jej nemůže překonat jinak a nedokončení zákroku by ohrozilo život nebo zdraví jiné osoby, c) zamezil útěku osoby ve výkonu zabezpečovací detence, ve výkonu vazby nebo ve výkonu trestu odnětí svobody ze střeženého objektu nebo při eskortě, kterou nelze zadržet jiným způsobem, d) odvrátil nebezpečný útok, který ohrožuje střežený nebo chráněný objekt nebo stanoviště, po marné výzvě, aby bylo od útoku upuštěno, e) zneškodnil zvíře ohrožující život nebo zdraví osob. Použití střelné zbraně je přípustné jen tehdy, jestliže by použití donucovacích prostředků bylo zřejmě neúčinné. Před použitím střelné zbraně v případech uvedených v písm. a) až d) je příslušník povinen , proti které zakročuje, abyvyzvat osobu upustila od . Od výzvy s  výstrahou může příslušník upustit pouzeprotiprávního jednání, s  výstrahou, že bude použito střelné zbraně v případě, že je ohrožen jeho život nebo zdraví anebo život nebo zdraví jiné osoby a zákrok nesnese odkladu. Při použití střelné zbraně je příslušník povinen , aby zejména neohrozil život nebo zdraví jiných osob a aby co nejvíce šetřildbát nutné opatrnosti život osoby, proti níž zakročuje. Při služebním zákroku jsou stanovena i  , a proto nelze střelné zbraněomezení použití zbraně použít proti ženě, samozřejmě i těhotné ženě, osobě vysokého věku a osobě se zjevným zdravotním postižením nebo osobě Masarykova univerzita 11.03.2022 Zdroj: http://www.beck-online.cz zjevně mladší 15 let, s výjimkou případů, kdy útok těchto osob bezprostředně ohrožuje život nebo zdraví příslušníka nebo jiné osoby anebo hrozí větší škoda na majetku a nebezpečí nelze odvrátit jinak, a případů uvedených pod písm. c) shora. Vždy je však příslušník povinen, dovolují-li to okolnosti a povaha služebního zákroku, před jeho provedením použít domluvy, výzvy nebo bez jeho provedení [§ 19 odst. 2 ve spojení s  odst. 3 písm. b) VězSl].varování k dosažení účelu zákroku § 6 Zakročují-li příslušníci pod jednotným velením, rozhoduje o  použití donucovacích prostředků a  střelné zbraně za podmínek uvedených v tomto zákoně velitel zákroku. Na něj přecházejí povinnosti, které mají jinak po použití donucovacího prostředku a střelné zbraně jednotliví příslušníci ( ).§ 21 VězSl Zákon č.  , o Generální inspekci bezpečnostních sborů a o změně souvisejících zákonů341/2011 Sb. , vymezuje podmínky pro použití zbraně v § 25 zákona o Generální inspekci bezpečnostních sborů, podle kterého je příslušník inspekce oprávněn použít :zbraň a) v nutné obraně nebo v krajní nouzi, b) jestliže se nebezpečný pachatel, proti němuž zakročuje, na jeho výzvu nevzdá nebo se zdráhá opustit svůj úkryt, c) aby zamezil útěku nebezpečného pachatele, jehož nemůže jiným způsobem zadržet, d) nelze-li jinak překonat aktivní odpor směřující ke zmaření jeho závažného zákroku, e) aby odvrátil násilný útok, který ohrožuje střežený nebo chráněný objekt anebo prostor, f) nelze-li jinak zadržet dopravní prostředek, jehož řidič bezohlednou jízdou vážně ohrožuje život nebo zdraví osob a  na opětovnou výzvu danou podle jiného právního předpisu (zák. č.  , o silničním provozu) nezastaví,361/2000 Sb. g) jestliže osoba, proti níž byl použit donucovací prostředek hrozba namířenou střelnou zbraní nebo varovný výstřel, neuposlechne příkazu příslušníka inspekce směřujícího k zajištění bezpečnosti jeho vlastní nebo jiné osoby, h) ke zneškodnění zvířete ohrožujícího život nebo zdraví osoby. Použití zbraně v případech uvedených v odstavci 1 písm. a) až f) zákona č. 341/2011 Sb. je přípustn駠25 pouze za podmínky, (srov. a násl. zák. č. 341/2011 Sb.) .