\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Title-R1d.png VLIV PRIMÁRNÍCH REFLEXŮ NA POHYBOVÝ PROJEV DÍTĚTE ALENA SKOTÁKOVÁ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Title-R1d.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png CO JE TAKÉ POHYB? •JEMNÁ MOTORIKA •MLUVENÍ •DECH •POHYBY OČÍ •NEPOHYB •ORIENTACE V PROSTORU \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png POHYBOVÝ VÝVOJ •DÁVAT DĚTI (NOVOROZENCE) NA BŘICHO POD DOHLEDEM •KOLEM 3., 4. MĚSÍCE POSKYTNOUT TVRDOU PODLOŽKU, NEBO ZEM •NEPOSAZOVAT PŘEDČASNĚ •NENUTIT DO STOJE A CHŮZE •NEVODIT ZA RUCE, NEUČIT CHŮZI •CHODÍTKA NE •LEZENÍ – „DĚTI, KTERÉ LEZOU, JSOU SAMY SOBĚ NEJLEPŠÍM TERAPEUTEM“ • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png PYRAMIDA UČENÍ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky Tonický labyrintový reflex - Euspe.skEuspe.sk Tonický labyrintový reflex - Euspe.skEuspe.sk Vliv přetrvávajících primárních reflexů na školní výkon žáků prvního stupně základní školy Diplomová práce Primární reflexy Automatická reakce, zajišťuje přežití Nedá se ovlivnit vůlí Měly by vymizet do 1 roku Moro, ATŠR, STŠR, TLR, Galantův, sací, hledací, úchopové \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png MORO REFLEX Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky •PORUCHY SOUSTŘEDĚNÍ - HYPERAKTVIVTA (ADHD) NEBO NAOPAK HYPOAKTIVITA (ADD) •EXTRÉMNÍ PLACHOST •MALÉ SEBEVĚDOMÍ •CITLIVOST NA SVĚTLO, PROBLÉMY S ČERNÝMI PÍSMENKY NA BÍLÉM PAPÍŘE •ALERGIE •SYNDROM VYHOŘENÍ („BURN OUT“) •PROBLÉMY S IMUNITOU •„STIMULUS BOUND“- NEMŮŽE ODFILTROVAT ŽÁDNÉ STIMULY, PROBLÉMY S KONCENTRACÍ •AGRESE •JE EMOČNĚ LABILNÍ •NEMÁ RÁD PŘEKVAPENÍ •PROBLÉMY S OVLÁDÁNÍM POHYBŮ OČÍ •NEZNÁ HRANICE (FYZICKÉ, EMOČNÍ, PROSTOROVÉ ANI ČASOVÉ) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png JAK POMOCI VE ŠKOLE DÍTĚTI S PŘETRVANÝM MORO REFLEXEM •VYTVOŘTE PRO DÍTĚ BEZPEČNÉ DOMÁCÍ/ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ NEBO NEOHROŽUJÍCÍ TŘÍDU •VYTVOŘTE STRUKTUROVANÉ PROSTŘEDÍ – UMOŽNÍ DÍTĚTI PŘEDCHÁZET A REDUKOVAT STRES •POUŽÍVEJTE ČASOVÝ ROZVRH NA KTERÝ MŮŽE DÍTĚ BĚHEM CELÉHO DNE VIDĚT •REDUKUJTE ZVUKY NA MINIMUM – POKUD TO JDE, POUŽIJTE SLUCHÁTKA BĚHEM TOHO KDY SE DÍTĚ SOUSTŘEDÍ NA PRÁCI, ALE NENECHÁVEJTE JE DÍTĚ NOSIT PŘÍLIŠ ČASTO. NENECHEJTE DÍTĚ SEDĚT U ALARMU NEBO HLASITÝCH TELEFONŮ. •REDUKUJTE NÁHLÉ POHYBY KVŮLI VIZUÁLNÍMU STRESU. UMÍSTĚTE DÍTĚ DO MÍSTA (ROHU MÍSTNOSTI) KDE JEJ NEMŮŽE NIKDO VYRUŠOVAT – NAPŘ. NE U DVEŘÍ •POUŽÍVEJTE POZITIVNÍ ZPĚTNOU VAZBU. MORO REFLEX ZINTENZIVŇUJE EMOCIONÁLNÍ STAV A MÁ VLIV NA SEBEVĚDOMÍ, ZKUSTE SE NEZAMĚŘOVAT NA NEDOSTATKY DÍTĚTE, ALE MÍSTO TOHO PRACUJTE NA BUDOVÁNÍ SEBEDŮVĚRY POSILOVÁNÍM JEHO SILNÝCH STRÁNEK •NENUŤTE DÍTĚ DO AKTIVIT, KTERÉ SPOUŠTÍ ÚZKOST. MÍSTO TOHO ROZDĚLTE ÚKOLY NA VÍCE ČÁSTÍ A POMALU NA NICH PRACUJTE •POSKYTUJTE DÍTĚTI POHYBOVÉ PŘESTÁVKY, KTERÉ SE NA MORO REFLEX ZAMĚŘUJÍ • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ASYMETRICKÝ TONICKÝ ŠÍJOVÝ REFLEX (ATŠR) •PROBLÉMY S KOORDINACÍ RUKA-OKO •PROBLÉMY SE PSANÍM, PROTOŽE JE TĚŽKÉ OVLÁDAT RUKU •PROBLÉMY DÁT RUKU PŘES STŘED TĚLA - NAPŘÍKLAD DÍTĚ, KTERÉ PÍŠE PRAVOU RUKOU, MÁ PROBLÉMY PSÁT NA LEVÉ STRANĚ PAPÍRU •NESOULAD MEZI MLUVENÝM A PSANÝM PROJEVEM •PROBLÉM S ROZVOJEM LATERÁLNÍCH POHYBŮ OČÍ, JAKO JE SLEDOVÁNÍ ŘÁDKŮ OČIMA, COŽ JE NUTNOST PRO ČTENÍ I PSANÍ •ZHORŠENÁ AUTOMATICKÁ KONTROLA ROVNOVÁHY •BILATERÁLNÍ INTEGRACE- POUŽÍVÁNÍ OBOU POLOVIN TĚLA ODDĚLENĚ •PŘETRVÁVÁNÍ ZKŘÍŽENÉ NEBO NEJASNÉ LATERALITY (NAPŘ. DÍTĚ NEUPŘEDNOSTŇUJE JEDNU RUKU PŘI PSANÍ) I PO DOVRŠENÍ 8 LET VĚKU •TESTY NAJDETE I NA WEBU - HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=FAJIG_HLV7A •VÍCE TESTŮ - HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=ZV9XAVQRSVA. POZOR NA SPRÁVNÉ POLOHY (ZAMKNUTÉ KLOUBY) Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png TONICKÝ LABYRINTOVÝ REFLEX Tonický labyrintový reflex - Euspe.skEuspe.sk •NESTABILITA VE STOJI A PROBLÉM UDRŽET VZPŘÍMENÝ POSTOJ (POHYB HLAVY PŘES •STŘEDOVOU OSU TĚLA MÁ VLIV NA ROVNOVÁHU A SVALOVÝ TONUS) •TENDENCE K CHŮZI PO ŠPIČKÁCH •ZVÝŠENÝ NEBO SNÍŽENÝ SVALOVÝ TONUS •PROBLÉMY S OVLÁDÁNÍM POHYBŮ OČÍ A SE ZRAKOVÝM VNÍMÁNÍM •SLABÁ PROSTOROVÁ ORIENTACE A ZMATEK VE SLUCHOVÉM VNÍMÁNÍ •ZÁVRATĚ A NEVOLNOST V DOPRAVNÍCH PROSTŘEDCÍCH Tonický labyrintový reflex - Euspe.skEuspe.sk \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png SYMETRICKÝ TONICKÝ ŠÍJOVÝ REFLEX •VE FLEXI: PŘI FLEXI HLAVY SE RUCE SKRČÍ A NOHY SE NATAHUJÍ. V EXTENZI: PŘI EXTENZI HLAVY SE RUCE NATAHUJÍ A NOHY SKRČÍ •tendence „se zhroutit“, dítě skoro leží na konci školní hodiny hlavou na stole •špatná komunikace horní a dolní poloviny těla •veškeré problémy učení •nemůže normálně lézt (jedině s nohama nahoru nebo zablokovanými lokty), •problémy s opsáním textu z tabule •sedí na jedné nebo na obou nohou, „visí“ na židli, leží na stole •problémy zaostřit oči do dálky a rychle zpět, špatné 3D vidění •nemůže se soustředit, když musí neustále sedět v jedné poloze •hůř se naučí plavat (plave radši pod vodou) • Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png HRY, KTERÉ ZLEPŠUJÍ INTEGRACI STŠR \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ÚCHOPOVÉ REFLEXY – PALMÁRNÍ A PLANTÁRNÍ REFLEX •POTÍŽE S OPOZICÍ PALCE PROTI PRSTŮM •NESPRÁVNÝ ÚCHOP PERA PŘI PSANÍ •HYPERSENZITIVITA NA DOTEK •OBTÍŽE PŘI ŘEČI A ARTIKULACI (INKLINUJE K MNOHA GESTŮM PŘI MLUVENÍ A ZÁROVEŇ K TOMU, ŽE SI MUMLÁ, KDYŽ PÍŠE) •NEJISTOTA VE STOJI, TENDENCE CHODIT PO ŠPIČKÁCH • Vliv přetrvávajících primárních reflexů na školní výkon žáků prvního stupně základní školy Diplomová