z Žák s SVP v TV Didaktika ATV z Proč jsou žáci uvolňovaní z tělesné výchovy? §Nízká vnitřní motivace k pohybové aktivitě na straně žáka §Ochranitelský přístup rodičů §Obava učitele (hlavně u těžšího postižení) z možného poškození zdraví žáka nebo s ohledem na vlastní kompetence – organizačně, obava z ochuzení ostatních žáků §Bariérový vstup na sportoviště §Snaha snížit administrativní a organizační zátěž pro školul a učitele z §Pokud se žáci nesetkají s pestrou nabídkou pohybových aktivit a nebudou mít sociální kontakt, možnost sdílet emoce a rozvíjet své motorické kompetence ve školní tělesné výchově, mají v pozdějším věku velmi snížené možnosti přístupu k pohybovým aktivitám, a tím i k podpoře vlastního zdraví a zvyšování kvality života §Srovnej s právní úpravou ve vyhlášce 391/2013 (str. 23) z FORMY ATV §Inkluzivní (ITV) – společné vzdělávání všech žáků, včetně žáků se SVP §TV na vybraných školách – TV ve třídách a školách pro žáky s SVP, kdy celý vzdělávací obsah je uzpůsoben potřebám a limitům určité skupiny žáků (např. se zrakovým či sluchovým postižením) §Zdravotní TV (ZTV) – specifická forma TV zaměřená na podporu zdraví v kontextu biologickém, psychologickém i sociálním, lze využít jako předmět speciálně pedagogické podpory či volitelný předmět, popř. zájmový kroužek §Rehabilitační TV (RTV) – realizovaná ve speciálním školství §Léčebná TV (LTV) – realizovaná fyzioterapeutem/ergoterapeutem ve zdravotnictví na základě preskripce lékařem § z Cíl ATV §Umožnit každému žákovi přístup k tělesné výchově tak, aby mohly být naplněny jeho vzdělávací potřeby §Aktivní přístup: §Škola (ředitel, školní psycholog, třídní učitel, učitel Tv, asistent pedagoga) §Rodina §Poradenské zařízení (PPP, SPC, SVP, Centrum APA) §Lékař (pediatr, tělovýchovný lékař, odborný lékař dle postižení) z Role AP v TV §Bezpečnost, pomoc s pomůckami, nastavení správné polohy, pomoc s porozuměním, může i provádět činnost se žákem §Žák má být veden k nejvyšší míře samostatnosti §Extrémy: nedostatečná pomoc X moc péče §Pocit úspěchu – žák něco vybojoval, dokázal z Možnosti zapojení žáka při Inkluzivní TV a role AP z Co lze zlepšit §Požadovat od registrujících lékařů podrobnější informace o zdravotních rizicích spojených se zapojením konkrétního žáka do školní Tv a nespokojovat se s pouhým vyjádřením zdravotní nezpůsobilosti či způsobilosti s nedostatečně definovanou podmínkou §Vytvořit PLPP či IVP a zapojit externí subjekty (Centrum APA) §Realizovat plány, včetně vstupních a výstupních diagnostik §Inspirace: §www.apa.upol.cz, www.pohybproinkluzi.ftvs.cuni.cz § z DESATERO PRO PRACOVNÍKY V APA §F Flexibility §A Accept differentness as normality §C Cooperation §I Impossible? §L Locomotion §I Identifying the qualities §T Taking money or not? §A Adaptability §T Total safety (safety first) §E Education z KONTRAINDIKACE – str. 53 DOPLŇ!!!! §Vadné držení těla §Hypermobilita §Diabetes melitus §Obezita §Bronchiální astma §Srdeční vady §Poruchy zraku § § §Poruchy sluchu §DMO §Epilepsie §Progresivní neurologická onemocnění (myopatie, spinální sv. atrofie apod.) §Míšní léze z Amputace, dysmelie a jiné vrozené vady končetin – DESATERO PRO VÝUKU TV §Maximální možné začlenění §Komunikovat o předchozích zkušenostech a možnostech s rodiči, zhodnotit poh.schopnosti a dovednosti žáka §Dbát na rozcvičení a kompenzaci. Prevence asymetrie a zkrácení v oblasti pahýlu, podpora sv. rovnováhy §Soukromí při převlékání §Pracovat na motivaci (Petráček, Vujicic) §Bezpečné prostředí – vyzkoušet, poskytnout čas, podporu, §Respektovat zdravotní specifika – extrémní teploty, únava, fantomové bolesti §Spolupráce s protetikem, porozumění kompenzační pomůcce, kontrola pomůcky §Motivovat do volnočasových i soutěživých aktivit z ADHD – DESATERO PRO VÝUKU TV §Speciálně pedagogická diagnostika – určení PO §Využít PO ku prospěchu žáka i třídního kolektivu §Spolupráce mezi rodinou a školou. Komunikace pozitivní, racionální a empatická §Vzdělávat se v problematice ADHD, laskavost, tvořivost, optimismus, flexibilita, klid a trpělivost §JASNÁ PRAVIDLA, PŘEHLEDNÉ A STRUKTUROVANÉ PROSTŘEDÍ I ČAS VÝUKY §Vyhýbat se negativním hodnocením, neporovnávat výkon s těmi šikovnějšími §Hledat potenciál dítěte §Tv je ideální pro komplexní rozvoj (oblast senzomotorická, emoční, kognitivní). Cíle stanovit postupně a vnímat obtíže´, kterým žák čelí §Pracovat po krátkých usecích. z Astma - DESATERO PRO VÝUKU TV §Eliminovat faktory, které spouštějí astmatický záchvat (co nejméně prašné prostředí) §Před hodinou Tv zkontrolovat aplikaci léků §Před cvičením uvolnit nosní dutiny, dýchat nosem §Nezapomenout na úvodní rozcvičení a závěrečné zklidnění §Nastavit tělesné zatížení tak aby nedošlo k pozátěžovému bronchospasmu. §Umožnit přestávky pro odpočinek, dodržovat pitný režim §Cvcičení na SDT §V případě astmatického záchvatu najít úlevovou polohu a poskytnout první pomoc §Nemotivovat žáka k překonání dechových obtíží §Komunikovat s žákem a jeho rodiči. Sledovat a vypozorovat při jakých aktivitách je nejvyšší riziko záchvatu, sdílet s ostatními učiteli § z Cystická fibróza - DESATERO PRO VÝUKU TV §Lze začlenit, ale zohledňujeme specifika §Intelekt není onemocněním ovlivněn §Počítat s léčebným režimem – časté hospitalizace, méně volného času §Kašel je součástí hygieny dýchacích cest a není nakažlivý §Děti užívají léky a potřebují více času na příjem potravy §Potíže s trávením a potřeba chodit častěji na toaletu §Pohybové aktivity jsou žádoucí, ale je třeba přizpůsobit se aktuálnímu zdravotnímu stavu §Každodenní dechová cvičení mohou provádět i ostatní žáci §Vstřícný přístup, ale ne lítost §Důležitá je komunikace a sdílení informací s rodiči § z Diabetes melitus 1.typu §Komunikovat se žákem u rodinou. Mít informace o zdravotním stavu žáka i o jeho schopnosti aplikovat a podávat inzulín. Podat informaci kdy se bude věnovat PA §Zajímat se o hladina glykémie před PA (bezpečný rozsah před zátěží je 5-14 mmol/l) §Znát příznaky hypoglykémie a hyperglykémie §Mít v místě konání PA rychle vstřebatelný zdroj glukózy a telefon §Neváhat s volání RZS §Cvičit nejlépe hodinu po hlavním jídle §Dát žáku prostor pro monitoring a aplikaci inzulínu §Podporovat diabetika k pravidelné PA a zodpovědnosti k životosprávě § § z Downův syndrom §Individuální přístup, cvičit pod dohledem §Názorně vysvětlovat a ukazovat, výhodou je strukturovaný program §Od jednoduchého ke složitějšímu, základní pohybové a sociální návyky §Motivace – hudba, taneční prvky §Nepřetěžovat - srdeční vady, ne maximální zátěž a náhlé změny intenzity cvičení §Stabilizace kloubů, mírný silový trenink ve fyziologickém rozsahu – zvýšená kloubní pohyblivost §Atlantoaxiální instabilita, epilepsi, poruchy zraku, sluchu - doporučení z Epilepsie §Nosit informační lístek pro své okolí §Komunikovat s rodiči a mít přehled o výskytu záchvatu §Respektovat únavu žáka §Spánkový režim §Eliminovat faktory způsobující záchvat §Nepanikařit z Mozková obrna §Informace o zdravotním stavu §Vlastní diagnostika §Bezbariérovost, proaktivita ve vyhledávání zdrojů §Dbát na rozcvičení, protahovat, zvyšovat rozsah pohybu v kloubech, koordinace, síla §Zvolit správnou komunikaci §Spasticita – odpočinek §Pomůcky, správné sezení na vozíku, eliminovat jednostrannou zátěž § z Onkologická onemocnění §Během léčby a těsně po ní – souhlas lékaře, krátká doba a nízká intenzita, hygiena, žilní katetr, respektovat únavu, pozor na kontaktní sporty a slunce §V dlouhodobé remisi – postupná zátěž, konzultace s lékařem, respekt k rozhodnutí dítěte, nezlehčovat únavu, změny konzultovat s rodiči § z Poranění míchy §Znalost zdravotních aspektů §Aktivní zapojení §IVP je vhodný §Dekubity §Autonomní dysreflexie z Porucha autistického spektra §Velmi individuální –typ PAS, intelektová deficit, stupeň postižení §Časté promítnutí do pohybové oblasti – str.145 §Důležitá diagnostika §Náročné chování §Vizualizace §Strukturování prostoru §Komunikace s rodinou z Sluchové postižení §Předcházení vzniku komunikačních bariér §Seznámit se s kompenzační pomůckou, dodržovat komunikační zásady §Pracovat s kolektivem, peer tutoring, FM systém z Zrakové postižení §Zjistit kontraindikace §Bezpečnost §Komunikace § z Další §Poruchy příjmu potravy -