že užití donucovacího prostředku § 20 by bylo zřejmě neúčinné Před použitím zbraně v případech uvedených v písmenech a) až e) odst. 1 zákona č. 341/2011 Sb. je příslušník inspekce§ 25 povinen , proti které zakročuje, aby . Odvyzvat osobu upustila od protiprávního jednání, s výstrahou, že bude použito zbraně výzvy lze upustit v případě, že je ohrožen život anebo zdraví příslušníka inspekce nebo jiné osoby a zákrok nesnese odkladu. Při Masarykova univerzita 11.03.2022 Zdroj: http://www.beck-online.cz použití zbraně je příslušník inspekce povinen dbát nutné opatrnosti, zejména neohrozit život jiných osob a co nejvíce šetřit život osoby, proti níž zákrok směřuje. Zbraní se zde rozumí zbraň střelná včetně střeliva a doplňků zbraně, vyjma vrhacího prostředku majícího povahu střelné zbraně podle jiného právního předpisu (zák. č.  , o střelných zbraních a střelivu, ve znění pozdějších předpisů) s dočasně119/2002 Sb. zneschopňujícími účinky, zbraň bodná a sečná. Ustanovení zákona č. 341/2011 Sb. vymezuje tak, že jestliže došlo ke§ 26 povinnosti příslušníka inspekce po použití zbraně zranění osoby, je příslušník inspekce povinen ihned, jakmile to okolnosti dovolí, poskytnout zraněné osobě první pomoc a zajistit lékařské ošetření. Dále je povinen učinit neodkladné úkony nebo jiná opatření, aby mohla být řádně objasněna oprávněnost použití zbraně. Zákrok, při kterém bylo použito zbraně, je příslušník inspekce povinen bezodkladně ohlásit svému nadřízenému a  sepsat o  něm úřední záznam s  uvedením důvodu, průběhu a  výsledku jejich použití. Inspekce vyrozumí bez zbytečného odkladu příslušného státního zástupce o zranění anebo usmrcení osoby nebo o škodě nikoli nepatrné ( – nejmén짠138 TrZ 5 000 Kč), způsobených použitím zbraně. Zvláště je podle zákona č.  341/2011  Sb. při zákroku proti zjevně těhotné ženě, osobě zjevněpoužití zbraně omezeno § 27 vysokého věku, osobě se zjevnou tělesnou vadou anebo se zjevnou chorobou nebo osobě zjevně mladší 15 let, kdy příslušník inspekce nesmí použít zbraň, vyjma případů, kdy útok takové osoby bezprostředně ohrožuje život nebo zdraví příslušníka inspekce anebo jiné osoby nebo hrozí větší škoda na majetku ( – nejméně 50 000 Kč) a nebezpečí nelze odvrátit jinak.§ 138 TrZ Služební zákroky pod jednotným velením jsou upraveny v  zákona č. 341/2011 Sb., podle kterého, jestliže jde o zákrok pod§ 28 jednotným velením, rozhoduje o použití donucovacího prostředku a zbraně velitel zakročující jednotky. O použití donucovacího prostředku a zbraně může na místě zákroku rozhodnout také nadřízený tohoto velitele, který tímto rozhodnutím přebírá velení do ukončení zákroku. Rozhodnutí velitele zakročující jednotky a jeho nadřízeného o použití donucovacího prostředku nebo zbraně musí být zadokumentováno záznamovou technikou se zvukem nebo v listinné podobě. Zákon č.  ,13/1993 Sb. celní zákon (dále ), upravuje podmínky pro nošení a použití služební zbraně v  , podle něhožCelZ § 40 CelZ je , přitom je jen:celník oprávněn nosit služební zbraň oprávněn použít zbraň a) aby v případě nutné obrany nebo při pomoci v nutné obraně odvrátil přímo hrozící nebo trvající útok vedený proti jeho osobě nebo útok na život nebo zdraví jiné osoby, b) jestliže se nebezpečný pachatel, proti němuž zakročuje, na jeho výzvu nevzdá nebo se zdráhá opustit svůj úkryt, c) nelze jinak překonat odpor směřující ke zmaření jeho