Brickwork-HD-R1a.jpg Brickwork-HD-R1a.jpg DEFINICE •KOGNITIVNÍ FUNKCE (NĚKDY OZNAČOVANÉ JAKO POZNÁVACÍ FUNKCE) JSOU SOUČÁSTÍ LIDSKÉ PSYCHIKY ULOŽENÉ V MOZKU. •DÍKY KOGNITIVNÍM FUNKCÍM JE ČLOVĚK SCHOPEN VNÍMAT OKOLNÍ SVĚT, REAGOVAT NA MĚNÍCÍ SE PODMÍNKY, UČIT SE, PŘEMÝŠLET, JEDNAT, ŘEŠIT PROBLÉMY, SPRÁVNĚ FUNGOVAT V KAŽDODENNÍM SVĚTĚ. •UMOŽŇUJÍ NÁM VYKONÁVAT AKTIVITY, KTERÉ DĚLÁME KAŽDÝ DEN AUTOMATICKY. Brickwork-HD-R1a.jpg MEZI TYTO FUNKCE PATŘÍ: •MYŠLENÍ •ŘEČ, POROZUMĚNÍ ŘEČI •PAMĚŤ •POZORNOST •VNÍMÁNÍ •PROSTOROVÁ A VIZUÁLNÍ ORIENTACE •PŘEDSTAVIVOST •EXEKUTIVNÍ FUNKCE (ORGANIZOVÁNÍ, PLÁNOVÁNÍ) •LOGICKÉ MYŠLENÍ Brickwork-HD-R1a.jpg PAMĚŤ •JEDNA Z NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH FUNKCÍ LIDSKÉHO MOZKU. •DÍKY PAMĚTI MÁ ČLOVĚK SCHOPNOST SE UČIT, PRACOVAT NEBO USPOKOJOVAT ZÁKLADNÍ BIOLOGICKÉ POTŘEBY. •KRÁTKODOBÁ – UCHOVÁNÍ INFORMACÍ NĚKOLIK SEKUND, MINUT. •DLOUHODOBÁ – UCHOVÁNÍ INFORMACÍ NĚKOLIK HODIN, TÝDNŮ, LET •POJÍ SE S NEUROPLASTICITOU – KAŽDODENNÍ UČENÍ, CHOVÁNÍ, MYŠLENÍ MĚNÍ ANATOMII MOZKU, VZNIK NOVÝCH NEURONOVÝCH SPOJENÍ •UČENÍ – SPOJENO S PAMĚTÍ, NABYTÍ ZNALOSTÍ, SCHOPNOSTÍ, DOVEDNOSTÍ Brickwork-HD-R1a.jpg KONCENTRACE •= POZORNOST, SOUSTŘEDĚNÍ •DÍKY NÍ JSME SCHOPNI SE SOUSTŘEDIT NA PRÁCI A ÚSPĚŠNĚ DOKONČIT ZADANÉ ÚKOLY BEZ PRODLUŽOVÁNÍ DOBY POTŘEBNÉ K JEJICH SPLNĚNÍ (TZV. PROKRASTINACE). •FUNKCE VĚDOMÍ, ZAJIŠŤUJE JEHO ZAMĚŘENÍ URČITÝM SMĚREM, SOUVISÍ S PAMĚTÍ •DŮLEŽITÁ PŘI UČENÍ A VYKONÁVÁNÍ NABYTÝCH NEBO JIŽ NAUČENÝCH KAŽDODENNÍCH ČINNOSTÍ •POZORNOST OVLIVŇUJE ÚNAVA Brickwork-HD-R1a.jpg EXEKUTIVNÍ FUNKCE •PATŘÍ SEM KAŽDODENNÍ PLÁNOVÁNÍ, ORGANIZOVÁNÍ, ROZHODOVÁNÍ A ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ •ČLOVĚK BUDE MÍT POTÍŽE NAPŘ. ZAHÁJIT ČINNOST, ŠPATNĚ SE PŘIZPŮSOBOVAT ZMĚNÁM •NAPŘ. POTÍŽE SE ZAVÁZÁNÍM TKANIČKY, UVAŘENÍ ČAJE, ATD. •V TERAPII JE NUTNÉ SLOVNÍ A PRAKTICKÉ VEDENÍ TERAPEUTEM A NÁSLEDNĚ RODINOU Brickwork-HD-R1a.jpg PROSTOROVÁ ORIENTACE A VIZUÁLNÍ VNÍMÁNÍ •POMÁHÁ VNÍMAT OBJEKTY V PROSTORU, COŽ SE PROJEVUJE I VE SCHOPNOSTI POHYBOVAT SE A MANIPULOVAT S PŘEDMĚTY. •NEGLECT