Stránka 1 z 4 METODOLOGIE (np4001+nk4001) doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. (vyučující, garant předmětu) Mgr. Michal Bozděch, Ph.D., PhDr. Antonín Zderčík, Ph.D. (vyučující) POKYNY PRO STUDENTY PŘEDMĚTU METODOLOGIE (nk/np 4001) aktualizováno:10.02.2024 (1) Pokyny pro vypracování projektu (struktura) PRVNÍ SLIDE: Název práce Jméno/-a autorů Jméno školitele (je-li známý) 1. Úvod (uvedení do problematiky, 1 slide) Obsahuje základní informace o tom, co práce řeší a proč. Uvádí motivaci autora k volbě problematiky, její aktuálnost, stručnou formulaci řešených problémů. Vychází z obecného (i historického) základu řešené problematiky, může zmiňovat dosavadní vědeckovýzkumné poznatky jako východiska pro výzkum. 2. Syntéza poznatků (přehled literatury, literární rešerše, max. 3 slide) Přehled literatury k řešené problematice (ne v podobě referenčního seznamu, ale stručná informace o obsahu citované literatury dle APA 7th, viz Směrnice č. 2/2020 Závěrečná práce a státní závěrečná zkouška v bakalářském a magisterském studiu (ve znění účinném od 1.9.2022) a Pokyny k vypracování závěrečných prací (bakalářských/magisterských/rigorózních/disertačních). Kritické zhodnocení ve vztahu ke zkoumané problematice práce. V závěru kapitoly (nebo v části 3) stručná formulace výzkumného problému (v čem spočívá, z čeho vychází). V projektu citovat minimálně 3–5 zdrojů CZ a 2–3 cizojazyčných. 3. Cíle výzkumu (CV), výzkumné otázky (VO), hypotézy (H) (2 slide) Cíl výzkumu (CV): výstižné, stručné a srozumitelné formulování CV (možno i dílčí cíle). Vychází z formulace výzkumného problému. Např. „Cílem výzkumu je určení …, posouzení …, zjištění vztahu … Výzkumná otázka/-y resp. hypotézy VO = formulace jedné/více otázek k řešení výzkumného problému (co chci zjistit?) Hypotéza/-y (není nutno, stačí v podobě pracovní hypotézy). Je-li hypotéza žádoucí, formulovat ji v souladu s definicí a s kritérii dobrých hypotéz. Stránka 2 z 4 4. Metodika Výzkumné metody (jasně formulovat následující body, viz přednášky, max. 3 slide) - typ výzkumu: kvantitativní/kvalitativní/smíšený, dále vybrat z 20 variant (viz skriptum resp. přednášky = nejlépe odpovídající typ, možno i více) - charakteristika výzkumného souboru (populace, náhodný/záměrný výběr, způsob výběru, rozsah souboru, M/Ž, věk) - měřící procedury (popis metod vedoucích k získání výzkumných dat, včetně přístrojů) - sběr dat (popis místa, průběhu a časového harmonogramu) - typy dat (kvantitativní/kvalitativní, závislé/nezávislé proměnné, typy měřících stupnic) - metody analýzy dat (nejen deskriptivní a analytické, ale konkrétně, výpočet čeho?) Referenční seznam (použitá literatura dle APA-7, 1 slide, viz Směrnice č. 2/2020 a Pokyny k vypracování závěrečných prací; pozor na diskrepance!) Doporučená základní literatura 1. Zháněl, J. (2024). Přednášky předmětu (finální verze dostupná v IS po ukončení výuky). 2. Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. 3. Zháněl, J., Hellebrandt, V., & Sebera, M. (2014). Metodologie výzkumné práce. Brno: Masarykova Univerzita. http://www.fsps.muni.cz/impact/metodologie-kvantitativniho- vyzkumu/ 4. Fakulta sportovních studií (2020). Směrnice děkana Fakulty sportovních studií MU č. 3/2020. Pokyny k vypracování závěrečných prací (bakalářských / magisterských / rigorózních) (ve znění účinném od 1. 