závažného služebního zákroku, d) aby zamezil útěku pachatele zvlášť závažného zločinu, jehož nemůže jiným způsobem zadržet, Masarykova univerzita 11.03.2022 Zdroj: http://www.beck-online.cz e) aby přinutil k zastavení dopravní prostředek, jehož řidič na opětovnou výzvu nebo znamení dané podle zvláštních předpisů nezastaví, a nelze-li jej zastavit jiným způsobem, f) aby odvrátil nebezpečný útok, který ohrožuje chráněný objekt celní správy nebo objekt územních finančních orgánů, v nichž celní orgány zabezpečují dodržování veřejného pořádku, po marné výzvě, aby bylo upuštěno od tohoto útoku, g) aby zneškodnil zvíře bezprostředně ohrožující život nebo zdraví osob, h) když osoba, proti níž byl použit donucovací prostředek hrozby střelnou zbraní nebo donucovací prostředek varovný výstřel, neposlechne pokynů celníka směřujících k zajištění bezpečnosti jeho vlastní nebo jiné osoby. Zbraní se zde rozumí zbraň střelná, bodná a sečná. Použití zbraně celníkem v případech uvedených v písm. a) až f) je přípustné pouze tehdy, jestliže . Před použitím zbraně v případech uvedenýchpoužití donucovacích prostředků by bylo zřejmě neúčinné v písm. a) až f) je celník povinen , proti které zakročuje, abyvyzvat osobu upustila od protiprávního jednání, s výstrahou, že bude . Od výzvy s výstrahou může upustit jen v případě, že je ohrožen jeho život nebo zdraví anebo je-li ohrožen životpoužito zbraně nebo zdraví jiné osoby a věc nesnese odkladu ( odst. 4 CelZ). Při použití zbraně je celník povinen ,§ 40 dbát nutné opatrnosti zejména aby nebyl ohrožen život nebo zdraví jiných osob, a co nejvíce šetřit život osoby, proti níž zákrok směřuje ( odst. 5§ 40 CelZ). Také stanoví vůči těhotné ženě, osobě vysokého věku, osobě se zjevnoucelní zákon zvláštní omezení pro služební zákrok tělesnou vadou nebo chorobou a osobě zjevně mladší 15 let, kdy nesmí celník zbraně použít, vyjma případů, kdy útok těchto osob bezprostředně ohrožuje život a  zdraví celníka nebo jiných osob nebo hrozí větší škoda na majetku a  nebezpečí nelze odvrátit jinak ( ).§ 43 CelZ Podle , byla i zákona č.  , o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství, ve znění pozdějších předpisů96/1977 Sb. ve smyslu § 24 odst. 4 zákona o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství oprávněna při výkonulesní stráž funkce nosit zbraň a tuto zbraň použít. Toto ustanovení, stejně jako navazující vyhlášku č.  , o lesní stráži, zrušil98/1977 Sb. s účinností od 1. ledna 1996 zákon č.  , o lesích a o změně a doplnění některých zákonů ( ), který v  a 289/1995 Sb. lesní zákon § 38 upravil znovu i lesní stráž a její povinnosti. Podle tohoto zákona však již39 LesZ lesní stráž není oprávněna nosit a používat , ale ve smyslu odst.  2 písm.  c), d) LesZzbraň § 39 je oprávněna předvést bezodkladně policejnímu orgánu osobu, kterou nelze-li jinak zjistit její totožnost nebo požadovat pomoc nebo součinnost orgánů Policie České republiky,přistihne při přestupku, popř. obecní policie, pokud nemůže splnění svých povinností zajistit vlastními silami a prostředky. PAVEL ŠÁMAL Masarykova univerzita 11.03.2022 Zdroj: http://www.beck-online.cz Poznámky pod čarou: Příloha k  zákonu č.  , o  střelných zbraních a  střelivu, podává v  bodech 1 až 26 výčet a  popis jednotlivých druhů119/2002 Sb. střelných zbraní. Poznámky pod čarou: 294 Příloha k zákonu č.  , o střelných zbraních a střelivu, podává v bodech 1 až 26 výčet a popis jednotlivých druhů střelných zbraní. 119/2002 Sb.