Pedagogická praxe 1

Postup v průběhu praxe

  • student(ka) pokračuje v průběžném vedení svého studijního portfolia
    • informace k podobě a obsahu portfolia jsou uvedeny na webu fakulty (Studenti > Bc. a NMgr. studium > Praxe > Pedagogické praxe > Nástroje praxe > Studentské portfolio), rychlý odkaz na konci tohoto oddílu
    • studentské portfolio není jen úkolem pro praxi, ale je průběžnou součástí celého navazujícího studia a student(ka) si jej s sebou bere i ke státní závěrečné zkoušce
  • student(ka) po celou dobu praxe vede svůj reflektivní deník
    • informace k obsahu reflektivního deníku jsou uvedeny na webu fakulty (Studenti > Bc. a NMgr. studium > Praxe > Pedagogické praxe > Nástroje praxe > Reflektivní deník), rychlý odkaz na konci tohoto oddílu
    • doporučujeme prostudovat především Manuál pro tvorbu reflektivního deníku, aby jeho psaní skutečně plnilo ty cíle, které jsou v něj vloženy, při odpovídajícím vedení je to velice cenná pomůcka při profesním rozvoji studenta/studentky
    • předtisk pro vedení reflektivního deníku je součástí úkolu na portálu Praxe, předtisk z webových stránek pro potřeby tohoto předmětu prosím nepoužívejte
    • zápis student(ka) tvoří ke každé události ve výuce, ale i mimo ni, kterou považuje za hodnou dalšího zřetele v rámci reflexe nebo jinak významnou pro svůj profesní rozvoj, pedagogické pojetí… (jeden záznam se tedy může vztahovat k celé vyučovací jednotce, ale také třeba jen k určité konkrétní události v ní, nebo třeba nějaké situaci po skončení výuky)
    • na konci praxe student(ka) vloží svůj vypsaný reflektivní deník s minimálně 10 záznamy z celého průběhu praxe k úkolu na portálu Praxe
  • prostřednictvím provázejícího učitele, případně dalších pedagogických pracovníků či dokumentace školy, student(ka) aktivně zjišťuje informace o chodu a organizaci školy a jejího vyučovacího procesu
    • na základě těchto informací potom následně vyplní první část tematického listu Organizace školy a školní dokumentace
  • student(ka) požádá provázejícího učitele i o seznámení s příslušnou pedagogickou dokumentací
    • na základě tohoto seznámení poté doplní i druhou část tematického listu Organizace školy a školní dokumentace
  • student(ka) absolvuje celkem 18 vyučovacích hodin tělesné výchovy, v jejichž rámci bude plnit následující zadání
    • 3 vyučovací hodiny bude hospitovat (pozorovat) výuku u provázejícího učitele, případně u paralelního studenta (pokud s ním na praxi nějaký je), z jedné této hospitace potom vyplní Hospitační záznam (formulář ke stažení v úkolech na portálu Praxe)
    • 3 vyučovací hodiny bude realizovat společnou (tandemovou) výuku s provázejícím učitelem, případně s paralelním studentem, na jednu tuto vyučovací hodinu zpracuje písemnou Přípravu na vyučovací jednotku (formulář ke stažení v úkolech na portálu Praxe)
    • 12 vyučovacích hodin samostatně povede výuku, na tři tyto vyučovací hodiny zpracuje písemnou Přípravu na vyučovací jednotku
    • všechny uvedené písemné podklady bude student(ka) vkládat vždy u příslušného zadání úkolu na portálu Praxe
  • po domluvě s provázejícím učitelem student(ka) natočí krátký videozáznam ze své výuky
    • záznam by měl zachycovat ucelenou část výuky vyjma rozcvičení (pokud není vedeno nějakým inovativním způsobem), ve které student(ka) vystupuje aktivně (žáci tedy nehrají pouze samostatně nějakou hru, necvičí pouze samostatně na stanovištích apod.)
    • s ohledem na citlivost pořizování videozáznamů ve výuce doporučujeme zvolit takovou situaci a organizaci výuky, kdy je možné zabírat především nebo pouze vyučujícího studenta či vyučující studentku
    • pokud by ze strany školy bylo v souvislosti s pořizováním videozáznamu požadováno podepsání informovaného souhlasu rodiči nebo zákonnými zástupci žáků, je formulář takového souhlasu k dispozici ve Studijních materiálech předmětu, složka Smlouvy (rychlý odkaz na konci tohoto oddílu)
    • videozáznam výuky bude jako jediný vložen s označením příjmení a uča studenta/studentky do Odevzdávárny předmětu
    • videozáznam může být využit v rámci reflexe výuky spolu s provázejícím učitelem (případně i paralelním studentem/studentkou) a dále také jako součást reflexe na závěrečném reflektivním pohovoru či v rámci seminární výuky předmětu Reflexe praxe 1
    • pokud by škola přes veškerá opatření neumožnila pořízení tohoto videozáznamu, informuje o tom student(ka), spolu se zdůvodněním příslušné školy, vyučujícího předmětu