Adobe Systems 1 Kurikulum Adobe Systems 2 „Návrat“ termínu kurikulum ̶„technologie“ vzdělávání = didaktické formy a metody ̶obsah vzdělávání (a další aspekty) = kurikulum ̶kurikulum – vznik termínu ← latina – „curriculum“ = běh („curriculum vitae“ = běh života, „cursus“ = průběh) ̶termín kurikulum v Evropě – již v době J. A. Komenského ̶postupně vymizel → nahrazení = učební plán + osnovy ̶anglosaská terminologie – stálé využívání pojmu curriculum ̶20. století – návrat kurikula z angloamerického prostředí Adobe Systems 3 „Návrat“ termínu kurikulum Základ vzdělávání = školní vzdělávání → vyučování → tradičně vymezeno didaktickými dokumenty: ̶studijní profil – formulace obecných cílů výuky ̶učební plán – stanovení vyučovacích předmětů, jejich zařazení do ročníků, hodinové dotace ̶učební osnovy – konkretizace obsahu vyučovacích předmětů → tradiční dokumenty postihovaly pouze některé aspekty → ̶„nový“ (od 90. let 20. století) termín kurikulum ̶ Adobe Systems 4 Kurikulum – vymezení A. Široké vymezení kurikula ̶= řešení otázek proč, koho, v čem, jak, kdy, za jakých podmínek a s jakými očekávanými efekty vzdělávat (Walterová, 1994) ̶→ komplexní řešení cílů, obsahů, metod, organizace a hodnocení vzdělávání (školního, VŠ, trenérského, …) B. Užší vymezení kurikula ̶= program – především cíl a obsah – vzdělávání (např. školního, podnikového, trenérského, …) ̶ Adobe Systems 5 Kurikulum – vymezení ̶kurikulum = obsah vzdělání (učivo) + proces jeho osvojování → veškerá zkušenost učícího se (žáka, studenta, klienta, …) získaná vzdělávacím (Maňák, Janík, Švec, 2008) ̶jádro kurikula = vymezení obsahu vzdělávání → učivo ̶učivo = transformace kultury do obsahu vzdělávání (školního, vysokoškolského, podnikového, trenérského, …): - tradiční chápání = souhrn poznatků, které se mají předat - širší pojetí = souhrn vědomostí a dovedností, které si má edukant osvojit - současné pojetí = veškerá empirie získaná ve vzdělávání ̶ Adobe Systems 6 Formální a neformální kurikulum A. formální kurikulum (= „psané“, oficiální dokument): ̶cíle a obsah vzdělávání ̶prostředky a organizace vzdělávání ̶realizace, kontrola a hodnocení vzdělávání B. neformální kurikulum („nepsané“): ̶mimotřídní, mimoškolní, neoficiální, … aktivity organizované vzdělávací institucí (školou, VŠ, …) ̶ Adobe Systems 7 3 roviny kurikula 1. zamýšlené (plánované) kurikulum = „Co je plánováno?“ ̶vytvořeno orgány odpovědnými dané vzdělávání ̶vymezuje cíle a obsah konkrétního vzdělávání 2. realizované kurikulum = „Co je vyučováno?“ ̶realizace zamýšleného kurikula ve vzdělávací instituci → ̶= skutečně předané učivo učícím se 3. dosažené kurikulum (osvojené edukanty) = „Jakou zkušenost si žáci odnesou?“ ̶osvojené vědomosti a dovednosti, rozvoj schopností a zájmů, … v průběhu daného vzdělávání (Janík et al., 2010) ̶ Adobe Systems 8 Skryté kurikulum ̶vzdělávací proces = formální i skryté aspekty → formální vzdělávání + také informální učení → ̶otevřená hranice mezi formálním a skrytým kurikulem → v edukační realitě se obojí překrývá (Lojdová, 2015) ̶skryté kurikulum = vše, co se edukanti nezáměrně učí ̶= vlivy reálného života vzdělávací instituce = např. klima, mezilidské vztahy (kladné i záporné), neoficiální pravidla, ceremoniály, rituály, … = hodnoty, názory, postoje ̶= především působení prostředí (informální učení) vzdělávací instituce (Maňák, 2007) Adobe Systems 9 Dimenze kurikula Kurikulum = souhrn jevů, které se vážou k obsahu vzdělávání (PEN, 2009) → složitá struktura → různé dimenze kurikula: 1.ideová = „filozofie“ daného vzdělávání, jeho zaměření, cíle, hodnoty (humanismus, rozvoj potenciálu, … , fair play, …) 2.obsahová – hlavní dimenze, orientace na kompetence (trenérské vzdělávání = transformace vědění věd o sportu) 3.organizační – podmínky + okolnosti (vzdělávací systém – typy škol, … viz organizace trenérského vzdělávání, …) 4.metodická – didaktické formy + metody + prostředky … ̶ Adobe Systems 10 Kurikulární dokumenty (konstrukty) Kurikulární dokumenty = oficiální texty vymezující cíle, obsah, průběh, … vzdělávání (Bílé knihy, školské zákony, rámcové vzdělávací programy, vzdělávací programy jednotlivých vzdělávacích institucí, … učebnice, …) Světový trend = vytvořit: 1.globální rámec – např. snahy UNESCO – strategická oblast Global Citizenship Education 2.národní rámec = národní kurikulum garantované státem 3.rámcové vzdělávací programy (pro úrovně vzdělávání) 4.konkrétní vzdělávací programy (škol, institucí, svazů, …) ̶ Adobe Systems 11 Národní program rozvoje vzdělávání v ČR Národní program rozvoje vzdělávání v ČR = Bílá kniha (viz msmt.cz → vzdělávání → dokumenty) ̶1998 – impuls vlády ČR ̶snaha vytvořit Bílou knihu – analogicky k zahraničí ̶schválena 2001 ̶= národní kurikulum = dokument státní úrovně = ̶vymezení cílů a obsahů vzdělávání → „Jaké vzdělání má populace v zemi dosáhnout?“ (Průcha, Walterová & Mareš, 2009, 166) ̶ Adobe Systems 12 Bílá kniha ̶= otevřený dokument (→ revize) – záměry do 2005–2010 ̶předmět Bílé knihy = „integrující se vzdělávací soustava ve své sociální, kulturní, politické, hospodářské a environmentální podmíněnosti“ ̶oblasti Bílé knihy: 1.Východiska a předpoklady rozvoje vzdělávací soustavy 2.Předškolní, základní a střední vzdělávání (regionální školství od 3 do 19 let) 3.Terciární vzdělávání (VŠ + VOŠ) 4.Vzdělávání dospělých ̶ Adobe Systems 13 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ koncepční materiál MŠMT – 2020 – cíle: ̶rozvoj otevřeného vzdělávacího systému ̶vzdělávání v celoživotní perspektivě ̶kompetencemi vybavený a motivovaný jedinec = kompetence pro občanský, profesní a osobní život ̶rozvoj vlastního potenciálu ve prospěch sebe, s ohledem na druhé a ve prospěch rozvoje celé společnosti ̶snížení nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání ̶digitální vzdělávání, snižování digitální propasti (covid = +) Adobe Systems 14 Školský zákon ̶Zákon z 24. 9. 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ̶účinnost od 1. 1. 2005 ̶aktuální znění od 1. 1. 2024 ̶nyní 54. verze (!) ̶= rozsáhlý dokument – pedagogické, organizační, manažerské i ekonomické aspekty ̶dostupné z http://www.msmt.cz) Adobe Systems 15 Školský zákon Zásady vzdělávání: ̶rovný přístup ke vzdělávání ̶zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce ̶vzájemná úcta, respekt, názorová snášenlivost, solidarita, … ̶bezplatné základní a střední vzdělávání ve veřejných školách ̶svobodné šíření poznatků ̶zdokonalování procesu vzdělávání – výsledky vědy a výzkumu, moderní pedagogické metody, … ̶možnosti vzdělávat se celý život + spoluodpovědnost ̶… ̶ Adobe Systems 16 Školský zákon – oblasti vzdělávání A)Předškolní vzdělávání ̶pro děti od 2 do 6 let, od 5 let povinné, mateřské školy B) Základní vzdělávání – povinná školní docházka 9 roků ̶plnění povinné školní docházky na ZŠ, popř. SŠ ̶individuální vzdělávání (bez pravidelné účasti ve škole) C) Střední vzdělávání ̶3 stupně – střední vzdělání, s výučním listem, s maturitou D) Vyšší odborné vzdělávání ̶absolutorium a diplom absolventa vyšší odborné školy – diplomovaný specialista DiS Adobe Systems 17 Školský zákon – oblasti vzdělávání E) Základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání ̶základní umělecké školy, jazykové školy ̶školská