práce \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png GALANTŮV SPINÁLNÍ REFLEX •NEKLID A NESCHOPNOST V KLIDU POSEDĚT (DÍTĚTI MŮŽE VADIT OBLEČENÍ, KTERÉ MU ZPŮSOBUJE DRÁŽDĚNÍ V OBLASTI ZAD) •NOČNÍ POMOČOVÁNÍ •PROBLÉMY S KONCENTRACÍ A KRÁTKODOBOU PAMĚTÍ • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ZOPAKOVÁNÍ VŠECH PROJEVŮ •HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=SBAXLX7WHBA • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •PŘED COVIDEM X PO COVIDU -DŘÍVE KLESAJÍCÍ TENDENCE. PO 6TI MĚSÍCÍCH AŽ 30% -NYNÍ ŽÁDNÉ ROZDÍLY MEZI TŘÍDAMI •PARADOX •DIAGNÓZA SPU, ADHD, ADD, DYSPRAXIE = ČASTĚJŠÍ OSVOBOZENÍ Z TV - •VÝSKYT PPR -V PRVNÍCH ROČNÍCÍCH ZŠ AŽ 70% -1. TŘÍDA AŽ 88% -VĚTŠÍ VÝSKYT U CHLAPCŮ -TLR, ATŠR •KORELACE -ROVNOVÁHOVÉ SCHOPNOSTI -VÝSKYT SPU Co vyplývá z našich výzkumů \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •CVIČENÍ NA PODPORU VNÍMÁNÍ PROPRIOCEPCE, BODY SCHÉMATU •POHYBOVÉ STEREOTYPY – LEZENÍ, CHŮZE, BĚH, ROVNOVÁHA •CVIČEBNÍ PROGRAMY NA INHIBICI PRIMÁRNÍCH REFLEXŮ üANGLIE - INPP (INSTITUT NEUROFYZIOLOGICKÉ PSYCHOLOGIE) üSLOVENSKO - MUDR. IVAN JURÁŠ - ODBORNÝ GARANT PRO INPP V SR A ČR – ŠKOLNÍ INTERVENČNÍ PROGRAM üČESKO – MARJA VOLEMANNOVÁ – NVT, NVS - HTTP://RED-TULIP.CZ/, HTTPS://INVTS.CZ/, HTTPS://WWW.CORTEX-ACADEMY.CZ/ üDALŠÍ - PRIMARY MOVEMENT ®, DORE PROGRAMME, MASGUTOVA METHOD (MNRI) – HLAVNĚ V USA, DOMAN DELACATO METHOD, LEVINSON METODA, NEUWAYS, PROGRAM STNR NEBO BRAINTRAIN100 DEVELOPMENTAL MOVEMENT PROGRAM – AUSTRÁLIE, METODA BÉRARD AUDITORY INTEGRATION, QUANTUM REFLEX INTEGRATION™ • Řešení \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •DIAGNOSTIKA • CVIČENÍ • VIDEA • KONTROLY • Jak probíhá cvičení v rámci NVS \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •PEDAGOGICKÁ PRAXE - UČITELÉ • PORADENSKÁ PRACOVIŠTĚ • LÉKAŘI • RODIČE • Osvěta \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DALŠÍ UCELENÉ PROGRAMY CÍLENÉ NA OBTÍŽE DĚTÍ S SPU •PERCEPČNĚ-MOTORICKÁ CVIČENÍ, FEUERSTEINOVA METODU, MAXÍK, HYPO, PROGRAMY KUNCOVÉ KUPREV, KUMOT, KUPOZ, KUPUB A KUKUČ, TRÉNINK JAZYKOVÝCH SCHOPNOSTÍ D. B. EL’KONINA, PROGRAM JÁ NA TO MÁM, METODA DOBRÉHO STARTU, BRAIN GYM \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png INSPIRACE •GYMNASTIKA •HTTPS://WWW.FSPS.MUNI.CZ/SDETMIVPOHODE/KURZY/GYMNASTIKA/ •HTTPS://IS.MUNI.CZ/DO/RECT/EL/ESTUD/PEDF/JS19/GYMNASTIKA_DETI/WEB/INDEX.HTML - PDF MU •HTTPS://WWW.FSPS.MUNI.CZ/HROU/?PAGE=KLICOVE-AKTIVITY FSPS E-LEARNING – HESLO „HROU“ •AKTIVITY PRO VŠECHNY •HTTPS://IS.MUNI.CZ/DO/RECT/EL/ESTUD/FSPS/JS20/IVCA_SKACE/WEB/INDEX.HTML •CIRKUS ØHTTPS://WWW.LEGRANDO.CZ/EDU/ • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Title-R1d.png DĚKUJI ZA POZORNOST. MGR. ALENA SKOTÁKOVÁ, PH.D. SKOTAKOVA@FSPS.MUNI.CZ SKOTAKOVA@CETERAS.CZ WWW.CETERAS.CZ