SYNDROM – PORUCHA UVĚDOMOVÁNÍ SI PODNĚTŮ (ZRAKOVÝCH, SLUCHOVÝCH, ČICHOVÝCH, MOTORICKÝCH) Z POLOVINY PROSTORU KONTRALATERÁLNĚ K MOZKOVÉ LÉZI, POSTIŽENÝ SI NEMOC NEUVĚDOMUJE. •NAPŘ. OPOMÍJÍ JEDNU POLOVINU TĚLA A NARÁŽÍ DO RÁMU DVEŘÍ, SNÍ JÍDLO JEN Z POLOVINY TALÍŘE, NAKRESLÍ CIFERNÍK HODIN JEN Z JEDNÉ POLOVINY. •HEMIANOPSIE – ČÁSTEČNÁ ZTRÁTA ZRAKU, POSTIHUJE POLOVINU ZORNÉHO POLE, POSTIŽENÝ SI PORUCHU UVĚDOMUJE A KOMPENZUJE JI POHYBY HLAVY. Brickwork-HD-R1a.jpg MYŠLENÍ •UMOŽŇUJE NÁM CHÁPAT DĚJE KOLEM NÁS A JEJICH VÝZNAMY •JEDNÁ SE O PROCES POZNÁVÁNÍ POMOCÍ INTELEKTU •MYŠLENÍ JE ÚZCE SPJATO S KREATIVITOU (TVOŘIVOSTÍ) Brickwork-HD-R1a.jpg ŘEČOVÉ SCHOPNOSTI •KROMĚ STANDARDNÍ MLUVY SEM PATŘÍ I DALŠÍ VYJADŘOVACÍ SCHOPNOSTI JAKO ZVUKY, GESTA A MIMIKA. •KOMUNIKAČNÍ SLOŽKA •ŘEČ MÁ 3 SLOŽKY – PLYNULOST, POROZUMĚNÍ A OPAKOVÁNÍ •AFÁZIE – ZTRÁTA NEBO PORUCHA ŘEČI •MOTORICKÁ (EXPRESIVNÍ) – PROBLÉM S VYJÁDŘENÍM SVÝCH MYŠLENEK •RECEPTIVNÍ (SENZORICKÁ) – NEROZUMÍ VÝZNAMU SLOV •TOTÁLNÍ – NEROZUMÍ ŘEČI A NENÍ SCHOPEN MLUVENÉHO PROJEVU Brickwork-HD-R1a.jpg PŘÍČINY PORUCH •STÁŘÍ •CMP •ÚRAZ MOZKU •NEURODEGENERATIVNÍ ONEMOCNĚNÍ (ALZHEIMEROVA NEMOC) •ALKOHOLISMUS, UŽÍVÁNÍ NÁVYKOVÝCH LÁTEK •PSYCHICKÉ ONEMOCNĚNÍ Brickwork-HD-R1a.jpg KOGNITIVNÍ REHABILITACE •HLAVNÍM CÍLEM JE KOMPENZACE KOGNITIVNÍCH DOVEDNOSTÍ A POMOC KLIENTOVI POROZUMĚT A ŘÍDIT EMOCIONÁLNÍ REAKCE NA ZMĚNY V JEHO FUNGOVÁNÍ •POMÁHÁ KLIENTŮM ZLEPŠIT PŘEDSTAVU O SVÝCH SILNÝCH STRÁNKÁCH A OMEZENÍCH, POMÁHÁ PŘIZPŮSOBIT SE ZMĚNÁM •JEDNÁ SE O ZNOVUNAUČENÍ SCHOPNOSTÍ, KTERÉ BYLY POŠKOZENY •V PŘÍPADĚ, ŽE SE ZNOVU NAUČIT NEDAJÍ, JE NUTNÉ NAUČIT OSOBU NOVÉ DOVEDNOSTI, POMOCÍ KTERÝCH BUDE ZTRÁTA KOMPENZOVANÁ Brickwork-HD-R1a.jpg KOGNITIVNÍ TERAPIE •PŘESTOŽE BY MĚLA BÝT KOGNITIVNÍ TERAPIE PŘEDEVŠÍM V KOMPETENCI PSYCHOLOGA, TAK V PRAXI MÁ KOGNITIVNÍ TRÉNINK NA STAROST ERGOTERAPEUT. •VZHLEDEM K TOMU, ŽE KOGNITIVNÍ FUNKCE JSOU ÚZCE SPJATY S VÝKONEM AKTIVIT VŠEDNÍCH DENNÍCH ČINNOSTÍ, DOCHÁZÍ K ZÁSADNÍMU OVLIVNĚNÍ KVALITY ŽIVOTA NEJEN PACIENTŮ, ALE I JEJICH RODIN •TRÉNINK KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ JE NEDÍLNOU SOUČÁSTÍ ERGOTERAPEUTICKÉ INTERVENCE, KTERÝ LZE KOMBINOVAT S DALŠÍMI NEFARMAKOLOGICKÝMI METODAMI PRO DOSAŽENÍ CO NEJVYŠŠÍ MOŽNÉ SOBĚSTAČNOSTI NEBO ALESPOŇ UDRŽENÍ STÁVAJÍCÍHO STAVU KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ Brickwork-HD-R1a.jpg TERAPIE KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ •SOUVISLOST MEZI FUNKČNÍMI SCHOPNOSTMI PACIENTA A FUNKCEMI KOGNITIVNÍMI JE VÝZNAMNÁ – NELZE SI NAMAZAT CHLÉB, KDYŽ NEVÍTE, JAK TO MÁTE PRAKTICKY UDĚLAT •MOHOU BÝT ZAPOMENUTY DŘÍVE NAUČENÉ A AUTOMATIZOVANÉ POHYBY •DŮLEŽITÁ JE SPOLUPRÁCE S RODINOU PACIENTA A EDUKACE O VHODNÝCH TECHNIKÁCH, PŘÍSTUPU A AKTIVNÍMU PODÍLU PACIENTA Brickwork-HD-R1a.jpg VYŠETŘENÍ KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ •KOGNITIVNÍ DEFICIT LZE PODLE SOUČASNÝCH NEUROPSYCHOLOGICKÝCH POZNATKŮ ROZPOZNAT: •KLINICKOU METODOU, •ROZHOVOREM, •POZOROVÁNÍM, •KLINICKÝMI ZKOUŠKAMI, •TESTY A HODNOTÍCÍMI NÁSTROJI, •ANALÝZOU ANAMNÉZY, •ANALÝZOU VÝSLEDKŮ ČINNOSTI. Brickwork-HD-R1a.jpg TESTOVÁNÍ KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ •KLIENT •VHODNÝ FYZICKÝ A DUŠEVNÍ STAV (BOLEST, ÚNAVA, HLAD, …) •ZAJIŠTĚNÍ POTŘEBNÝCH POMŮCEK (BRÝLE, VOZÍK, SLUCHADLA, NÁSTAVEC NA TUŽKU) •NĚKDY ZÁMĚRNĚ VYUŽÍVÁME „NEIDEÁLNÍCH“ PODMÍNEK A SLEDUJEME REAKCE PACIENTA NA ÚKOLY A TESTY PO CELODENNÍ REHABILITACI, PŘI ÚNAVĚ APOD. Brickwork-HD-R1a.jpg TESTOVÁNÍ KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ •PROSTŘEDÍ •ZNÁMÉ PROSTŘEDÍ •KLIDNÉ, TICHÉ PROSTŘEDÍ BEZ ZBYTEČNÝCH RUŠIVÝCH PODNĚTŮ (TELEFON, KOLEGA, SESTRA) •TESTUJEME MIMO POKOJ KLIENTA (POKUD TO ZDRAV. STAV DOVOLÍ) •VŠE POTŘEBNÉ PŘIPRAVIT PŘEDEM •VHODNÝ STŮL, ŽIDLE, TEPLOTA, OSVĚTLENÍ •OPĚT NĚKDY ZÁMĚRNĚ VYUŽÍVÁME RUŠIVÝCH ELEMENTŮ A SLEDUJEME REAKCE PACIENTA (ROZPTÝLITELNOST, OPOMÍJENÍ PODNĚTŮ Z URČITÉ STRANY APOD.) Brickwork-HD-R1a.jpg SCREENINGOVÉ TESTY Brickwork-HD-R1a.jpg MONTREALSKÝ KOGNITIVNÍ TEST - MoCa •HODNOCENÍ KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ POMOCÍ JEDENÁCTI ZKOUŠEK •PRO ODHALENÍ ZAČÍNAJÍCÍCH NEBO MÍRNÝCH KOGNITIVNÍCH PORUCH •HODNOCENÉ OBLASTI: PAMĚŤ, EXEKUTIVNÍ FUNKCE, ŘEČOVÉ SCHOPNOSTI, ZRAKOVĚ – KONSTRUKČNÍ SCHOPNOSTI, POZORNOST, ČASOVÁ A MÍSTNÍ ORIENTACE •ČASOVĚ A ADMINISTRATIVNĚ NENÁROČNÝ Brickwork-HD-R1a.jpg MINI-MENTAL STATE EXAMINATION - MMSE •NEJZNÁMĚJŠÍ A NEJROZŠÍŘENĚJŠÍ SCREENINGOVÝ TEST KOGNITIVNÍCH DEFICITŮ •STANDARDIZOVANÝ NÁSTROJ S RYCHLOU A JEDNODUCHOU ADMINISTRACÍ •TEST HODNOTÍ ORIENTACI, PAMĚŤ, POZORNOST A POČÍTÁNÍ, KRÁTKODOBOU PAMĚŤ, ŘEČOVÉ A KONSTRUKČNÍ SCHOPNOSTI •NEVÝHODOU JE NÍZKÁ CITLIVOST A SPECIFITA PRO ZACHYCENÍ MÍRNÉHO KOGNITIVNÍHO DEFICITU Brickwork-HD-R1a.jpg ADDENBROOKSKÝ KOGNITIVNÍ TEST – ACE-R •TEST ZAHRNUJE MMSE •VYŠETŘENÍ SE SKLÁDÁ Z 18 POLOŽEK V OBLASTECH ORIENTACE, PAMĚŤ, POZORNOST, VERBÁLNÍ FLUENCE, JAZYK, ZRAKOVĚ PROSTOROVÉ SCHOPNOSTI A PERCEPČNÍ SCHOPNOSTI •POSKYTUJE SPECIFICKÉ SKÓRE PRO VŠECHNY DOMÉNY •VÝSLEDKEM JE ZJIŠTĚNÍ PODROBNĚJŠÍHO KOGNITIVNÍHO PROFILU •NEGATIVEM JE DELŠÍ DOBA ADMINISTRACE Brickwork-HD-R1a.jpg TEST KRESLENÍ HODIN •ŠIROCE POUŽÍVANÝ NÁSTROJ PRO ODHALENÍ NEURO-KOGNITIVNÍCH PORUCH •VYUŽÍVÁ SE JAKO DOPLŇKOVÝ TEST K MMSE A JE SOUČÁSTÍ ACE-R •VYŠETŘOVANÝ MÁ ZA ÚKOL NAKRESLIT CIFERNÍK, VYZNAČIT NA NĚM SPRÁVNĚ VŠECHNA ČÍSLA A SPRÁVNĚ UMÍSTIT RUČIČKY TAK, ABY UKAZOVALY ZADANÝ ČAS (NEJČASTĚJI 11:10) •ZJIŠŤUJE DEFICITY VE VÍCERO OBLASTECH KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ (EXEKUTIVNÍ A ZRAKOVĚ PROSTOROVÉ SCHOPNOSTI, PAMĚŤ). •+ KRÁTKÁ DOBA TRVÁNÍ A JEDNODUCHÁ ADMINISTRATIVA Brickwork-HD-R1a.jpg PAMĚŤOVÝ TEST UČENÍ •PRAKTICKÝ NÁCVIK Brickwork-HD-R1a.jpg PAMĚŤOVÝ TEST UČENÍ •PACIENTOVI SE PŘEČTE 15 SLOV •PES, NÁKUP, MYŠLENKA, KOLO, TRÁVA, VÍTĚZ, RÁNO, UHLÍ, NOTÝSEK, SEVER, DÉŠŤ, KRUPICE, KÁMEN, NEMOC, RADOST •PO PŘEČTENÍ CHCEME, ABY SI PACIENT VYBAVIL CO NEJVÍCE SLOV (POŘADÍ NENÍ DŮLEŽITÉ) •1 SLOVO = 1 BOD •DANÉ NORMY Brickwork-HD-R1a.jpg TEST KONCENTRACE •PAC. VYZVEME, ABY ZAPISOVAL SOUČTY DVOU SOUSEDÍCÍCH ČÍSEL •DÉLKA TESTU: 30 MINUT •PO 3 MINUTÁCH JE PAC. VYZVÁN, ABY UDĚLAL DĚLÍCÍ ČÁRU •HODNOCENÍ NA MILIMETROVÝ PAPÍR, SLEDUJE SE POČET SOUČTŮ V ZÁVISLOSTI NA ČASE •NORMA JE 90 SOUČTŮ Brickwork-HD-R1a.jpg LOTCA •TESTOVACÍ BATERIE PRO MĚŘENÍ KOGNITIVNÍCH DOVEDNOSTÍ A VIZUÁLNÍHO VNÍMÁNÍ U PACIENTŮ S NEUROLOGICKÝMI ONEMOCNĚNÍMI •LZE VYUŽÍT PŘI PLÁNOVÁNÍ LÉČBY A HODNOCENÍ POKROKU V ČASE •SKLÁDÁ SE Z 20 SUBTESTŮ, KTERÉ SE DÁLE DĚLÍ DO 4 OBLASTÍ – ORIENTACE, VIZUÁLNÍ A PROSTOROVÉ VNÍMÁNÍ, VIZUOMOTORICKÁ ORIENTACE A MYŠLENÍ •SOUČÁSTÍ JSOU BAREVNÉ KARTY S OBRÁZKY, SADA KOLÍČKŮ, KOSTKY, PUZZLE •TAKÉ LOTCA-G (PRO GERIATRICKÉ PACIENTY) Brickwork-HD-R1a.jpg NEVÝHODY PAMĚŤOVÝCH TESTŮ •PACIENTI SI TESTY MOHOU ZAPAMATOVAT -> ZKRESLENÍ VÝSLEDKŮ •VHODNÉ TESTY MĚNIT NEBO MĚNIT ÚKOLY V NICH – NAPŘ. SLOVA K ZAPAMATOVÁNÍ •NEVYUŽÍVAT JE PŘÍLIŠ ČASTO •NEVYUŽÍVAT JE K TRÉNINKU Brickwork-HD-R1a.jpg TRÉNINK KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ Brickwork-HD-R1a.jpg TRÉNINK KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ •K LÉČBĚ KOGNITIVNÍCH PROBLÉMŮ LZE VYUŽÍT JAKOUKOLI AKTIVITU •NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE ZPŮSOB, JAKÝM JE TATO AKTIVITA STRUKTUROVANÁ •KAŽDÁ AKTIVITA MŮŽE BÝT VYUŽITA JAKO LÉČEBNÝ PROSTŘEDEK KOGNITIVNÍCH DEFICITŮ, POKUD JE VHODNĚ ZVOLENA •AKTIVITY V RÁMCI KOGNITIVNÍ REHABILITACE MŮŽEME VYBÍRAT Z KAŽDÉ OBLASTI KAŽDODENNÍHO ŽIVOTA – DOMÁCÍ PRÁCE, OSOBNÍ HYGIENA, PRÁCE, KONÍČKY, …. Brickwork-HD-R1a.jpg VOLBA ČINNOSTI •PRO ZVOLENÍ VHODNÉ ČINNOSTI K LÉČBĚ SPECIFICKÉHO KOGNITIVNÍHO PROBLÉMU JE POTŘEBA VĚDĚT: •JE ČINNOST VHODNÁ Z HLEDISKA ČASU, NÁKLADŮ A DOSTUPNÝCH ZDROJŮ •LZE SNADNO ODSTUPŇOVAT JEJÍ OBTÍŽNOST •LZE ROZČLENIT NA ÚSEKY, ABY SE JI ČLOVĚK MOHL NAUČIT •LZE JI MĚNIT A UPRAVOVAT Brickwork-HD-R1a.jpg Brickwork-HD-R1a.jpg KIMOVA HRA •PROCVIČOVÁNÍ ZRAKOVÉ PAMĚTI •ZAPAMATOVÁNÍ 10 – 20 PŘEDMĚTŮ ZA 1 MINUTU •VYBAVOVÁNÍ PŘEDMĚTŮ – SNAHA O VYBAVENÍ CO NEJVĚTŠÍHO POČTU •LZE VÍCEKRÁT OPAKOVAT – POČET BY SE MĚL ZVYŠOVAT •NEBO PŘEDMĚTY ZMĚNIT • Brickwork-HD-R1a.jpg KNIHY •NEJVÝZNAMNĚJŠÍ AUTORKA JITKA SUCHÁ •ZAHRNUJÍ TESTY NA RŮZNÁ TÉMATA (OBSAHUJE TAKÉ KLÍČ) •KAPITOLY JSOU ŘAZENY DLE KOGNITIVNÍ FUNKCE, KTERÁ JE PROCVIČOVÁNA •JEDNODUCHÉ I NÁROČNĚJŠÍ ÚKOLY •NAPŘ. LOGICKÉ A