Adobe Systems 1 Prvky vzdělávacího procesu Adobe Systems 2 Pasivní koncepce vzdělávání Vyučující předává obsah učiva edukantovi (učícímu se) → 3 prvky vzdělávacího procesu = edukátor + učivo + edukant ̶tzv. Herbartův trojúhelník = jejich vztah: učivo učitel žák ̶omezení poznávacího procesu = jen slovo učitele + učebnice ̶edukant (žák, klient, …) = pasivní subjekt přijímající informace = slovo učitele + text, obraz ̶ Adobe Systems 3 Pasivní koncepce vzdělávání ̶realizace v praxi vzdělávání (především ve škole) = herbartismus = dogmatické pojetí Herbartovy koncepce výuky = verbalismus + intelektualismus + formalismus + pasivita učících se ̶učící se = pasivní objekt vzdělávání (pamětní učení, absence aktivit, kreativity, …) ̶→ reakce = kritika slovně názorného vzdělávání ̶hlavní kritici = reformní pedagogika + psychologie 20. století (behaviorismus, humanistická psychologie, konstruktivismus, …) → ̶učící se = aktivní subjekt vzdělávání, ovlivňuje vzdělávací proces Adobe Systems 4 Prvky komplexní koncepce vzdělávání cíl vzdělávání → obsah = učivo edukátor (vzdělavatel = trenér, učitel, lektor, VČ pedagog, ...) edukant (učící se = sportovec, klient, student, žák, …) podmínky vzdělávání didaktické prostředky vzdělání Adobe Systems 5 Edukátor (vzdělavatel) = učitel, VŠ učitel, trenér, lektor, školitel, instruktor, facilitátor, kouč, … Funkce edukátora: ̶řídící – organizátor vzdělávání ̶organizační – iniciátor vzdělávání ̶koncepční – volba didaktických cílů a vzdělávacích obsahů ̶výkonná – pomocí didaktických forem, metod a prostředků ̶diagnostická – úroveň vzdělání – vstup – průběh – výstup ̶evaluační – hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání ̶výzkumná (v akčním výzkumu) ̶… Adobe Systems 6 Požadavky na edukátora ̶Hodnotová orientace: tolerance, pluralismus, sebeúcta, demokratičnost, … ̶Vzdělání: všeobecné + odborné + didaktické ̶Rysy osobnosti: kreativita, optimismus, takt, klid, zaujetí, objektivnost, empatie, spravedlnost, humor, … Kompetentnost edukátora = pedagogické kompetence ̶ Adobe Systems 7 Kompetence edukátora = souhrn způsobilostí, aby mohl efektivně vzdělávat a) kompetence k vlastnímu vzdělávání: ̶znalost oboru ̶psychodidaktická kompetence = projektování + realizace postupů podněcujících učení ̶komunikativní kompetence (verbální + nonverbální) ̶diagnostická kompetence = určení stavu: - prekoncepcí (naivní teorie dítěte), vědomostí a dovedností - stylů učení - vztahů mezi učícími se jedinci (klima sociální skupiny) - sociálního, ekonomického, kulturního, … zázemí Adobe Systems 8 Kompetence edukátora b) osobnostní kompetence: ̶odpovědnost ̶flexibilita (pružnost chování) ̶empatie (schopnost vcítit se do pocitů druhé osoby) ̶autenticita (hodnověrnost) ̶dovednost akceptovat sebe i druhé ̶... Adobe Systems 9 Kompetence edukátora c) rozvíjející kompetence: ̶adaptivní kompetence – orientovat se ve změnách a orientovat v nich druhé ̶informační kompetence – zvládnutí moderních informačních technologií – viz současné požadavky na distanční vzdělávání ̶výzkumná kompetence – zkoumat a řešit problémy (= akční výzkum) ̶sebereflektivní kompetence – zamýšlet se nad svou činností, projektovat její změny ̶ Adobe Systems 10 Vyučovací (vzdělávací) styl edukátora Vyučovací styl (učitele, lektora, trenéra, …) = originální a svébytný postup, jímž edukátor vzdělává (učitel vyučuje, …) = ̶jedinečné pojetí výuky (procesu vzdělávání) ̶komplex vyučovacích strategií ̶soubor didaktických metod, které uplatňuje ̶relativně stálé způsoby řešení konfliktů ̶diagnostické a autodiagnostické (sebehodnotící) techniky ̶postupy verbální a neverbální komunikace ̶... Adobe Systems 11 Edukant = učící se jedinec = žák, student, trenér (trenérské vzdělávání), rozhodčí, senior, … Předpoklady učícího se: 1.Fyzické a psychické (vlohy a jejich rozvoj) 2.Edukační = vědomosti + dovednosti + schopnosti + postoje = kompetence 3.Sociální = např. sociální znevýhodnění, kulturní kapitál, … Adobe Systems 12 Edukant = učící se jedinec Determinanty učícího se (vzdělávajícího se) jedince: ̶subkultura = součást kultury školy, klubu, … instituce (pravidla, rituály, slang, normy, pochvaly, tresty, sociální role – „mazánek, bažant, velká holka, …“) ̶pojetí učiva = souhrn poznatků, představ a interpretací učícího se o učivu ̶styl učení = svébytný a preferovaný postup při učení ̶ Adobe Systems 13 Styl učení = svébytný a preferovaný postup při učení: ̶vývoj z vrozeného základu – kognitivní styl ̶východisko = schopnosti (např. inteligence, paměť, motorické, sociální, ...) ̶důležitá role = motivace (přesvědčení učícího se) ̶vliv pohody X úzkosti ̶ochota/neochota ke komunikaci ̶propojení/využití na další aktivity ̶osobnost – extravert – introvert („svět jako výzva X hrozba“) ̶… Adobe Systems 14 Styl učení = individuální způsob, kterým člověk přijímá, zpracovává, organizuje a využívá informace Typologie učebních stylů: ̶podle smyslových preferencí (styl vizuální, sluchový, kinestetický, hmatový) ̶dle úrovně zobecňování (globální X analytický styl) ̶dle biologicky podmíněných rozdílů (vliv biorytmu – skřivan X sova) ̶dle orientace pravohemisférové (celostní myšlení, intuice, kreativita, …) X levohemisférové (analytické, matematické, logické, vědecké … myšlení, řeč, motorické reakce, …) ̶... Adobe Systems 15 Styly učení David A. Kolb (1984) – základní typy učebních stylů: ̶konvergentní (pragmatický) – preference praktické zkušenosti, aplikace teorií do praxe, konkrétních postupů při učení ̶divergentní (reflektivní) – dobrá představivost, schopnost generovat nové myšlenky, vyhledávání řešení problémů, vyšší nároky na čas – vše si promyslet ̶asimilující (teoretizující) – preference logického a abstraktního myšlení – potřeba ptát se a zkoumat vztahy ̶akomodující (aktivistický) – upřednostnění vlastní zkušenosti, experimentování a objevování, ochota riskovat, dobrá reakce na konkrétní situace ̶