Adobe Systems 1 Asistent pedagoga Předmět Didaktika Aplikované tělesné výchovy, Integrativní speciální pedagogika Adobe Systems Zápatí prezentace 2 Základní přehled asistentů • Asistent pedagoga - § 5 vyhlášky (podpůrné opatření) • Asistent pedagoga - § 18 vyhlášky (podpora na třídu školy, rozvojový program) • Sdílený asistent pedagoga pro více žáků v jedné třídě s kompatibilními problémy • Osobní asistent (MPSV) • Školní asistent (šablony - OP VVV) Adobe Systems 3 Asistent pedagoga vs. osobní asistent, aneb kdo je kdo ̶Asistent pedagoga pomáhá dítěti s postižením při vzdělávacích činnostech včetně komunikace se spolužáky apod. ve školním prostředí ̶Osobní asistent zejména doprovází dítě do a ze školy, případně se podílí na dalších mimoškolních aktivitách. V případě zvýšené potřeby může asistovat i ve škole ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Asistent pedagoga vs. osobní asistent, aneb kdo je kdo ̶Asistent pedagoga – pedagogický pracovník, jehož činnost upravují právní předpisy Ministerstva školství (§ 2 zák. č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících) ̶Osobní asistent – jeho pozici upravují právní předpisy Ministerstva práce a sociálních věcí (§ 39 zák. č. 108/2006 Sb. – soc. zákon) ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Asistent pedagoga podle § 5 Jako podpůrné opatření Dvě skupiny: 1. § 5 odst. 3. Vzdělání - VOŠ, VŠ 2. § 5 odst. 4 Vzdělání – může být i bez maturity + studium asistenta pedagoga Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Asistent pedagoga podle § 5 odst. 3. Zajišťuje: •přímou pedagogickou činnost při vzdělávání a výchově podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele nebo vychovatele zaměřenou na individuální podporu žáků a práce související s touto přímou pedagogikou činností •podporu žáků v dosahování vzdělávacích cílů při výuce a při přípravě na výuku, žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti, •výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků a další činnosti spojené s nácvikem sociálních kompetencí. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 7 Asistent pedagoga podle § 5 odst. 4 Zajišťuje: •pomocné výchovné práce zaměřené na podporu pedagoga zvláště při práci se skupinou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami •pomocné organizační činnosti při vzdělávání skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami •pomoc při adaptaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na školní prostředí •pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází •nezbytnou pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby •pomocné výchovné práce spojené s nácvikem sociálních kompetencí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 8 Asistent pedagoga podle §18 Asistent pedagoga nad rámec PO •možnost získání asistenta pedagoga pro třídu, pokud se ve třídě vzdělává více než 5 žáků s podpůrnými opatřeními 2- 5. stupně, může ředitel školy požádat prostřednictvím rozvojového programu o asistenta pedagoga nad rámec podpůrných opatření Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Sdílený asistent pedagoga pro více žáků v jedné třídě s kompatibilními problémy •Služby asistenta pedagoga pro více žáků (sdílený asistent) podle charakteru SVP, maximálně pro 4 žáky na třídu, rozsah podpory se stanovuje podle náročnosti podpory od 0,25 úvazku do 1,0 úvazku na 1 žáka (úvazek se může skládat). Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Pracovní náplň asistenta pedagoga •Ve všech vyučovacích předmětech zajišťuje pedagogickou asistenci •Pomáhá trénovat sebeobslužné činnosti •Asistence při manipulaci s pomůckami •Eliminace přepracovanosti •Zapojení dítěte do kolektivu •Předcházení stresovým situacím •Učení relaxace •Podpora komunikace •Zajištění bezpečnosti ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 11 Školní asistent - (šablony - OP VVV) •Školní asistent není spojen s konkrétním žákem, působí v celé škole. Není podpůrným opatřením „asistent pedagoga“ ve smyslu školského zákona. •Není doporučován jako podpůrné opatření ze strany školského poradenského zařízení a jeho působení ve škole není schvalováno ze strany krajského úřadu ani MŠMT •Nepedagogický pracovník •Činnosti – podpora přímo v rodině se souhlasem zák. zástupců, zprostředkovává komunikaci mezi školou a rodinou, pomáhá v rozvoji mimoškolních a předškolních aktivit, pomáhá učiteli s administrativou •Zde podrobnosti z MŠMT Adobe Systems Zápatí prezentace 12 Pracovní náplň asistenta pedagoga •Dopomoc při pohybu •Zajišťování pozornosti při výuce •Zvýšené opakování instrukcí •Podpora o přestávkách (relaxace, pomoc při stolování, zapojování do kolektivu, zajištění toalety) •Dopomoc při výletech a exkurzích •Optimalizace zrakového vnímání (kompenzace úzkého zorného pole, eliminace odlesků, oční relaxace apod.) •Zajištění zápisu z hodin •Pomoc při orientaci v učebnicích •Regulace chování vrstevníků ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Příklad •Střední škola: Obchodní akademie, Havlíčkův Brod •Studentka: Alžběta – 18 let •Asistent pedagoga: Veronika – 32 let •Při letních prázdninách 2010 (mezi 2. a 3. roč. střední školy) došlo k tonutí se srdeční zástavou •15 minut pod vodou – resustitace ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 14 Následky •Anoxické poškození mozku (nedostatek okysličení) • •Poúrazové těžké kombinované tělesné a zrakové postižení • •Kvadruparéza (částečné ochrnutí všech 4 končetin) • •Zúžené zorné pole, občasné dvojité vidění ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 15 Návrat Alžběty do školních lavic •Alžběta je po necelém roce po incidentu doporučena SPC k pokračování studia na střední škole • •Nezbytnou podmínkou je zřízení místa asistenta pedagoga •Problémy: zorné pole – rychlé pohyby kolem ní jí polekají, předcházet stresu – nebezpečí epileptického záchvatu, udržení pozornosti, rychlá únava, motorické problémy – psaní, chůze… • • ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 16 Konkrétní pomoc asistenta •Vyzvednutí před začátkem výuky •Poslední přípravy na vyučování •V hodině sedí asistentka s Alžbětou v lavici •Píše jí zápisky •Píše za ní písemky – to co jí Alžběta řekne •Pomáhá jí při chůzi •Hlídá její pozornost •Hlídá, aby se nedostala do stresu •V přestávce pomáhá s přípravou na další hodinu •atd. ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 17 Alžběta se díky tomu, že získala pedagogického asistenta, mohla vrátit na střední školu a tuto doufejme úspěšně dokončí.