Úvod do fyzioterapeutických metod Klinická propedeuitka 2 Mgr.Sabina Bartošová DERMATO-NEURO MUSKULÁRNÍ TERAPIE dle SESTRY KENNY Ø Ø Øzdravotní sestra irského původu, pracovala v Austrálii Øléčba poliomyelitis anterior acuta Øpozornost věnovala skoro všem etážím pohyb. sys. Øjejím cílem byl trénink koordinace ne až tak sv. síla Øpojem „svalový spasmus“, „alieance“ Øv současné době - periferní parézy Ømetoda ke svalové stimulace pro přípravu nervosvalového systému u oslabeného svalstva Øcvičení analytické –cvičí se jednotlivé svaly dle svalového testu Øoslovovala svaly s poruchami inervace i svaly spastické • • sestra kenny.jpg sestra_elizabeth_kenny (1).jpg TERAPIE • v závislosti na stadiu onem. Ø1. klid Ø2. dlahování Ø3. horké zábaly Ø4. manuální protahování Ø5. polohování Ø6. stimulace - pasivní natažení svalu •- přibližování úponů svalu rychlými, chvějivými pohyby •- opětovné pasivní natažení svalu •prvky facilitace využívané v metodě sestry Kenny Øprosté protažení svalu- vede ke zvýšení dostředivého toku impulzů generovaných svalovými vřeténky-vzniká fázický napínací reflex (při rychlém protažení) – vyvoláme rychlou reflexní kontrakci protaženého svalu Ø podráždění exteroreceptorů v kůži – zvýšení excitace-zvýšení svalového tonu agonisty a snížení sval.tonu antagonistů Østimulace drobným chvějivým pohybem ve směru svalové kontrakce Øindikace- instruktáž pacienta o stimulovaném svalu a pohybu,který má provádět, opakovat 6-10x Øreedukace-nácvik pohybu aktivním nebo pasivním pohybem dle míry postižení • • Ø • • • Ø KONCEPT DLE PERFETTIHO •Samotný motorický trénink je pro rehabilitaci pacientů s centrálními motorickými poruchami nedostačující. Je třeba do rehabilitačních konceptů zabudovat další podstatné aspekty: Ø pocity a vnímání jsou důležitým podkladem pro každý cílevědomý pohyb Øpohybující se tělo je v neustálé senzomotorické interakci s prostředím Økognitivní výkony jsou nezbytné pro prostorovou zkušenost pacienta Ø prostorová zkušenost vyžaduje, aby se pacient naučil různé vlastnosti prostoru, např. jeho třírozměrný rozsah, povrchové uzpůsobení, sklony apod. Øpercepční úkoly různého stupně obtížnosti podporují kognitivní schopnosti • • •Hlavním problémem hybnosti hemiplegiků je spasticita. Perfetti rozeznává čtyři typické komponenty spasticity: Ø abnormální reakce na protažení – při pasivním pohybu dochází reflektoricky k „přestřelující reakci“, kterou pacient nemůže sám ovlivnit. Pacient se však může učit takovéto přestřelující reakce kontrolovat Ønedostatky v zapojení svalů – dochází ke změnám normální svalové kontrakce, takže se pohyb nedaří tak, jak pacient očekává a zdá se mu jakoby neměl sílu Øabnormální iradiace pohybu – jde o nevědomé souhyby, které provázejí vědomé pohyby (aktivace svalů ramene vyvolá souhyby prstů nebo i souhyby kloubu kyčelního) Øelementární synergistická schémata – jde o pohybové vzory, které se objevují jako patologické reakce. • • • • • •Perfetti stanovil základní cviky, které se člení do tří skupin: Ø cvičení 1. stupně jsou cvičení, při kterých je pozornost pacienta zaměřována na kontrolu abnormální reakce na protažení jednoho nebo více svalů. Hlavní cíle jsou zmenšení deficitu taktilní a kinestetické senzibility a zlepšení schopnosti zapojování svalů. Pacient neprovádí pohyb aktivně, nesmí používat zrakové kontroly, ale má při dokonalém soustředění zpracovat hlavně taktilní a kinestetické vjemy Ø cvičení 2. stupně mají za cíl, aby pacient získal kontrolu nad abnormálními iradiacemi, které jsou vyvolány volnými pohyby. Provádí se částečně ještě se zavřenýma očima. Jedná se o cvičení, která nevyžadují sílu a pozornost pacienta se navíc zaměřuje na kontrolu nadbytečných pohybů, velikost vynakládané síly a velikost odporu Øcvičení 3. stupně jsou cvičení, která aktivně provádí pacient sám. Snaží se, aby vyloučil abnormální souhyby a dosáhl zdravého, fyziologického pohybu. Pacient si všímá, zda vynaložená síla odpovídá požadovanému výkonu, zda prováděný pohyb může být vykonán s náležitou vytrvalostí. • Ødůležitým terapeutickým elementem v metodě Perfettiho jsou terapeutické pomůcky, např. vkládací tabule, písmena a jednoduché obrazce, sklopné, otočné a kolébavé desky pro ruce i nohy Øpředměty denního života nejsou dle Perfettiho k těmto cvičením vhodné, protože vyžadují příliš komplexní pohyby Øhlavní snahou je, aby si pacient cíleně vytvářel v CNS nové pohybové programy a nepokoušel se uplatňovat ztracené pohybové vzory perfetti.jpg METODA BRUNSTRÖMOVÉ ØPůvodem švédská fyzioterapeutka Signe Brunnström (1898 – 1988), která působila zpočátku ve Švýcarsku a později v USA, vypracovala v padesátých letech 20. století svou vlastní metodu. ØCo nejdokonalejší pohybovou reedukaci paretických oblastí. V procesu rehabilitace motoriky. ØJe respektována ontogenetická posloupnost, tedy směrem od proximálního k distálnímu kloubu, aby pohyby ramen předcházely pohybům rukou. ØFlekční vzory se objeví před pohyby extenčními a vzory hrubých pohybů mohou být provedeny před selektivními, izolovanými. ØZákladním principem jsou čtyři postupné fáze facilitačních technik: vypracování velkých synergií pomocí tonických reflexů a asociovaných reakcí, volního ovládání reflexních synergií, zbavování se synergií flexorů a extenzorů a nastavení volního ovládání koordinovaných pohybů. ØFlekční a extenční synergie (souhyby) ØPřidružené pohyby (synkinézy) ØKožní stimulace ØVzpřimovací reakce ØOpěrné reakce ØUdržování rovnováhy FELDENKREISOVA METODA ØZakladatelem metody je fyzik Moshe Feldenkreis (1904-1984), metodu sestavil v důsledku vlastních potíží, způsobených zraněním kolena. Věnoval se aspektům biomechanickým a gravitačním, ale také neurofyziologickým a psychologickým. ØDle Feldenkreise se každý z nás pohybuje, myslí a cítí zcela osobitým způsobem, odpovídajícímu představě, kterou si sám o sobě během života vytvořil. Aby dokázal změnit způsob svého jednání, musí změnit i tuto představu ØPrincipem Feldenkreisovy metody je zlepšení kvality pohybu, nikoli jeho kvantity (síla, vytrvalost. ØIndikace: poruchy izolovaných pohybů, všechny stavy s poruchou stereognozie somatognozie • porucha schopnosti relaxace ØKontraindikace : těžké senzomotorické poruchy, mentální poruchy, při kterých pacient nerozumí verbálním pokynům terapeuta.