zařízení pro zájmové vzdělávání – střediska volného času, školní družiny a školní kluby F) Další vzdělávání ̶např. jednotlivé zkoušky (maturita), ̶odborné kursy, kursy jednotlivých předmětů, pomaturitní specializační kursy ̶ Adobe Systems 18 Rámcové vzdělávací programy = obecně závazný rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů (tzn. státní úroveň) ̶RVP pro předškolní vzdělávání – nyní revize, konzultace ̶RVP pro základní vzdělávání – nyní revize, konzultace ̶RVP pro gymnázia (+ GSP) ̶RVP pro střední odborné vzdělávání ̶RVP pro speciální vzdělávání ̶RVP pro základní umělecké vzdělávání Adobe Systems 19 Filozofie RVP pro základní vzdělávání ̶místo „vzdělávání o životě“ „vzdělávání pro život“ ̶nelze naučit vše – lze motivovat → celoživotní učení ̶nejde usilovat o stejné výsledky u všech žáků ̶není jediné a nejlepší pojetí vzdělávání ̶není rozhodující množství poznatků, ale propojenost, smysluplnost, trvalost a využitelnost pro život ̶přenesení pravomocí a odpovědnosti na učitele ̶proměna klimatu škol ̶efektivitu vzdělávání nelze založit na posuzování chyb a na přípravě pro zkoušky Adobe Systems 20 Kurikulum ve sportovní edukaci Např. vymezení trenérského vzdělávání: ̶globální úroveň – International council coach excellence (ICCE) – doporučení – rámec trenérského vzdělávání –Sport Coaching Framework ICCE ̶úroveň EU – doporučená kurikula = projekt (Aligning a European Higher Education Structure in Sport Science – AEHESIS ) ̶národní úroveň – akreditace sportovních VŠ, akreditace MŠMT, sportovní svazy, … Adobe Systems 21 Školní vzdělávací program (ŠVP) Příklad: Sportovní gymnázium L. Daňka, Brno (1. 9. 2020), gymnázium se sportovní přípravou, čtyřleté studium Obsah ŠVP: 1.Charakteristika školy (velikost, sbor, projekty, ...) 2.Charakteristika ŠVP (zaměření, zabezpečení – podmínky, talentovaní žáci, poradenské služby, začlenění průřezových témat, profil absolventa, …) 3.Učební plány 4.Učební osnovy 5.Hodnocení žáků a autoevaluace školy Adobe Systems 22 Školní vzdělávací program (ŠVP) Příklad: Sportovní gymnázium Ludvíka Daňka, Brno Obsah ŠVP – profil absolventa: ̶všestranný harmonický rozvoj osobnosti ̶možnost navázat VŠ studiem různých oborů ̶důraz na sportovní přípravu + utváření pozitivního vztahu ke vzdělávání ̶zodpovědnost, samostatnost a pozitivní morální vlastnosti ̶ Adobe Systems 23 Učební plán – gymnázium se sportovní přípravou Vzdělávací oblasti Vzdělávací obory I. roč. II. roč. III. roč. IV. roč. Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura 4 4 4 4 Anglický jazyk 4 3 4 4 Německý jazyk 3 3 3 3 Matematika a její aplikace Matematika 5 4 3 4 Adobe Systems 24 Učební plán – gymnázium se sportovní přípravou Vzdělávací oblasti Vzdělávací obory I. roč. II. roč. III. roč. IV. roč. Člověk a příroda Fyzika 2 2 2 - … Člověk, sport a zdraví Sportovní trénink 16 17 17 18 Teorie sportovního tréninku - 2 - - Výchova ke zdraví průběžná integrace Adobe Systems 25 Učební osnovy = ̶obecná charakteristika (vzdělávacího oboru, předmětu, …) ̶podrobný tabelární přehled ̶+ očekávané výstupy ̶+ učivo ̶+ průřezová témata/mezipředmětové vztahy Učební osnovy – gymnázium se sportovní přípravou Adobe Systems 26 Příklad – Teorie sportovního tréninku (úvod) Výstupy: ̶aktivně naplňuje olympijské myšlenky jako projev obecné kulturnosti ̶uplatňuje princip fair play Učivo: ̶historie Olympijských her – starověké, novodobé – P. de Coubertin, olympijská charta a symboly, novodobých LOH a ZOH, naše úspěchy ̶princip fair play Průřezová témata: sociokulturní rozdíly Mezipředmětové vztahy: dějepis ̶ Učební osnovy – gymnázium se sportovní přípravou