10. 2020). https://is.muni.cz/auth/do/fsps/fak_predpisy/smernice-dekana/2020- 03_Smernice_pokyny_vypracovani_ZP_bc-mgr-rig.pdf 5. Fakulta sportovních studií (2020). Pokyny k vypracování závěrečných prací (bakalářských/magisterských/rigorózních/disertačních). https://is.muni.cz/auth/do/fsps/studijni/info- stud/SZZ/sablona_ZP/Pokyny_k_vypracovani_ZP.pdf 6. Kolka, M. (2020). Návod k šabloně závěrečné práce. Masarykova Univerzita. (Navod_k_sablone_zaverecne_prace_-_MUNI2-5.docx) Stránka 3 z 4 (2) Pokyny a metody hodnocení (zápočet + zkouška) Výuka předmětu Metodologie (nk/np 4001) Studenti jsou povinni splnit požadavky uvedené v tabulce 1, tedy účast na seminářích a přednáškách, prezentace projektu závěrečné práce v semináři, odevzdání opraveného (nikoliv prezentovaného) projektu závěrečné práce (IS/odevzdávárna). Výuka předmětu Metodologie (nk/np 4001) je zakončena zápočtovým testem, který nemusí psát studenti, kteří splnili požadavek účasti na přednáškách (viz Tabulka 1, čtvrtý řádek). Závěrečná písemná část zkoušky probíhá formou online testu (30 otázek, 15 z Metodologie, 15 ze Statistiky včetně výpočtů, vždy je jen jedna odpověď správná) z probíraného učiva. Přednášky (účast dle pokynů) a semináře (účast povinná) probíhají prezenčně dle rozvrhu. V úvodním semináři jsou studenti seznámeni s formou a obsahem výuky, je jim přidělen termín prezentace projektu svojí závěrečné práce. V dalších seminářích studenti prezentují svoje projekty závěrečných prací (v ppt., max. 10 min + 5 min diskuse; zpětná vazba od vyučujícího). Po prezentaci a úpravě projektu na základě zpětné vazby od vyučujícího jej student/-ka nahraje ve formátu pdf. do IS/Studijní materiály/Odevzdávárny/Projekty předmětu Metodologie (nk/np 4001) a to do 14 dní od prezentace. Dokument v pdf označte takto: příjmení_jméno, např. novak_jiri.pdf (neuvádět nic dalšího!). Později zaslané projekty nebudou uznány, bez zapsaného hodnocení projektu v IS vyučujícím nelze psát zkouškový test. Tabulka 1 Přehled požadavků a způsobu hodnocení ZÁPOČET – POŽADAVKY HODNOCENÍ Prezentace projektu ZP ve výuce splnil/nesplnil Požadovaná účast na výuce – semináře np=85 %, resp. nk=75 % Požadovaná účast na výuce – přednášky (při nesplnění = zápočtový test*) np=85 %, resp. nk=66 % ZKOUŠKA – POŽADAVKY HODNOCENÍ 1. Ústní část (prezentace) a hodnocení projektu A–F 2. Písemná část (zkouškový test, 30 otázek) A–F HODNOCENÍ ZKOUŠKOVÉHO TESTU Body Nesplnil/-a (F) < 22 Splnil/-a ≥ 22 A 30–29 B 28–27 C 26–25 D 24–23 E 22 Celkové hodnocení (rozhoduje písemný test) Medián hodnocení 1. a 2. Kombinované studium Stejné požadavky Stránka 4 z 4 Pokud jsou studenti povinni psát zápočtový test* (viz tabulka 1), je nutno jej úspěšně napsat PŘED ZKOUŠKOU v termínu vypsaném vyučujícím (max. 3 pokusy). Studenti se při zápočtovém testu nehlásí ke zkoušce v IS (jinak jim propadá termín). Pokud student/-ka obdrží z některé části hodnocení F, nebo nesplnil povinnou docházku na seminářích, předmět nesplnil. Studenti, kteří předmět úspěšně neukončili (zkouška) v příslušném semestru, jej opakují v plném rozsahu (semináře, přednášky, prezentace projektu, zápočet, zkouška). Brno 10.02.2024 doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. garant předmětu