Inhibice primárních reflexů Alena Skotáková – 3h Co se dneska dozvím • Zacvičím si • Zjistím v čem jsou důležité primární reflexy • Poznám důležitost motoriky pro maximální úspěch v učebních dovednostech Základní zásady motorického vývoje do 1.roku • Dávat děti (novorozence) na břicho pod dohledem • Kolem 3., 4. měsíce poskytnout tvrdou podložku, nebo zem • Neposazovat předčasně • Nenutit do stoje a chůze • Nevodit za ruce, neučit chůzi • Chodítka ne • Lezení – „Děti, které lezou, jsou samy sobě nejlepším terapeutem“ NEJVÍCE POMŮŽETE SVÝM DĚTEM TÍM, ŽE JIM NEBUDETE VŮBEC POMÁHAT😊) Platí i v jiných kontextech😊 Primární reflexy • Co to je? • Proč vznikají a proč zanikají? • Co mají vlastně společného primární reflexy a učební dovednosti? • Jaké známe PR? Moroův reflex • poruchy soustředění - hyperaktvivta (ADHD) nebo naopak hypoaktvivta (ADD) • extrémní plachost • malé sebevědomí • citlivost na světlo, problémy s černými písmenky na bílém papíře • alergie • syndrom vyhoření („burn out“) • problémy s imunitou • „stimulus bound“- nemůže odfiltrovat žádné stimuly, problémy s koncentrací • agrese • je emočně labilní • nemá rád překvapení • problémy s ovládáním pohybů očí • nezná hranice (fyzické, emoční, prostorové ani časové) • https://www.youtube.com/watch?v=rq9y__J9JE0 Asymetrický tonický šíjový reflex (ATŠR) • problémy s koordinací ruka-oko • problémy se psaním, protože je těžké ovládat ruku • problémy dát ruku přes střed těla - například dítě, které píše pravou rukou, má problémy psát na levé straně papíru • nesoulad mezi mluveným a psaným projevem • problém s rozvojem laterálních pohybů očí, jako je sledování řádků očima, což je nutnost pro čtení i psaní • zhoršená automatická kontrola rovnováhy • bilaterální integrace- používání obou polovin těla odděleně • přetrvávání zkřížené nebo nejasné laterality (např. dítě neupřednostňuje jednu ruku při psaní) i po dovršení 8 let věku Test - https://www.youtube.com/watch?v=IYy3TxewbSw&t=775s Hledací a sací reflex (rooting-reflex) • jazyk zůstane v puse příliš vpředu (jazyk skoro kouká ven), tím je ztíženo žvýkání a polykání, dítě může slintat • problémy s mluvením/ artikulací • špatná jemná motorika • nadměrná citlivost v oblasti kolem pusy Symetrický tonický šíjový reflex Ve flexi: při flexi hlavy se ruce skrčí a nohy se natahují. V extenzi: při extenzi hlavy se ruce natahují a nohy skrčí • tendence „se zhroutit“, dítě skoro leží na konci školní hodiny hlavou na stole • špatná komunikace horní a dolní poloviny těla • veškeré problémy učení • nemůže normálně lézt (jedině s nohama nahoru nebo zablokovanými lokty), • problémy s opsáním textu z tabule • sedí na jedné nebo na obou nohou, „visí“ na židli, leží na stole • problémy zaostřit oči do dálky a rychle zpět, špatné 3D vidění • nemůže se soustředit, když musí neustále sedět v jedné poloze • hůř se naučí plavat (plave radši pod vodou) Tonický labyrintový reflex • Nestabilita ve stoji a problém udržet vzpřímený postoj (pohyb hlavy přes středovou osu těla má vliv na rovnováhu a svalový tonus) • Tendence k chůzi po špičkách • Zvýšený nebo snížený svalový tonus • Problémy s ovládáním pohybů očí a se zrakovým vnímáním • Slabá prostorová orientace a zmatek ve sluchovém vnímání • Závratě a nevolnost v dopravních prostředcích • Test - https://www.youtube.com/watch?v=b7m7poKTxaQ Úchopové reflexy – palmární a plantární reflex • Potíže s opozicí palce proti prstům • Nesprávný úchop pera při psaní • Hypersenzitivita na dotek • Obtíže při řeči a artikulaci (inklinuje k mnoha gestům při mluvení a zároveň k tomu, že si mumlá, když píše) • Nejistota ve stoji, tendence chodit po špičkách Galantův spinální reflex • Neklid a neschopnost v klidu posedět (dítěti může vadit oblečení, které mu způsobuje dráždění v oblasti zad) • Noční pomočování • Problémy s koncentrací a krátkodobou pamětí Programy zabývající se inhibicí primárních reflexů • Anglie - INPP (Institut neurofyziologické psychologie) • Slovensko - MUDr. Ivan Juráš - odborný garant pro INPP v SR a ČR – Školní intervenční program • Česko – Marja Volemannová – NVT, NVS - http://red-tulip.cz/, https://invts.cz/, https://www.cortex-academy.cz/ • Zahraničí - Primary movement ®, Dore programme, Masgutova method (MNRI) – hlavně v USA, Doman Delacato method, Levinson metoda, NeuWays, program STNR nebo Braintrain100 Developmental Movement Program – Austrálie, Metoda Bérard Auditory Integration, Quantum Reflex Integration™ Další ucelené programy cílené na obtíže dětí s SPU • percepčně-motorická cvičení, Feuersteinova metodu, MAXÍK, HYPO, programy Kuncové KUPREV, KUMOT, KUPOZ, KUPUB a KUKUČ, trénink jazykových schopností D. B. El’konina, program Já na to mám, Metoda dobrého startu, Brain gym • Děkuji za pozornost!!! • …..a cvičteJ