MATEMATICKÉ SCHOPNOSTI, NÁZVY FILMŮ, PŘÍSLOVÍ Brickwork-HD-R1a.jpg PRACOVNÍ LISTY A SEŠITY •TIŠTĚNÉ PRACOVNÍ LISTY NEBO SEŠITY URČENÉ K PRAKTICKÉMU NÁCVIKU KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ •VYDÁVÁNY DLE OBTÍŽNOSTI, ABY VYHOVOVALI LIDEM S KONKRÉTNÍM STUPNĚM POSTIŽENÍ KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ •LZE VYUŽÍVAT I PRO DOMÁCÍ TRÉNINK •K PROCVIČOVÁNÍ KRÁTKODOBÉ A DLOUHODOBÉ PAMĚTI •PRO NÁCVIK KONCENTRACE •LOGICKÉ PŘIŘAZOVÁNÍ •VYDÁVÁ ČESKÁ ALZHEIMEROVSKÁ SPOLEČNOST, DŘÍVE VZPOMÍNKOVI Brickwork-HD-R1a.jpg Brickwork-HD-R1a.jpg Brickwork-HD-R1a.jpg Brickwork-HD-R1a.jpg HRY - LOGEO •HLAVOLAM •SLOUŽÍ PRO TRÉNINK LOGICKÉHO MYŠLENÍ •SLOŽEN ZE 3 ZÁKLADNÍCH GEOMETRICKÝCH TVARŮ (KRUH, ČTVEREC, TROJÚHELNÍK) VE 3 BARVÁCH •OBSAHUJE 60 ÚLOH •ÚKOLEM JE ROZMÍSTIT 9 DÍLKŮ DO JEDNOTLIVÝCH POLÍ TAK, ABY ODPOVÍDALI ZADÁNÍ Brickwork-HD-R1a.jpg PC HRY •NAPŘ. HAPPY NEURON BRAIN JOGGING •PRO PAC. PO CMP A TRAUMATICKÉM PORANĚNÍ MOZKU •STIMULUJE 5 HLAVNÍCH KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ – PAMĚŤ, POZORNOST, JAZYK, EXEKUTIVNÍ FUNKCE, VIZUÁLNÍ A PROSTOROVÉ DOVEDNOSTI •V TRÉNINKU LZE ZVOLIT OBTÍŽNOST TRÉNINKU •PŘED KAŽDOU HROU INFORMACE JAKÉ FUNKCE SE TRÉNUJÍ A JAK ČÁST MOZKU BUDE ZAPOJENA •V ZÁVĚRU SROVNÁNÍ VÝSLEDKU S MEDIÁNEM NA ÚROVNI POČTU CHYB A ČASU ODPOVĚDI Brickwork-HD-R1a.jpg ONLINE PROGRAMY •NAPŘ. MENTEM •ZLEPŠENÍ PAMĚTI, MYŠLENÍ, POZORNOSTI, PROSTOROVÉ ORIENTACE, PŘEDSTAVIVOSTI •POMOCÍ ODBORNÝCH CVIČENÍ FORMOU ZÁBAVNÝCH HER •URČENO PRO VŠECHNY VĚKOVÉ KATEGORIE •PERSONALIZOVANÝ TRÉNINK, SROVNÁNÍ S OSTATNÍMI UŽIVATELI, PŘEHLED DOSAVADNÍCH VÝKONŮ Brickwork-HD-R1a.jpg MENTIO •LOGOPEDICKÝ SOFTWARE A VÝUKOVÉ POČÍTAČOVÉ PROGRAMY •PRO DĚTI A DOSPĚLÉ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI •ZVUKY (ROZPOZNÁVÁNÍ ZVUKŮ A TRÉNINK SLUCHOVÉ PAMĚTI), SLOVESA, HÁDANKY (POROZUMĚNÍ TEXTU A ROZVOJ LOGICKÉHO MYŠLENÍ), NAKUPOVÁNÍ (POČETNÍ ÚLOHY, ZACHÁZENÍ S PENĚZI), PAMĚŤOVÁ CVIČENÍ (PROCVIČENÍ PAMĚTI), HLAS (FONACE A MODULACE HLASU) Brickwork-HD-R1a.jpg Brickwork-HD-R1a.jpg AFATICKÝ SLOVNÍK •K LÉČBĚ AFÁZIE NEBO PRO LÉČENÍ JINÝCH PORUCH ŘEČI •TAKÉ PRO ROZVOJ PŘEDSTAVIVOSTI •SLOVA JSOU ROZDĚLENA DO NĚKOLIKA TEMATICKÝCH KATEGORIÍ (PŘEDMĚTY DENNÍ POTŘEBY, MĚSTO, ZVÍŘATA, OVOCE, APOD.) •PAPÍROVÁ PODOBA NEBO APLIKACE Brickwork-HD-R1a.jpg SADY PRO KOGNITIVNÍ TRÉNINK •VYDÁVANÉ ČESKOU ALZHEIMEROVSKOU SPOLEČNOSTÍ •SADA OBSAHUJE •PEXESO S OSOBNOSTMI, PUZZLE, KARTY S ÚKOLY, REMINISCENČNÍ KARTY, DOMINO, OBRÁZKY, SYMBOLY, OBRÁZKOVÉ KARTY (ASOCIACE, •PROCVIČOVÁNÍ LOGIKY, ASOCIACE, KRÁTKODOBÉ PAMĚTI, DLOUHODOBÉ PAMĚTI Brickwork-HD-R1a.jpg REMINISCENČNÍ TERAPIE •JE O PRÁCI SE VZPOMÍNKAMI A ŽIVOTNÍM PŘÍBĚHEM KLIENTA •PROVÁDĚNA FORMOU SKUPINOVÉ TERAPIE •VYUŽÍVÁ SE V ZAŘÍZENÍCH PRO SENIORY •ZEJMÉNA U PACIENTŮ S PORUCHAMI CHOVÁNÍ A DEMENCÍ •PROCES, KDY SE S KLIENTY VZPOMÍNÁ NA VZPOMÍNKY Z JEJICH MINULOSTI •VYUŽÍVAJÍ SE FOTOGRAFIE, STARÉ PŘEDMĚTY, VŮNĚ, FILMY, HUDEBNÍ NAHRÁVKY •TERAPIE OVLIVŇUJE KOGNITIVNÍ FUNKCE, KVALITU ŽIVOTA A DEPRESI Brickwork-HD-R1a.jpg KAZUISTIKA •POHLAVÍ: MUŽ •VĚK: 33 LET •DIAGNÓZA: STAV PO TĚŽKÉM KRANIOCEREBRÁLNÍM TRAUMATU (08/01), APALICKÝ SYNDROM S NÁSLEDNOU KVADRUPARÉZOU TĚŽŠÍHO STUPNĚ, CENTRÁLNÍ PARÉZA N. VII. VLEVO, PARÉZA N. III. VLEVO, DYSARTRIE, DYSFONIE, DYSFAGIE, IDEOMOTORICKÁ APRAXIE. •KOMUNIKACE: DOROZUMÍVÁ SE PŘES KOMUNIKÁTOR CANON, NA KTERÝ PÍŠE ČESKY I ANGLICKY. S RODINNÝMI PŘÍSLUŠNÍKY KOMUNIKUJE DYSARTRICKOU, OBTÍŽNĚ SROZUMITELNOU MLUVENOU ŘEČÍ. SLOVNÍ ZÁSOBA JE BOHATÁ, VYUŽÍVÁ SLOŽITÁ SOUVĚTÍ. Brickwork-HD-R1a.jpg KAZUISTIKA •KRÁTKÁ ŠKÁLA MENTÁLNÍHO STAVU (MMSE) – SE ZÁVĚREM STŘEDNĚ TĚŽKÁ KOGNITIVNÍ PORUCHA •ADDENBROOKSKÝ KOGNITIVNÍ TEST (ACE-CZ) – SE ZÁVĚREM STŘEDNĚ TĚŽKÁ KOGNITIVNÍ PORUCHA •MONTREALSKÝ KOGNITIVNÍ TEST (MOCA) – SKÓRE POD NORMOU, POŠKOZENÍ KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ •VNÍMÁNÍ: CELKOVÉ PSYCHOMOTORICKÉ TEMPO JE POMALÉ. •PAMĚŤ: OBTÍŽE V KRÁTKODOBÉ PAMĚTI, VÝPADKY EPIZODICKÉ A PROSPEKTIVNÍ PAMĚTI. •POZORNOST: PŘÍTOMNA PORUCHA POZORNOSTI, NEJVĚTŠÍ OBTÍŽE VE SLOŽCE VYTRVALÉ A STŘÍDAVÉ POZORNOSTI. Brickwork-HD-R1a.jpg KAZUISTIKA – ERGOTERAPEUTICKÝ PLÁN •KRÁTKODOBÝ ERGOTERAPEUTICKÝ PLÁN JE ZAMĚŘEN NA ZLEPŠENÍ POZORNOSTI A PAMĚTI •DLOUHODOBÝ ERGOTERAPEUTICKÝ PLÁN JE ZACÍLEN NA UDRŽENÍ KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ, VYTVOŘENÍ STRATEGIÍ A MNEMOTECHNICKÝCH POMŮCEK •KLIENT I RODINA BYLI INFORMOVÁNI O PORUŠE POZORNOSTI A KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ. •V RÁMCI KAŽDÉ TERAPEUTICKÉ JEDNOTKY BYLY SESTAVENY PLÁNY NA TRÉNOVÁNÍ POZORNOSTI A PAMĚTI. •TRÉNINK SE KONAL KAŽDÝ TÝDEN, A TO JAK PŘI INDIVIDUÁLNÍ, TAK I PŘI SKUPINOVÉ TERAPII. Brickwork-HD-R1a.jpg KAZUISTIKA – TERAPIE •POZORNOST: METODA DIKTOVÁNÍ PÍSMEN – „POKAŽDÉ, KDYŽ USLYŠÍTE PÍSMENO B, ZAŠKRTNĚTE HO VE SVÉM FORMULÁŘI.“ – SČÍTÁ SE POČET ZAKROUŽKOVANÝCH PÍSMEN – ÚSPĚŠNOST JE NEJMÉNĚ 90 % SPRÁVNÝCH ODPOVĚDÍ – POSTUPNÉ ZTÍŽENÍ (DELŠÍ DOBA CVIČENÍ, VYUŽITÍ RUŠIVÝCH PODNĚTŮ) •METODA ODČÍTÁNÍ - „VYSLOVÍM ČÍSLO A VY OD TOHOTO ČÍSLA ODČÍTEJTE PO DVOU. CVIČENÍ BUDE TRVAT DVĚ MINUTY.“ •TRÉNINK PAMĚTI – ORIENTACE MÍSTEM, ČASEM, OSOBOU - „JAKÝ JE DEN, KOLIKÁTÉHO DNES JE, JAKÝ JE ROK A MĚSÍC, JAK SE JMENUJE TERAPEUT“. •METODA HLEDÁNÍ SYNONYM, HOMONYM A ANTONYM, HLEDÁNÍ ASOCIACÍ, HLEDÁNÍ V TELEFONNÍM SEZNAMU, DOPLŇOVÁNÍ SAMOHLÁSEK DO SOUHLÁSKOVÉHO JÁDRA SLOVA A MNOŽSTVÍ DALŠÍCH CVIČENÍ. •POZORNOST, PAMĚŤ A VYŠŠÍ EXEKUTIVNÍ FUNKCE -> SKUPINOVÁ TERAPIE VE CVIČNÉ KUCHYŇCE - TRÉNINK SPOČÍVAL VE VYMYŠLENÍ POKRMU, SEPSÁNÍ SUROVIN, FINANČNÍM ODHADU NÁKUPU, POSTUPU PRÁCE A PŘÍPRAVY Brickwork-HD-R1a.jpg KAZUISTIKA – ZHODNOCENÍ •PAN M. SE NAUČIL BÝT V PRŮBĚHU TERAPIE MNOHEM SOUSTŘEDĚNĚJŠÍ. •POZORNOST KOLÍSALA, POKUD HO VYRUŠIL NĚJAKÝ ZVUK. •BYL AKTIVNÍ, SNAŽIVÝ, KOMUNIKATIVNÍ. •SNAŽIL SE ČINNOSTI DOKONČIT. •Z DŮVODŮ POŠKOZENÍ MOZKU, KTERÉ MĚLO TRVALÉ NEZHOJITELNÉ NÁSLEDKY S MINIMÁLNÍ NADĚJÍ NA JAKÉKOLIV ZLEPŠENÍ KOGNITIVNÍCH SCHOPNOSTÍ, JSME SE SNAŽILI FACILITOVAT ZBYLÉ SCHOPNOSTI A PODPOŘIT KOMPENZAČNÍMI STRATEGIEMI TY ZTRACENÉ. •CÍLE ZAMĚŘENÉ NA PRAKTICKÉ DOVEDNOSTI SE TÝKALY ORIENTACE V ČASE, PROSTORU A ORIENTACE OSOBOU. Brickwork-HD-R1a.jpg •CO SI Z PREZENTACE PAMATUJI ? Brickwork-HD-R1a.jpg •DĚKUJI ZA POZORNOST